Honda CB 350Four x 3, CBR1000F ja Kawasaki ZZR600

Aloittaja Harri S, 16 huhtikuu, 2025, 15:23

« edellinen - seuraava »

Harri S

(Jatkoa...)
Katteista puuttui muutama kiinnike ja niissä oli halkeamia. Laitoin yläkatteen ja sivukatteen paikalleen jotta sain mitattua oikean paikan satulan sivukatteelle. Satulan sivukatteet kiinnittyy muutamasta kohtaa tapeilla rungon kumiholkkeihin ja alareunasta pikalukolla jotta ne saa  helposti poistettua pikkuhuoltoja varten. Molemmilta puolilta oli ylin tappi poikki ja tein vasemman katteen rikkinäiseen tappiin sisuksen pellistä, rautalangasta ja muovista jotta se kestää vääntöä ja vetoa ja jonka sitten kittasin kiinni tapin jalkaosaan. En vielä viimeistellyt sitä koska vasen keskikate vaati yhden puuttuneen takakiinnikkeet teon joka lopulta määrittelee tapin tarkan muodon ja paikan.
Sulatin kuitenkin satulan sivukatteen yhteen murtumaan rautalankaa ja nippusidemuovia.

Vasen keskikate ja siitä puuttunut takakorvake oli hankalampi juttu mutta sulattelin rautalankaa katteen reunaan jonka sitten muotoilin kate paikallaan takakiinnikkeen vastaraudan mukaiseksi. Sitten nippusidemuovin sulattelua kolvilla ja juotospuhaltimella rautalankarungon ympärille ja sain lopulta aikaiseksi vahvan ja napakan takakiinnikkeen jonka sisällä on rautalankaverkko vahvisteena.
Nyt kaikki vasemmat katteet asettuu oikeille paikoille ja niiden raot on kohtuu tasaiset.
Satulan sivukatteelle pitää tehdä vielä siitä puuttuva metallinen vastarauta kumiholkkeineen johon etukulman kiinnitystappi lukittuu ja muovi asettuu tiukasti tankin mukaiseen asentoon ja lopuksi viimeistellä se aluksi tekemäni tappikiinnike.

Kovia kokeneessa bellypanelissa eli alakatteessa on abaut kolmisen kiloa ämpärimuovia ja pakkelia joten ostin tilalle Liettuasta ehjän mutta maalaustarpeessa olevan alakatteen.
Päätoiminen harrastaja.
Kun keinot loppuu niin konstit jää.

Harri S

Tein penkin vasemmalle sivukatteelle 2mm pellistä kiinnikkeen jolla etukulma pysyy nyt napakasti paikallaan. Maalasin mustaksi.

Yläkate oli etuosasta halki ja liimasin sen sekä siitä irronneet palaset niille kuuluviin kohtiin. Taustapuolella olevan keskikatteen etunurkan kiinnikeraudan liimasin kauttaaltaan kiinni katteeseen ja lopuksi vielä varmistus parilla popniitillä kuten siinä on ollut alunperinkin. Se toimii nyt myös vahvikkeena eikä ahtaassa kolossa tarvinnut sulatella muovia ja lisätä muovin sisään vahvikkeeksi rautalankaa.
Oikeanpuoleinen pleksin aisa oli liimattu hylomarin tiivisteliimalla sekä roudarinteipillä ja pesinkin sieltä liimat pois ja käytin tilalla syanoliimaa jolla tartunta on hyvä.

Oikeanpuolen keskikatteen takaosaan piti tehdä korvake jolla kate pysyy paikallaan. Samoin täyttelin siitä muovisulalla lukuisia 3mm reikiä jotka oli porattu sinne tänne rautalankapatentteja varten. Alareunan alakatteen kiinnikkeet pitää vielä korjata ja muutama nippari/rautalankareikä paikata siltä kohdalta.

Penkin oikeasta sivukatteesta puuttui toinen takakiinniketappi kokonaan ja ylätappi oli poikki jonka irronneen palasen liimasin oikeaan kohtaan ja sulatin tapinjalan täyteen muovia ja muovin sisään vahvikkeeksi rautalankaa. Puuttuneen takatapin kiinnikejalan tein samalla tavalla muovikorkin sisään kuin Kawasakissa ja se saa nyt kuivua yön yli ennen viimeistelyä.

Nää katteet on kyllä ollu joskus ihan silppuna, huumori on välillä kortilla kun aina löytyy uutta viritystä, mutta korjaillaan...
Päätoiminen harrastaja.
Kun keinot loppuu niin konstit jää.

Harri S

On tää kyllä yks s...tanan työmaa. >:D

Kävin puoliltapäivin taas MP-pitstopilla ostamassa kourallisen kateruuveja ja vastamuttereita.
Sitten vasemman puolen katteiden korjailut jatkui.
Takakatteen toinen kiinnikelenkki oli poikki joten liimasin palan kiinni ja sulatin alapuolelta sen sisälle kiepin rautalankaa vahvikkeeksi ja lopuksi päälle sulaa nippusidettä.

Etukiinniketappi irtosi koska vanhojen liimojen ja rasvan sisältämään muoviin ei enää tartu pakkeli. Tein rautalangasta "kruunun" jonka hitsasin kiinni katteeseen ja johon liimasin pakkelilla uudelleen sen eilen tekemäni kiinniketapin. Kun pitää rauta-alasinta katteen alla tukena niin taustapuolella tehdyt hitsailut ja sulattelut ei pilaa katteen ulkopintaa. Kävin välillä syömässä ja kitin kuivuttua normi hionnat ja tapin maalaus mustaksi.

Sivukatteen takakiinnikkeelle tein vastakappaleen runkoon kaasarin kohdalle johon sivukate kiinnittyy kuusiokolopultilla sen eilen tekemäni korvakkeen läpi kuten alkuperäisessäkin systeemissä.

Sivukatteen alareunassa pitäisi olla kolme korvaketta alakatteen reunan kiinnitystä varten. Takimmainen oli irti (onneksi tallessa) jonka sitten liimasin oikeaan kohtaan ja hitsasin kiinni rautalankavahvistuksen kera. Keskimmäisestä korvakkeesta puuttui pala johon tein uuden palan ja hitsasin sen muovisulalla rautalankakiepin kera.
Koko sivukatteen etunurkka oli sulanut muodottomaksi kun  kate oli ollut liian lähellä nelospytyn pakosarjaa. Tuohon valoin  ja hitsasin ensiksi muovisulalla rautalankavahvikkeisen korvakkeen jonka hioin oikeaan muotoon. Käytin teossa tukena tuota raskasta alakateviritelmää jotta sain tehtyä korvakkeen oikeaan kohtaan kun muodottomasta reunasta ei löytynyt mitään selkeää kohtaa.
Katteen alanurkkaa lämitin useaan kertaan ja painelin sen leveällä vasaralla hinkkaamalla takaisin oikeaan muotoon johon kuuluu nyt myös alkuperäistyylinen ura alakatteen reunaa varten.

Aikaisemmin tässä kohtaa oli ämpärimuovisen kitatun alakaterviritelmän reuna suoraan rautalangalla päälle surrattuna.
Nyt uuden oikeanmallisen alakatteen pitäisi istua sivukatteen alareunaan mutta viimeistelen kohdan ja poraan reiän korvakkeeseen vasta kun uusi alakate on käsissä ja pääsen sitä mallaamaan paikalleen.

Vasemman puolen sivukatteen alareunan alakatekiinnikkeet oli puolestaan yllättäen kaikki ihan ehjiä eikä siellä tarvitse tehdä mitään eikä katekaan ole sulanut etukulmasta. Teen tuonne pakosarjaan joka tapauksessa jonkinlaisen lämpöpellin ettei katteet sula uudestaan.
Lopuksi liimailin pienempiä pleksin ympäryskatteita ja syylärin haljenneita ympäryskatteita takas kasaan ja siivosin tallin että siellä mahtuu taas liikkumaan.

Vielä puuttuu pari korvaketta mittariston ympäriltä joten ei tämä muovinhitsaus ja kärytys suinkaan vielä maaliin asti tullut.
Päätoiminen harrastaja.
Kun keinot loppuu niin konstit jää.

Harri S

Otin vasemman pakoputken lämpöpellin kotipihaan ja käsittelyyn kun se oli joskus rutattu ja pensselillä maalattu valumien ja roskien kera, tietty mustaa jesaria unohtamatta.
Metyleenikloridi liuotti vain osan maaleista koska keli oli kylmä, mutta lopuksi annoin sievertillä pellille hieman lämpöä ja ilmeisesti paksu epoksimaalaus ja pakkelointi korkkasi ja irtosi lopulta helposti porakoneteräsharjan avulla.
Pelti oli taittunut ja lommoinen joten se vaati hieman peltivasaralla naputtelua että sen sai jälleen sileäksi ja muotoonsa ilman pakkelointeja. Puhtalle hiotulle pellille sinkkipohjamaali ja sen päälle kiiltävä musta maali.

Ohessa, ja maalien kuivuessa tallissa, tein lisää puuttuneita katteiden korvakkeita. Osan pellistä ja osan muovihitsaamalla nippusiteistä ja sain lopulta kaikki katteiden loputkin korvakkeet korjattua.
Yhteensä laskin että pelkkiä korvakkeita piti korjata tai tehdä kokonaan uudestaan 16 kappaletta, joten vain muutama korvake oli lopulta ehjiä, ja pääosa piti siis osin rakentaa kokonaan tyhjästä.
Päälle sitten vielä lukuisat muovien halkeamat ja niiden liimaaminen sekä hitsaaminen ja vahvistaminen sekä osin kokonaan puuttuneet katteiden palaset.
Otin kolhon 12V virtapistokkeen kokonaan pois ja katteen reikään hommaan sopivan peitetulpan.

Laitoin valmiin lämpöpellin paikalleen vasempaan pakoputkeen ja tilasin jo aiemmin äänenvaimentimiin uudet grafiittitiivisteet kun nuo näkyy olevan ihan löysällä ja niitä on joskus yritetty muurata tiiviiksi runsaalla määrällä pakoputkikittiä joka varisee lattialle.
Ehjä alakate jäi vielä viikonlopuksi Vantaalle odottamaan jakelua joten ensi viikolla pääsen sitä sovittelemaan.

Onneksi mulla on paljon noita muita harrastekohteita joilla saa kyllä odotusajan kulumaan ja tulihan tähänkin pyörään se uusi eturengas jo keskiviikkona.
Päätoiminen harrastaja.
Kun keinot loppuu niin konstit jää.

slant sickness

Sulle ei näytä vaikuttavan kaamoskaan tänä vuonna. Mä olen ylpeä saavutuksistani, kun saan yhden osan ostettua joulukuun toimitukseen. Aikaansaamisesi antaa valoa pimeään!

Meinaakko pitää ittelläs koko motskarilaivueen? Vai realisointi jahka ajat paranee?
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Harri S

Kiitos.
Parempi pitää hieman vauhtia yllä kun on vielä tuota fyysistä kuntoa jäljellä niin saa jopa jotakin aikaiseksi.
Itse asiassa en vielä oikein tiedä mitä mä noiden kaikkien kanssa teen sitten kun ne on valmiita. Käyttö- ja säilytyskulut on sen verran maltilliset että en ole tuota sen kummemmin pohtinut.
Päätoiminen harrastaja.
Kun keinot loppuu niin konstit jää.

Springer

Museopyöriä pystyy pitämään useita yhden normipyörän kuluilla.