Oldsmobile Toronado ”The Miserable case”

Aloittaja Harri S, 12 marraskuu, 2021, 17:03

« edellinen - seuraava »

Harri S

Keinometalliksi/kemialliseksi metalliksi valmistaja tuota väittää mutta sellaista se ei kyllä ole siinä muodossa kuin itse olen sen ymmärtänyt. Ostin tämän kun minin aluvanteiden röpöjä silottelin.
Sopivan elastista kittiä lähinnä, joka sopii hyvin tähän hommaan kun tää rattihan ei ole bakeliittia.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Poistelin äsken hieman virheitä ja kaiversin uria kehälle. Työkaluna kuviosahan metalliterä.
Alkuperäiset kromikoristeet oli ruosteessa ja kromi rikki joten tein uudet samanlevyiset ruostumattomasta teräksestä ja viilasin niistä terävät kulmat pois.
Ennen päiväkahveja liimastin koristeet kitin kera kii oikeille paikoille. Koristeet on hieman kartiokkaat jottei ajaessa käsissä tunnu ratinkehässä teräviä kohtia. Koristeet on hevosenkengän malliset eikä ne kierrä kehän ympäri joten rosterin ollessa terästä jäykempää pysyy nuo paikallaan vaikkei niitä olis liimannu ollenkaan. Kitillä liimaus kuitenki  täytti mukavasti pienet raot. Leveällä iilalla viilasin vielä koristeet muun pinnan kanssa samaan tasoon.







Sitten teippasin koristeet piiloon ja loppuviimeistelyn jälkeen ruiskin pari kerrosta pohjamaalia päälle. Käytän vaaleaa maalia siksi että pinnan huokoset löytää helpommin kuin mustasta. Pohjamaalin kuivuttua teipit pois ja hieman hiontaa.



Koristeiden uudelleen teippaaminen ja monta kerrosta mustaa maalia päälle joka kuivuu näillä keleillä mukavasti.











Ihan kohtuu lopputulos lähtökohta huomioiden. Kestää sit sen mitä kestää mutta uskoisin että ratti on jo enimmät kutistumisensa 55 vuodessa kutistunut.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 04 heinäkuu, 2022, 09:11Mopareissa on ollu pajon läpinäkyviä rattikehiä. Tekisin itse tuollaisen läpinäkyvän osan muottiin hartsista valaen johon sekaan sävyä ja hilettä. Muotin voi ottaa vaikka silikoonilla kitillä/kipsillä korjatusta kehästä tai vastaavasta samankokoisesta rattikehästä. Paksuuteen hieman "ylikokoa" niin jää hiomavarat.
Voi sen toki tehdä helpommalla hopeapohjalle flakemaalaamallakin niin ei tarvi valaa, mutta läpinäkyvyys toki menetetään.
Millähän hartsilla tollasta lähtis tekeen? Kun epokseilla on ikävä taipumus kellastua auringossa aika pahastikin, jopa niillä uv-suojatuilla. Pitäs ainakin lakata reilusti päälle.
En varmasti oo.

Harri S

Mä uskoisin että UV suojattu kestää tarpeeksi hyvin kun ei se kuitenkaan jatkuvasti sitä aurinkoa saa ja onhan noi läpikuultavat ratit usein kellastuneita ihan jo vanhuuttaankin.
Päätoiminen harrastaja

juhapih

Materialshop.fi pystyy varmaankin auttamaan tuossa asiassa.

"Heräsikö kysyttävää? Voit ottaa kaikissa asioissa yhteyttä info@materialshop.fi"

Harri S

Käväsin Lohjalla pitkästä aikaa ja tuikkasin Toronadoon tankin paikalleen.
Huohotinletkut onnistui ihan ok mutta bensalinjat jäi lattamatta kun kumiletkut meni runkopalkin sisälle.
Tarvii tunkkia ja auton alla jupuamista ennen kuin ne saa vaihdettua. Jätin pannat vielä löysälle.





Puskurinpäätä sovittelin paikalleen ja ihan soppeli siitä oli pajottaessa syntynyt. Tuon mallin mukaan pystyy vaihtamaan sen rutatun etulokasuojan etuosan ja saa sen hitsattua oikeaan kohtaan.





Ratin laitoin vaihtoon ja siitä ei puuttunut kuin yksi osa, eli se ruuvi jolla kiritään tiltti haluttuun asentoon.
Otin tuon uudemman ratin ruuvin käsittelyyn; leikasin siitä reunat pois, löin keskiosan lontolle, mirkelöin reunaan ruuveille kolot ja pistin paikalleen.
Tiltin paikalleen kirraaminen toimii nyt kuten on suunniteltukin eli tuosta pienestä kromikehästä kiertämällä, keskimerkin pysyessä paikallaan. Rattiputkessa ja mekanismissa  ei onneksi muita eroja ollut.







Vanha ruma kolmipuolainen ratti on nyt tässä autossa historiaa.
Summitilta tilasin uuden setin 20" peltivanteita luottoshippaajan kontituspaikalle.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään kävin hieman pilparoimassa Tornoadoa.
Lokasuoja työn alle. Eli laikalla ruttuinen kohta pois ja sovittamalla tilalle ehjä etuosa joka oli suora ja vm -66 autosta ja ainoa ero -66 ja -67 välillä oli eri kohdassa oleva lokasuojan merkki ja perusmallista puuttunut DeLuxe etumarkkerin reikä.
Homma oli aika nopea tehdä ja sinkkivaluisia koristelistoja joutui myös hieman oikomaan. Nyt ne istuu jo melko hyvin paikoilleen.
Hitsasin samalla väärässä kohdassa olleet lokasuojamerkin reiät umpeen.
Suojaksi suhaus pohjamaalia.















Sain hyvin poistettua kaikki vanhat korjaus ja paklauskohdat tuolla korjauspalalla.
Liitoksen tein puskusaumalla ja samalla testasin kuskinpuoleisen ajovalon alipainekellon toiminnan koska se sijaitsee korjauskohdalla lokasuojan etuosan sisällä ja se piti muutenkin irroittaa peltitöiden ohessa.
Nyt keula alkaa olemaan kuosissa ja puskuria pitää vielä shimmata vajaa 10mm apparin puolelle ja samalla suoristaa kun se on siirtynyt ja kääntynyt hieman kolarin seurauksena.





Päivän lopuksi pensselöin litran kiiltavää mustaa maalia sulkuväriksi ohjaamon lattiaan ja takakontin pohjaan. Litran purkki riitti tismalleen tuohon alueeseen ja ohentamattomana peitti ns. laakista.







Seuraavaksi pitäis irroittaa tuulilasi ja korjata sekä putsata lasinympärys ruosteista.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään kävin laittelemassa tuulilasin ympärystä.
Lasi oli lähes kauttaaltaan irti ja lasin reunoissa oli butyylikumia, vinyylin riekaleita ja uretaanimassaa. Ne lähti ruuvarilla kaivamalla irti ja loput liimat leikkasin pois mattopuukolla. Lasi lähti ehjänä pois ja kehys oli kauttaaltaan pahasti ruosteessa kuten kojelaudan päällinenkin. Onneksi läpipehua oli ylhäällä ja alhaalla vain noin 40cm matkalta ja muutama pikkureikä.
Sadevesi on seissy kojelaudan päällä ja jälki sen mukaista, onneksi tuo oli ensivaikutelmaa ehjempi.







Otin laikalla ja teräsharjalla ruosteet pois sekä alaosasta että A-pilareista.
Alareunan keskiosan leikkasin auki ja sinne meni lopulta kaksi kerrosta korjauspaloja jotka naputtelin pellistä vekkeineen ja taitoksineen ja hitsasin sen jälkeen piste kerrallaan ja peltikerros kerrallaan kiinni, samanlaisiksi kuten ne oli tehtaaltä lähtiessä olleet. Samalla hitsasin muutaman läpisyöpymän kiinni. Sitten hioin kaiken ja kittasin saumat sekä enimmät syöpymät jotta saan lasin liimaukselle tasaisen ja pitävän kiinnityspinnan. Kittauksen päälle kerroksia harmaata pohjamaalia.




 
Kojelaudan päällä oli keinonahka imitaatiomaali jonka korvasin paremman puutteessa kiveiskumassalla, joka sprayversiona jättää suhteellisen siistin pinnan. Tuo on ollut toimivaa tuontyyppiseen paikkaan ja on ylimaalattavissa esim. mattamustalla.





Pääosa tuosta työmaasta jää tuulilasin reunan ja kromilistan taa piiloon mutta näkyvä osa ei mattapintaisena kiillä liikaa.
Koko päivä meni tuon kanssa tuuskatessa mutta onneksi rintapelti ja ilmanottokaukalo olivat ehjiä ja ruosteettomia ja säästyin kojelaudan purkamiselta ja hirmusavotalta.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Katon etureunan hitsuupäivä.
Laikkasin mävön pintapellin alaosan pois ja sen takana oleva tukirakenne oli onneksi ehjä joten rapsin siitä ruosteet pois. Tuota oli korjattu aikaisemmin vetämällä ja kittaamalla joka hilseili pois, joten vaihdoin koko etureunan vioittuneen osan.



Tein korjauspalan kahdesta osasta koska muoto on melko haasteellinen kaarevuuksien ja kanttauksien takia. Palat naputtelin pellistä paksun pultinkannan ja ruustukin päällä. Kanttiosia piti kutistaa toiselta syrjältä vasartamalla joka tietty olis ollu helpompaa kutistintyökalulla, mutta kyllä se pelti vasaraa ja vastintakin tottelee, kun naputtelee oikeaan kohtaan.
Samalla paloihin tuli lisää kovuutta ja jäykkyyttä. Palat hitsasin piste kerrallaan paikalleen, ja lopuksi piste kerrallaan yhteen, kunnes kaikki saumat oli yhtenäiset.







Apparin puolelle tuli palat vastaavalla systeemillä ja hionnan jälkeen vedin päälle pariin otteeseen kittauksen ja päälle pohjamaalin. Koristelistalla mallaten kaarevuus ja muoto vastaa hyvin alkuperäistä.



Kuten joistain kuvista näkyy niin vinyylikaton etureuna oli ollut "naulattuna" niiteillä kii kattopeltiin ja se varmaan on perimmäinen syy miksi nää kattopellit aina etu- ja takareunasta puhkiruostuu jos vesi pääsee kertymään  listan alla olevaan likaan ja maatuvaan roskaan joka ruostuttaa niitit, ja reikien kautta vesi pääsee tekemään pellille tuhojaan.
Tukin kaikki loput niitinreiät ennen lasin liimausta.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Nyt kun muut harrasteautot on talviunilla, on aikaa laitella tätä.
Ohjelmassa katon hionta joten paskaista hommaa tiedossa. Siirsin anamalla auton ulos ettei talli ole ruostepölyä täynnä.



Ekaksi listat pois ja niiden kiinnikkeet ja sitten takalasin pois. Se ei ollut enää juurikaan kiinni liimauksissa.
Takalasin kehys oli kauttaaltaan ruosteessa muttei niin paha kuin odotin.
Takaikkunan alla on tuuletus- ja sadevesikaukalalo josta on paksut viemäröinnit auton alle.
Samassa poterossa on takaluukun vääntöjouset ja saranat.
Otin samalla ritilän pois.












Pahimmat ruosteet oli apparin puolella kehystä ja kehyksen yläosassa ei yllättäen ollut ruostetta kovinkaan paljoa.

Katon hionta oli mekoinen ja sottainen savotta ja siihen kului monta tuntia.
Otin ensiksi enimmät liimat, maalit ja ruosteet pois neekerintukkalaikalla.
Sitten vedin pinnasta ruosteet rälläkän kivilaikalla, hitaasti neliösentti kerrallaan ettei pelti veny. Ruoste istui katon pinnassa kuin tauti.
Katto on joskus kitattu, maalattu ja kitin ja ekalla hiontakierroksella maalin alta löytyi napakka ruostekerros, liekö sinne levitetty joskus jotakin ruosteemuuntoainetta tai vastaavaa.
Maalin ja liiman sekä pakkeleiden poiston jälkeen ruostesyöpymät puhdistui öljykarkaistulla rälläkän teräsharjalaikalla.
Sitten taas hiontakierros neekerintukkalaikalla ja lopuksi hioin kaiken hiomakoneella, 80 hiomapaerilla.
Takaikkunan kehys puhdistui aika helposti teräsharjalaikalla.
Katon syöpumät oli melkein läpi asti ja onneksi niin, ettei tarvitse kattopeltiä alkaa paikkailemaan ja hitsailemaan.











Sitten ajoin auton takas talliin ja ehkä jo huomenna on vuorossa takalasin kehyksen hitsauskorjaukset, joita on lopulta onneksi aika vähän.





Vinyylin listan kiinnikket poistan ja reiät hitsaan umpeen, koska vinyyliä kattoon ei enää koskaan tule.
Päätoiminen harrastaja

Kalu

Kauheen iso talli, ei sovi teikäläiselle ollenkaan...
Ei nyt sijaintia tarvi sanoo, mut minkä tyyppinen mesta toi on kun näyttää jotain hienoa vanhaakin rakennelmaa olevan?

Harri S

Kimppatalli jossa useampi jenkki saman katon alla. Vuokrasin kunnon rakentelupaikan ihan vaan tätä Toronadoa varten koska tää on mulle erityinen automalli.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Koukkasin aamulla kaupasta koritinaa ja aloin tilkitä sillä syöpymäreikiä.
Reikiä oli apparin pioleisella kehyksen osalla ja kehyksen alaosassa.
Kehyksen alaosan reiät oli lasin sisäpuolelle tulevalla osuudella, muttei niitä viittiny sinne listan alle piiloonkaan jättää.
Samalla kaivelin koko kehyksen puhtaaksi dremelin hiomakivellä jolla pääsee syöpymien pohjalle asti.









Sitten kittasin enimmät syöpymät ja jenkkipojan vasarankolhut tasaiseksi ja hikihöylä pääsi hommiin.
Tippalistojen urat kaivoin kauttaaltaan puhtaaksi kun vanhat kitit oli kovettuneet ja halkeilleet.
Vinyylikaton listankiinkikkeet sai lähteä ja listojen taimmaiset pultinreiät tinasin umpeen ennen kittausta.



Sitten tippalistojen teippaus ja pensselöin inkunoiden kehykset sekä tippalistojen pohjat ohentamattomalla inertan 2k epoksilla ja lopuksi vedin telalla kaksi kerrosta epoksia koko katon hiotulle osuudelle.









Nyt tuo maalaus kestää vaikka pesun merivedellä.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Saitko tinan tarttuun kunnolla? Ku näyttää aika heikolta kuvassa.
En varmasti oo.

Harri S

Tinapohjusteella se tarttuu aina kunnolla. Rälläkällä alas hiottu pinta ei ole kiiltävä kun halusin hyvän tartunnan epoksille.
Päätoiminen harrastaja