Hitsaukseen liittyvää

Aloittaja Järki, 17 tammikuu, 2020, 21:49

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 31 lokakuu, 2025, 22:09Sulla on vähän kovempia hylsyjä kuin mulla.. :o
Tänä vuonna olen neljästi täyttänyt pullon. :rotfl:
Onneksi on. En mä niin kauheasti siitä hitsuuhommasta perusta. Tarinani meni niin, että hain tuon Dartin ladosta, minne sen olin vuosia aiemmin säilönyt. Eiköpä se ruostepeikko järsinyt sinne sun tänne reikiä. Maksoin jollekin rapparille 400 euroa kolmesta paikasta pintapelleissä helmojen yläpuolella ja sain kaupanpäälle tuulilasiin rälläkän roiskeet - siinä ne on vieläkin.

Heti kohta käsijarrun vaijerin kiinnike takaa palkista lähti pistehitseistä. Ei vit... en mä voi pitää tätä, jos mulla ei ole hitsuuvehkeitä. Vakiopaine oli enää muisto entisestä, mutta siellä setä teki mulle paketin Telwinistä ja tarpeista. Olikin sit tulppahitsaus hiekkapihalla ja just lätäkön kohdalta piti mennä sinne alle ydinjätelangalla roiskimaan. On pysynyt kiinni >10 vuotta!

No nyt mulla oli 10+ neliön harrastetilaa syömässä Telwin ja kaasupullokin. En pitänyt siitä tähtisadelangasta, joten hain Prestosta tuon kaasupullon. Yritin houkutella jonkun tekemään mulle turbosarjan Sportsteriin. Ei tärpännyt. No eiku hitsuuttelemaan. On muuten ihan alkuperäinen pakoputkisto edelleen vuonna 2015 alulle laitetussa 883/1200/turbossa.

Sen jälkeen tuli sit taloon, tai just tuolloin F-150, jonka halpa hinta ei perustunut ainoastaan siihen, että siinä oli suora kutonen. Se pomppas heti ekalla leimalla kun hytin etuosan kiinnikkeet puuttuivat kokonaan. Aikuisten oikeasti koppi olis pitänyt nostaa päältä tai ainakin purkaa keulan pellit. Ehei. Vinku kävi että sain edes jonkun kohdan metallille. Sit siihen ehkä kilo lankaa - tai siis molemmille puolille. Sit tekemään neliskanttiputkesta kiinnikkeen näköiset ja sinne kiinni. Mitään hyttiä ne ei kantaneet, kunneivät olleet edes kiinni molemmissa. Mut alhaalta näyttivät ihan uusilta.

Sen jälkeen mun ex Polo, viimeinen uutena ostamani auto, nyt lapsella n:o 3/4 ja siihen helmaa, lokasuojan reunaa ja sitä sun tätä. Välillä Darttiin jotakin ja teinhän mä sit sen opinnäytteen hitsauksesta.

Monta tietäjää oli, ettei voi hitsaamalla jatkaa valupakosarjaa turbon laipalla. Nyt hiljaa, ettei se hitsuu kuule. Se on ollut siellä jostain 21-22 talvesta lähtien roikottaen t3/4 turboa, eikä ole ratkennut. Tässä otan pikkuisen kunniaa itselleni. Mietin, miks valu ratkeaa. Ja tein sen homman sit sen huomioiden. Mä olen syntynyt vasuriksi, eli varsin kaksikätinen. Ei kaikilta toimisi se että on kaasupilli toisessa kädessä ja toisessa migin kahva.

Mut tosiaan ehkä neljä pulloa on mennyt CO2:ta. Nyt kun se pullo saa leiman, niin epäilen, ettei mun tartte sitä enää leimata. En tiä taipuisko sitä 75 vuotiaana enää noihin paikkoihin?

Tarttee hommata joku S-stream adapteri. Onkohan noita Alilla halvalla? Se hanamalli vois olla kivampi.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Anza

Erikoisin tapa miten oon hitsannu on mikki oikeessa kädessä ja vasemmalla syöttää tig rosterilankaa railoon.

Hienosti saa sillotettua ja täytettyä isompiakin rakoja. Ja vois toimia myös valuraudan hitsaukseen pelkkää mustan lankaa paremmin.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Anza - 03 marraskuu, 2025, 12:40Erikoisin tapa miten oon hitsannu on mikki oikeessa kädessä ja vasemmalla syöttää tig rosterilankaa railoon.

Hienosti saa sillotettua ja täytettyä isompiakin rakoja. Ja vois toimia myös valuraudan hitsaukseen pelkkää mustan lankaa paremmin.

Mitenhän toimis irto pulli kahva sille langan reikä kaasusuuttimeen ja 2 lankaa rinnan syöttäis
Oikeiston ja vassarin ero on:
Oikeisto ei tykkää siitä mitä sanot, vassari ta***a sut sen vuoksi mitä se kuvittelee sinun sanovan

Anza

Menee käsipelillä annostellen ehkä helpoiten. Joku optimi olemassa virran ja langan suhteelle normaalissa hitsailussa, tää vaan tällästä kikkailua.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Anza - 03 marraskuu, 2025, 18:13Menee käsipelillä annostellen ehkä helpoiten. Joku optimi olemassa virran ja langan suhteelle normaalissa hitsailussa, tää vaan tällästä kikkailua.

Periaatteessa syöttölaite vois olla järkeväkin jos ois paljon pieniä täyttöjä, niin kaasuholkki mihin sovitella toinen kahva ja valovirtamigillä syöttää sitä ydinlankaa mikä tarkoitettu raskaisiin täyttöihin, sais langankin sulamaan kivasti

Ei tartteis jumpata lankaa satunnaisiin täyttöihin
Oikeiston ja vassarin ero on:
Oikeisto ei tykkää siitä mitä sanot, vassari ta***a sut sen vuoksi mitä se kuvittelee sinun sanovan

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 03 marraskuu, 2025, 17:31Mitenhän toimis irto pulli kahva sille langan reikä kaasusuuttimeen ja 2 lankaa rinnan syöttäis
..tai paksumpi lanka..  :thinking:  :fakjuu:

Tuon käsisyötön sivusta ymmärrän, kun olen joskus 8millin tankoakin railoon työntänyt sivusta vain täyttöä nopeuttaakseni. :))
..tosin oli 3piikin puikkoa rajumpi tähtisädetikkukin kyseessä.. :))
Hulluus on hieno laji..

Tuntematon filosofi