Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

tevo

Paskommarjat, usiammin oon ryssäytelly penkkojen tuolpuolrn, siksi, en sikhi, oon tämmmmmmönneennn..
Born for Winter

Anza

En ymmärrä miks autojen keula ei pitene vauhdin kasvaessa. Ylimääräinen metri keulassa satasen vaudissa lisäis turvallisuutta enemmän kuin mikään tähän mennessä keksitty turvaväline.

Ikäänkuin sellanen keulan kokoinen dildo työntyis esiin kun vauhdin kasvaessa.

Valde

Lainaus käyttäjältä: Anza - 24 joulukuu, 2023, 22:15En ymmärrä miks autojen keula ei pitene vauhdin kasvaessa. Ylimääräinen metri keulassa satasen vaudissa lisäis turvallisuutta enemmän kuin mikään tähän mennessä keksitty turvaväline.

Ikäänkuin sellanen keulan kokoinen dildo työntyis esiin kun vauhdin kasvaessa.
Mietis nyt hetki... Metrinen dildo audin keulassa...
Takavetopihtaaja

Anza

Turvallisuuden vuoksi. Kaikkiin ajoneuvoihin pakolliseksi mitkä liikkuu yli 70kmh

sössö

Lainaus käyttäjältä: Anza - 24 joulukuu, 2023, 22:15En ymmärrä miks autojen keula ei pitene vauhdin kasvaessa. Ylimääräinen metri keulassa satasen vaudissa lisäis turvallisuutta enemmän kuin mikään tähän mennessä keksitty turvaväline.

Ikäänkuin sellanen keulan kokoinen dildo työntyis esiin kun vauhdin kasvaessa.
tai jos nopeusrajoitukset menisivät auton keulan pituuden mukaan O0

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Anza - 24 joulukuu, 2023, 21:029 geetä on lentäjälle aika kova.

Jos veraillaan pysähdyksen voimia ajan suhteen, eli pysähdys alle sekunnissa satasen vauhdista
100kmh --> 0kmh  1s = 2.8g
100kmh --> 0kmh 0.5s = 5.6g
100kmh --> 0kmh 0.3s = 9.44g
100kmh --> 0kmh 0.1s = 28g
Eli alle 0.3 sekunnissa pysähdys satasen vauhdista alkaa olla haitallinen.

Jos vertaillaan g voimia matkan suhteen.

Metrin matkalla pysähdys nollaan.
50kmh = 14m/s = 10 g
70kmh = 19m/s = 18 g
100kmh = 27m/s = 37 g
130kmh = 33m/s = 55 g
150kmh = 42m/s = 89 g

Kahden metrin matkalla pysähdys nollaan.
50kmh = 14m/s = 5 g
70kmh = 19m/s = 9 g
100kmh = 27m/s = 19 g
130kmh = 33m/s = 28 g
150kmh = 42m/s = 45 g

Eli pysähdysmatkan tuplaantuessa G voimat puolittuu.

Viidenkympin vauhdista pikkukinnerillä lentäjä ei ehkä selviä, mutta jenkkiautolla missä 2m pitkä konepelti ehkä selviää. Tai jos keula uppoaa vähän lumipenkkaan


entä jos se 2m konepellillinen joustaa 20cm ja se keulaton kinneri 30cm? Vai koskeeto tämä jos ko vehkeet törmää keskenään?
Sinä vain

sössö

reetu jenkissä joustaa 0.2cm, auto kestää kolarissa kuolleelta isältä kolarissa kuolevalle pojalle. :D

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 joulukuu, 2023, 01:59reetu jenkissä joustaa 0.2cm, auto kestää kolarissa kuolleelta isältä kolarissa kuolevalle pojalle. :D
oli muuten tyhmä idea jopa kännissä yrittää vuorokausi sitten lämmitetyssä leivinuunissa lämmittää glögiä. Muki lämpeni sentään hetkeksi.
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 25 joulukuu, 2023, 02:02oli muuten tyhmä idea jopa kännissä yrittää vuorokausi sitten lämmitetyssä leivinuunissa lämmittää glögiä. Muki lämpeni sentään hetkeksi.
Onnittelen. My fuckingratulations. Piste.

Kyrpov

Sinä vain

Anza

Poikkeuksellisen suuret korjauskustannukset ja suuri vahinkotiheys estävät tiettyjen sähköautomallien kaskovakuuttamisen Ifissä.

https://www.is.fi/autot/art-2000010116362.html?fbclid=IwAR0eu6dkdJ-VcP5N4Sd1nQLKWrs0lQHWirPgbkpG4NFeDYv-tk0sg8UvXGg

Siellä Possumiehet on laittaneet akut "takuuseen" hyvissä ajoin.

Ranskassa valtio ja renault tukee huonotuloisille uuden sähköauton 40€/kk käyttöön. Vähän kalliimmalla oli muitakin merkkejä ja malleja tarjolla. Ei ollenkaan huono ajatus. Kyllä minäkin arkiajelut 40€/kk sähkärillä ajelisin mieluusti.

sämpy

Varmaan edellytys että taloudessa ei sitten ole mitään muita autoja, edes jemmassa..
Ja kun entiset autot on romutettu voidaan alkaa nostamaan kk-maksuja.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Anza

Jotenkin näinhän se menee. Jostain syystä autontuojat vauhkoavat meilläkin vanhojen autojen romuttamisesta ja kierrätyksestä.

Hyvä asia siinä tapauksessa jos täysin välinpitämättömästi jätetään auto metsään ja myrkyt valuu luontoon. Tosin se vähän mitä asiaan oon tutustunu ei vaikuta olevan kyse, vaan siitä ettei vanhoja autoja saisi omistaa, vaan pitäisi uusia ostaa. Uusien käyttöikä jää lyhyemmäksi,joka taas ei ole ympäristönäkökulmasta toivottavan suuntaista kehitystä.


Anza

Lainaus ylen uutisesta: "Suomen sähköverkko kestäisi, vaikka kaikkien kotitalouksien autot muuttuisivat kertarysäyksellä sähköautoiksi...

..Sen sijaan ongelmia voi tulla paikallisesti taloyhtiö- ja naapurustotasolla, mikäli moni alkaisi ladata autojaan samanaikaisesti..

...Esimerkiksi kuormitusta voi hallita dynaamisesti eli laittaa laturit kiinni automaatiojärjestelmään. Näin pääsulakkeen kapasiteettia ei ylitetä.

Useiden sähköautojen lataukset vuorottelisivat siis automaation avulla. Kun autot eivät lataudu samanaikaisesti, ei myöskään esimerkiksi taloyhtiön sähköverkko kuormitu liikaa.."

https://yle.fi/a/74-20068837

Sähköverkon riittävyyttä oon usein pohdiskellut. Sähköverkko siis yleisellä tasolla on mitoitettu käyttöön riittäväksi ja sähkärin latausta verrataan sähkökiukaan lämmittämiseen. Olisko 10% lisä sähkönkulutukseen vuositasolla, mikäli kaikki autot olisivat ladattavia.

Periaatteessa hyvä uutinen, mutta käytännönnössä kodin sähköjärjestelä menee uusiksi, mikäli mielii kahta autoa ladata samaan aikaan.

Eikä jutussa mainittu automatiikka sähköä mistään taio lisää, joten vaikka talon tai asuinalueen sähköihin lisättäisiin automatiikkaa, se mielestäni tarkoittaisi latausajan pidentymistä. Enkä usko että kahden auton ollessa latauksessa esim. sähkösaunan lämmittäminen onnistuisi lataustehoa heikentämättä.

Jos kerran verkko kestää kulutuksen lisäämisen, miksi ei veronmaksajien rahoilla sit vedetä vain uusia piuhoja kaikkiin koteihin.

sämpy

Tuosta unohtuu se, että jos kiinteistön sähköliittymän nimellisvirtaa pitää kasvattaa, niin se voi olla ihan jäätävä kustannus vuositasolla. Voi alkaa ottaa kupoliin niitä joilla ei ole sähköautoa.

Just meen viimeistelee paritalon sähköjä tänään. Noilla yhteinen 25A sähköliittymä siis molempiin taloihin ja molempiin on tehty sähköauton latauspistevaraus. Voi olla ettei tuo pääsulake riitä edes normikäyttöön, maalämpö ja sähkösaunat sun muut. Mutta ymmärrän ettei kustannussyistä haluttu 35A liittymää, kun talot menee kuitenkin myyntiin.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.