Oldsmobile

Aloittaja redneck1, 20 toukokuu, 2020, 12:51

« edellinen - seuraava »

Murikka

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 23 toukokuu, 2020, 06:54Yleinen luulo kun tuntuu monella tietämättömällä olevan se että kaikkien jenkkien pitäisi olla jotain voimanpesiä ja kilpa-autoja. Olisiko käsitys tullut sitten jo 60-luvulta lähtien kun eurooppalaisten autojen hevosvoimat oli silloin todella onnettomat.
Itsehän en autolta odota mitään suuria voimia ja ehkä voi olla jopa parempi että hevosia ei ole liikaa. Pääasia että pysyy liikenteen mukana ja on edes sopivasti voimaa. Saisi ainakin olla enemmän kuin 180hp, koska esim. sämpylä Caprice ei jaksa mennä isompia mäkiä ylös ilman että vaihtaa kesken nousun vaihdetta pienemmälle.
Kyllä se oletus tulee useimmiten siintä, että suhteessa koneen kokoon ne ameriikalaiset moottorit oli melko pientehosia lopulta. Vääntöä niissä kyllä oli, mut ei hevosia niinkään kun niin valtavalta moottorilta odottais. 60-luvulla niissä oli sentää vielä voimanpaskaa.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Murikka - 23 toukokuu, 2020, 16:42Kyllä se oletus tulee useimmiten siintä, että suhteessa koneen kokoon ne ameriikalaiset moottorit oli melko pientehosia lopulta. Vääntöä niissä kyllä oli, mut ei hevosia niinkään kun niin valtavalta moottorilta odottais. 60-luvulla niissä oli sentää vielä voimanpaskaa.
vääntökään ei käytännössä juuri näy jos ei hinaile. Suorituskyvyt kun on maltillisia siitä huolimatta.



Kyllä nuo saasteisolohkotkin tosiaan ihan ok noita isoja koreja liikuttaa mutta bensaakin menee sitten sen edestä
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Marklin - 22 toukokuu, 2020, 17:59Niin... vuonna 1970 tuo 455:n anti oli 365 hp ja W-versiot 370.
Toronadossa taisi joidenkin lähteiden mukaan olla vielä enemmän.
Eli siihen nähden 250 on todellakin aika surullista, mutta koskee toki kautta linjan kaikki merkkejä.

Kokonaan eri asia on, pitääkö tuollaisen fullsizen liikahtaakaan miten kovaa?
Lotkotetaanko vain pintakaasulla vai halutaanko jotain muuta?
@rane58 :n omassa käsitykseni mukaan on kohtuullisen virkeä 425.
Mutta .. kuten tavataan sanoa ; rahalla saa ja Oldsilla pääsee.

ite en kykene uskomaan noita heppamääriä kyl yhtään, en 60 luvun enkä uudempiakaan. Esim. Licoln mk4 10,5 tms. sekkaa 0-60mph, mk3 päälle 7 sekuntia. 212 hp vs. 365hp. Hitaammaksi tota mk4 tekee n. 200kg painavempi koppa ja muistaakseni perävälityskin on pitempi. Kuitenkin tehoeroa on 50%. Joku ei mätsää, eron pitäs olla suurempi.

Cadillacissa oli kans samaa kummallisuutta ja erot muistaakseni koneissa vielä isompia 400heppaa teho kone vs. 200 heppaa saaste. Tehokoneen voima sellasilla kierroksilla mihin ei tollanen kone edes kierrä...

Pertti K

Mk4 netto ja Mk3 bruttoheppoja?
Tiukasti aisalinjalla.

sössö

Se tekee osan tietty, etteivät ole vertailukelposia...ja herättää kyssärin paljonko ne tehokoneet loppuviimeksi on ollu tehokkaampia.

Kyrpov

Muistaakseni 70's devilleissä 0-100 erot oli aika pieniä oli sitten teho tai saastepata
Sinä vain

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 23 toukokuu, 2020, 06:45Se on vaan jännä juttu että on muitakin autoja joita on tehty jotain väliltä 2000-3000kpl ja niitä silti on enemmän myynnissä kuin näitä Oldsin Regencyjä. Pelkästään perus 98 on harvinainen, joten olisiko arvostus joskus ollut alamaissa ja niitä olisi tuhoutunut paljon. :thinking:  Vai vieläkö on sellaisiakin että on ensimmäisellä omistajalla?
Oldseja en ole koskaan seurannut..

Tuo mun Impi osuu 2d ht:na just tuollasiin valmistusmääriin ja niitä näkyy jatkuvasti jenkeissä myynnissä. :thinking:
Oiskohan vaan tuo Regency-mallinimi jääny välillä ilmotuksista pois? Eli noita saattaa joutua perus 98 mallien ilmotuksiin..

98 on Olssin malleista kyllä lähimpänä sydäntä. Näköä ja kokoa vaikka muille jakaa.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kyrpov

Jos en väärin ymmäerä noi isokoriset oli suosittuja cash for clunkers kamaa?
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 23 toukokuu, 2020, 22:00Muistaakseni 70's devilleissä 0-100 erot oli aika pieniä oli sitten teho tai saastepata
no tätä just ja devilleissä ainakin on pidempi perä saasteautoissa mitä teholaitteissa. Joku 2.7 vs. 3.1 tai sellasta.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 23 toukokuu, 2020, 22:44no tätä just ja devilleissä ainakin on pidempi perä saasteautoissa mitä teholaitteissa. Joku 2.7 vs. 3.1 tai sellasta.
miten se sitten selittää yllättävän pienet 0-100 erot?
Sinä vain

sössö

Selittää sitä että ehkei se tehopata olekkaan oikeasti niin teho ja saastepata niin saaste jos tehomalli saa jo "avustusta" kiihtyvyyteen perävälläristäkin.

Jommankumman tai molempien numerot heittää hitosti. Latureihin, vesipumppuun, huonompiin pakosarjoihin yms. ei saa uppoomaan jotain 200hp tehoa, ei mitenkään.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 23 toukokuu, 2020, 23:27Selittää sitä että ehkei se tehopata olekkaan oikeasti niin teho ja saastepata niin saaste jos tehomalli saa jo "avustusta" kiihtyvyyteen perävälläristäkin.

Jommankumman tai molempien numerot heittää hitosti. Latureihin, vesipumppuun, huonompiin pakosarjoihin yms. ei saa uppoomaan jotain 200hp tehoa, ei mitenkään.
niin, kuitenkin moni tietää ja haukkuu noi 74-76 esim kaikista kamalimmaksi monella merkillä kun kansista, männistä jne puhutaan. Cadillac ei ollut poikkeus.



Toki kun leppäjeepeillä/sedaneillakin joku 13-14s 0-100 oli suorituskyky ja 140hv pata. Painoa toki se jokunen sata kiloa vähemmän niin eikait se 10s nyt kauheesti yli 200hv/500nm luokkaa vaadi esimerkiksi.


Onhan noita mysteerikoneita automaailma täynnä kuten monet v6:set. Camryssa 8.8s luokkaa 188hv ja 130hv menee 9.2s tms.


Omegassa myäs joku 2.6 ei hirveesti neloskoneeseen enemmän tuo 0-100 kulkua.


Äkkiä siis joku oikea 220hv n 10s ja oikea 300hv 8-9 s on uskottavakin.
Sinä vain

Vuokralainen

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 23 toukokuu, 2020, 22:39Jos en väärin ymmäerä noi isokoriset oli suosittuja cash for clunkers kamaa?

Ja sitä ennen menneet demolition derby/figure8 käyttöön.
?

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 24 toukokuu, 2020, 00:14niin, kuitenkin moni tietää ja haukkuu noi 74-76 esim kaikista kamalimmaksi monella merkillä kun kansista, männistä jne puhutaan. Cadillac ei ollut poikkeus.



Toki kun leppäjeepeillä/sedaneillakin joku 13-14s 0-100 oli suorituskyky ja 140hv pata. Painoa toki se jokunen sata kiloa vähemmän niin eikait se 10s nyt kauheesti yli 200hv/500nm luokkaa vaadi esimerkiksi.


Onhan noita mysteerikoneita automaailma täynnä kuten monet v6:set. Camryssa 8.8s luokkaa 188hv ja 130hv menee 9.2s tms.


Omegassa myäs joku 2.6 ei hirveesti neloskoneeseen enemmän tuo 0-100 kulkua.


Äkkiä siis joku oikea 220hv n 10s ja oikea 300hv 8-9 s on uskottavakin.
toi on kyllä outoa, säädöillä voisi selittyä noitten vuosimallien "huonous", niitähän ei amerikassa ole saanu muutettua silleen kun täällä.

Euroautoissa esim. mersussa ja bemarissa iso osa noista 0-100 nopeuksien samana pysymisestä selittyy sillä että perävölitys pitenee aina koneen kasvaessa. Esim. 500 w126 mesessä on joku ihan aavikko välitys kun taas 3l tms. koneessa on lyhempi. Bemarissa on sama.

palontie

Lainaus käyttäjältä: Murikka - 22 toukokuu, 2020, 07:06Ja taas ollaan autoja ostamassa, vaikkei ole autokouluunkaan varaa.

Sama ongelma kuin smuguilla ja nekruilla,mutta kortit ja autot on.
Eniten vituttaa kaikki.