Korin äänieristys

Aloittaja Pulttirengas, 26 tammikuu, 2020, 14:59

« edellinen - seuraava »

Murikka

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 26 tammikuu, 2020, 23:52
Lainaus käyttäjältä: Murikka - 26 tammikuu, 2020, 22:04Mä meinasin kerran motonetistä ostaa tuohon lintanpaskaan jotai tuollasta hienoa äänierkkamattoa, kun ei ole mitää eristeitä/verhoiluja oikeestaan kun ovissa, mut hinta hirvitti niin kovin ku tartteisin sitä iha hirveitä määriä.
Totesin siis, että ei se resonointi ja pärinä ja räminä nyt niin paha ole kuitenkaa. 

mikä tää lintampi tapaus sitten on? onko joku farkku?

sellasessa joku iso pitkä katto voi olla isokin tynnyri joka ääntelee. ne takakyljet on pitkät myös. takaovi tai sen muovipaneeli voi myös äännellä. ja se että se takaluukun lattia on ns samassa tilassa kuin oleskelijat, toisin kun sedanissa ei oo mitään mikä yhtään rajottaisi äänen kulkua tai kuulemista.

pelkkä butyylimatto ei tuo onnea. se auttaa. se mitä se häiriöääni on niin sen mukaan kannattaa miettiä sijottaako enemmän juurikin johonkin ääntä imevään huokoisempaan materiaaliin kuin tärisevien peltien tekemään resonanssi värinänpärinän poistoon. minusta on paras alottaa aina pärinän poistolla. ja sitten lisätä ääniaaltoja vaimentavia pehmeitä kudoksiä päälle kun alkaa erottamaan millainen ääni alkaa kuulumaan yli tai häiritsemään.

usein katto tai takaluukun (ja konepellin) tukivahvikkeet ovat aika irti siitä pellistä. tehtaan harvat pistehitsit ei ihan riitä. joten niiden lisäksi kannattaisi laittaa lisäkiinnitystä, pelkästään notkea "sikaflex" toimisi tai oikeammin tuulilasinkiinnitysmassa joka ei kovetu koskaan. (pelti pääsee hieman enemmän elämään sen kanssa lämpövaihteluiden mukana) sitä kun täppäilee tai liimaa useammastakin kohdasta sen pääli-pellin kiinni tukirakenteisiin niin jäykistää sitä rakennetta jo paljon, eikä pelti pääse niin vapaasti enää pärisemään.

ja jos miettii mihin isompiin alueisiin laittaa sitä vaimennusta niin kyllä pienelläkin määrällä saa eron aikaiseksi. isot vapaat pinnat, niihin lisää. koko aluetta ei tarvi peittää. vähän kun kädellä taputtelee peltejä löytää kyllä aika nopeesti ne mitkä metelöi. niihin kun lisää painoa/massaa vaimennuksella niin helpottaa aina ja eron huomaa.



Tuo musta färmäri.
Koko peräpää siinä rämisee iha mielipuolisen kovin tyhjäkäynnillä, mikäli on vaihde päällä. Samoten tietyissä motarinopeuksissa resonoi aika rajusti. Ehkä isoin syy noille matoille kuitenki on se, että se pakoääni myös kiertää tuolla kabiinissa noilla samoilla kierrosalueilla niin hurjan kuulosesti.
Putket menee kyllä taakse astikka, mut eipä ne noilla pienimmillä simonseilla paljoa tilannetta muuta.  :))
Ja se nyt on saletti et noin venynyttä ja väsynyttä peltiä mitä tuosta löytyy ei oikeasti hiljaseksi saa ikäpäivänä. 

NonSenCe

saa hiljakseks. uudella pellillä .hitsillä. äänenvaimentajien vaihdolla. liimalla ja lisä vaimennuksella.. perkele uretaanilla täytetään jos ei muuten hiljene. :D

mut joo. kaikukammio tuollanen on pahimmillaan. kattopellin uudelleen liimaus kiinni tollasella sikalastomerillä auttaisi. sitten vaimennusmattoa sinne sun tänne lisäksi. katon lisäks vaimentelee palasilla se takaluukku, takaluukun lattia, sivu kyljet.

pelkästään vahvan maton laittaminen takaluukun pohjalle voisi vaimentaa sitä autoo. se huokoisempi äänen imijä on kans tärkee.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Jussi

Kyllä mun CustomCruiseri oli ihan kivan hiljanen auto dieselilläkin. Mut sitä ei ollukaan lintattu(raggaroitu) mistään.

Peltien rämistely on vaan yksi pieni osa äänieristystä. Siinäkin kyse on massan lisäyksestä.
Ykköstärkein on tiiveys. kakkonen on eristeen massa. Tiiviin kotelon (kori, matkustamo tms) kun vuoraa materiaalilla, jossa on imevää ja painavaa kerroksittain, niin aina toimii. Jos alkuperäset on tuhottu, tai tekee uutta, niin ainakin Meluton tuotenimellä löytyy (tai on löytyny). Mikään ei auta, jos jätät tuuman reiän mittarinvaijerille konehuoneeseen.
En varmasti oo.

NonSenCe

juu. moottorin äänien nollaamisen kanssa se onkin niin että se pitäisi saada se tulipelti vaimennettua täysin.. ja osittain etu jalkatilatkin. mekaaninen ääni joka pitäisi saada rajoitettua ennekuin osuu sinuun. ja juurikin niin ettei isoa reikää jää. suuntaava ääni kulkeutuu yhdestä kohdasta kuitenkin sisälle. ei niin vahvasti kuin ilman vaimennuksia koko alueelta mutta niin että sen kuulee jos keskittyy.

konehuoneen puolelle esin vaikka joku lämpöäheijastava ja huokoinen vaimennus materiaali liimataan tiiviisti tulipeltiin, tai siihen kiinnitettyyn butyylimattoon, tulipellin sisäpuolellekin samaa mattoa, sitten joku huokoinen äänieriste, sitten  raskasvinyylimatto, ja jos haluaa auton lämpeemistä auttaa talvisin.. laittaa samanlaisen kuin konehuoneen puolelle: lämpöäheijastavan ja solukumia olevan auton oman maton alle päälimmäiseksi. tuollaisella kerrosvoileivällä saa kyllä hiljasen ja mukavan auton, ei kuumene eikä palele varpaatkaan. kun nuo eri kerrokset ottaa eri taajuuksia ja ääniä, kukin vaimentavat eri tavoin. jokanen kerros tuo lisää painoa ja massaa. sellasen tekeminen, ne kaikki kerrokset maksaa vaan paljon. :D ja painoa alkaa äkkiä olemaan kymmeniä kiloja lisätty siihen.

juu meluton myy esim MLV tuotteita. mass loaded vinyl. eli raskasmuovivinyylimattoa. painava hyvin "kuollut" materiaali. ei kumise. osassa on sen alla kiinteästi se huokoinen kerros myös (juuttia, solumuovia tms) mersuissa oli ainakin joskus tälläinen materiaaliyhdistelmä tulipellissä ja lattiassa jo tehtaalta.. bitumia palaset, sitten solukumia jonka päällä vinyylikumimatto. sitten vasta se sisäverhoilukerros. ei ihme että olivat normi autoja hiljaisempia.

tuulen suhinoita ja tiivisteitä ei olla ees ajateltu vielä äänien lähteenä. niiden vaihto ja hiljentäminen on vielä ihan eri asiaa.

ja joo.. kaverin 80luvun parisienne farkku oli kans hiljainen. siinä olikin vakio eristeet ja paneelit paikoillaan.. takaluukun lattialle oli laitettu sekä käytön takia että äänieristeeksi kumimattoa (sellasta työpisteiden kolikkomattoa, kevyempää kuin mlv mutta teoria sama, oli se hiljainen ilmankin sitä). takaluukun verhoilupaneeli oli muistaakseni kans vaimennettu kun se piti ääntä. ja takasivukylkiin laitettiin uudet bitumit joskus kun hitsauksessa oli irrotettu vanhat.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 27 tammikuu, 2020, 03:53Kyllä mun CustomCruiseri oli ihan kivan hiljanen auto dieselilläkin. Mut sitä ei ollukaan lintattu(raggaroitu) mistään.

Peltien rämistely on vaan yksi pieni osa äänieristystä. Siinäkin kyse on massan lisäyksestä.
Ykköstärkein on tiiveys. kakkonen on eristeen massa. Tiiviin kotelon (kori, matkustamo tms) kun vuoraa materiaalilla, jossa on imevää ja painavaa kerroksittain, niin aina toimii. Jos alkuperäset on tuhottu, tai tekee uutta, niin ainakin Meluton tuotenimellä löytyy (tai on löytyny). Mikään ei auta, jos jätät tuuman reiän mittarinvaijerille konehuoneeseen.
joo ei mullakaan ykskään leppäjeeppi mikään melusa ollut ja yleisesti kun ikkunantiivisteet kunnossa eikä mikään 3" suora ränni putkena, niin moni rungollinen amerikaano pärjää hyvin melua vastaan.


Sinä vain

NonSenCe

juu ja jos ne rungon puslat on entiset tai muuten vaan huonot niin takuulla meteli lisääntyy auton sisällä. kaikki ne tienpinnan tekemät karkeat värinät ja tärinät joista niiden puslien pitäisi herrasväki erottaa tuleekin läpi. juu pakoputken pituus ja suuntaus tekee paljon. sentistä näemmä joskus kiinni.. tai siitä että oliko suora pää vai alapäin vinoon sahattu. joissain autoissa saa ihmeellisesti sisälle kauhean kaikukammio äänen jos vääränlainen putki. toisissa sen putken voi rauhassa katkasta ennen taka akselia ja on ok, toisissa se on hirveä tilanne. se että se peräpää tuntuu rämisevän.. voisi juuri johtua huonoista runkopuslista.

tosin.. oon mä kauheen selvästi kuuluvaa ääntä tai räminää ettiny kauan eri autoista.. tietyissä nopeuksissa alkoi aina se kilinä tai räminä kun löytyi se sopiva resonanssi taajuus. muun muassa, takaluukun sisällä ollut pultti (eri kiva kun se välillä jäi jumiin kun paukautti luukun kiinni niin välillä kuului ääni välillä ei). etuoven sisälle unohtunut pieni hylsy. takaoven sisällä ollut 10mm lenkkiavain. oven sisällä ollut lukon tanko tai ikkunan kiinnitys joka olikin löysässä oli kiva etsiä ja hiljentää.  huonosti kiinni oleva rekisterikilpi oli ruostunut sen ruuvin alueelta lähes irti ja se kolikon kokoinen ruostekäikäle ja prikka pärräsi tietyssä nopeudessa tosi hienosti. keskikonsolin kansi kitisi ja ne siinä olleet muoviset juomatelineet alkoi pärräämään jotain sen alla olleeseen sähköjohdossa olevaa muoviliitintä vasten. sekin ääni kuului "ihan varmasti takaikkunan suunnalta". kaikki isommat muovi paneelit voi alkaa äännellä omiaan.

ja kun yhden äänen sai hiljaiseksi.. tai vaimennettua nouseekin joku toinen ääni sieltä esiin häiritsevänä. taajuus tai äänen sävy. monet uudet autot ovat tosi hiljaisia jos mittarilla mitataan.. mutta siellä onkin joskus silti joku tosi rasittavasti kuuluva ääni joka kuulostaa lujalta, rengasäänet esim. vanhemmassa romussa se mitattu meteli on isompi mutta ei ehkä erotu yksittäistä ääntä joka häiritsisi muuten auvoisaa menoa.

ja väitän että eri ihmisillä on eri taajuus jossa kuuluva meteli on ärsyttävämpää. toiset ei siedä matalia jyrinöitä toisille se on tuulensuhinan korkeampi taajuus joka häiritsee. ja kaikkeen sellaseen tottuu.. esim en minä tiennyt/huomannut että mun käyttiksessä kuuluu outoa matalaa huminaa/ääntä kun sillä ajaa. katsastaja siitä mainitti. syytä sekään ei tainnut löytää mikä sen tekee. ja kotimatkalla sitten oikeen kuuntelin mistä hitosta se puhuu.. luulen että kuulin kyllä kun oikeen siihen keskityin kuuntelemaan.. nyt viikon päästä oon jo unohtanut sen ja tottunut taas siihen ääneen.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Murikka

Tavaratila ja katto tuossa on se kovin räminän aiheuttaja. Lattioihin pitäis kans lääsiä erkkamatot kun kesäsin sulaa sandaalit lattiaan jos joutuu käyttämään autoa paikallaan sekä kaupunkiajossa.
Ja kyllä sillä määrällä mitä noita färmäreitä olen omistanu ni tiedän että hiljasia autoja pääasiassa ovat. Tää kyseinen yksilö nyt vaan on vahva poikkeus.  8) Täytynee kattoa jos ennen seuraavaa pitempää seikkailua raaskisin jopa ostaa noit motonetin mattoja. Koska paremmat äänenvaimentimet ei ole vaihtoehto. Enempi suunnitellu niiden nykystenkin poistoa, kun läskimadalluksella tahtovat jäädä hidasteisiin kiine.  :))
Edit; yks mitä meinannu kokeilla niin jatkaa pakoputkia vähän pois takapuskurin alta, ennen tässä loppu putket auton alle ja ne oli ihan kamalat, ei tuolla tohtinu hirveän pitkiä matkoja motarilla ajaa. Nyt ongelma on edelleen vähän samanlainen, mut se on siellä auton peräpäässä lähinnä, ei enää aivan jokapuolella.

NonSenCe

putkien pidentäminen vois juu auttaa.. tai suuntaus maahanpäin. tuossa kohdassa voi ääni ottaa hyvän "kimmokkeen" puskurista.



jos kicx optima 13e/m2 tai siitä se paksumpi versio (standard 15e/m2) ei oo tarpeeksi halpaa kilpaillakseen motonetin (tai muiden) myymän kalliimman STP maton kanssa (22e/m2). niin tässä olisi vielä noita kicx mattoja halvempi neliöhinta: ja on iso paketti, toisen audiofirman tekemää butyylimattoa (itte en oo kokeillut millaista on) mutta olisi iso setti (8.75m2) halpaan hintaan 99e. eli 11.5e/m2

https://www.hifikulma.fi/epages/hifikulma.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/FOHI/Products/ALUBUTYL-1500 (on myös paksumpia versioitakin tarjolla tuolla.)


ja tässä kun oli tylsää.. tutkein noita solumuovimatto juttuja.. eli niitä huokoisia mattoja joista puhunut aiemmin.. mikä hitto siinä on että täällä suomessa joku Armaflex 19mm liimattava eristematto on 140-200e 6m rulla. ja saksasta näemmä saisi alle 80euron suomeen toimitettuna. taidan tilata tässä kevään aikana rullan pari noita (eri paksuudella olevia) on sitten ainakin olemassa omassa varastossa materiaalia jos/kun haluaa alkaa vaimentaa autoja lisää.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

68corvette

Laitoin käyttikseen viime kesänä äänieristyksiä.
https://www.clublexus.com/forums/ct-200h-model-2011-present/924812-sound-deadening.html

Kännykälle saa desibeli mittaus ohjelmia ilmaiseksi, tai ebaysta virallisempia noin 15€, jos kiinnostaa mitata tuleeko muutosta.
Känny softa näytti aika paljon yläkanttiin, mutta erot sai mitattua.

Murikka

Lainaus käyttäjältä: 68corvette - 02 helmikuu, 2020, 12:49Laitoin käyttikseen viime kesänä äänieristyksiä.
https://www.clublexus.com/forums/ct-200h-model-2011-present/924812-sound-deadening.html

Kännykälle saa desibeli mittaus ohjelmia ilmaiseksi, tai ebaysta virallisempia noin 15€, jos kiinnostaa mitata tuleeko muutosta.
Känny softa näytti aika paljon yläkanttiin, mutta erot sai mitattua.
Toi oli mielenkiintonen juttu.  8)

68corvette

Ensi kesänä pitäisi lomalla laittaa matot vielä etupenkkien alle ja etujalkatilaan, uskoisin että sillä hiljenee hieman lisää.

Isäni laittoi joskus '56 fordin lattiamaton alle noin 5mm paksuista huopaa. Ero ajometelissä oli huima ja asennus oli tosi helppo.

sössö

paljonko tollanen koko auton eristys lisää painoa autoon?

68corvette

Lainaus käyttäjältä: sössö - 02 helmikuu, 2020, 16:21paljonko tollanen koko auton eristys lisää painoa autoon?
Suurin piirtein 3kg/m2.
Riippuen mihin laittaa ja paljonko pinta-alaa, mutta varmaan noin 20kg.

NonSenCe

ja jos lämpöä haluaisit oikeesti rajottaa kabiiniin..

esin kannattaisi ehkä maalata ne pakoputket jollain kuumakestomaalilla (hopeinen kai hieman parempi kun musta luovuttaa lämpöö nopeammin) ehkä kääriä ne pakoputket lämpöä sitovalla eristeellä. tehtaiden idea laittaa siihen pakosarjojen päälle ohut pelti suojaksi (kuten startin ja pakoputken väliin on tehty) sekin madaltaa lämpötilaa konehuoneessa kun heijastaa ja ohjaa sitä lämpöö pysymään putkissa tai alaspäin konehuoneesta.

ja sitten sun pitäisi oikeastaan yrittää saada se eristefoliomatto laitettua tulipeltiin että se olisi se ensimmäinen joka kerää lämpöö ja heijastaa osan siitä pois ennen kuin pääseekään edes tulipeltiin asti.

mulla auttoi lämpeemiseen selvästi nuo jalkatilaan ja tulipeltiin laitetut butyylimatotkin. tai oikeammin sanottuna.. se hidasti sitä aikaa missä se lämpö siirtyi sisälle. siinä vain kesti kauemman ennenkuin se lisätty materiaali/massa lämpee ja sitten se folio johdattaa sitä pistekuuma kohdan säteilyä laajemmalle alueelle eli lämpee koko pinta tasasemmin mutta jäähtyykin hieman nopeemmin. mä en aja pitkiä siirtymiä joten tuo on riittävän hyvä lisäys, pysyy viileempänä kauemmin. sitten kun se lämpee niin on lämmintä, oikeastaan kauemman kuin ilman kun se lisätty materiaali kestää jäähtyäkin hieman kauemman. mutta nuo konehuoneen puolella tehdyt eristykset auttaisi tehokkaammin. tää oli eka linkki jonka löysin itteltäni säästettynä siihen konehuoneen puolelle tulipeltiin tms . siis halpaa tavaraa siksi se kai on suosikeissani. taitaa löytyä suomestakin tollasta kyllä. https://www.reflectiveinsulation.eu/fi/76-3mm-paksu
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

NorthElite

Tuon butyyli maton liimantuminen ei sitten kestä yhtään pölyä. Pensselöin "primeriksi" tinnerillä ohennettua kontaktiliimaa... No, ehkä hulluutta, mutta joo. Kiinni on pysynyt, myös ovissa. Noitahan ei tarvi ihan joka koloa myöden liimailla. Vähän sama juttu, kuin kitaran kielessä, eli kun velttoa massaa koskee (minun tapauksessa) kitaran kieleen, niin loppuu sointi. Samaan tapaa butyylimassa estää äänen johtumisen pellissä. Korkeat äänet tapetaan pehmeillä materiaaleilla.