Perän säätäminen: kosketus, hammasvälys jne.

Aloittaja sössö, 03 maaliskuu, 2022, 22:27

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 07 maaliskuu, 2022, 20:44Nyt en tykkää.. :o
mutta hetken oli niin hauskaa että vieläkin hymyilyttää, varmaan puol tuntia sillä vedettiin :D

Huomenna tuuppaan ton (taas) nosturille ja katon mitä sieltä tuhoutui.

sössö

lisätääs sellanenkin havainto vielä että ainakaan noissa peltoautonopeuksissa ei kuulunu mitään älytöntä vollotusta

juko7

Sitten kun purat sitä, niin tsekkaa onko pinionimutteri auennut tai onko pinioniin tullut päittäisvälystä. Mihin momenttiin vedit mutterin? Se tarvittava momentti on yleensä luokkaa "paljon" (isolla varrella saa tosissaan vääntää), ja preload-pyöritysmomentti sellainen että käsin hankalasti pyörii. Se on joskus niin nahkea, että hirvittää. Preloadin tarkoitus on pitää pinioni paikallaan ja tasata laakerien rullapainejakauma kun momentti kasvaa. Hypoidivälityshän pyrkii siirtämään pinionia myös pituussuunnassa. Laakerin jäykistyminen preloadia lisätessä ei ole lineaarista, koska jos preload on pieni, niin laakerikin on löysä koska laakerin sisäinen kontaktialue on pieni. Laakeri jäykistyy Hertzin pintapainekaavojen mukaan ja ne on potenssikaavoja. Jos on löysällä, niin hammaskosketus ja laakerikontaktit muuttuvat reunakontaktiksi kun preload ei jaksa panna hanttiin isoilla kuormilla.

sössö

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 07 maaliskuu, 2022, 21:41Sitten kun purat sitä, niin tsekkaa onko pinionimutteri auennut tai onko pinioniin tullut päittäisvälystä. Mihin momenttiin vedit mutterin? Se tarvittava momentti on yleensä luokkaa "paljon" (isolla varrella saa tosissaan vääntää), ja preload-pyöritysmomentti sellainen että käsin hankalasti pyörii. Se on joskus niin nahkea, että hirvittää. Preloadin tarkoitus on pitää pinioni paikallaan ja tasata laakerien rullapainejakauma kun momentti kasvaa. Hypoidivälityshän pyrkii siirtämään pinionia myös pituussuunnassa. Laakerin jäykistyminen preloadia lisätessä ei ole lineaarista, koska jos preload on pieni, niin laakerikin on löysä koska laakerin sisäinen kontaktialue on pieni. Laakeri jäykistyy Hertzin pintapainekaavojen mukaan ja ne on potenssikaavoja. Jos on löysällä, niin hammaskosketus ja laakerikontaktit muuttuvat reunakontaktiksi kun preload ei jaksa panna hanttiin isoilla kuormilla.
vetin puol tuumasella räikällä niin piukkaan sen mutterin kuin sain, eli varmaan oli liian löysässä? paljonko ne arvot yleensä on? Tossahan sen ei pitäisi vaikuttaa mihinkään välyksiin kun tuolla ei ole krymppiholkkia vaan shimmilevyt.

Sille preloadille oli arvot pyöritysvaststa käytetyillä laakereilla 0,6-1,2nm nyt muisteltuna. Sillain arviolta pistin että oli vähän nahkea, mulla ei ole noin pientä momenttiavainta.

Mutta tarkastelen noita juttuja huomenissa ja katson että mitä on paskaantunut.

juko7

Sen preloadin voi ajatella niin, että sillä pitää saada pinionin akseliin riittävä vetojännitys, joka pitää sen paikallaan. Shimmisysteemillä järjestelystä riippuen voi käydä niin, että vedät vain pinionin akselia kasaan mutta voima ei välity laakereille.  Pinionin  laakerivälykset on tarkoitus saada reilusti alle nollan eli puristuspuolelle ja siksi mitataan kitkamomenttia, kun välystä ei laakereissa ole. Pinioni ei saa yhtään heilua missään suunnassa.  Momentti, jota olet käyttänyt, vaikuttaa minusta pieneltä. Kannattaa tarkistaa oikea arvo jostain ohjeesta.

sössö

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 07 maaliskuu, 2022, 22:18Sen preloadin voi ajatella niin, että sillä pitää saada pinionin akseliin riittävä vetojännitys, joka pitää sen paikallaan. Shimmisysteemillä järjestelystä riippuen voi käydä niin, että vedät vain pinionin akselia kasaan mutta voima ei välity laakereille.  Pinionin  laakerivälykset on tarkoitus saada reilusti alle nollan eli puristuspuolelle ja siksi mitataan kitkamomenttia, kun välystä ei laakereissa ole. Pinioni ei saa yhtään heilua missään suunnassa.  Momentti, jota olet käyttänyt, vaikuttaa minusta pieneltä. Kannattaa tarkistaa oikea arvo jostain ohjeesta.
tuo arvo oli volvon ohjeesta ja laitoin niitä shimmejä siihen väliin missä ne alunperinkin oli. Sain ne laakerit puristuspuolelle eli välyksiä ei ollut ja se pieni nahkeus.

Poskilaakereihin minulla ei ollut oikean paksuisia shimmilevyjä joten ne jäivät minusta liian löysälle, kuitenkaan välystä ei ollut. Niihin oli säätöarvo ilmoitettu millimetreissä, en ymmärtänyt miten mitata.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 07 maaliskuu, 2022, 22:05vetin puol tuumasella räikällä niin piukkaan sen mutterin kuin sain, eli varmaan oli liian löysässä? paljonko ne arvot yleensä on? Tossahan sen ei pitäisi vaikuttaa mihinkään välyksiin kun tuolla ei ole krymppiholkkia vaan shimmilevyt.

Sille preloadille oli arvot pyöritysvaststa käytetyillä laakereilla 0,6-1,2nm nyt muisteltuna. Sillain arviolta pistin että oli vähän nahkea, mulla ei ole noin pientä momenttiavainta.

Mutta tarkastelen noita juttuja huomenissa ja katson että mitä on paskaantunut.
Sanoisin, että se mutterin momentti on paljon enemmän ku sä saat 1/2" räikällä aikaan siihen. Vaikka onkin shimmeillä säädettävä. Krymppiholkki alkaa vasta meneen kasaan jollain puolen metrin varrella ja sitä pitää rutistella aika huolella.

Sitä kiertomomenttia ei mitata momenttiavaimella, siihen on oma työkalu. Tai sitten arpoo nahkeutta käsin, sekin on melkeen parempi ku yrittää jollain avaimella.
En varmasti oo.

Jussi

Kiertomomentille työkalu näyttää tältä:
En varmasti oo.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sössö - 06 maaliskuu, 2022, 01:36okei, eli otan sen pinionin välyksen kokonaan pois. Käytetylle laakerille se vierintämomentti on 0,6-1,2nm tai vastaavaa. Poskilaakereissa ei ole välystä mun mielestäni mutta ei se sinne mitenkään nahkeesti mennyt, ei edes niin nahkeesti kun ennen poskilaakerien säätöä.
~60-120 grammaa metrin varrella.. Onhan tuo aika tiukka.

Tuo poskilaakereiden esijännitys on toinen.
Jos perä on oikeasti jäykkäkuorinen, niin sitä laitetaan varsin vähän, jos letku, niin sitten sitä onkin jonkun verran.
Niinku tuo GM 8.5".. ::)  Saa olla aika reippaasti pre-loadia poskilaakereilla.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

sössö

Mulla on 5nm momenttiavain mistä yritin 5nyyttonista arpoa sitä viidesosaa.

Springer

Minä käytin sellaista viisarillista vanhanaikaista momenttiavainta, sillä kun hiljakseen pyöritteli niin sai jonkunlaisen lukeman momentista mitä pyörittämiseen tarvittiin. Ei se varmaan ihan metsään mennyt kun perä kesti useita vuosia ennenkuin auto vaihtui toiseen.

sössö

Ei ollu sinänsä mitään perän kokoomiseen liittyvää.

Vaan ilmeisesti tuo pelkkien rattaiden hitsaaminen toisiinsa ei kemppiperässä riitä piikkipyörillä vaan olisi pitönyt hitsata lisää vahviketta. Eli ilmeisessti hitsausoli murtunut ja rattaat tuhoutuneet. Välityksessä oli jotain vahinkoa mutta en välityä siitä.

Aattelin että siirrän tuon välityksen nyt tohon toisen perän murikkaan. Hitsata sitäkin pitää enemmän sillä hitsaukset ovat murtuneet siitäkin. Eli korjaan ne ja hitsaan siihen päälle vielä levystä vahvikkeen.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 08 maaliskuu, 2022, 16:13Ei ollu sinänsä mitään perän kokoomiseen liittyvää.

Vaan ilmeisesti tuo pelkkien rattaiden hitsaaminen toisiinsa ei kemppiperässä riitä piikkipyörillä vaan olisi pitönyt hitsata lisää vahviketta. Eli ilmeisessti hitsausoli murtunut ja rattaat tuhoutuneet. Välityksessä oli jotain vahinkoa mutta en välityä siitä.

Aattelin että siirrän tuon välityksen nyt tohon toisen perän murikkaan. Hitsata sitäkin pitää enemmän sillä hitsaukset ovat murtuneet siitäkin. Eli korjaan ne ja hitsaan siihen päälle vielä levystä vahvikkeen.


No on kyllä hitsauksessa vika jossei kestä  :o  jos sä ne pikkurattaat oikeesti sulatat yhdeksi möltiksi ni ei se mitään vahvikkeita tarvii  ???
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 08 maaliskuu, 2022, 16:48No on kyllä hitsauksessa vika jossei kestä  :o  jos sä ne pikkurattaat oikeesti sulatat yhdeksi möltiksi ni ei se mitään vahvikkeita tarvii  ???
on niitä paremminkin hitsattuja hajonnu mutta todennäkösesti se oli syy tähän nykyseen katastrofiin kun noita rattaita kattoin. Vähän hutiloiden ja kiireellä sen tein. Olis pitäny mm. laittaa paksumpi lanka koneeseen ja kaikkea.

sössö

Hitsasin ton nyt mielestäni kunnolla, siitäkin oli jo vanhat jonkun tekemät hitsaukset pettämässä. En tehny vahvikkeita nyt sitte. Jos se pettää niin sitte en osaa. Hitsasin kaikki rattaat klömppiin isolla virralla, lisäksi hitsasin ne rattaat kiinni murikkaan ja keskitappiin.

Välitykseen jäi joku vaurio, pinionista onn yks hammas päästä poikki ja toinen jotenkin kuppanen. Toi sanoo nyt takapyörästä pyöritettäessä että klok klok klok ja tuntuu käni aina kolinan kohdalla.

Aattelen että kokeillaan nyt tota, kestää jos kestää. Jos ei niin sitte on oppirahat maksettu ja siirrytään miettimään ens talven juttuja, eli sitä isoo perää ja sen tekemistä...ja pitää pysyä positiivisena että parempi että ryssein tuon kuin että se olisi ollu joku satojen eurojen välitys missä olis mennyt joku torsen tms. lukko samalla...tai menihän tossakin.

Mutta kyllä on perkele paskamainen tollanen shimmilevyillä säätäminen.