Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Laitan ne poikkeusolosuhteisiin sovitetulla tavalla. Eteläpinnoille seinän suuntaisesti pystyyn. Noin niillä ei seiso lumi, kuten ei seiso seinilläkään. Saan laitella ihan alas asti. Silloin kun paistaa, aurinko osuu seinille ihan alas asti.

Mutta lyhyet on päivät juu.

Akkuun kerätystä sähköstä en perusta. Liittymä maksaa 30 euroa kuussa plus ei ihan halvat siirrot. Pari kertaa käydään samassa ajassa ja käytetään 100-200 kWh kun lämmitetään tilaa alkaen pakkasen puolelta. Jos mökkiin saa jotakin edes pientä lisää, ettei olisi ihan yhtä kylmä kuin ulkona, niin hyvä.

Hiekkaan ajan sen tehon. Ja kesällä vaikka vesipumppuihin ja/tai käyttöveteen.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 05 marraskuu, 2023, 04:16Laitan ne poikkeusolosuhteisiin sovitetulla tavalla. Eteläpinnoille seinän suuntaisesti pystyyn. Noin niillä ei seiso lumi, kuten ei seiso seinilläkään. Saan laitella ihan alas asti. Silloin kun paistaa, aurinko osuu seinille ihan alas asti.

Mutta lyhyet on päivät juu.

Akkuun kerätystä sähköstä en perusta. Liittymä maksaa 30 euroa kuussa plus ei ihan halvat siirrot. Pari kertaa käydään samassa ajassa ja käytetään 100-200 kWh kun lämmitetään tilaa alkaen pakkasen puolelta. Jos mökkiin saa jotakin edes pientä lisää, ettei olisi ihan yhtä kylmä kuin ulkona, niin hyvä.

Hiekkaan ajan sen tehon. Ja kesällä vaikka vesipumppuihin ja/tai käyttöveteen.
Tosta omasta systeemistä sain talteen harjottelukesänä 1000kWh. Ja on siis off-grid, eli vaan omakäyttö tulee laskuun. Vaatii muutoksia, ainakin vähän lisää panelia tai ton täysin paskan Easun invertterin vaihtamisen johkain fiksumpaan. No, halpahan se olikin.
En varmasti oo.

Harri S

Tuossa Boss Hossin rakentelun lomassa otin alkuviikolla toisen niistä pyörään ostamistani 12V kiertovesipumpuista tarkempaan syyniin koska se piti käydessään kopinaa.
Liimattu rakenne vaati hieman väkivaltaa mutta sain muovikuoren auki ja syy kopinalle selvisi kun ankkurin raudat oli irti muovirungosta joka lisäksi oli juotettu vinoon piirilevyyn. Ankkuri pysyi paikallaan tuossa asennossaan vain noiden neljän käämilangan avulla jotka olis aika nopeasti kuluneet poikki. Koska kyseessä on harjaton moottori niin niin tuossa piirilevyssä on ohjauselektroniikka hall-antureineen. Tämä elektroniikkaosa on kiinteästi paikallaan tuossa avaamassani kuivassa tilassa. Pumpun erillisessä vesitilassa puolestaan pyörii rosteriakselilla kuppimagneetti jossa on myös pumpun juoksupyörän siivet.





Otin juotokset auki, liimasin raudat 2k puskurimuoviliimalla kiinni muovirunkoon ja juottelin osat takas paikalleen ja tällä kertaa myös suoraan. Kotelon pohjalle laitoin lisätueksi vielä palat vaahtomuovia.
Sitten korjasin avaamani muovikannen ja laitoin sen paikalleen, toistaiseksi vain sähköteipillä, jotta korjauksen kestävyys selviää.





Kestotesteissä pumppu on nyt hiljainen ja korjaus siis kannatti ja ilmeisesti jopa onnistui.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään otin tekemisen puutteessa kk sitten kyykänneen Oilon ölypolttimen tarkasteluun jotta saan sen varapolttimeksi tällä hetkellä paikallaanolevalle.
Oireet viittasi vahvasti magneettiventtiiliin (ei naksahtanut sytytäessä) joten laitoin siihen virtajohdon ja tökkäsin toisen pään karvat pistorasiaan. Lasipurkkiin öljyletkut ja tilkka löpöä.
Ei heränny henkiin joten kuorta auki ja tutkimaan.



Mangneettibenttiili on pumpun päällimmäisenä joten otin sen käteen ja kuorethan siitä oli haljenneet ja kelassa oli ääretön vastus (OL) kun yleismittarilla mittasin.



Varmistukseksi laitoin polttimen testiin mankkuvenan kela irroitettuna mahdollisten muiden vikojen poissulkemiseksi ja tökkäsin mankkuvenan kylkeen tavan magneetin niin alkoi lieska mukavasti taas lepattamaan.





Kokeilin toki vielä pyykkikoneen vanhalla vesivenan kelalla mutta siinä oli eri ominaisuudet eikä voima riittänyt venan avaamiseen joten patenttikoekorjaus jäi sillensä.



Lopuksi vaihdoin nyt käytössä olevaan öljypolttimeen uuden löpösuodattimen ja tilasin Kiinasta uuden magneettikelan jolla saan tämän varapolttimen taas kuntoon sekä varalle myös yhden liekkivahdin kun nekin tuppaa olemaan kulutustavaraa. Reilu 33€ yhteensä postikuluineen ja veikkaan että talvisydännä sama ammatilaiselta tilattuna hintaan tulis yksi nolla perään ja hälytyskeikkana paljon enemmän.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 maaliskuu, 2024, 16:18myös yhden liekkivahdin kun nekin tuppaa olemaan kulutustavaraa.
Ei pitäs varmaan sanoa ääneen, mutta mulla on -89 ostetussa polttimessa kaikki osat alkuperäsiä ja toimii.
En varmasti oo.

Harri S

Varmin tapa on kehasta vähän niin eiköhän siitä joku kohta heti hajoa. :))
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Vanha luotettu Charge Amps type2 6-16A sähköautonlaturi alkoi herjaamaan vikatilaa ja ilmoitti näytössä että rele hitsautunut. Googlen haku antoi osumia joten lienee tuttu vika näissä entuudestaan eikä nuo releet mekaaniset ikupäiväisiä ole.
Otin sen sitten käsittelyyn ja pakkanen oli rikkonut releboxin muovikuorta enkä tiedä liekö sitten kosteutta päässy releen sisälle vahinkoa tekemään.



Kopistelemalla releitä ruuvarilla sain sen toimimaan pariin otteeseen mutta eihän tuohon tuollaisenaan enää voi luottaa.
Laitoin aluksi reilusti tinaa juotoksiin niin sain sulateltua pois paksun suojalakkauksen ja tinasin sen jälkeen toisen releistä irti.
Pienen salapoliisityön jälkeen löysin Aliexpressistä juuri samanlaisia ja saman valmistajan 30A releitä ja laitoin tarvittavat kaksi kpl tilaukseen reilulla 6€:lla postikuluineen niin saan tuon mainion latauslaitteen sitten aikanaan takas elävien kirjoihin.





Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sekä öljypolttimen että sähköauton laturin osat saapui tänään.
Boss Hossin laittelun jälkeen noudin paketit postista ja otin laturin korjaukseen.

Tuommoiset 30A releet on aika napakasti kiinni levyssä sekä lisäksi se epoksipinnoite siellä piirilevyssä vaikeutti irtijuottamista ja niinpä toisen releen toinen ohjauspiiri oli irronnut relettä irti juottaessa. Noi oli siis ihan hyvä tarkistaa ennen kuin alkoi juottamaan uutta relettä paikalleen, katkos kun jää releen alle piiloon,
Kojasin piirin katkoksen ja suojasin korjauksen tilkalla liimaa jotta juotos pysyy paikallaan siellä releen ja levyn välissä myös relettä kiinnijuottaessa.



Sitten releet olikin nopea juotella takaisin paikalleen ja käytin tinaa aika reilusti kun virrat on kuitenkin kohtuu suuria. Enimpien palaneiden lakkauksien putsauksen jälkeen olikin aika kasata kotelo tiivisteineen paikalleen.
Töpseli seinää ja niin tuli tämäkin korjattua. Jälki ei ole mitään kaunista mutta riittää että lopputulos on toimiva. Uudet releet maksoi vajaa 7€ posteineen.





Laitoin auton lataukseen ja toistaiseksi latauslaite toimiii kuten kuuluukin. Tuota korjausta voi sitten vielä suojalakkailla testauksien jälkeen.

Päätoiminen harrastaja