Karavaanitekniikka

Aloittaja Pertti K, 16 toukokuu, 2020, 19:14

« edellinen - seuraava »

sämpy

"retkeilyautosta" ihmettelyä. Lainausmerkeissä, koska tuollaista sanaahan lainsäädäntö ei tunne.

Kaveri haluaisi Sprintteriin (joku 2018-> malli, mahdollisesti 1.7.2018 jälkeen käyttöönotettu) pari penkkiä lisää. No sehän ei ole helppoa, ainakaan jos ei halua maksaa henkilöauton dieselveroa.

Penkkejä saisi siinä tonnin per istuin, tosin en ole varmasti löytänyt mallikohtaista istuinta mutta tyyppihyväksytty liimattava asennuslevy ehkä korvaa sen???

Ja jos yrittää autoverovapaaksi matkailuautoksi minimivaatimuksin, niin jonkinlainen nukkumapaikkakin pitäisi olla, sekä keittiö. Noista ei ole oikein tietoa että mikä täyttää minimivaatimuksen. Tiedän autoja joissa on ollut yhden levyn sähköliesi 230v pistokkeella irtonaisena tavaratilassa..
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

leemu

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 01 helmikuu, 2024, 05:52Ja jos yrittää autoverovapaaksi matkailuautoksi minimivaatimuksin, niin jonkinlainen nukkumapaikkakin pitäisi olla, sekä keittiö. Noista ei ole oikein tietoa että mikä täyttää minimivaatimuksen. Tiedän autoja joissa on ollut yhden levyn sähköliesi 230v pistokkeella irtonaisena tavaratilassa..

Keittimahdollisuudeksi riittää tosiaan vaikka yksilevyinen liesi tai mikroaaltouuni, tosin sen täytyy olla tukevasti kiinnitetty.
Sähköt voi tehdä vaikka defan sisäpistokesarjalla, niin silloin ei tarvita sähkärin todistuksia asennuksista.

sämpy

Korjaus ylläolevaan, ei tässä kai yritetä autoverovapaaksi, koska pakettiauton vaatimuksen pitäisi edelleen täyttyä. Tavaratilaahan tuollaisessa sprintterissä riittää. Ja silloin ei ole sisäkorkeus/tilavaatimuksia eikä vaatimuksia kylmäsäilytyksestä tai lämmittimestä.

Mutta pitää pyytää omistajaa selvittämään että jos auto on firman nimissä, niin jos se muutoskatsastetaan M-luokkaan niin siinä voi tulla verotuksellinen ongelma. Ainakin niin ymmärsin, että jos auto täyttää pakettiauton vaatimukset siihen ei tule autoveroa, vaikka se ei täyttäisi VEROVAPAAN matkailuauton vaatimuksia? Ei edes N vs M luokkien välistä veroprosenttieroa mene maksuun? Mutta luokaksi kai tulee se M vaikka täyttäisi N luokan vaatimukset?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Toyopet

Eikös matkailuauto ole aina M-luokan ajoneuvo?
Ja verotkin menee sen mukaan, ei enää niin kovin pienesti.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

sämpy

Laskureissa ainakin verot oli samat paku tai matkailuauto. Henkilöautona vasta isommat?

Mutta mitenköhän tämä pitää tulkita:

. Täyden autoveron alaisen pakettiauton istuimet
3.1 Istuinten lukumäärä ja sijoitus
Täyden autoveron alaisessa pakettiautossa saa olla istuimia autoverolain 8
§:stä poiketen useammassa rivissä. Istumapaikkoja saa olla enintään
kuljettajan lisäksi 6 kappaletta


Eli jos pakusta maksaa täyden autoveron, siihen saa laittaa istuimia? Jos kerran minimivaatimus matkailuautoksi rekisteröinnistä joutuu myös maksamaan täyden autoveron, niin tuo on paljon järkevämpi lähestymistapa. Tietty tässä vaikuttaa se, että haluaako vain istuimia vai sitä pöytää ja keittiötä..

Jos sitten tekee matkailuautoa, niin kannattaa toki tähdätä verovapaaseen malliin, eli korkeusvaatimus nyt isoimpana. Ja kaupalliset toimijat ei puhu jääkaapista tai lämmittimestä mitään, mutta traficomin sivuilla asia on aika harvinaisen selkeästi sanottu:

Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

dslcat

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 02 helmikuu, 2024, 10:23Eikös matkailuauto ole aina M-luokan ajoneuvo?
Ja verotkin menee sen mukaan, ei enää niin kovin pienesti.
Juurikin noin - mikä idea olisi täyttää N1 pakettiauton vaatimukset, koska silloin sen tavaratila on pelkästään sellaiseen, eikä penkit ja ihmiset sinne kuulu. Mutta jos se olisin N2 luokan kuorkki (>3½tn) niin ideaa olisi täyttä tavaratilan vaatimukset (loput ohjaamoa, jonne sänkyjä voisi asentaa)- Mikä parasta autoveroton. Ajoneuvoverokin ~100€/v. Miinuksena rajoitus ja rajoitin..

Verollinenkin M1 matkailuauto, sikäli parempi kuin M1 henkilöauto dslveron takia sama mitä N1 pakuissa (ei siis moni/kaksikäyttö p.auto, joissa ajoneuvovero henkilöautomainen)