Matti's garage

Aloittaja MJF, 17 maaliskuu, 2021, 15:08

« edellinen - seuraava »

MJF

Kaikenmaailman influenssat ja koronat sairastettu tässä ja muutenkin jouluhässäkät olleet päällä. Mutta piti käydä aattoaamun kauppareissu Autolla. Oli se taas musiikkia korville  8)

Mopar on parsa

palontie

Aisaa ja upea kuva!
Eniten vituttaa kaikki.

Gary Grand

Aika paskainen tausta, mutta autoon rakastuin heti! <3<3<3<3<3<3<3<3
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

MJF

Tallissa ei oo vieläkään tapahtunut oikeastaan mitään. Isän kanssa laitettiin eilen Valmettiin ketjut päälle niin kulkee vähän paremmin loskassa :)

Itselle kun on yksi harrastuksen osa-alue on tuo historian kaivaminen niin tuli käytyä taas Oulussa kansallisarkistossa katteleen päivä rekisterinumeroita. Moni auto sai taas identiteettiä rekisterinumeron lisäksi, yksi pidempi otteluvoitto tuli kans.
Yli 30 vuotta oon kuunnellut isän juttuja kuinka silloin 70/80-lukujen vaihteessa hänellä ja äidin veljellä oli kaksi Valianttia. Punainen 64 joka makasi viime vuosiin asti metsäraatona takapihalla. Toinen oli valkoinen 65 mihin alkujaan möivät moottorin punaisesta. Mutta kun maksua ei tullut niin saivat sitten maksuna koko auton Haapavedeltä. Isä rekisteröi valkoisen ja aika pian vaihtoi sitten Saabiin.
Vuosikausia etsin sukulaisten kuva-albumeista että löytyisikö jostain kuvaa että tietäisi edes rekisterinumeron, ei ole löytynyt yhtään. Eikä tietenkään kukaan ole muistanutkaan. Tuntui jo olevan umpikujassa ettei sitä löydy. Kunnes sitten kansallisarkistossa aloin selaamaan muiden autojen osto/myyntipäivien perusteella N-alkuisia rekisterikilpiä. Joka on arkistossa käynyt niitä penkomassa niin tietää että rekisteritapahtumia on joka viikolle satoja, pelkästään N-kirjaimella olevia. Ensimmäisellä reissulla ei tärpännyt, vaati vielä toisenkin reissun että löytyi 😎 Taisi olla 6 viikkoa vanhemmissa tiedoissa mistä aloitin etsinnät tällä kertaa, edellisellä kerralla olin kuukausia pielessä.
Viimeisin omistajatieto oli vuodelta 89, kaksia rekisteritunnuksia myöhemmin. Omistajan nimi oli sen verran harvinainen että facesta löytyi yksi kappale. Asuinpaikka ei täsmännyt, mutta laitoin kuitenkin illalla viestiä. Aamulla tuli vastaus että kyllä on sama henkilö kyseessä ja auto on vielä olemassa sukulaisilla! 😱 Sukulaisilta tuli jopa kuvakin vuodelta 2013, ensimmäinen mitä koskaan itse olen nähnyt. Itte olin noin 2 vuotias kun auto oli meillä että mielikuviakaan ei ole.
Pitkä etsintä tuotti tulosta ja en kyllä olisi arvannut että tavallinen neliovinen Valiantti olisi sieltä asti säilynyt. Oulaisten purkaamolta olivat ostaneet ja Valiantti makaa nyt Salossa. Liikenteessä ei ole ollut 90-luvun alun jälkeen.
Mopar on parsa

MJF

80 quattro olis taas nosturilla. Pikkasen vielä siivousta hallissa ja hitsaus jatkuu. En tiiä kuin paljo ihmisiä kiinnostaa katella videoita, mutta laitampa silti

Mopar on parsa

MJF

Audiin eka paikka pitkästa aikaa hitsattu kiinni, kuskinpuolen lokasuojan kiinnitykseen.







S2 on vissiin akku takapenkin alla? Tuleeko asennuspaikasta muuta negatiivista mieleen kuin että kaksiovisessa aika hanurista tunkea etupenkin välistä akkua paikalleen? Neliovisessa toki ei tuota ongelmaakaan ole. Pienen upotuksen vaatii että mahtuu :)




Hirviää tubettamista ollut kans, pari Valmettivideota tuli nakattua  8)


Mopar on parsa

MJF

Kuskinpuoli alkaa olla liki valmis peltien puolesta. Takaoven kohdalla helmassa oli pitkä syvä lommo, minne lie kiven päälle joskus ajettu pellolla. Päädyin vaihtamaan peltiä sinne asti, takapäätä kun joka tapauksessa piti hitsata. Helman pääty pyöränkotelon puolelta meni myös umpeen.









Mopar on parsa

MJF

Semmonen akkukotelo oli piilotettu millin peltiarkkiin. Korkeus pitää sovittaa sitten autoon paikalleen. Kuvassa 90Ah akku, 100Ah akulle mitoitin.





Mopar on parsa

Markok

Se peltiarkki on käsittämätön homma, tekijästä riippuen sieltä löytyy ihan mikä korjauspala vaan ;D 

MJF







Ja noin se nyt sinne istui.
Mopar on parsa

Aslak

Lainaus käyttäjältä: Markok - 24 helmikuu, 2023, 08:07Se peltiarkki on käsittämätön homma, tekijästä riippuen sieltä löytyy ihan mikä korjauspala vaan ;D 

Niin se laatu vaihtelee, minä oon joskus nähny semmosenkin arkin missä ei ollu ainoatakaan järkevää palaa, semmosta turhaa silppua vaan!  :o

Rusty

Lainaus käyttäjältä: Aslak - 24 helmikuu, 2023, 16:12Niin se laatu vaihtelee, minä oon joskus nähny semmosenkin arkin missä ei ollu ainoatakaan järkevää palaa, semmosta turhaa silppua vaan!  :o

Ja homma viimeistellään korkealaatuisella hitsaustyöllä.  :coolsmoke:
Ah, ahtaita aikoja.

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Rusty - 24 helmikuu, 2023, 21:10Ja homma viimeistellään korkealaatuisella hitsaustyöllä.  :coolsmoke:

Unohdit tägätä @Mikkis83 n, korjasin sun unohduksen, ollos hyvä.  O0

@MJF Mikäs Valiantin tilanne on tällä hetkellä?
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

MJF

Valiantti on sähköjä vailla. Justiin taas yhdestä purkuautosta purin akun kylkeen tulevan pääsulakerasian,  mukavampi tehdä tehdasosilla mitä jollain kiinalaisilla halppiksilla. Pikkasen laajeni tämä Audiprojekti mitä aloin äkkiä tekeen välissä ;D Ja on tässä yksi muille luvattu projektikin odottelemassa taas, vähän hitsaamista olis luvassa.

Kaikenlaista ylimääräistä arbeettia tulee. Tänään käytiin Ylivieskassa sm-jäärata-ajoissa, niin Skodasta räjähti takaoven lasi sisälle pojan syliin. En tiiä oliko lämpötilavaihteluja vai tuliko radalta nasta lasiin. Murusiksi meni joka tapauksessa.
Mopar on parsa

MJF


Vielä videollakin tuo akkupoksi

Skodan lasi puolittain vaihdettu. Paljon on tullut painokelvotonta tekstiä vaihtaissa, sanotaanko että olen kovasti eri mieltä vag-paviaa... anteeksi vag-insinöörien kanssa kiinnitystarvikkeista yms muusta suunnittelusta  :-X
Mopar on parsa