Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

Jussi

Positiivinen kuva tuli Kone-glanssista, kun ihmettelin sinne niitä kovin nopeesti kuluneita osia, niin möi puoleen hintaan hihnat ja laakerit. Eihän se linkoo paranna, mutta noin muuten, kun ei ole ajallisesti lähelläkään takuuaikaa enää.

Ihmeellinen on silti se toinen linko-osan hihna, kun on selvästi raavittu ulkopuolelta halki ja missään ei ole mitään siihen ottavaa. Ja on vielä työläs vaihdettava. Tosin vielä enemmän vituttas sen pelkän syöttösiiven akselin laakerin vaihto, kun siihen saa purkaa vielä enemmän ku hihnojen vaihto vaatii.
En varmasti oo.

Jussi

Ulla halus vähä alkaa miettiin yläkertaa sillai, et tarvi mittoja ja pohjakuvan mittakaavassa. Löysinkin sattumalta aika helppokäyttösen piirustelusoftan sitä tutkiessa. Ei olis kyllä nimen ja kuvauksen perusteella arvannu, olipa hyvä et kokeilin. Ja on vielä ilmanen ainakin kotikäytössä.
You cannot view this attachment. 

Ton koodaajan ajatus kulkee vissiin samaa latua mun kanssa. Koskaan ei ihan uuden tuttavuuden käyttö oo ollu näin helposti tajuttavissa.
En varmasti oo.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 tammikuu, 2023, 23:52Ulla halus vähä alkaa miettiin yläkertaa sillai, et tarvi mittoja ja pohjakuvan mittakaavassa. Löysinkin sattumalta aika helppokäyttösen piirustelusoftan sitä tutkiessa. Ei olis kyllä nimen ja kuvauksen perusteella arvannu, olipa hyvä et kokeilin. Ja on vielä ilmanen ainakin kotikäytössä.
You cannot view this attachment.

Ton koodaajan ajatus kulkee vissiin samaa latua mun kanssa. Koskaan ei ihan uuden tuttavuuden käyttö oo ollu näin helposti tajuttavissa.
Semmonenkin pelottava vaihtoehto on, että sulla alkaa ajatus juosta kuin tuon koodaajalla.. :thinking:  :oushit:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Jussi

Vähän sain sattumalta kehitettyä cadin laturin poiston tekniikkaa, enää ei menny ku kaks tuntia. Ja perkele vain yksi diodi sillasta paskana, mutta ku oikkarissa eikä poikki, niin lataus hyyty. Onkohan tota Delcon 200A laturia ollu missään yleisemmässä vehkeessä, vaikka Ooppelissa?
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Jussi

Tarkemmin asiaan perehdyttyäni huomasin, et noi alkuperäsen paikalle laitetut laturit näyttää olevan CS-144, eli vain 140A malleja. Sama on kulkeentunu tähän ja tohon varaosaankin jo. Tehtaan kirjan mukaan Seville STS laturi on kuiten 200A malli. Ehkä siis ihan syystä se on alunperin isompi, kun kerta diodia poksuu.
Harmi kun ovat menneet helpolla vaihdolla, eikä oo korjattu alkuperästä. Kun nyt sit mulla ei ole alkuperästä korjattavaksi.
En varmasti oo.

Jussi

Sellanenkin jäi tonne päähän vaivaamaan, kun siitä tiellä olleesta oikeanpuoleisesta syylärin flektistä ei sähkötöpseli irronnu pienellä voimallakaan. Nousi se silti johto kiinnikin pois edestä, mutta näinköhän se toimii ollenkaan enää... Juminu töpseli kielii sulamisesta ja sillon myös kontaktihäröstä. Joutuu varmaan senkin tutkiin perille asti.
En varmasti oo.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 31 tammikuu, 2023, 02:56Tarkemmin asiaan perehdyttyäni huomasin, et noi alkuperäsen paikalle laitetut laturit näyttää olevan CS-144, eli vain 140A malleja. Sama on kulkeentunu tähän ja tohon varaosaankin jo. Tehtaan kirjan mukaan Seville STS laturi on kuiten 200A malli. Ehkä siis ihan syystä se on alunperin isompi, kun kerta diodia poksuu.
Harmi kun ovat menneet helpolla vaihdolla, eikä oo korjattu alkuperästä. Kun nyt sit mulla ei ole alkuperästä korjattavaksi.


Mullahan on mäellä se mörössä oleva laturi, niin lieköhän siellä ois samanlaiset sisukset? Lähinnä että jos kiire on? Jannen kanssa varmaan saatte hierottua diiliä JOS siellä on käypäset romut  ???

Eli joku 97 tms 454lla oleva pikkari tms. mistä se tekniikka on alkujaan kotosin. Harmi kun ei oo numeroita tähän hätään.

Vai joko ruimit sen varaosa-auton laturin sinne?
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 31 tammikuu, 2023, 07:46Mullahan on mäellä se mörössä oleva laturi, niin lieköhän siellä ois samanlaiset sisukset? Lähinnä että jos kiire on? Jannen kanssa varmaan saatte hierottua diiliä JOS siellä on käypäset romut  ???

Eli joku 97 tms 454lla oleva pikkari tms. mistä se tekniikka on alkujaan kotosin. Harmi kun ei oo numeroita tähän hätään.

Vai joko ruimit sen varaosa-auton laturin sinne?
Niissä vois tosiaan sisukset olla samat, mut kuoret taas cadissa omansa.
Kyllä tolla sen verran tietty kiire on, et kattelin jo varaosan tunkkailua valmiiksi. Saa sen ylös, vaikka ahtaassa on. Sieltä on jo valmiiksi jätetty kaikki suojat alta pois ja laturi näyttää melko tuoreelta, eli enköhän sen poimi ulos ehtoolla.
En varmasti oo.

Pertti K

Näin lauseen alussa sille toisenlaisen lopun...
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 29 tammikuu, 2023, 09:44Semmonenkin pelottava vaihtoehto on, että sulla alkaa ajatus juosta kuin insinöörillä.. :thinking:  :oushit:
Tiukasti aisalinjalla.

palontie

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 31 tammikuu, 2023, 02:56Tarkemmin asiaan perehdyttyäni huomasin, et noi alkuperäsen paikalle laitetut laturit näyttää olevan CS-144, eli vain 140A malleja. Sama on kulkeentunu tähän ja tohon varaosaankin jo. Tehtaan kirjan mukaan Seville STS laturi on kuiten 200A malli. Ehkä siis ihan syystä se on alunperin isompi, kun kerta diodia poksuu.
Harmi kun ovat menneet helpolla vaihdolla, eikä oo korjattu alkuperästä. Kun nyt sit mulla ei ole alkuperästä korjattavaksi.

180a laturi on tossa Jeepissä.
Eniten vituttaa kaikki.

Jussi

Varaosassa olikin sit laturin alakannake murtunu poikki, oli vaan kolmella pultilla kii enää. Tossa vuotta vanhemmassa takapultit vielä vittumaisemmat ku öljyjäähyn putket pahemmin edessä. Ja B+ mutteri jysähtäny kunnolla, pyöri kara mukana jo, eli piti avata. Ja hyvä olikin, ihan täys paskaa tämäkin laturi. Olis vaatinu ihan täyshuollon. Noi vetää sitä öljyhöyryä hikoovista öljyjäähyn letkuista ja sit siellä alla sekaan kaikki tiepölyt ja hiilistä vielä kulumapölyt päälle. Kaikki sisäosat sellasen vaseliinin peitossa, hiilet ei edes tullu ulos. Ja käämissäkin oli vielä ohempi lanka ku tossa omassa, ei siis vissiin edes 140A mallia. Otin siitä sit vaan tasurin irti ja pesin sen. Pistin sen tohon omaan, joka ei ollu nyt vielä sotkenu itteensä, kun siihenhän piti tehä vähän aikaa sitten toi sama putsihuolto samalla ku laitoin laakerit.

Ja kyllä kivesti taas paikalleen laitto. Se toinen takapultti, joka ottaa pakosarjaan auki ollessaan ei vittu millään lähe meneen jengalle. Taas parin tunnin tappelu sen kanssa, käsistä katos jo voimat ihan kokonaan ku ylöspäin kannattelee sitä möykkyä ja toisella yrittää hieroo pulttia kohalleen. Ja aina ku luuli, et nyt se lähti ottaan oikeeseen kohtaan ja vaihto avaimeen, niin pop ja takas ulos. Eikä luonto kestä jättää sitä pulttia sinne irralleenkaan, kun ei sitä saa poiskaan, koska se vitun pakosarja.

No, on se nyt siellä ja lataakin taas. Huomenna suojat ja muut koristeet sit kiinni. Tunkkikin jäi pihalle, ei vaan käsissä oo enää voimaa hinata sitä sisälle.
En varmasti oo.

Jussi

Ja eipä ollu siinä flektin liittimessäkään sulamista, oli vaan se lukkokynnen nenä ku pinokkiolla. Piti kääntää vastimesta niskat nurin melkeen. Valuvikaa, tai sit joku puristellu sitä lattapihdeillä jossain välissä, melkonen törö oikeesti. Varaosasta se lähti ihan normiliikkeillä irti, se onkin tossa nyt tallettuna. Tehokkaan olonen tuuletin...

Jos jollain on tollasta isoa laturia (Delco) romuissa, niin sen diodisillan voisin tarvii silti. Tekis tosta toisesta varalaturin putsimalla sen kuntoon.
En varmasti oo.

Jussi

Kylläpäs olikin tiukassa öljypaska tossa varaosan laturissa. Sai pestä ihan useempaan kertaan ja eri aineilla. Sitä paskaa on noissa näköjään sen verran, että haittaa jäähtymistäkin, kun diodisillan rivat ja käämilangat peittyy töhnään. Ilma pääse enää läpi vaikka olis isokin tuuletus. Pistin sen nyt heppiin kasaan odottaan ehjää siltaa.

Tossa vielä soolokuva siitä sillasta, jos joku sattuu romulaturissaan bongaan sellasen. Pienimmän jäähyn kohdalta on särki, eli keskimmäinen maapuolen diodi.
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Jussi

Pitkään kiusannu, kun sorvissa ne pienet kovapala-katkasuterät on aika surkeita ja nyrjähtää helposti. Eikä niillä saa edes yhtään paksumpaa katkastuakaan. Saanu noita säästöterälehtiä ammattilaisilta, mutta ei niille oo oikeen löytyny pikkupitimeen sopivaa telinettä.

No, nyt on ainakin joku tellinki, kun aloin tekeen. Saa nähä, kestääkö, aihio on kaivettu rällällä esiin aika järeestä valuteräs I-palkinpalasta. On siinä vähä hitsiäkin, kun halusin sopimaan kaks erikokosta terää. Nyt tohon menee tuumanen ja puoltuumanen lehti kumpikin. Vaikken vielä isommin tehny edes puristuslevyyn uraa, niin aika tukevasti istuu paikallaan.
You cannot view this attachment. 

You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Jussi

Meni sit sorvikorjuuseenkin teränpitimen testailu. Mullahan on siinä tamu nopeudensäätöön, kun ei jaksa hieroo aina hihnoja eri kohtaan, ja se tamu on vähän laukonu ylivirtasuojaustaan miten sattuu välillä. Nyt sit lyhän kokeilun jälkeen laukasee jo käyntiin yrittäessäkin. Onneks on toinen samanlainen, niin voi testaa hajosko se taajuusmuuttaja. Se on tosin 0,4kW vehje ja kone on 0,37kW, mikä on vähän liian vähän tuohon. Pitäs jostain löytää jotkut liki kilowatin vastaavat tilalle.
Ei ton pienemmän katkasuterän pitäs niin koville sitä laittaa. Tosin häiriö eskaloitukin kyllä sitä isompaa kokeillessa...
En varmasti oo.