Sylinterikannen huolto ja parantelu

Aloittaja Kaktus, 29 tammikuu, 2022, 17:20

« edellinen - seuraava »

Kaktus

Aihe joka on itselleni vielä muutakin konehommaa tuntemattomampi osa-alue. Tuohon projektiksi tulevaan laatokkaan pitää vaihtaa kannentiiviste ja miksipä sitä ei samalla kokeilisi vähän kunnostaa "samaan vaivaan" sitä kantta.

Venttiilit irti ja löpöön karstanpoistoon?
Miten tärkeää on pitää venttiilit omissa koloissaan vai haittaako jos paikka vaihtuu? Läppäys?

Varsien kumit toki vaihtoon.

Kanavien siistiminen, neukkulainen työnjälki saattaa olla aavistuksen karua.  ;D
Kannattaako kanavien reunat pyöristää tiivisteen reunojen mukaan?
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

sössö

Itse olen vaihtanut paikkaa mutta sen jälkeen kun on koneistettu ja valittu tietty venttiili tiettyyn läpeen, ei enää saa vaihdella. Liidulla piirtämällä venttiilin tiivistyspintaan ja pyöräyttämällä voi arvioida tiivistepinnan paksuutta. Läppäys paksentaa aina tiivistepintaa jollon se ei aina ole järkevää. Samaten se pilaa pakoventtiilien kiillon jolloin nese alkavat keräämään karstaa. Eli jos pitää niin mieluummin läppäämättömänä.

Jotkut moottorit kuluttaa venttiilien varsia jollon se kannattaa mitata ja arvioida että ovatko soikeat vai pyöreät.

1320

Mä olen noita omia kansia rempannut hyvinkin kotikutoisesti, mut hyvin ovat toimineet sitten käytössä.

Tiivistepinnan ja palotilat olen yleensä putsannut porakoneeseen kiinnitettävällä somalilaikalla ja kanavista isoimmat millä nyt ikinä pääseekin sinne kanavaan sorkkimaan. Toki itsellä ei ole oikeasti karstaisia kansia ollut vielä rempattavana, eli jos karstaa on enemmän niin sitten varmaan putsaus jossain litkussa on ihan viisasta.

Venttiileitä olen pitänyt siten että ne saa takaisin omille paikoilleen. Niiden kunnon tarkistuksen jälkeen olen uusinut joko osan tai kaikki venttiileistä, vähän tilanteesta riippuen, ja sitten hionut seetit kevyesti kaikista venttiileistä, koska en ole ainakaan koskaan huomannut tai oikeastaan edes kuullut sen aiheuttavan mitään ongelmia. Uudet venttiilinvarren kumit olen aina vaihtanut, muut osat sitten venttiilikoneiston kunnosta riippuen...

Tällä tyylillä olen tehnyt omaan käyttöön noita kansia ja yhtään ongelmia ei ole koskaan ollut. Tietysti jos kansi vaatii koneistusta tai on muuten tosi huonossa kunnossa, niin sitten kannattaa tietysti viedä koneistamolle...
Tradition Never Goes Out of Style!

Kalu

Samat sanat kuin edellä, muuten kuin että neekeritukan tilalla käytän oikeastaaan joka paikassa sitä punasta nylonharja laikkaa.
Karstat poreilee irti esim CRC gasket removerilla.

sössö

Venttiilistä tiivistepinnasta kannattaa myös tarkastaa etteivät ole kuluneet koveraksi

Kalu

Lainaus käyttäjältä: Kaktus - 29 tammikuu, 2022, 17:20Kanavien siistiminen, neukkulainen työnjälki saattaa olla aavistuksen karua.  ;D
Kannattaako kanavien reunat pyöristää tiivisteen reunojen mukaan?
Luimpa uudestaan alotusviestin... Näihin vastaten, ainut hyöty on oman mielihyvän tuotto. Eihän se koskaan hyvä ole, varsinkin jos virtaus suunnassa on pykälä, mutta silti.. Kyllä minäkin ne hieroisin tivarilla piirrottaen suoriks, ei siis pelkästään pyöreeks......

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 tammikuu, 2022, 18:14Läppäys paksentaa aina tiivistepintaa jollon se ei aina ole järkevää.
Pakosessahan sitä pitää säilyttääkin reilusti enemmän ku imupuolella. Se kun ei oikeen jäähdy muuta kautta.

Aika harvassa ajetussa koneessa olen kyl "kiiltoa" seetipinnoissa nähny. Varsinkaan pakosissa. Tuskin sen takia kannattaa läppäystä jättää tekemättä, et ne jotenkin enemmän alkas karstaa keräämään. Toki jos pinnoissa ei ole mitään sanomista, niin varuilta ei kannata läpätä. Yleensä kuiten on.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 30 tammikuu, 2022, 00:57Pakosessahan sitä pitää säilyttääkin reilusti enemmän ku imupuolella. Se kun ei oikeen jäähdy muuta kautta.

Aika harvassa ajetussa koneessa olen kyl "kiiltoa" seetipinnoissa nähny. Varsinkaan pakosissa. Tuskin sen takia kannattaa läppäystä jättää tekemättä, et ne jotenkin enemmän alkas karstaa keräämään. Toki jos pinnoissa ei ole mitään sanomista, niin varuilta ei kannata läpätä. Yleensä kuiten on.
ei niissä imu ja pakoseeteissä mitään hirveitä eroja ole ainakaan vakiona. Monet vedetään samalla terällä. Jossain voi olla joku 0,2mm tms. eroa.

No joo, tuo kiilto lähinnä uusiin tai hiottuihin/sorvattuihin venttiileihin.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 30 tammikuu, 2022, 01:29Monet vedetään samalla terällä. Jossain voi olla joku 0,2mm tms. eroa.
Terillä, käsittääkseni. Ei niitä yhdellä tehdä. Siis oikein. Ja kyllä pakoseen on saatava/tehtävä enemmän pintaa ku imuun.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 30 tammikuu, 2022, 01:41Terillä, käsittääkseni. Ei niitä yhdellä tehdä. Siis oikein. Ja kyllä pakoseen on saatava/tehtävä enemmän pintaa ku imuun.
miralla onnistuu yhdellä terällä. Siinä terässä on valmis profiili ja se on numeoitu. Kirjasta katotaan moottoria vastaava terä. En tiedä mitä olisi pitänyt tehdä, mutta vakioissa ei mun muistaakseni sitä tiivistepintaa hirveemmin ollu pakosessa enemmän.

Varmaan rupee olemaan 10 vuotta kun noita olen viimeksi enemmän tehny, jollon ollaan muistikuvien varassa. Enkä netistä löytäny sitä moottori- terä vastaavuus kataloogia. Teräkataloogin löysin, nykysin sitte joku salaisuus varmaa sekin.

Kaktus

Tässähän tulikin jo paljon hyvää vinkkiä. Tiivisteen poistajaa pitää ehdottomasti kokeilla karstan poistoon, sitä taitaa hyllyssä purkki ollakkin.

Ohjurit pitää tarkistaa juu, taisivat uudetkin maksaa jonkun 10e sarja, toki koneistamo ottaa sitten vaihtotyöstä osansa.

Tosiaan hyöty siistimisistä ja kohdisteluista on varmasti lähinnä harrastamisen iloa itselle. ;D
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kaktus - 30 tammikuu, 2022, 13:19Tosiaan hyöty siistimisistä ja kohdisteluista on varmasti lähinnä harrastamisen iloa itselle. ;D

Joo.
Ei missään tapauksessa kannata koskea kanaviin.. ::)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 30 tammikuu, 2022, 01:41kyllä pakoseen on saatava/tehtävä enemmän pintaa

Näihin kosketuspintoihin on olemassa valmistajilta suositukset.
 
Liian suuri pienillä jousipaineilla, hionnan aste kulmä ym. vaikuttaa .
Mulla on turbossa natrium täytteiset pakoventtiilit. Ohjekirjoissa on ihan oma lukunsa näitten hävittämiseenkin.


Kaktus

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 30 tammikuu, 2022, 13:24Joo.
Ei missään tapauksessa kannata koskea kanaviin.. ::)
Oliko tässä jotain vihjettä mukana?  ;D
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Kaktus - 30 tammikuu, 2022, 13:19Tosiaan hyöty siistimisistä ja kohdisteluista on varmasti lähinnä harrastamisen iloa itselle. ;D

Niin se taitaa olla. Mäkin tilasin elämäni ensimmäiset alumiinikannet. Mitähän niistä löytyy?