Oldsmobile diesel

Aloittaja sössö, 16 kesäkuu, 2022, 23:04

« edellinen - seuraava »

sössö

Alotin tälle nyt topicin.

Missäpäin moottoria pitäisi olla hehkutuksen lämpöanturi? Löysin releen jo lokarista mutta anturi pitäisi löytää jotta sen olemassaolon voisi todentaa.

Harri S

Löytyypi imusarjasta joko etuosasta tai takaa kannen takavesikanavan kohdalta. Myös pakosarjan puolella kannenpultin kannassa on ollu joskus anturi.



Vanhemmissa myös pötkylä imusarjan etuosassa jossa on rele samassa.
Päätoiminen harrastaja

sössö

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 16 kesäkuu, 2022, 23:22Löytyypi imusarjasta joko etuosasta tai takaa kannen takavesikanavan kohdalta. Myös pakosarjan puolella kannenpultin kannassa on ollu joskus anturi.



Vanhemmissa myös pötkylä imusarjan etuosassa jossa on rele samassa.
pötkylämallista löysinkin kuvan mutta sellaista ei ole. Tää mun taitaa olla -81 mallinen eli oletettavasti viimisiä. Kattelen noista paikoista että löytyisikö niistä jotain.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 16 kesäkuu, 2022, 23:22Löytyypi imusarjasta joko etuosasta tai takaa kannen takavesikanavan kohdalta. Myös pakosarjan puolella kannenpultin kannassa on ollu joskus anturi.



Vanhemmissa myös pötkylä imusarjan etuosassa jossa on rele samassa.
Minusta ei niissä ollu koskaan rele samassa. Ja se lämpöanturi/ajastintorni oli kyllä imarin etupäässä, solenoidi sit lokarissa sille. Aika korkee pötkylä mihin vaan muuhun anturiin verrattuna. 5 tai 6 napanen töpselikin sillä. Mun näkemät 78-80 ha:t ja pikapit samanlailla, -81 en oo varma.
En varmasti oo.

Jussi

Tossa öljykorkin takana se on minusta liki aina ollu.
En varmasti oo.

Gary Grand

Onkos tää nyt D vai DX?
DX tais olla tuotannossa -85 asti?
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

sössö

En ole katsonut, lohkostako sen näki?

Harri S

Todennäköisesti noin. Noi pötkylät on usein rapsittu pois, sen kyllä erottaa sieltä ensivilkaisulla ja itse en ole nähnyt muita kuin poikkisahattuja (jätetty tulpaksi).
Uudempi anturi on pienempikokoinen kuin öp anturi ja siinä on kierre joka sopii noihin kuvaan rengastamiini paikkoihin (ja kannenpultin kantaan). Ainakin niistä olen ko. antureita pois ruuvaillut ja ko. malli ei mene vesitilaan.
Imusarjan etuosassa on kolme anturipaikkaa vesikanavassa termarin kahtapuolta, joista se suurempi yleisemmin löytyy, erityisesti jos autoon on laitettu 6.2d 4-nastainen hehkuohjain ja siille kuuluva lämpötila-anturi (katkaisija). Kuten näissä usein on.
Tuossa kaavio jos sössöllä ko. systeemi niin voi vaikka C-johtoa pitkin seurata missä anturi 632 lymyää.



Sitä anturia (katkaisijaa) ei sit välttämättä ole ollenkaan koska 6.2 releen saa toimimaan ilman sitäkin, mulla on siitä ohje jossakin hukassa muiden 6.2d ohjeiden seassa kun en oo hetkeen tarvinnu. Tais riittää pelkkä ohitus.
Lohkon kyljessä 350 D tai Dx mutta se ei meinaa näissä mitään kun nää on lähes poikkeuksetta jo moneen kertaan muutettuja ja muokattuja.
Päätoiminen harrastaja

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 17 kesäkuu, 2022, 08:52Lohkon kyljessä 350 D tai Dx mutta se ei meinaa näissä mitään kun nää on lähes poikkeuksetta jo moneen kertaan muutettuja ja muokattuja.

Merkkaa se senverran että D mallissa aina laahurinokka ja niitä ei taida enää saada mistään.
X

sössö

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 17 kesäkuu, 2022, 10:27Merkkaa se senverran että D mallissa aina laahurinokka ja niitä ei taida enää saada mistään.
tunnustelin lohkoa ja dx mun mielestäni luki. Näkyvyys oli heikkoa kun tossa päällä on peltipakosarja (ei varmaan orggis).

sössö

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 17 kesäkuu, 2022, 08:52Todennäköisesti noin. Noi pötkylät on usein rapsittu pois, sen kyllä erottaa sieltä ensivilkaisulla ja itse en ole nähnyt muita kuin poikkisahattuja (jätetty tulpaksi).
Uudempi anturi on pienempikokoinen kuin öp anturi ja siinä on kierre joka sopii noihin kuvaan rengastamiini paikkoihin (ja kannenpultin kantaan). Ainakin niistä olen ko. antureita pois ruuvaillut ja ko. malli ei mene vesitilaan.
Imusarjan etuosassa on kolme anturipaikkaa vesikanavassa termarin kahtapuolta, joista se suurempi yleisemmin löytyy, erityisesti jos autoon on laitettu 6.2d 4-nastainen hehkuohjain ja siille kuuluva lämpötila-anturi (katkaisija). Kuten näissä usein on.
Tuossa kaavio jos sössöllä ko. systeemi niin voi vaikka C-johtoa pitkin seurata missä anturi 632 lymyää.



Sitä anturia (katkaisijaa) ei sit välttämättä ole ollenkaan koska 6.2 releen saa toimimaan ilman sitäkin, mulla on siitä ohje jossakin hukassa muiden 6.2d ohjeiden seassa kun en oo hetkeen tarvinnu. Tais riittää pelkkä ohitus.
Lohkon kyljessä 350 D tai Dx mutta se ei meinaa näissä mitään kun nää on lähes poikkeuksetta jo moneen kertaan muutettuja ja muokattuja.
hinattiin auto parempaan paikkaan testailin sähköjä ja tohon on näköjään joku "parannellu" hehkuja laittamalla napin taa.

Mää alan tutkimaan noita anturien paikkoja seuraavaksi.


Sammutinsolenoidi (ongelma autossa oli kuulemma ettei se sammu avaimesta) saa käydessä virtaa ja sammuksissa ei, pumpun kannen voisin vielä avata ja tarkastaa sieltä tilannetta. Imarin yläosa tästä oli mulle tullessa irti.

Se imarin crossover- kanavakin on ihan tukossa noesta.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 17 kesäkuu, 2022, 15:43tunnustelin lohkoa ja dx mun mielestäni luki. Näkyvyys oli heikkoa kun tossa päällä on peltipakosarja (ei varmaan orggis).
Imarista tunnistaa, tossa Harrin kuvassa on DX, D:ssä pienempi toi imutorvi, eikä pakokanavaa.
En varmasti oo.

sössö

Mulla on harrin kuvan mukainen. Eli siis DX.

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 17 kesäkuu, 2022, 10:27Merkkaa se senverran että D mallissa aina laahurinokka ja niitä ei taida enää saada mistään.

Puhuin kyllä hehkuista, ja erilaisista muutoksista hehkuautomatiikkaan ja niihin ei nokka vaikuta.
Mulla on Caminossa korjaamani laahurinokka D ja irrallaan kaksi varalle remppaamaani Dx konetta. D ja Dx on kyllä erona monta muutakin juttua kuin nokka.
Tuo D mallin epävarma pötkylä controlleri maksoi aikoinaan yli 500mk (kallis kuten muutkin osat) ja se on lähes poikkeuksetta korvattu 6.2 releellä, nappihehkulla ja ties millä patentilla.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 17 kesäkuu, 2022, 15:55Imarista tunnistaa, tossa Harrin kuvassa on DX, D:ssä pienempi toi imutorvi, eikä pakokanavaa.

Kyllä, muttei aina.
Ekat trukkimallin Dx oli kynäsuuttimilla ja noita kynäkansia on kahta eri valunumeroa. Tuo mun Caminon D kone on välimalli -79/-80, missä on egr valmius imusarjassa mutta D3b kansissa ei ole egr kanavia, eikä myöskään tuon imusarjan päälle tulevassa alumiinisessa putsarinjalassa, vaikka se ulkoisesti kooltaan vastaakin jo egr venalla varustettua.
Kanavat on ainostaan tuossa valusarjassa joka on valurautaa ja tuo mun D on ilmeisimmin trukkimallin kone.
Ekat egr oli ulkoisia ja imusarjasta puuttuu kanavat sekä myös siitä alumiinisesta putsarinjalasta joka on kooltaan sirompi ja jota Jussi tarkoitti.
Keräsin joskus Olssikerhon sivuille aika kattavan koosteen noista D ja Dx koneista sekä valunumeroista mutta se meni bittiavaruuteen lähes 15 vuotta sitten eikä mulla ole listausta enää tallessa.
Olen löytänyt nyt kaksi paria D3a kansia, imusarjoja muine roippeineen jotka on niitä ihan ekoja kynäkansia ja tarkoituksena on tehdä noista kahdesta Dx koneesta ulkoisesti identtiset -78 mallin D koneet kynäsuuttimilla, kynäpumpuilla (löytyy 6 kpl vm 78-80 ilman ennakonsäätöä) ja vastaavilla hilppeillä eli täysin ilman egr kanavia olevilla osilla.
Toinen noista on viimeisiä Dx koneita alsaimusarjalla. Mutta sinnekin oli joskus laitettu D mallin männät joilla saa kanttia hieman enemmän kuin Dx "Bohn" männillä.
Milla löytyy myös hi-altitude mallin osat jossa on nippu alipainehärpättimiä joilla saadaan emissiot kuntoon korkean ilmanalan alueilla. Ne vaikuttaa syöttöennakkoon ja egr toimintaan.
Päätoiminen harrastaja