12v rattorin starttiin 24v jännää.

Aloittaja Mudracer, 08 lokakuu, 2023, 10:09

« edellinen - seuraava »

Mudracer

Voihan wittusenin terästehdas. Hehkuille on menny ilmeisesti 24volttia ja joko kaikki tai ainakin yksi pimeänä. Nää on kytketty sarjaan joten toivoa on että vain yksi kaputt ja sellainen löytyy.
Tuli pieneen mieleen että teen tai teetän adapterin jolla saa vaikkapa kekkosen hehkut tohon massikkaan, onko kukaan tehnyt moisia?
Lähti kyllä brakecleanerilla tulille mutta olis se kiva että hehkutkin toimii.
X

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 16 tammikuu, 2024, 14:06Voihan wittusenin terästehdas. Hehkuille on menny ilmeisesti 24volttia ja joko kaikki tai ainakin yksi pimeänä. Nää on kytketty sarjaan joten toivoa on että vain yksi kaputt ja sellainen löytyy.
Tuli pieneen mieleen että teen tai teetän adapterin jolla saa vaikkapa kekkosen hehkut tohon massikkaan, onko kukaan tehnyt moisia?
Lähti kyllä brakecleanerilla tulille mutta olis se kiva että hehkutkin toimii.

Vai nappihehkulla

Miten sinne hehkuille se 24v menee kun salamarauta kääntää vaan startille sen 24v

Mudracer

Tää oli vaan oletus että 24menny mutta hajoaa ne omia aikojaankin.
X

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 16 tammikuu, 2024, 14:06Tuli pieneen mieleen että teen tai teetän adapterin jolla saa vaikkapa kekkosen hehkut tohon massikkaan, onko kukaan tehnyt moisia?
Lähti kyllä brakecleanerilla tulille mutta olis se kiva että hehkutkin toimii.

Me nyt vaan ollaan tässä tapauksessa likimain samassa veneessä...
Hehku ei oo ihan hirveen kallis tai edes vaikee:
https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=213_214_215_322&products_id=4644

Sit on se toinen juttu, mä en mistään mitään tiedä, mutta viisaampien ja kokeneempien ihmisten juttujen perusteella toi nelipyttynen on hyvin herkkä rikkoon männät rengasväleistä pilottia ym. käytettäessä, joten ainakaan omaani en isoimmassakaan hädässä suihki bräkkistä tai pilottia. En siitäkään huolimatta, että jeesuksenaikanen kammiodiesel tuoksuu omaan nokkaan lähes äärettömän hyvältä bräkkis-käynnistyksessä vs. dieselillä käynnistys :rolleyes:

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 17 tammikuu, 2024, 21:45Me nyt vaan ollaan tässä tapauksessa likimain samassa veneessä...
Hehku ei oo ihan hirveen kallis tai edes vaikee:
https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=213_214_215_322&products_id=4644

Sit on se toinen juttu, mä en mistään mitään tiedä, mutta viisaampien ja kokeneempien ihmisten juttujen perusteella toi nelipyttynen on hyvin herkkä rikkoon männät rengasväleistä pilottia ym. käytettäessä, joten ainakaan omaani en isoimmassakaan hädässä suihki bräkkistä tai pilottia. En siitäkään huolimatta, että jeesuksenaikanen kammiodiesel tuoksuu omaan nokkaan lähes äärettömän hyvältä bräkkis-käynnistyksessä vs. dieselillä käynnistys :rolleyes:

Kyllä se bräkleen käynnistys on aika julmaa mille vain koneelle, vaikka sillä yleensä lähteekin...

LPR

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 17 tammikuu, 2024, 22:22Kyllä se bräkleen käynnistys on aika julmaa mille vain koneelle, vaikka sillä yleensä lähteekin...
Ei se läheskään niin julmaa ole kuin eetteri. Mutta julmaa silti. Käytännössä voi sanoa että mikäli aasinpotkua tarvii, on jo jotain rikki. Jos ei muuta, niin ainakin lohkolämmitin. Muutamia suunnittelukukkasia lukuunottamatta vanhankin dieselin pitäis käynnistyä -10 asti kyllä ilman lämmitystä ja siitä kylmemmässä lohkolämmityksellä. Jostain syystä ei kuitenkaan kaikkia traktoreitakaan ole varustettu hehkuilla tai liekkihehkulla, vaikka sellainen on ollut saatavilla.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: LPR - 17 tammikuu, 2024, 22:31....muutamia suunnittelukukkasia lukuunottamatta vanhankin dieselin pitäis käynnistyä....
Tästä Standard motor companyn 23C- moottorista sulla ei liene suurempia kokemuksia?  Se kuuluu näihin suunnittelun kukkasiin ja jos lähimmän tuhannen kilometrin säteellä on viimeisen vuoden aikana ollut edes aste pakkasta, ei lähde helposti, vaikka olis kaikissa pakkaspropun rei'issä olis lohkari, pitäisit viikon nuotiota öljypohjan alla ja kasvattaisit koneen ympärille kokonaisen metsän palmuja :rolleyes: Tästä syystä aina joskus se bräkkis (tms.) saattaa tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta...

LPR

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 17 tammikuu, 2024, 22:45Tästä Standard motor companyn 23C- moottorista sulla ei liene suurempia kokemuksia?  Se kuuluu näihin suunnittelun kukkasiin ja jos lähimmän tuhannen kilometrin säteellä on viimeisen vuoden aikana ollut edes aste pakkasta, ei lähde helposti, vaikka olis kaikissa pakkaspropun rei'issä olis lohkari, pitäisit viikon nuotiota öljypohjan alla ja kasvattaisit koneen ympärille kokonaisen metsän palmuja :rolleyes: Tästä syystä aina joskus se bräkkis (tms.) saattaa tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta...
23 C:n käynnistyvyyttäkin voi parantaa. Lähtökohtaisesti se, etenkin alkupään tuotanto, on vähän kehno käynnistymään. Nykyään ikää on sen verran, että liki kaikissa on vikaa tai kulumaa, ellei ole hiljattain korjattu. Jos on vanhan mallin ilman hehkuja oleva kansi, niin siihenkin voi porata hehkut. Pintaux-suuttimia ovat vaihtaneet tavallisiin, niin suihkuttaa kunnolla käynnistyskierroksillakin. Muistaakseni jostain Porchen traktorista käy kärjet Standardin runkoihin. Puristuksia kannattaa vähän nostaa. Jotkut ovat kairanneet kammoiden kanavia isommaksi, parantaa kuulemma ainakin brittisivujen mukaan käynnistyvyyttä, mutta se laskee muutenkin jo matalaa puristusta. Tuosta ei ole kokemusta.

Mutta ennenkaikkea, että on kunnossa ja jos ei ole, niin laitetaan kuntoon. Monessa vuotaa pakoventtiilit vähän, kun on seisotettu ulkona ilman piipunhattua, niin seetit on ruosteessa ja syöpyneet, mäntä ja rengasvikoja on, vuotavia kansipahveja, kuluneita jakopäitä ja vääriä ajoituksia. Pintaux-suuttimilla ei montaa sataa tuntia aja, kun käynnistysreiät tukkeutuu ja käynnistyvyys huonontuu. Valtaosa 23C koneista on ilman sylinterikohtaisia hehkuja. Omat haasteensa on siinä koneessa, mutta ehjänä lähtee lohkolämmittimestä normipakkasilla, jos on uudemman mallin kansi, niin ei ongelmia pitäisi olla, jos kaikki toimii.

Edit... ja tottakai ruiskutuspumpun pitää olla kunnossa, samassa remontissa senkin käyttää penkissä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: LPR - 17 tammikuu, 2024, 23:26..omat haasteensa on siinä koneessa, mutta ehjänä lähtee lohkolämmittimestä normipakkasilla...
Saatoin esittää asian hiukan karrikoidusti, mutta ei se niitä ihan parhaita kiireisen pakkasaamun kavereita ole. Itseasiassa se varhaisempi, liekkihehkullinen versio, on ainoa tietämäni moottori, mitä pystyy hehkuttamaan liikaa :rotfl:

LPR

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 17 tammikuu, 2024, 23:43Saatoin esittää asian hiukan karrikoidusti, mutta ei se niitä ihan parhaita kiireisen pakkasaamun kavereita ole. Itseasiassa se varhaisempi, liekkihehkullinen versio, on ainoa tietämäni moottori, mitä pystyy hehkuttamaan liikaa :rotfl:
Juu, ei se hätäisimpiä käynnistettäviä ole, mutta ehkä juurisyyn näkisin noissa helposti tukkeutuvissa suuttimissa yhdistettynä matalaan puristukseen. Tukkeutuneilla suuttimilla annetaan aasinpotkua ja rikotaan moottori ja tarvitaan lisää aasinpotkua ja rikotaan moottoria lisää. Lohkolämmittimenä joku riittävän paksuilla letkuilla varustettu 1,5-2 kW letkulämmitin kiertovesipumpulla tekee ihmeitä. Tai jos ei sähköä ole käytettävissä niin Termi.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 17 tammikuu, 2024, 22:45Tästä Standard motor companyn 23C- moottorista sulla ei liene suurempia kokemuksia? 

Jep, niillä joilla ei ole on nyt syytä poistua aakkosten viimisen kirjaimen taakse odottamaan suunvuoroa.
Tätä konetta ei millään poppakonsteilla saa käymään jos hehkut ei toimi, ite oli pakko turvautua kliineriin eikä se kolissut yhtään enempää kuin hehkuillakaan käyntiin lähtiessä. Hehkut JA pilotti on se jolla riiseleitä rikotaan.
X

Poweri

Internationalin IDI kone ei lähde ilman hehkuja edes nollakelissä. Lohkolämppärillä ja puhaltamalla kuumaa ilmaa vaikka toholla imusarjaan senkin saa käyntiin ilman hehkuja. Pilotilla toki myös.

Oli kyllä suunnittelun kukkanen niiden suoraruisku 7.3 power stroke konekin, nollakelissä vaatii jo hehkuja, tai saatanan hyvät akut ja startin.

Deeren 80-90 luvun dieselit on hyviä lähteen, niissä ei edes ole hehkuja tai mitään, vaan pilottipullo mitä en ole käyttäny. Lohkis kyllä aina käytössä pakkasilla.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Mudracer

Uudet kynttilä tällätty reikiinsä. Miten helvetissä voi kaksi olla räjähtäny kun nämä on sarjassa :thinking: .


Nyy täytyy tutkia jos sais vaikkapa G60 hehkut sovitettua ton vanhan sisälle.
X

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 28 tammikuu, 2024, 16:27Uudet kynttilä tällätty reikiinsä. Miten helvetissä voi kaksi olla räjähtäny kun nämä on sarjassa :thinking: .


Nyy täytyy tutkia jos sais vaikkapa G60 hehkut sovitettua ton vanhan sisälle.
Osanneet simahtaa samalla hetkellä?
Ei se mahotonta ole, ja toisaalta kaikki on mahollista nämmösten helvetinkoneiden kanssa.

Aika jännä rakenne joka tapauksessa
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!