Tenu-Dart

Aloittaja slant sickness, 05 elokuu, 2023, 09:19

« edellinen - seuraava »

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: palontie - 02 joulukuu, 2023, 07:00Jos mä joskus vielä ison keittiörempan teen niin sähköhella ja uuni vaihtuu kyllä kassutoimiseksi.

Mä kun joudun tekemään keittiö rempan niin puuhella asennetaan takaisin siihen mistä sen joku aikoinaan purkanut pois  :(

Ois ollu monesti jo pelastus ruuan laitossa.


Joku perkele on purkanut näistä taloista kaikki tulisijat pois ja vanhemmasta talosta piippua kin purknut sen verran että saanut laitettua sen aukon pellillä umpeen  >:(

Vtu tää hymyily sattuu

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 02 joulukuu, 2023, 09:38Mä kun joudun tekemään keittiö rempan niin puuhella asennetaan takaisin siihen mistä sen joku aikoinaan purkanut pois  :(

Ois ollu monesti jo pelastus ruuan laitossa.


Joku perkele on purkanut näistä taloista kaikki tulisijat pois ja vanhemmasta talosta piippua kin purknut sen verran että saanut laitettua sen aukon pellillä umpeen  >:(


Puuhellaa/leivinuunia käyttämällä on sähkönkulutus tipahtanut talvis aikaan reippaasti. Ennen kulutus oli vuoteen noin 9000kwh. Tänävuonna tähän mennessä kulunut 5500kwh.
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

slant sickness

Meidän mökillä, vanha talo ja rantasauna, on myös purettu uuneja pois. Mut on meillä yksi peltikuorinen uuni, millä voidaan savuttaa oman metsän puut. Pitäisi vaan sahailla ahkerampaan.

Keväällä kaatuu yksi erä, kun otan talon eteläpäädyn edestä kaiken pois mun 12*400Wp aurinkopaneelien paistattelun tieltä. Paneelisähkö on aie ajaa syksyisin ja keväisin uunin paikalle muurattuun kivikasaan, jonka sisään siis tulee sähkövastukset. Ehkä en edes laita invertteriä, koska ei mulla ole semmoselle sähkölle käyttöä. Ehkä kesällä on lämmintä vettä tms.

Kaasussahan ei ole mitään muuta vikaa kuin hinta. Meidän koti on talossa, missä on kaupunkikaasu ollut uudesta (1962) asti. Auris tai Aurum joka kaasun toimittaa, perii jos mitä /huoneisto ja siirtomaksua, joiden vaikutuksesta kaasu on sikakallista. Kun meillä on yhtiön suurin asunto ja noi kaasutkin on vastikkeessa osakeperusteisesti, niin muutosta odotellessa koitan polttaa kaasua koko rahalla.

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Tätä tuntuu sattuvan mulle alinomaa. Siis että on joulu useamman kerran vuodessa.

Mä olin aiemmin päivällä aikeissa laskea Dart pukkien päältä alas. Eihän mun tartte nyt stefoja vaihdella kun on 2025 marraskuulle leimaa? No sit kattelin, että kylläpä seiskavartti perä antaa rasvaista signaalia pinionin alta. Stefa kuitenkin vaihtoon? Millä se edes aukeaa se pinionin mutteri?

Ajelin Sipoosta Helsingin Biltemaan 33mm 1/2" voimahylsyn takia. Ja sitten kaksi satsi pärinää Lidlin sähköpulttipyssyllä. Ja kas, mutteri oli käsissä...

Mut se mitä mä näin kardaanin ristikon lenkeissä tapahtuneen, ennen kuin edes pääsin siihen pinionin mutterille asti, niin nähdessäni kävi mielessä, että tästä olisi voinut olla isompikin harmi. Toinen ristikkoa kiinni pitävistä lenkeistä oli katkennut (perästä), niin että oli vaan lenkin päädyt ruuvien alla. Ihan kirkasta murtumapintaa. 66 malliset osat kävivät marraskuun alkupuolella ehkä pahimmassa ponnistuksessa silloin kun ajeltiin katsurille teholaput. Väsynyt osa?

Mut se ristikko oli pysynyt siellä pohjassa, eikä esim lähtenyt 5000 kierroksen nopeudella kardaanin takapää heittämään lenkkiä auton alla, josta syystä olisi todennäköisesti mennyt sekä kardaani, että just tehty 904/999, jossei vielä olisi särkenyt melko tuoreella huollolla ollutta perää plus että auton pohjan, jossa ei ole mätävikaa, olisi todennäköisesti saanut tehdä uusiksi plus että jonkin verran olisi varmaan tarvinnut maksaa jarrupenkkifirman hallin lattiarempasta.

Mut siis toinen korvakko poikki ja yhdellä oli enää kiinni.

Rokkiautoon tilausta. Seitsemän euron osat plus kulut. Tommosetkin varmaan vanhenee ja vanhenee varsinkin, kun on vähän ollut tuota kierrätystä suoritettua.

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Hupeli

Sähän tarviit ihan selvästi tulevaisuuden varalle tällasen turvakehikon kardaanin ympärille ;)
Entäs turbiinikotelo vahvistus, lattiapelti tai jotain..niitäkin pitää varmaan alkaa harkitsee pian :)
Mä puottaisin vain turbo painetta..

Camino79

Kardaanilenkki on aika kiva varmistus jos vähänkään on voimaa  ::)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

LPR

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 12 joulukuu, 2023, 22:13Kardaanilenkki on aika kiva varmistus jos vähänkään on voimaa  ::)
Ja molemmissa päissä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

slant sickness

Yhden hlön laajuisen turboruiskukerhon kerhohuoneen sosiaalitilojen harjakaiset lähtivät just käyntiin.

Stirling Pink Ginin ajattelin nykäistä tuulen suojaan muutaman alkoholiikkeen vahvuisen talvioluen kera.

Parven puut tuli naapuripilttuun parvesta. Tallinaapuri siis otti ja lähti toisaalle ja mä purin sen tilasta parven pois. Sain samantein uuden naapurin ja nyt ne kokoaa siellä omaan tarpeeseensa "sosiaalitilaa". Reilun kuuloinen ukko siellä naapurissa. Lupasi tuoda laivaoluita myös mun talliin! Ei tartte siis lähteä kaljojen takia kellumaan merelle.


Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

juhapih

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 07 helmikuu, 2024, 18:19Ei tartte siis lähteä kaljojen takia kellumaan merelle.


Merellä kelluminen on perseestä...

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 07 helmikuu, 2024, 20:30Merellä kelluminen on perseestä...
Sitäkin on tullut tehtyä. Iltapäivällä klo 14 laivajonoon ja Eckeröllä maissa käymättä laivakaljaa niin paljon kuin Dartin/Fordin hyttiin mahtuu. Juomatottumukset on vähän muuttuneet joten en kaipaa enää niin paljon 1/3 kokoisia lageroluita. Enkä laivan tarjousviskiä.

Kavereilla maksat poksahtelee. Mä oon kiertänyt testit etäämpää.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Ei ole ihan huono (lue "tykkään") tuo Stirling Gin. Mä en haista savua, enkä maista savusta tulleita aromeita, joka tekee minusta semmoisen, että voin "vetää Laproigh putelin" tunteetta eikä aamulla haise savu nenässä. Keittiömausteet vielä tunnistan ja Ginissä niitä on viljelty, kuten myös Akvaviiteissa.

Ruoka maistuu suht normaalisti, mut en syö mitään "vanhaa" koska en voi "haistaa" onko tuote vielä kunnossa.

Kiitos lepakonsyöjät, viruksestanne.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness


Eilinen oli todellinen löytöjen päivä. Mulla oli aika monta tavaraa enempänä kuin yhtenä kappaleena syystä, että kun ne ei olleet näkyvillä tai löydettävissä, niin ostin ja toin uusia tilalle.

Jos nyt alkais pajottaan tuota motskaria. Tiivisteiden laittelua, laajakaistalle liityntää ja ehkä jotakin muuta.



Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Hupeli

Kivan näköinen boksi, jäähykaukalo yläkerrassakin  ;)  Pidin eritoten hyllytuennasta keskiorrelle ;)

slant sickness

Tenu-Dart on ollut jo muutaman viikon liikennekäytössä. Ihan tommosta kylällä pyörittelyä, joka sujuu viimesyksyisen pyöräkulmien laiton ansiosta paremmin, sekä työmatka-ajoa.

Ajelin aikanaan, siis tosi kauan sitten duuniin samanlaisella Dartilla (BDC-4, rip) ollessani ekassa vakipaikassa. Ja nyt kun olen viimeisessä ihan viimeisiä aikoja (noin 80 aamua jäljellä) on kiva päästellä taas Dart 170 mallilla, jossa on samankokoinen moottori kuin mallisarja viittaa.

Oli mulla näytettävääkin. Huomasin viime viikolla moottorin laittavan rajoitinta päälle. Logi kertoi syyksi laihalle menon. Siis ei kun fuel tableen isompia numeroita ja parin yrityksen jälkeen asia oli kunnossa.

Liekö RE85 just nyt poikkeuksellisen viinakasta? Ei voi tietää, kunnei ole semmosen anturia. Aie on kyllä laittaa, jotta pääsee joskus jostakin St1 asemasta pysähtymättä ohi.



Laitoin ottaen mittarin, joka ei kelvannut katsurille, vaijerin pois ja laatikkoon anturin digille. Sieltä tuli aivan turhan nopeaan niitä pulsseja nopeusmittarin hommaa hoitavalle Sigma-fillarinmittarille, joten jaan pulssit 16:lla ja jo sopii asteikolle.

Pulssijono menee myös ECU:lle ja käytän sitä säätöön.

Mut saa sieltä myös kuvaajia. Kuvan korostettu käyrä on nopeus ajan edetessä. Tuosta eteenpäin veto pysyy kyllä yllä, sillä ecu ohjaa 120-140-160 kohdilla ahtopaineeseen pientä lisuketta. Ylimmillään paineet käy 0,9 bar tienoilla.

Ihan kiva lelu kokonaisuudessaan.

Edit. Kuvasta, jonka onneksi kaivoin tänne ja sitten tutkin, näkikin miksi laite oli laihemmalla kuin syksyllä. Imulämmöt olivat 90 asteen tienoilla ahdoilla kun oikeampi lukema on 30-40 astetta.

"Coolfuel" lisäsuutin oli mykkä koska yksi liitin oli irronnut. Itseosteltua Aliexpressin "roinaa".

Kun tämä sumuttaa 7. suuttimella polttoainetta ihan turbon suulle, niin mittapisteellä näkyy höyrystymisen vaikutus lämpöjen laskuna.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.