12v rattorin starttiin 24v jännää.

Aloittaja Mudracer, 08 lokakuu, 2023, 10:09

« edellinen - seuraava »

Mudracer

Massikka 35 sillä paskalla 4 pyttysellä esikammiokoneella kohteena. Kävin hakees biilhelvetes pari hopia-akkuuva ja tollasella keksinnöllä saa kuulemma annettua pelkälle startille 24volttia. No tänään se selviää että toimiiko kyseinen härpake niinku mainostetaan? Noissa akkuloissa on kylmäkäynnistysvirta 680 ämpärii kappale mutta se ei vissiin tuplaannu :thinking: .


X


Valde

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 08 lokakuu, 2023, 10:09Massikka 35 sillä paskalla 4 pyttysellä esikammiokoneella kohteena. Kävin hakees biilhelvetes pari hopia-akkuuva ja tollasella keksinnöllä saa kuulemma annettua pelkälle startille 24volttia. No tänään se selviää että toimiiko kyseinen härpake niinku mainostetaan? Noissa akkuloissa on kylmäkäynnistysvirta 680 ämpärii kappale mutta se ei vissiin tuplaannu :thinking: .



Ei tuplaannu, mikäli jännite nousee tohon 24V. Tällöin akut on sarjassa, eli jännite tuplaantuu, virtojen ja kapasiteetin pysyessä öbaut samana (toki korkeammalla jännitteellä häviöt pienenee, että periaatteessa jaksaa purkaa pidempään).
Rinnan kytkiessä sitten jännite pysyy samana, mutta kapasiteetti tuplaantuu.

Purkuvirtaa akkujen tapauksessa rajoittaa akkujen sisäinen kemia ja rakenne, sekä starttijärjestelmän rakenne ja kunto.
Takavetopihtaaja

LPR

Jos se Standard 23C on kunnossa, niin kyllä ihan kohtuullisesti pitäis lähteä käyntiin. Monesti ne vaan on aikojen saatossa rikottu ja sitten ei käynnisty.

Suuttimissa on erillinen kanava käynnistykselle josta suihkii vähän jo pienemmällä paineella. Se tukkeutuu usein ja lähtee vähän heikommin käyntiin. Sitten annetaan aasinpotkua ja rikotaan sillä männänrenkaat tai männät. Sitten se ei lähde enää oikein millään käyntiin. Vanhemmiten myös pumpun ketju venyy ja ajoitus jää myöhälle mikä heikentää käynnistystä. Venttiilit vuotaa monessa vanhemmassa traktorissa ja vajailla puristuksilla ei diesel kyllä käynnisty. Aiemmin oli yksi hehku imusarjassa, vuodesta -59 alkaen oli joka pytylle oma hehkutulppa. Jos on sellainen kansi koneessa, niin ilman lohkolämmitintä pitäis lähteä johonkin 5-10 asteen pakkaseen asti käyntiin. Muuten on jotain vikaa. Vanhaankin kanteen ovat poranneet reikiä hehkutulpille. Netistä löytyy juttua siitäkin. Remonttia tehdessä on myös joskus hieman nostettu puristuksia laskemalla kantta.

Oletettavasti siellä on koneremontti edessä, jos on huono lähtemään käyntiin. Valtaosa noista on tosiaan aikanaan rikottu aasinpotkulla, kun ei ole ymmärretty suuttimia huollattaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Mudracer

Sotket nyt iloisesti 4 ja 3 pyttyset koneet.
X

Mudracer

Loppu lyhyeen tää masennus ku akuissa ei ollunna täyttä puhtiiva, ei jaksanu vetää edes salamarautaa tulille.
X

LPR

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 08 lokakuu, 2023, 17:47Sotket nyt iloisesti 4 ja 3 pyttyset koneet.
Puhuin nimenomaan nelisylinterisestä kultamahoissa ja tehtaalla punaiseksi uudelleenmaalatuissa FE/MF35:ssa käytetystä Standard 23 C moottorista enkä kolmisylinterisistä Perkins A3.152 moottorista, joka tuli tuotantoon vuonna 1960. Tuo esikammiokone A3.152 korvattiin sitten suorasuihkutteisella AD3.152:lla vuonna -65, kun  MF 135 tuli markkinoille.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

LPR

Jatkoa... Tehtaalla uudelleenmaalatut kultamahat tunnistaa siitä, että keulassa on sininen Fergusonin merkki eikä Massey-Fergusonin kolmiomerkkiä. Tehtaalla oli fuusion aikaan kenttä täynnä Harmaita kultamahoja ja ne maalattiin punaisiksi Massey-Fergusoneiksi.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Mudracer

Juu ja tää 4pyttyne on kuuluisa juuri siitä että käymään se ei ihan helpolla lähde jos on alle +20° kylmää, edes uutena. Näissä on ollu aina joka pytyssä hehku, 3 pyttysissä imusarjassa.
X

LPR

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 08 lokakuu, 2023, 18:08Juu ja tää 4pyttyne on kuuluisa juuri siitä että käymään se ei ihan helpolla lähde jos on alle +20° kylmää, edes uutena. Näissä on ollu aina joka pytyssä hehku, 3 pyttysissä imusarjassa.
Vuonna -59 tuli joka pyttyyn hehku vakiovarusteeksi. Vuosina -57 ja -58 niitä ei ollut kuin ilmeisesti jossain arktisessa erikoisvarustelussa. Niissä oli yksi hehku imusarjassa. Ja se oli pelkkä hehkutulppa eikä liekkihehku.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Poweri

Voiko olla mahdollista että mikään olis huonompi lähteen kuin 6.9/7.3 IDI Natikka?

+20 on niille arktinen olotila, ilman tulppia saa jauhaa vaikka startin murusiksi, ei tule lähtemään.

Mutta ketjulla pyörivä pumppu on kyllä jo lähtökohtaisesti paskan moottorin merkki, ja sitä ei sentään ole idissäkään.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 08 lokakuu, 2023, 10:09Noissa akkuloissa on kylmäkäynnistysvirta 680 ämpärii kappale mutta se ei vissiin tuplaannu
Sen verran osallistun, että akkuhan ei "anna" mitään. Se otetaan sieltä. Jos ei ole ottajaa, niin ei sieltä mitään tule.
Jännän tuplaamalla saa kyllä ottoa aikaan, onnistuessaan saa kyllä nelinkertaistettua startin antotehon.
En varmasti oo.

Harri S

Kultamahafergua ei saa jättää kesällä varjoon kahvitauon ajaksi, silloin jää peltotyöt kesken.
Aikoinaan noita oli koneliikkeiden vaihtopihat täys kun ei kelvanneet kuin ehkä harrastekäyttöön.
Päätoiminen harrastaja

Nikuzai

Mitä sellanen "mersun" pilotti tekisi

Jossain ohjeessa oli et pari pumppausta ja sen jälkeen pumpataan kunnes kone käy normaalisti.

Lämpöä en muista missä käskettiin käyttämään moottorin lämmitintä

LPR

Pilotilla nimenomaan rikotaan männät ja männänrenkaat. Jos dieselille tarvii käynnistysapua antaa, niin jarrusprayta tai bensaa. On paljon hellävaraisempaa kuin eetteri.

Ne Pintaux-suuttimen käynnistyskanavat tukkeutuu muutamassa sadassa tunnissa. Ne vaan pitäis malttaa käyttää irti ja huoltaa tarpeeksi usein. Jotkut on myös vaihtaneet normi suuttimia leveämmällä sumutuskulmalla. Myös esikammion reikää on suurennettu, mutta se laakee puristuksia.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton