Matti's garage

Aloittaja MJF, 17 maaliskuu, 2021, 15:08

« edellinen - seuraava »

MJF

Pilarin alaosa tuli valmiiksi, vielä helman pään teko. Korjauspala tuli neliovisesta korista. Sisäpuolen maalasin u-polin happomaalilla, tuntuis olevan ihan asiallista maalia








Mopar on parsa

MJF


Vielä liikkuvana kuvana tuo pilarin ja helman etupään korjaus
Mopar on parsa

MJF

Koitettiin hiekkapuhaltaa istuimenrunkoja kaverin -68 Roadrunner-klooniin. No saatiinhan ne vaikeuksien kautta puhallettua ja maalattuakin. Ensin kyykkäsi minun hiekkapuhalluspönttö, onhan tuo jo 30 vuotta vanhakin. Sitten otettiin kaverin uudenkarhea puuilopönttö käyttöön ja sillä puhallettiin loput. Penkin runkoja piti hitsata pikkusen, eiköhän kaasu loppunut heti alkuunsa. Hain kaasua, sain korjattua rungot ja jatkettiin puhallukset loppuun. Sitten koitti maalauksen aika. Kompura huutaa päkyttää eikä lopeta ollenkaan. Onneksi tehtiin hommaa kahteen mieheen niin toinen oli kompurankäyttäjänä ja kävi sammuttamassa kun paineet nousi, ittestään älysi kuitenkin lähteä käyntiin paineiden laskiessa. Saatiin homma valmiiksi ja rungot lähti kaverin vaimon käsittelyyn verhoiltavaksi.

Seuraavaksi vaihdoin kompuraan uuden painekytkimen, taas toimii. Sitten aloin tutkimaan omaa puhalluspönttöä, tykkäsin kuitenkin että on mukavampi käyttää kun puuilomalli. Hain siihen hiekkapuolelle uuden hanan, haaran ja liittimet, pykälää isompaa mallia kuin vanhat. Tahtoi aina paataa hiekan siihen haarakappaleeseen. Aloin hitsaamaan isompaa nippaa pöntön pohjaan niin eiköhän lanka loppunut migistä ja sekin jäi kesken. Ilmapuolelta käytin auki venttiilin mikä kytkee paineet päälle kahvaa painaissa, vettä hiekkaa ja paskaa sisällä.

Tässä nyt katsellut juutuupasta minkälaisia vedenpoistohommia ovat tehneet kompuroihin. Vesi kai tuossa on nyt ollut ongelmana hiekkapuhalluksessa ja muutenkin. Kahta mallia nyt olen pyöritellyt mielessä. Kompuraan itseensä pumpun jälkeen kupariputkella "kenno" puhaltimen eteen. Eli putkea edestakaisin ritilään kiinni ja sitten vasta sisään säiliöön. Ilma jäähtyy ennen säiliöön menoa eikä vettä muodostu niin paljoa? Toinen sitten säiliö kompuran jälkeen, keskeltä sisään, pohjaan vedenpoistoventtiili ja lähdöt ylös. Sisäänmeno mahdollisesti kohdistettu päin seiniä  :thinking: Jompikumpi näistä, ei kumpaakaan vai molemmat?

Mopar on parsa

Valde

En nyt saanut kiinni kompuran kennoista veden poistossa, mutta veden määrä siinä ilmassa riippuu ilman kosteudesta ja veden pisaroituminen kastepisteestä. Nämä molemmat ovat riippuvaisia lämpötilasta.

Ja lämpötila on riippuvainen paineesta kompressorin tapauksessa. Paineen noustessa lämpötila nousee ja vice versa. Kun paine sitten puhalluspäässä tipahtaa, laskee myös lämpötila --> saavutetaan paineellisen ilman kastepiste --> pisaroita.

Miten tuon saa pois? Noh, ei mitenkään, mutta mitä kuivemmaksi ilman saa, sen vähemmän sitä muodostuu puhalluspäässä. Periaatteessa paineellisen ilman jäähdytys tuollaisella kennolla voisi toimia (ja toimiikin), mutta veden pitäisi sitten kertyä jonnekin, vaikka säiliön pohjalle. Toki, saahan valmiita vedenerottimia kaupasta, jotka asennetaan painelinjaan kompressorin jälkeen.


Ilmankosteutta on siis kahdenlaista, suhteellista ja absoluuttista. Absoluuttinen kertoo veden määrän kuutiossa ilmaa ja suhteeelisuus kylläisyyttä. 100% suhteellinen kosteus on sumu, mutta sumukeli -20 pakkasessa on kuivakka keli, mutta +20 helteessä tukalan kuuma ja kostea.
Takavetopihtaaja

Anza

Mä oon tyytyny päästelee vedet kompuran säiliöstä. Useamminki vois se tehdä. Maalaushommissa käydän linjassa öljyn ja vedenerotinta. Hiekkapuhallushommissa vedenerottimen mitoitus pitää olla sopiva että ilmaa riittää puhallukseen.

Mulla on rosterinen lämminvesivaraajan säiliö. Aattelin että siitä olis voinu tehdä lisäsäiliön kompuralle puhallushommia varten. Eli olis syöttäny sinne vedenerottimen kautta kompuran säiliöstä jo viilentynyttä ilmaa. Mutta taidan tehdä siitä grillin, niiku tuolla joku oli grilliä väsäilly.

Asmo

Lainaus käyttäjältä: MJF - 16 maaliskuu, 2024, 19:36Kahta mallia nyt olen pyöritellyt mielessä. Kompuraan itseensä pumpun jälkeen kupariputkella "kenno" puhaltimen eteen. Eli putkea edestakaisin ritilään kiinni ja sitten vasta sisään säiliöön. Ilma jäähtyy ennen säiliöön menoa eikä vettä muodostu niin paljoa? Toinen sitten säiliö kompuran jälkeen, keskeltä sisään, pohjaan vedenpoistoventtiili ja lähdöt ylös. Sisäänmeno mahdollisesti kohdistettu päin seiniä  :thinking: Jompikumpi näistä, ei kumpaakaan vai molemmat?

Molemmat. Mulla on tallilla vesijohtoputkesta tehtyä paineilmalinjaa kompuran ja hiekkapuhalluspaikan välillä n. 10 m. Siinä ehtii ilma jo vähän jäähtyä, jolloin kosteus tiivistyy vedeksi kuten kaavailemassasi jäähdytinkierukassa. Vesi teki kiusaa kunnes laitoin vanhan sammuttimen pöntön linjan päähän, ilma keskeltä sisään tangentin suunnassa ja ylhäältä ulos, pohjassa tyhjennyshana ja aika paljon tulee vettä. Laitoin samalla kertaa tuon pöntön jälkeen sellaisen pienen lasikuppivedenerottimen, sinne ei tule vettä juuri ollenkaan. Suunnittelin myös jäähdytyskierukkaa niin, että olisin sen laittanut kylmää vettä täynnä olevaan tynnyriin, mutta ei taida maksaa vaivaa kun tuo nykyinen systeemi toimii riittävän ok.

MJF

Noniin, kokemuksia olikin mukava kuulla. Pitää keräillä värkkejä ja tehdä ennen seuraavaa hiekkapuhalluskertaa  8) Sarkkeria pitäkin vähän puhaltaa eturunkopalkeista ennen kuin laittaa lattian umpeen.
Mopar on parsa

MJF

Sain kompuransäiliön, olisko tuo 50 litraa tjsp. Paineen sisäänmenolle hitsasin kylkeen uuden 1/2" nipan noin 1/3 alareunasta. En nyt alkanut mitään sen ihmeempiä putkituksia, väliseiniä tai muuta tekeen sisälle. Ylös lähdöt t-haaralla hallin paineilmaverkostoon ja hanan kautta puhalluspöntölle. Kaikki linjat ja liittimet isoni puoleen tuumaan, aikaisemmin oli 10mm letkua ja linjaston päässä nippaviritys jossa oli noin 6mm reikä. Tiiäppä sitten mikä vaikutus käytännössä, mutta nyt on noin.

Chargeria on myös hitsattu lissää, siitä videolla:


Jääradalle on kans eksytty parinkin videon verran:

Mopar on parsa

MJF

Mihinkähän se taas pari viikkoa meni, ei mittään oo saanu tehtyä. No olihan tuossa pojan rippijuhlat ja piha kun sulaa niin loskaa on on saanut kiskoa monta päivää pois kulkupaikoilta.

Uusi lelu tuli myös taloon. Emmäätiiä mitä mää tuolla teen, ajelen vaikka Weteraanikonepäivillä. Rantakirppu eli Ranta-Raisleri, eli Raisler Rekee. Oulunsalon konerassaajan tekemä Valiantti. Autolla oli tarinaa että se on poistettu rekisteristä vuonna -85 ja omistaja on säilönyt sen hyvin elmukelmuun tms käärittynä. Rassaaja kun on ostanut auton itselleen 90-luvun alussa niin muovin sisältä oli löytynyt lahonnut ja homehtunut auto. Siitä tuli sitten haaveiden auto Superbirdiä mukaileva rantakirppu. Edellinen Heraldiin perustuva kirppu oli hävitetty kymmenisen vuotta aikaisemmin. Tähän asuun auto valmistui vuonna 1996, jolloin itsekin bongasin ja kuvasin sen Oulun American Car Showssa  8)







Tässä pikakelaus sitten tähän päivään. Muutama vuosi sitten oli moottori alkanut juonittelemaan ja konerassaaja päätti että nyt on aika luopua ja Raisleri päätyi nettiautoon. Puhelin oli käynyt kuumana ja auto muutti Ouluun. Siellä oloaikana ei sitten kuitenkaan kerennyt tapahtua autolle mitään, pari vuotta auto seisoi pressun alla talliyhtiön pihalla. Nyt oli tullut jo kovempaa huomautusta että tallin piha ei pitkäaikaissäilytykseen ja niinpä Oulun omistaja laittoi minulle viestiä että kiinnostaisiko? No kyllähän tämmöinen 1 of 0 omituisuus mahtuu näiden muiden omituisuuksien kanssa samaan kokoelmaan. Minä olin valmis vaikka heti hakemaan, sovittiin kuitenkin haku seuraavalle päivälle. Kerkesi Oulun päässä nyppäseen Ryslerin hangesta ja minäkin kerkesin nyppäseen trailerin hangesta. Vetoautoksi valikoitui farkku-Chrysleri, eihän tämmöstä nyt Skodalla voi vetää...
Aamulla sitten yhdistelmän nokka kohti Oulua. Alkumatka menikin mallikkaasti, kunnes saavuttiin Oulun moottoritien alkuun Haarasillan liikenneympyrään. Rysleri sammui siihen, sain kurvattua ympyrästä etelän suuntaan ja linkkapysäkille. Vähän aikaa ihmeteltyä päättelin että olisko se nyt sitten bensa päässyt loppumaan. Peräkontista löytyi melkein tyhjä 4 litran öljykanisteri, öljyt moottoriin ja kävellä lompsimaan parin kilometrin päähän huoltoasemalle. Loraus kaasariin ja loput tankkiin ja taas käy. Suoriltaan auton kans huoltoasemalle ja mit vit, tankkiin meni vain 35 litraa... No ei jaksanut siinä kohti päätä vaivata enempää, tunnin myöhässä jo siinä kohtaa. Sitten piti nousta Kuusamontieltä pois ja taas sammui liikennevaloihin keulimmaiseksi. Soittoa myyjälle ja todettiin että sama jo hinata loppumatka, pari kilometriä vaan oli enää. Tällä kertaa olikin lämppärin letku katkennut ja ruutasi nesteet virranjakajaan ja laturiin.
Myyjän tallin pihalla sitten laturiin ja virranjakajaan jarrukliineriä ja paineilmaa, lämppärinletku tukkoon. Ladattiin myös akkua isolla buusterilla kun sahatessa oli akkukin tyhjennyt. Nykäistiin kirppu trailerille kyytiin ja matka jatkui sitten Oulunsaloon rakentajalle. Sinne mennessä taas sammui kerran risteyksessä, mutta lähti käyntiin. Perillä kierrettiin tallit ja kahvipöydässä selattiin kuva-albumit. 4 tuntia meni äkkiä eikä edes keretty joka paikkaan katselemaan. Pitää käydä kesällä uudestaan  8)
Kotimatkalla taas vetoauto sammui pariin risteykseen mutta lähti käyntiin. Kunnes kotiin kääntyessä taas sammui ja siitä ei lähtenyt enää käyntiin. Rullaamalla pääsi kuitenkin melkein pihaan asti. Siitä saattoi jo kävellä sisälle kertomaan emännälle että välille jäin ja kävelin loppumatkan. Ryslerin keula kuitenkin näkyi keittiön ikkunasta ettei kovin pitkästi tarvinut kävellä  ;D Vähän evästä naamaan ja kokeilemaan lähteekö käyntiin. Lähti kuin palmun alta. Ranta-Rysleri sai nyt mennä trailerin kyydillä talliin sisälle, ei jaksanut enää kiinnostaa purkaa kuormaa.
Eilissä päivänä kävin sitten ennen iltavuoroon lähtöä vähän ihmettelmässä mitä tuli ostettua. Kaasarin läppä jumissa, lähti irti liottamalla ja pienellä voimalla. Kärjet jumissa, aukeaa mutta ei jaksa mennä kiinni. Rasvaamalla alkoi liikkua. Kärjet tuli puhdistettua samalla. Jakajaa takaisin kasaan laittaissa kannen lukituskohta haetutti ja silloin vasta älysin että jakajasta puuttuu alipainekello ja siinähän se lukitusnasta on. Täätyy huomenna kahtella miljoonalaatikosta kello siihen. Tulpanjohdot katkeili kun niitä irrotti tulpista. Starttaa ja kipunoi. Miljoonalaatikosta pitää etsiä vielä ehjät johdot niin pääsee kokeileen mitä se oikein sanoo. Kuutosen tulppa oli aivan puhdas kun muut oli nokisia  :-\  Ja venttiilivälyksiä oli "riittävästi", ne pitää säätää sitten kun saa käymään.










Ja lopuksi vielä rakentajan esittely Rasvamontussa:

https://www.radiopooki.fi/ohjelmat/rasvamonttu/a-189119
Mopar on parsa

MJF



Ja se käy sittenkin. Moottorivikaisena myytiin, mutta toistaiseksi näyttää hyvälle. Tokikaan en kauaa vielä käytellyt.
Mopar on parsa

MJF


Koeajolla käyty. Sytkä on vielä korvakuulolta ja kiihotuspumppu ei toimi kaasarissa. Mutta käy ja kulkee  8) Lämpömittarissa ei näytä olevan viisaria, pitää etsiä jostain ehjä mittari tilalle. Bensamittarista ei vielä oikeen osannut sanoa, jotain näyttää kun vähän laitoin bensaa.
Nyt tämä jemeksiin ja takaisin muihin hommiin.
Mopar on parsa