Kaikki museoajoneuvoista

Aloittaja Pertti K, 27 kesäkuu, 2025, 09:43

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 28 kesäkuu, 2025, 09:27No onhan se silleen helppo ettei tarvi miettiä laittaisko samalla lokasuojiin levitystä, laskisko kattoa tai hitsaisko takaovet umpeen. Tekee vaan samanlaista kuin on ollutkin.
..jos on vielä mallia katsottavissa..
Aina ei ole, kun on kitistä tehty kaaret, massasta ja sukkahousuista tolppien alapäät, jne.

Toinen asia sitten jos itse on ekaa kertaa avaamassa paikkoja ja pellit on niin hävinneet, ettei mallia niistäkään löydy.. :o
Niinkuin Fiiussa näki vaan että neljä peltiä siellä on ollut päällekkäin, muttei ne käytännössä enää missään ollut kiinni.. :rotfl:
@Wilburi saattoi jopa saada sen huonomman tolpan tehtäväksi mutinoista päätellen. :rotfl:

Päällisin puolin kova aihio tuo kuitenkin oli.
Hulluus on hieno laji..

Tuntematon filosofi

Smirkelimies

Minä halusin mr- ajopelin jotta se on edullisempi pitää.

Aiemmin kuulin vaikka minkälaisia urbaanilegentoja, esim et ruostekorjauksissa pitää olla saumat samoissa kohdin kuin tehtaalla ym.

Yllätti positiivisesti et ei se käytännössä ole läheskään noin tarkkaa mr- tarkastuksessa. Ainakaan jos ajoneuvogenre ei eroa liikaa tarkastajan omista mieltymyksistä.

Olen kuullu juttuja et mobiiliukot ei päästäis niin mielellään läpi jenkkiautoja tai japsipyöriä kun ovat ikäänkuin eri leirissä mut en tiedä pitäneekö paikkaansa. Mut kyl tarkastajalla on ehkä vähä liikaa tulkinnanvaraa.

Pertti K

Ja kuullu väitettävän, ehkä itekin tullut jatkettua väitettä että yleisempien merkkiennja mallien suhteen ollaan tarkempia. Mutta rohkenen myös väittää että erot tarkastajien välillä on suurempia kuin automallien.

Asmo

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 28 kesäkuu, 2025, 11:07Aiemmin kuulin vaikka minkälaisia urbaanilegentoja, esim et ruostekorjauksissa pitää olla saumat samoissa kohdin kuin tehtaalla ym.
 

En ole museotarkastaja, mutta olen samaa mieltä siitä että ruostekorjaukset tehdään niin ettei paikkoja ja ylimääräisiä hitsisumoja ole näkyvissä. Ainakaan metrin etäisyydeltä tarkasteltuna.

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Asmo - 28 kesäkuu, 2025, 13:51En ole museotarkastaja, mutta olen samaa mieltä siitä että ruostekorjaukset tehdään niin ettei paikkoja ja ylimääräisiä hitsisumoja ole näkyvissä. Ainakaan metrin etäisyydeltä tarkasteltuna.

Kaipa yleisvaikutelmakin ratkasee. Ois vähä tylyn näkönen jos ois vaan joku lattarauta hitsattu näkyvästi runkopalkkiin. Mut jos on siistillä saumalla vähäset paikkalaput lattiassa kohdassa jossa ei ole tehtaan sikkejä, ei ehkä niin pistä silmään. Liekö kaikkien tarkastajienkaan autoissa korjaushitsit hiottu  ;D

Ja monissa on koteloissa ruostetta vaikka ja kuinka piilossa niinku ed viesteissä oli mainittu. Että sillai vähä kakspiippunen juttu että mihin pitäs ja ei pitäs
kiinnittää huomiota.

Yks tuttu asuu museoviraston suojelemassa talossa. Rakennusten osalta puhutaan aikakauden kerroksista ku on korjailtu ja muuteltu ja ne on viraston mielestä vaan historiasta kertovaa ok asiaa.

Mut ehkä puolenkymmentä ratsupaikkaa päällekkäin jossain Suomi- vallussa ei o niitä hienoimpia historian aarteita. Jos ei eka o Mannerheimin hitsaama, toinen Kekkosen...

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 28 kesäkuu, 2025, 18:26Mut ehkä puolenkymmentä ratsupaikkaa päällekkäin jossain Suomi- vallussa ei o niitä hienoimpia historian aarteita. Jos ei eka o Mannerheimin hitsaama, toinen Kekkosen..
Nyt ollaan konservoinnin äärellä, [mutu]mutta silloin kaikki tuo pitää olla luotettavasti dokumentoitu[/mutu].


jariha

todistan ratsupaikat hra @FuryIII 71  vallussa... ei ole vielä muumioitu mutta ihan just jahka sen puskasta kaivaa :))
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-97 Volvo V70 2.5Tdi paku, -07 Volvo V70 2.5T awd
-82 Pontiac Firebird
-04 opel combo 1.3cdti -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm

slant sickness

Kesällä -84 mun akuuttiin autonpuutteeseen fiksailtiin just edeltä Bre-Vir autosta hakemaani Dart kuusnelkkua. Kuskin puolen helmat uusittiin "polven päällä taivutellulla pellillä". Mainitsin helmat monikossa, koska kakskymppisessä vaunussa oli jo kaksi peltiä alhaalla päällekkäin. Diy helmamme poikkesi sen verran edellisistä, että jouduimme "lyhentämään" ovia. Ei sattunut silmään, mut katsuri kirjasi siistimismääräyksen 1kk varoajalla, josta ajan tapaan selvisin tilaamalla uuden otteen "kadonneen" tilalle.

Vuoden verran ajelin sillä ratsupaikkaisella. Tilalle tuli paria vuotta nuorempi Valiant. Dart päätyi jonkin kaivinkoneharrastajan toimesta maan sisään. Tapansa kullakin.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

isalmela

Kävin Automuseolla tapaamisessa. Porisutin että minkälainen urakka olisi hieroa Seneca museoleimaan. Sedät kierteli autoa tovin aikaa ja tuumasi "ei kai se oikein kaukana taida olla"  :o tästä hullunrohkaistuneena soitin paikalliselle tarkastajalle, sanoi että "parin viikon päästä voitaisiin kaverini kanssa katsoa". Kohta mulla on faktaa onko se niuhotusta vai ei nykyään, nyt ehkä vaikuttaa ettei siellä nyt enää nippusiteiden värejä kytätä
Diesel on puhtaampi

sössö

kaks vai kolmeko oon museorekannu. ei ole niuhotusta. puutteista tai kuvitelluista sellaisista on toki mainittu ja vaadittu että kaikki jälkiasennusromu puretaan. Toki perustuu tarkastajan mielivaltaan koko homma

tevo

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 14 elokuu, 2025, 18:59Kävin Automuseolla tapaamisessa. Porisutin että minkälainen urakka olisi hieroa Seneca museoleimaan. Sedät kierteli autoa tovin aikaa ja tuumasi "ei kai se oikein kaukana taida olla"  :o tästä hullunrohkaistuneena soitin paikalliselle tarkastajalle, sanoi että "parin viikon päästä voitaisiin kaverini kanssa katsoa". Kohta mulla on faktaa onko se niuhotusta vai ei nykyään, nyt ehkä vaikuttaa ettei siellä nyt enää nippusiteiden värejä kytätä

Muinoin edesmenneellä taisin näpytellä 9köötluvun Oulun MR-tarkastuksista.

Hiddo mitä mielipuolta olivat, toisille tasa-arvosempaa ku kaverille ..
Tunarointia jo vuojesta 1967 lähtien ..

isalmela

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 14 elokuu, 2025, 18:59Kävin Automuseolla tapaamisessa. Porisutin että minkälainen urakka olisi hieroa Seneca museoleimaan. Sedät kierteli autoa tovin aikaa ja tuumasi "ei kai se oikein kaukana taida olla"  :o tästä hullunrohkaistuneena soitin paikalliselle tarkastajalle, sanoi että "parin viikon päästä voitaisiin kaverini kanssa katsoa". Kohta mulla on faktaa onko se niuhotusta vai ei nykyään, nyt ehkä vaikuttaa ettei siellä nyt enää nippusiteiden värejä kytätä
Pari viikkoa venähti vissiin kuuteen, mutta nyt on 1961 Dodge Senecan museorekisteröintitarkastus hyväksytty. Homma venähti tarkastajien kiireiden takia. Sunnuntaina voitaisiin puolilta päivin katsoa, tuli toissapäivänä viestiä tarkastajalta. Laitoin jo silloin automuseon pihalta tukun kuvia tarkastajalle, kommentti "siistiltä näyttää". Sen jälkeen käytin Dodgen vielä automaalaamolla, korjattiin kuplivat kohdat helmoista ja pyöränkaarista automuseon sedän suosituksesta. Tarkastus meinasi jännittää, koska etujarru on temppuillut viime aikoina. Yritimme isäni kanssa sitä kunnostaa @Camino79 ohjeiden avustamina. Ei siitä tullut perkelettäkään, kovasta yrityksestä huolimatta. Luuri käteen ja soitto tarkastajalle. "sitten kun kaikki muut on syynätty niin onnistuisiko käynti täällä meillä?" Tuntui onnistuvan. Ei niuhotusta, katsottiin pikaiseen ja täytettiin dokumentti. Tarkastajat lähti ja antoivat ohjeet jatkotoimista sekä vinkin jarrujen korjaajasta. Kävin äsken viemässä Dodgen puolitutulle ACC Oulu kerholaiselle, joka aikoi huomenna alkaa laittamaan Dodgen jarrut kuntoon. Jospa tämä tästä
Diesel on puhtaampi

isalmela

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 28 syyskuu, 2025, 18:03Pari viikkoa venähti vissiin kuuteen, mutta nyt on 1961 Dodge Senecan museorekisteröintitarkastus hyväksytty. Homma venähti tarkastajien kiireiden takia. Sunnuntaina voitaisiin puolilta päivin katsoa, tuli toissapäivänä viestiä tarkastajalta. Laitoin jo silloin automuseon pihalta tukun kuvia tarkastajalle, kommentti "siistiltä näyttää". Sen jälkeen käytin Dodgen vielä automaalaamolla, korjattiin kuplivat kohdat helmoista ja pyöränkaarista automuseon sedän suosituksesta. Tarkastus meinasi jännittää, koska etujarru on temppuillut viime aikoina. Yritimme isäni kanssa sitä kunnostaa @Camino79 ohjeiden avustamina. Ei siitä tullut perkelettäkään, kovasta yrityksestä huolimatta. Luuri käteen ja soitto tarkastajalle. "sitten kun kaikki muut on syynätty niin onnistuisiko käynti täällä meillä?" Tuntui onnistuvan. Ei niuhotusta, katsottiin pikaiseen ja täytettiin dokumentti. Tarkastajat lähti ja antoivat ohjeet jatkotoimista sekä vinkin jarrujen korjaajasta. Kävin äsken viemässä Dodgen puolitutulle ACC Oulu kerholaiselle, joka aikoi huomenna alkaa laittamaan Dodgen jarrut kuntoon. Jospa tämä tästä
Pitkällisen oloinen museorekisteröinti on vihdoin päätöksessä. FHRAlta tuli tänään museoajoneuvotodistus. Kävin katsastuskonttorilla hoitamassa museorekisteröinnin. Nyt pitää vielä postittaa katsastusmiehen leimaama ja allekirjoittama museoajoneuvotodistus takaisin FHRAlle. Tarkastaja oli onnistunut ottamaan lennokkaan kuvan Senecasta. Uskon että tällä alkaa @Pertti K ostohousut suorastaan pyörimään jaloissa!

Ps. Perkele taas. Aijaa.com ei ole toiminut aikoihin ja nyt ei näköjään toimi edes postimages.org
Diesel on puhtaampi

Jussi

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 15 lokakuu, 2025, 15:05Pitkällisen oloinen museorekisteröinti on vihdoin päätöksessä. FHRAlta tuli tänään museoajoneuvotodistus. Kävin katsastuskonttorilla hoitamassa museorekisteröinnin. Nyt pitää vielä postittaa katsastusmiehen leimaama ja allekirjoittama museoajoneuvotodistus takaisin FHRAlle. Tarkastaja oli onnistunut ottamaan lennokkaan kuvan Senecasta. Uskon että tällä alkaa @Pertti K ostohousut suorastaan pyörimään jaloissa!

Ps. Perkele taas. Aijaa.com ei ole toiminut aikoihin ja nyt ei näköjään toimi edes postimages.org

Huomasin hetki sitten, et Bellyhän on jo tuplamuseoauto. Museoleimasta on jo 30 vuotta sillä...
Niin se aika menee.
En varmasti oo.