Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 02 marraskuu, 2025, 21:29kyl jo varmaa 20v sitte siirryttii tihut perät, pitkät toosan välitykset komboon päinvastasesta mitä ennen oli monessa.

Mitää 2.2 tms. mersu ja bemarivälityksiä ei liiemmin taida olla
ykkösellä 10kmh kakkosella 18kmh ja kolmosella 27kmh nelosella 38kmh kun 1000rpm
Sinä vain

Anza

Kaupunkialueella keskinopeus jotain 40km/h. Oon jollain jakeluauton tapasella ajanu maantiellä ja kivemmin menee 80kmh ku huudattamalla 90kmh.

Nykyään maailma on niin suuri, että käytettävä motaria. 1980-luvulla riitti ku pysytteli taajaman sisällä

Kyrpov

Kyllähän toi 40kmh on monella nelosen paikka, hyvällä baanalla 50kmh ja vitonen. Ei paljon aavikkovälit soittele

Kuitenkin tässäkin kutonen oi maantiellä, 90kmh joku 1700rpm..
Sinä vain

Anza

Lähtee mulla taas vähän kaukaa hakemaan, mutta ei se kokonaisvälityssuhde tehoja tuo lisää. Se on kompromissi, vaikka vaihteita ois enemmän, sillä saadaan vaan tarkemmin se paras tehoalue käyttöön.

Kyllä kait se +600hp tukkirekka tyhjänä jaksaa mennä hyvin 90kmh mäet ylös, mutta saattaa myös aine maistua. Ei kait nykyäänkää koppiautoissa monia satoja heppoja oo, vaan taloudellisuus ykkösenä


Kyrpov

Niin lähinnä mietin kun oli aavikkoväleistä puhe. Kunhan isoin vaihde on järkevä niin kevyessä liikenteessä ei tiheys haittaa. Liian pitkien välien kanssa taas on kusessa ja esim maantiellä menee vatkaamiseksi jos tehoa/vääntöä ei ole.

Lyhyistä väleistä on 76hv transitissakin vain iloa. Joskus toivois vitosta pidemmäksi mutta sitten ei enää mäkiä 100kmh alueella noustas niin vaan. Toki kaupungissa vähän vag vika. Ykkönen tosi lyhyt, kakkonen kadunkulmiin lyhyt ja kolmonen rytyyttää.

Eli sinänsä ei uudemmista turbopeleistä eroa paitsi kaksoismassa syö niissä rytyytyksen ja tietokone stumpppaa jos menee liian alle.

Pitää kokeilla mikä se on tossa 2.0 raja. Mittarista katottuna joku 700-770rpm vielä menee ilman että stumppaa. Se on tyhjäkynnin alapuolella.

Kyllä sitä silti vanhaan isolohkoonkin vähintään neljää vaihdetta kaipaa. Kolme on aina kompromissi vaikka kulkuhaluja olis vähemmilläkin vaihdemäärillä.
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 03 marraskuu, 2025, 13:27Niin lähinnä mietin kun oli aavikkoväleistä puhe. Kunhan isoin vaihde on järkevä niin kevyessä liikenteessä ei tiheys haittaa. Liian pitkien välien kanssa taas on kusessa ja esim maantiellä menee vatkaamiseksi jos tehoa/vääntöä ei ole.
260-W126 8)

kerkko

Lainaus käyttäjältä: Anza - 03 marraskuu, 2025, 12:16Lähtee mulla taas vähän kaukaa hakemaan, mutta ei se kokonaisvälityssuhde tehoja tuo lisää. Se on kompromissi, vaikka vaihteita ois enemmän, sillä saadaan vaan tarkemmin se paras tehoalue käyttöön.

Hyvä huomio. Toinen väärinkäsitys on vääntömomentti, sehän on vain tehon ja kulmanopeuden osamäärä. Eli tässä tapauksessa teho syntyy voimanlähteen akselin kulmanopeuden ja vääntömomentin tulona. Käyttäjän kannalta aivan yksi lysti onko toinen suuri tai pieni, kunhan tulon arvo on suuri. Käyttökelpoisen vääntömomentin järkevä sijoittuminen pyörimisnopeusalueelle taas merkitsee, eihän suurempaa tehoa ajoneuvon liikuttamiseksi olisi pienemmällä kulmanopeudella käytettäessä, jos silloin ei olisi tarjolla suurempaa vääntömomenttia. Tämä on myös syy miksi pienemmänkin sähkömoottorin teho on kouriintuntuvasti vaikuttavaa, suuri vääntömomentti on tarjolla jo paikaltaan lähdettäessä.


Anza

Tykkään polestarin muotoilusta. Mutta en sen paremmin tunne tekniikkaa. Ruotsissa suosittuja. Toimittaja suosittelee yksityisliisaria. Mikä varmaan fiksumpi kuin pelata rulettia kosahtaako akku. Kuten kommenttikentän laskutoimituksesta vois ajatella. Samaa vääntöä kun meilläkin

https://www.is.fi/autot/art-2000011600403.html


Harri S

Se että kaikista asioista ei olla samaa mieltä ei poista asiassa esitettyjä empiirisiä faktoja. Toki niillä faktoilla ei saa aikaan hyviä tarinoita. Laskelmat löytyy kyllä ja ne voi jokainen käydä lukemassa. Valokuvat tosin poistui mutta syy on kuvapalvelimessa. Toki Volvoa ei ole ja tokko tuleekaan kun mun mielestäni niiden valmistus loppui viime vuosituhannella.

Kyllä tällä forkalla keskusteluissa on kyse lähinnä veljellisestä kaulailusta jos noihin iltapäivälehtien autouutisten kommenttiosioihin vertaa.
Siellä on kaikki kakarat ja keskenkasvuiset ilmoittautuneet mukaan talkoisiin. Tokko noilla kaikilla on edes edes ajokorttia, saati autoa.
Kuka noita ylipäätään edes lukee saati faktoina pitää, ihan suunnasta riippumatta.
Päätoiminen harrastaja.
Kun keinot loppuu niin konstit jää.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 05 marraskuu, 2025, 09:35Toki Volvoa ei ole ja tokko tuleekaan kun mun mielestäni niiden valmistus loppui viime vuosituhannella.



sano vielä, että volvot raapii taka-akselilta niin saat komppauksen ja selkääntaputuksen
Sinä vain

Harri S

Takaveto Volvon vaihteistoja viimevuosina kiihkolla ostellut mutta niiden suhteen tuo oma visioiden toteutuspuoli on ollu sangen heikko, jopa ihan olematon.
Päätoiminen harrastaja.
Kun keinot loppuu niin konstit jää.

Pertti K

Tosta 1,5 v (ei V) Polestarin akusta tulee mieleen että jos sisäinen vaurio niin ihan selvä takuu-case ja jos eivät korvaa niin aika vahva suositus välttää koko putiikkia, eikö noissa oo vuositolkulla kumminkin takuuta. Jos ulkoinen niin menee vakuutukseen jos sellainen on, jos ei niin itellehän se ilmanmuuta jää maksettavaksi. Vaikka aika vakuutusvastainen olenkin niin uuden sähkiksen kohdalla sattaisin kyllä kaskoa ainakin vakavasti harkita. Joitakin Possuja ja Diudeja ei visiin kaikki vakuutusyhtiöt suostuneet vakuuttamaan, mutta en Polestarista semmoista muista lukeneeni.

No tietysti voi olla jotain että painepesurilla painettu vettä jostain läpiviennistä sisään tms. mikä raukaisee takuun, mutta sitähän ei tarina tietenkään kerro. Tai jotain pikkupränttiä takuuehdoissa voi tietysti olla.

Anza

Jos oltais samaa mieltä, niin eihän siitä keskustelua tai väittelyä syntyis. Matematiikan suhteen asioita voi laskea monella tapaa. Vaikka lopputulos on eri, se matematiikka on silti ihan oikein.

Jos ajat miljoonan kymmenessä vuodessa, niin sähkis ihan perusteltu. Jos taas haluu nautiskella sata vuotta sen miljoonan ajamiseen, saattaa polttis olla edullisempi. Jokainen voi omat matematiikkansa sovitella siihen välille omien taitojensa mukaan. Yhtä vastausta siihen ei oo.

Uusien volvojen ostelijat lukee select takuun ehtoja tiukkaan. Tästä oli silti jotain eroja tulkinnassa. Uutta tai vähän käytettyä ei voi ostaa ilman lisätakuuta. Varmaan kuluttajansuoja jotain auttaa.

Kaskon, lasiturvan ja jonkun select lisäturvan kun laskee siihen kuukausimaksulliseen penkinlämmittimeen lisäksi niin ei tuu yllätyksiä matikassa.





Kaikella hyvällä uusia autoja ihailevat veljeni.


Kyrpov

En tiedä mihin pohjalevyyn tai systeemiin se takavedon poisto volvolla perustui. No 850 mk1 v70 nyt vielä käänty mutta sen jälkeen ne ominaisuudet hävis. Polttoainetalous ei ainakaan parantunut viispyttysillä. Mb ja bmw sentään piti aika pitkälle pelkkää takavetoa ja vieläkin niitä on.

Etutilat sentään koheni mutta takaa ei + tavatarilat meni :wc:
Sinä vain