Laturi ja ylijännite...?

Aloittaja Valde, 26 lokakuu, 2025, 16:01

« edellinen - seuraava »

Valde

Termos.

Tossa on pihalla tuollainen iki-ihana italialaisen sähköinsinöörin tekemä auto, Fiat Stilo.

Laturi vammanen, tyhjäkäynnillä 11.8-12.2V täydellä kuormalla (ihan kaikki sähkölaitteet täysillä), kierroksilla pomppaa yli 2000rpm kohdalla 16-17V.

240km ajelin tolla maantietä tuollai, oli kuin joulukuusi, lyijyakku on palloakku nyt eikä johda virtaa läpi.

Mutta, onko ylilataamiselle muita mahdollisia syitä, kuin paskonut laturi/säädin? Samalla tarkisteltava mahdolliset syyt.


Nämähän on vähän samanlaisia, kuin 2000 luvun alkupuolen Renaultit. Pääasiassa ihan toimivia, mutta sähkörotta osaa tehdä todella vammasia vikoja näihin sille päälle sattuessaan.


On niin jumalattoman kauan siitä, kun ylilataavan laturin viimeksi nähnyt, etten yhtään enää muista mitä kaikkea kannattaa samalla katsella...
Takavetopihtaaja

Kyrpov

Säätimen ekana kattelisin ja lopettelisin ajot jos 17voltissa pyörii.
Sinä vain

Aalto

Ei kait tossa ole periaattees kun kaksi vaihto ehtoa: joko sääteliä rikki tai jossain on kontakti vika. Jälkimmäinen tarkottas tässä tapauksessa että sääteliä luulee huonon kontaktin takia et järjestelmässä on liian alhanen jännite.

Jussi

Harvemmin nykyään enää katkosviat nostaa jännitettä, paitti jos niin uus että ecm jo puuttuu laturin toimintaan. Muuten melkeen veikkaisin säädinvikaa.
En varmasti oo.

Valde

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 26 lokakuu, 2025, 17:24Harvemmin nykyään enää katkosviat nostaa jännitettä, paitti jos niin uus että ecm jo puuttuu laturin toimintaan. Muuten melkeen veikkaisin säädinvikaa.
Kyllä taitaa tässä jo olla. 2005 ja mittaristo on ainakin vain analoginen näyttö. Ton maantierypistyksen aikana se "tilttasi" monta kertaa, tokeni mäkistartilla (virrat pois ja takas) ja heti sähkökuorma täysille.
Latauksen vikavalo paloi koko ajan, eli sillä ei ole mitään merkitystä laturin toimintaan.
Takavetopihtaaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Valde - 26 lokakuu, 2025, 20:09Kyllä taitaa tässä jo olla. 2005 ja mittaristo on ainakin vain analoginen näyttö. Ton maantierypistyksen aikana se "tilttasi" monta kertaa, tokeni mäkistartilla (virrat pois ja takas) ja heti sähkökuorma täysille.
Latauksen vikavalo paloi koko ajan, eli sillä ei ole mitään merkitystä laturin toimintaan.
Toi vaikavalo viittaa tosiaan siihen et ecm tietää ettei säädin keskustele hänen kanssaan enää. Onneksi en ole joutunut koskaan perehtymään vielä näihin uusiin juttuihin, joten olen huono neuvomaan.
Jos piuhat ja liittimet näyttää hyviltä, niin lähtisin sillä säätimen vaihdolla liikkeelle. Tietty mikä hinnoittelu säädin vs. koko laturi...
En varmasti oo.