Suburban paukahtaa pysähtyessä

Aloittaja pptalo, 21 lokakuu, 2025, 10:46

« edellinen - seuraava »

Harri S

Itse kokeilisin ajaa nelikolla siten että vuorotellen etu- ja takakardaani pois jolla saattas saada paikallistettua vian jompaan kumpaan kardaaniin tai akseliin ja jos paukkuu noissa molemissa kokeissa niin sitten jakovaihteistoon.
Päätoiminen harrastaja.
Kun keinot loppuu niin konstit jää.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 02 marraskuu, 2025, 10:14Itse kokeilisin ajaa nelikolla siten että vuorotellen etu- ja takakardaani pois jolla saattas saada paikallistettua vian jompaan kumpaan kardaaniin tai akseliin ja jos paukkuu noissa molemissa kokeissa niin sitten jakovaihteistoon.
Ei onnistu ajaminen ilman takakarpaasia, kun on liukuyokella jakiksessa. :thinking:
Mutta jotenkin en takavedon suunnalta vikaa luulisi löytyvänkään, kun on käytännössä jäykkä linja jakiksen läpi.
Hulluus on hieno laji..

Tuntematon filosofi

viri-viri

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 01 marraskuu, 2025, 22:07GMT800:ssa EI ole napalukkoja, vaan vetari(e)n irtikytkentä tapahtuu etuperän tasauspyörästössä.
Aina oppii uutta, enpä tiennyt että näitä on ameriikan laitteissakin ollut, ja jo GMT400 alustassa :o Mulla tosiaan subbari vuodelta -87 niin on vielä "perinteiset" navat.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: viri-viri - 02 marraskuu, 2025, 19:44Aina oppii uutta, enpä tiennyt että näitä on ameriikan laitteissakin ollut, ja jo GMT400 alustassa :o Mulla tosiaan subbari vuodelta -87 niin on vielä "perinteiset" navat.
-87 ne oli vielä pikkarissakin, mutta -88 olikin sit jo ihan muuta. Subbari ja Blatseri jäi vielä vähäks aikaa pitään perinteistä kiinni sen jälkeenkin.
En varmasti oo.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 03 marraskuu, 2025, 00:59-87 ne oli vielä pikkarissakin, mutta -88 olikin sit jo ihan muuta. Subbari ja Blatseri jäi vielä vähäks aikaa pitään perinteistä kiinni sen jälkeenkin.

-91 oli vika vuosi noille. Ja oli muistaakseni joku super duty crew cab dualie 3500 pikuppi yksittäismalli myös tuohon asti, josta ei kukaan ole koskaan kuullu.

Mutta munkin -89 perinnesuburban on osannu paukahtaa pari kertaa, siis kauhee jysäys niinku ajais suoraan kanttikiven yli tai jotain.

Molemmissa tapauksissa oli käsin käännelty kardaaneja ja pyöriä nosturin päällä, ja olen ajatellut että napalukoissa menny jotain sekasin. Siinä on siis automaattiset mekaaniset napalukot etuakselin päissä, ihan siinä kohtaa missä niitä manuaalisia versioita käydään kääntelemässä.

Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 05 marraskuu, 2025, 05:26-91 oli vika vuosi noille. Ja oli muistaakseni joku super duty crew cab dualie 3500 pikuppi yksittäismalli myös tuohon asti, josta ei kukaan ole koskaan kuullu.

Mutta munkin -89 perinnesuburban on osannu paukahtaa pari kertaa, siis kauhee jysäys niinku ajais suoraan kanttikiven yli tai jotain.

Molemmissa tapauksissa oli käsin käännelty kardaaneja ja pyöriä nosturin päällä, ja olen ajatellut että napalukoissa menny jotain sekasin. Siinä on siis automaattiset mekaaniset napalukot etuakselin päissä, ihan siinä kohtaa missä niitä manuaalisia versioita käydään kääntelemässä.


Se mitä noista automaattinapalukoista muistan, niin aika usein ne oli rasvattu ihan liikaa ja liian jäykällä rasvalla. Sillon ne alkaa toimimaan vähän miten sattuu, eikä mielellään avaudu. Sen voitelun kun teki öljyllä ohennetulla rasvalla aika maltillisesti, niin ne pelas oikein. Niissä kyllä tarkoitukseton päälle laukeeminen vähän jysäytteli, mutta ei nyt varsin pamahtanu.
En varmasti oo.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 05 marraskuu, 2025, 15:15Se mitä noista automaattinapalukoista muistan, niin aika usein ne oli rasvattu ihan liikaa ja liian jäykällä rasvalla. Sillon ne alkaa toimimaan vähän miten sattuu, eikä mielellään avaudu. Sen voitelun kun teki öljyllä ohennetulla rasvalla aika maltillisesti, niin ne pelas oikein. Niissä kyllä tarkoitukseton päälle laukeeminen vähän jysäytteli, mutta ei nyt varsin pamahtanu.
Jaahas jysäys vs pamaus, noh jos @pptalo laittais videota niin siitä selvii jo paljon.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

sössö

joku 2012 tms. vuotinen 4x4 vani pamahteli ihan hulluna koeajolla. Ajettiin nosturillekkin se vielä ja ei siitä mitää ristikkoa tms. helppoa löytynyt niin jäi ostamatta.

Kyrpov

Pickupissakaan ei paukkuva ristikko  tuntunut äkkiseltään mutta vaihdoin kun oli niin ilmiselvä.
Sinä vain

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 05 marraskuu, 2025, 17:59Jaahas jysäys vs pamaus, noh jos @pptalo laittais videota niin siitä selvii jo paljon.
Mutta kun ei tossa uudessa tainu niitä napalukkoja olla...
En varmasti oo.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 05 marraskuu, 2025, 18:16Mutta kun ei tossa uudessa tainu niitä napalukkoja olla...
Kyllä mä sen tiedän (justha mä vaihdon etunavan tollaseen risukeulaan, ei näkyny lukkoja ei), mutta en kyllä tiedä mikä on jysäyksen ja pamauksen ero. Sulle lie sit selvääkin. Mutta joku muu etuvetoon tai sen kytkentään liittyvä, ehkä etuperässä taas joku tappi tms. Siksi kaipailen videota. Kameraa etuakselille eri puolille, jakoaskiin jne.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Camino79

Eihän nyt vois olla niinkin yksinkertainen asia kuin perseen yoken mutteri löysällä? Jolloin preloadi karkaa.

Helppo kokeilla joko kardaanista tai sit jos "jysähtelee" ihan vaan kun kepistä vaihtaa jarru päällä r:n ja d:n väliä.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

pptalo

Nyt on renkaat vaihdettu. En saanut pamahtamaan vaikka kuinka yritin. Tosin nyt oli voimansiirto lämmin, huomen aamulla selviää mitä kylmänä tekee. Vanhoissa renkaissahan takaset oli aivan loppu ja edessä oli lähes uudet. Nyt on kaikki uusia.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: pptalo - 05 marraskuu, 2025, 20:36Nyt on renkaat vaihdettu. En saanut pamahtamaan vaikka kuinka yritin. Tosin nyt oli voimansiirto lämmin, huomen aamulla selviää mitä kylmänä tekee. Vanhoissa renkaissahan takaset oli aivan loppu ja edessä oli lähes uudet. Nyt on kaikki uusia.


Ei pitäs vaikuttaa muuten kuin ajossa.

Eihän nyt oo yks pyörä ollu löysässä ja se paukkunu?  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jussi

Lainaus käyttäjältä: pptalo - 05 marraskuu, 2025, 20:36Nyt on renkaat vaihdettu. En saanut pamahtamaan vaikka kuinka yritin. Tosin nyt oli voimansiirto lämmin, huomen aamulla selviää mitä kylmänä tekee. Vanhoissa renkaissahan takaset oli aivan loppu ja edessä oli lähes uudet. Nyt on kaikki uusia.
Renkaiden kokoero vois tietty tehä jotain jännityksiä voimansiirtoon ainakin jäykkä nelikko päällä. Joka sit pamahtas kun vapautuu.
Tai minkäslainen ristitapin lukitus on ollu vuonna 2000? Tosin sekään enää pysähtymisen jälkeen kyllä pamauta.
En varmasti oo.