Sisävesiristeilyä Suviexpress kantosiipialuksella

Aloittaja Pertti K, 17 heinäkuu, 2022, 19:24

« edellinen - seuraava »

LPR

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 22 heinäkuu, 2022, 10:48Nää muuten pärskyttää..kovaakin. :)

Itse ainoan kerran tällasella matkustaneena mitä muistan oli turkista rhodokselle.
Tämä odeklonin tuoksuinen turkkilais kapteeni siistillä ulkomuodolla oli kova jätkä.
Antoi kyytiä meille matkustajille turisteista pääasiassa koostuvalle porukalle.
Matkalla oli aallokkoa jonkunlaisesti, vaikkakin kantosiipi oli kookas, niin hyppyytti ihan kivasti.
Merta piti tässä räiskeessä päästä katsomaan ja salonkien välillä oli tällainen pienehkö kattamaton aukko.
Työnsin sitten pään reunan yli ja just samalla osui laiva kunnon aaltoon.
Seurauksena kunnon paukku päin naamaa :)
Jos joku koskaan on kasvoja painepesurilla pessyt niin muistaa tuntemuksen ;D  ;D
Siivellä ajo tasoittaa menoa kummasti. Jos rungolla olis menny, niin olisitte kaikki ollu merikipeitä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG 1100, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Kaarne

Äkkiä tuntuu tuo 90l tunnissa todella vähältä tuolle paatille.

LPR

Kantosiipialuksen taloudellisuus perustuu siihen, että siivellä ajaessa vedenvastus on murto-osa verrattuna rungolla ajamiseen. Siivelle nousu vaatii hetkellisesti paljon tehoa, mutta sitten tehoja voi alentaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG 1100, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Bantam

Lainaus käyttäjältä: LPR - 22 heinäkuu, 2022, 12:54Siivellä ajo tasoittaa menoa kummasti. Jos rungolla olis menny, niin olisitte kaikki ollu merikipeitä.

Näitä neuvostovalmisteisia kantosiipialuksia oli 90-alussa useampia Tallinnan ja Helsingin välillä, myös kaksikerroksinen Migin kaasuturbiinilla, kaikki oli Viroon ostettu Riikasta kuten se Tarton paattikin. Jos oli vähänkin pahempi aallokko Suomenlahdella, niin nehän joutuivat pudottamaan vauhtia ja ajamaan pakosti hitaasti rungolla. Kyllä se kantosiipi ainakin omien kokemuksien mukaan meni siististi ainoastaan tyynellä kelillä. Ei ne katamaraanitkaan tosin yhtään sen parempia tuulisella säällä olleet. Välillä tuntui istuvansa pesukoneessa ja olen sellaisenkin ihmeen nähnyt kuin satakiloinen jätkä lähtee penkistään kohti kattoa.
From M1NSK to Bantam.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 23 heinäkuu, 2022, 19:22Näitä neuvostovalmisteisia kantosiipialuksia oli 90-alussa useampia Tallinnan ja Helsingin välillä, myös kaksikerroksinen, kaikki oli Viroon ostettu Riikasta kuten se Tarton paattikin. Jos oli vähänkin pahempi aallokko Suomenlahdella, niin nehän joutuivat pudottamaan vauhtia ja ajamaan pakosti hitaasti rungolla. Kyllä se kantosiipi ainakin omien kokemuksien mukaan meni siististi ainoastaan tyynellä kelillä. Ei ne katamaraanitkaan tosin yhtään sen parempia tuulisella säällä olleet.
Siihen asti kun aallokko ei pahasti hakkaa vielä runkoon, voi ajaa siivellä ja se tasoittaa menoa, mutta aallokon suurentuessa joudutaan toki pudottamaan alas.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG 1100, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Bantam

Joo, kyllä näin monta kertaa kävi Suomenlahdella. Se 1,5 tunnin matka saattoi kestää kolmekin tuntia, kun kantosiipi eteni hitaammin kuin autolautat vieressä,
Tyynellä kelillä se on mielestäni  hienoa kyytiä, mutta merenkäynnissä sen kantosiiven meno on todella hirveää. Nehän oli jokialuksiksi suunniteltukin, vähän ihmettykin, että miten ne sai luvat Suomenlahdelle?
From M1NSK to Bantam.

Pande

Lainaus käyttäjältä: LPR - 22 heinäkuu, 2022, 02:35Porvoossa vieläkin...

https://www.friendshipcruises.fi/
Silminnäkijähavainto: siinä se oli puoliltapäivin Dsei El Runebergin perässä laiturissa. Ei nyt järin mieltäylentävä näky. J.L.Runebergillakaan ei sen vahvemmin mene: liikenne peruttu konerikon vuoksi toistaiseksi.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.