Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

Harri S

Ostin illalla yhden sähköskoban lisää.
Melko hakkelusta oli lampusta ja sähköistä suutuspäissään tehty mutta eiköhän tuosta soiva peli vielä synny. Puolijousitettu peli josta puuttui akku.
Noutaessa selvisi että myyjällä oli risa 20Ah akku josta se vois myös kohtuu korvauksella luopua.
Sen verran pimeää oli jo että jätin skoban rauhaan ja otin akun auki. Siellä oli kosteutta ollu kotelon sisällä ja BMS hieman hapettunu ja nikkelinauhat jotka menee ryhmiltä balansointipiireille oli ruostuneet poikki.
Juottelin vanhat jäänteet pois ja tilalle uudet nauhanpätkät jotka pistehitsasin kii ryhmiin.







Mittasin ryhmien jännitteet ja niistä yksi oli ihan tyhjä, muut oli aika tasaiset 5,4-5,5V. Koetin herätellä tuota yhtä ryhmää mutta se ei virtaa puolta volttia enempää ottanut, joten siellä on risoja kennoja.



Purin kennot pois akusta ja kolme kennoa seitsemästä oli käytännössä oikarissa ja ne loput neljä otti virtaa vastaan ja ne on nyt tuossa lattialla Li-ion laturissa latautumassa.



Testaan nuo neljä kennoa huomenna jos ne vaan suostuu latautumaan ja laitan sinne Sanyon kennot risojen tilalle, ja sitten pääsen testaamaan herääkö tuo "kovia kokenut" BMS eloon ja saan ladattua akun.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Koko kennorivi meni hylkyyn. Ne neljä vaan lämpes eikä ottaneet latausta vastaan.
Joten rapsin keskeltä akkua 6kpl kennoja alimmasta rivistä ja siirsin ne tuohon yhteen. Alariviin laitoin Sanyon testattuja läppärikennoja jotka tasasin akun kanssa samaan jännitteeseen ja hitsasin kiinni. Näin kennorivit pysyy tasalaatuisempina, kuin että olisin korvannut vain tuon yhden rivin toisilla kennoilla.



Bms oli ihan muussina kun se oli menny veden takia pahasti oikkariin ja piirilevy palanut rikki monesta kohtaa.
Otin sen mun vanhimman ekan skoban mukana tulleen ja väsyneen 12Ah akun ja otin siitä BMS tähän 20Ah projektiin. Vähän piti muutamia johtoja jatkaa mutta nyt akku pelittää ja laitoin sen aurinkopaneelilataukseen.



Skoba itsessään oli hakattu pahasti rikki.
Vaati useamman tunnin sähkötöitä että sain harsittua virtalukon ja lampun rippeet kasaan ja toimiviksi, kun piuhoja oli revitty ja muovikotelo murskattu.







Nyt skoba toimii taas kaikilta osin, myös controlleri oli ehjä ja kävinkin sillä illansuussa ajamassa muutaman kilsan koeajovedon tuolla uudella korjaamallani akulla. Vetoja on ihan mukavasti ja kulkee kovaa.
Keli oli sen verran nätti että kävin ajamassa mustalla skoballa reilun 20km lenkin tuolla punavihreässä kuplassa.
Vois oikeestaan myydä kaikki harrasteautot ja niiden tallipaikat pois ja alkaa hipsteriksi, niin olis monta murhetta vähemmän ja jäis hyvin rahuleita kaffelatteen.
Päätoiminen harrastaja

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 04 elokuu, 2022, 20:16Vois oikeestaan myydä kaikki harrasteautot ja niiden tallipaikat pois ja alkaa hipsteriksi
Hommaisit nyt vaikka Hankkijan lippiksen.
Lämmin päivä ja tommoi se auringonpistos sitten vaikuttaa...

Harri S

Ostin eilen 60V 12Ah akun joka oli lähes tyhjäksi purkautunut. Tyyppi on 16s5p.
Avasin kuoret ja mittasin kennoryhmien jännitteitä jotka oli vajonnu jo alle 1V, mutta BMS ja jokainen ryhmä oli ehjiä, joten akku oli vaan päässyt purkautumaan niin tyhjäksi ettei BMS enää sallinut latausta ja pitkään käyttämättömänä se oli purkautunut lisää.

Purin BMS pois kokonaan ja herättelin jokaisen 16 ryhmästä virtalähteellä ladaten jokaisen ryhmän yli 2 Voltin jännitteeseen jonka jälkeen myös Li-Ion laturi suostui alkaa lataamaan. Kytkin kolme laturia vuorollaan ryhmiin ja latasin jokaisen ryhmän reiluun kolmeen volttiin, jotta sain akun kokonaisvarauksen yli 40 Voltin ja pääsin lataamaan akkua 67,2 Voltin Li-Ion laturilla. Koska BMS puuttui tässä vaiheessa niin latasin akun noin 54 Volttiin.







Ohessa juotin BMS uudet nikkeliliuskat kutistesukkineen (virransyöttö sekä ryhmien balansointi) joilla se kiinnittyy akkuun takaisin omalle paikalleen.
Kun akku oli latautunut 54 Volttiin laitoin BMS paikalleen, ja pistehitsasin liuskat jälleen kiinni akkuun omille paikoilleen.
Juotin BMS samanmalliset Xt60 virtaliittimen sekä Gx16 latausliittimen kuten muissakin akuissani on.
Laturilla BMS hereille ja akku alkoi jälleen latautumaan ja balansoimaan kuten uutenakin.





30% latauksella kennoryhmät on latautuneet tasaisesti eli balansointi toimii sekä kennot ottaa oikein latausta vastaan ja jahka saan akun täyteen, tulee rasitustestaukset kun kytken sen kokeeksi mukaan yhdeksi akuksi aurinkosähköjärjestelmääni.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Hain iltapäivällä halvan 30€ Boshin akkuruohonleikkurin.
Myyjä sanoi että ihan ehjä ja toimiva mutta akku ei tahdo kestää kauaa.
Aattelin että tarvittaessa kennotan akun uudelleen jos se on lopussa.



No. Purin leikkurin osiksi ja joka paikka oli tukkeessa heinästä ja kopan sisällä paikoitellen tuuman kerros kovettunutta savea.
Putsain savet ja moskat pois, säädin leikkuukorkeuden ylemmäs kun se oli ihan maanpinnantasossa, latasin akun täyteen aurinkopanneeleista saamallani sähköllä ja leikkasin neljä kopallista nurmikkoa ennen kuin akku loppui.
Uskoisin että kahdella akullisella leikkaa OKT pienet pihanurmikot ja se kyllä riittää minulle tällä hetkellä.







Terotan tuosta vielä terän kun näytti olevan aika tylsä, niin paranee akunkesto entisestään. Toki ei tällä puolimetristä heinikkoa niitetä, mutta nyt pääsee vaimokin osallistumaan nurmikonleikkuuseen.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Koeponnistin eilenillalla tuon korjaamani 12Ah akun 160W kuormalla ja sen kapasiteetti on vajaa 0,6kW, mikä on erittäin hyvä tulos akun kolmen vuoden ikään suhteutettuna. Kapasiteetti ei ole juurikaan uudesta laskenut ja BMS sallii ottaa virtaa ulos 30A.

Kennot ei siis olleet ottaneet kipeetä matalasta varaustilasta, joten sitä lienee säilytetty sisätiloissa.
Tarkistin ryhmien balassit tyhjänä ja ne oli 0,08V haarukassa ja tänään latasin sen aurinkopaneelilla ihan täyteen ja ryhmien erot täydessä varauksessa oli 0,06V.
Tästä tuli hyvä akku vaikka ensi talven powerwallin lisukkeeksi ja pidempien skootteriajelujen varavirtalähteeksi.
Ruuvasin akun takas kotelonsa sisään.

Sinisen 1500W skootterin uusi ajovalo saapui ja laitoin sen paikalleen tuo rispaantuneen tilalle. Tuossa skootterissa on kyllä vetoja mukavasti ja se kulkee aika lujaa. Tarvii rakennella siihen lisärajoitinkatkaisija piiloon tienvarsitarkastuksia silmälläpitäen.
Korjaamani 20Ah / 1kW akku toimii maniosti uudella BMS:llä ja niillä muutamalla vaihdetulla kennolla. Skootterilla pääsee tuolla akulla ja täydellä latauksella useamman 10 kilsaa.
Valkoisen 1000W ja punaisen 1500W skootterin myin yhdessä rontissa Kotkaan, kun neljä skootteria on jo vähän liikaa yhdelle kuskille + säilytystilan rajallisuus.
Jäljelle jäi tuo sininen ja se vanhempi musta 1000W luottopeli.
Mustasta tosin joutui sunnuntaina hitsaamaan etuhaarukkaa, kun siihen tuli yhdessä viime viikon rajummassa ajelussa hiusmurtumia etuhaarukan hitsaussaumoihin, ja alkanut voimakas nitinä paljasti murtumat.
Olen ajanut tänä vuonna näillä sähköskoottereille enemmän kuin kaikilla autoillani yhteensä (lähes 2000km) ja kaikki skootteriajelut on menty aurinkopaneeleista saadulla sähköllä.
Päätoiminen harrastaja

rb


Harri S

Tänään saapui 12V halppis kontrolleri jota aattelin hyödyntää noissa 12V redtop Optimoissa jouta mulla on viisi kpl.
Kytkin siihen tuon pienen "protopaneelin" jonka muokkasin heinäkuussa avoimella piirillä ~30V tuottavaksi.
Kytkin sen pistehitsihommissa käyttämääni Optimaan ja hyvin se alkoi akkua lataamaan, vaikka sää oli illansuussa melko pilvinen.



Otin testiin 400W B&D halppisinvertterin jonka olin ostanut ~10v sitten jostakin halppislaarista ja se on lojunu pääosan ajasta huvipajan hyllyllä.
Kytkin sen kiinni 39 kiloiseen Odysseyn Extreme AGM6M akkuun jossa oikosulkuvirta on 5000A ja CCA 1250A, eli oikeaan mörköakkuun, jota aattelin hyödyntää varavirtalähteenä ja muissa talven sähköaskarteluissani.
No, aika ja kostea säilytys, roskat ja sorvinlastut oli tehny damagea invertterille koska kytkettäessä sen sisältä kuului hetki surinaa ja rätinää ja sitten se olikin död.
Otin se  auki pöydälle.



Sisältä löytyi muutama mustunut SMD-vastus joista yhden lukeman joutu hiiltymisen vuoksi hieman arvuuttelemaan.
Kaivelin noista puretuista läppärinakkujen piirilevyistä ehjät 201 Ohmin vastukset, ja juottelin ne hieman pienemmästä fyysisestä koosta välittämättä niiden palaneiden tilalle pariinkin eri kohtaan piirilevyllä, joista toinen kuvassa. Pieni koko vaati jo suurennuslasin käyttöä juotoshommassa, joten jälki on lähinnä toimivaa.



Kasasin invertterin takas nippuun ja se alkoi taas tuottamaan virtaa jonka mittaaminen kanttiaallosta johtuen ei mun mittarilla onnistunut kuin sinnepäin (~184V) mutta testaessa loisteputkilappu syttyi ja tinakolvi lämpesi, joten kaipa tuo taas pelittää.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 29 elokuu, 2022, 23:41piirilevyistä ehjät 201 Ohmin vastukset
Ei oo 201 ohmin vastus. Se on 200 ohmia.

Merkintä tarkottaa 20 + yksi nolla. Eli 202 on 2 kilo-ohmia jne.
En varmasti oo.

Harri S

Joo. Sillä alueella se oli kun niitä ennen kiinnijuottamista mittailin.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Joku isompi ongelma tuossa invertterissä oli kun hieman pidempään käyttäessä se kyrvähti lopullisesti. Liekö konkat vanhentunu tai vuosien ulkokosteus jotakin rikkonu.

Tänään purin väliaikaisen (kesän käytössä olleen) paneeliryhmän pois ja hain Bauhausista vaneria ja valkoista muovista kulmalistaa.
Maalasin levyn taustan valkoiseksi, kuten muissakin, ja sovittelin irtopaneelit levylle. Paneelit ruuvasin reunoista kii pikku ruuveilla ja ruuvien päälle reunoihin laitoin hopealla maalatut kulmalistat akryylimassan kera paikalleen, kun sellaista sattui avattu tuubi olemaan.





Sitten rapsin johdoista liiat pois ja juottelin johdotukset kiinni suoraan diodirasioihin. Johdot yhteen nippusiteillä ja tuo alkaa olemaan saranoita vaille valmis eteläseinälle nostettavaksi, samalle tasalle kuin se ensimmäinen paneeli.



Toinen vaihtoehto olis tietty asentaa se katolle etelälappeelle, metri ylemmäs ehkä parempi mutta se jäis sitten kevättalveksi lumen alle piiloon, mikä ei ollu vaivana räystään alla, tuossa ensimmäisessä paneelissa.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Täs pari päivää katellu noita invertterilatureita, joissa siis myös aurinkolaturi.
On menny jännäksi, kun kinuskit tekee jo piraattikopioita omistakin vehkeistään. Tai ainakin Taiwanin vehkeistä. Kyllä pitää lukea tuotteen kuvaus viimestä pilkkua myöten tarkasti. Muuten saa ihan samalla kuvalla ja otsikolla pelkkää paskaa.
En varmasti oo.

Harri S

Joo. Tuo tuli tutuksi silloin kun touhusin Mersujen ja Star testereiden kanssa.
Star kovalevyjen softat oli piraateissa suojattu vahvoilla yli 50-merkkisillä salasanoilla jotka sai Kiinasta vasta kun laite oli hyppysissä täällä Suomessa.
Elektroniikassa ja akkuihin ja latureihin liittyvissä asioissa tuon "alkuperäisyyden" selvitys on aika työlästä/mahdotonta ja siksi moni juttu jää ostamatta.

Eilen iltamyöhällä yksi tuulenpuuska heitti tuon aurinkopaneelin alas ja päin kukkapurkkeja ja muuta romua.
Onneksi kolhut tuli vain muovilistaan, eikä itse paneeliin mutta liki liippasi.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kolmas paaneliryhmä nousi yli 6m korkeuteen henkeä ja terveyttä vaarantavin menetelmin joista en kuvia ottanut.



Kytkin kiinni säätimeen ja se alkoi tuuppaamaan sähköä paljon enemmän kuin 3m alempana ja kuluneen kesän hellesäiden aikana.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Eilen saapui uusi 60V/3000W invertteri.
Samaa merkkiä ja mallia kuin tuo vuodenvaihteessa ostamani joka on palvellut hyvin päivittäisessä käytössä.
Ensimmäiseksi testaus että toimii ja sen jälkeen kotelo auki kotta pääsin vaihtamaan universaalin pistorasian tavalliseen suojamaadoitettuun.
Tässä on erilaine piirilevy sisällä ja erittäin siistiä tyätä tämäkin.
@Jussi varmaan osaa sanoa mitä tuo toisen muuntajan ja konkkien sekä fettien lisäysmahdollisuus näissä meinaa. Muut SMD komponentit oli levyllä jo valmiina.







Vanhan rasian tinasin pois ja leikkasin ja viilasin etulevyyn hieman lisää tilaa uudella pistorasialle joka mahtui paremmin paikalleen "lappeellaan". Suojamaan vedin rasiasta runkoon kun en muutakaan paikkaa sille osannut valita.
Rasian sisällä olevat lapsilukot heitin roskiin kun ne tuppaa aina jumittelemaan ja runnominen rikkoisi aikaa myöten inun etupellin.





Tällä sähköistetään aikanaan öljylämmityksen virtakohteet ja kellarin valaistus ja tuuletus.
Päätoiminen harrastaja