manuaalista automaatiksi

Aloittaja leemu, 24 maaliskuu, 2022, 06:15

« edellinen - seuraava »

leemu

Mulla on tuossa jokapäivästä tuskaa elämään tuottamassa seiskakoppainen takaveto ransiitti.
Auto on muuteb varsin ok, mutta manuaalivaihteisto vituttaa joka kerran kun sillä ajaa :))
Lisämausteena vehje huutaa kytkinremonttia luultavasti melko pian ja vaihteiston laakerointi ei öljyvuodoista päätellen ole enää ihan tehtaan mitoissa.

Eli remonttia joutuu tekemään jossain välissä jokatapauksessa.
Mietin, että pystyisiköhän mitenkään tolkullisella työmäärällä laittamaan värkkiin automaattilootan?
Konsernin sisällä on käytetty zf lootia, mutta ei ole hajuakaan sopivatko ne fyysisesti tuon 2.4tdci:n perään, saati saako sähköpuolta keskustelemaan sitä vähää, että pelit toimisi.
Helpoin olisi varmasti jokin vanhempi ilman sähköohjausta oleva, mutta ei ole hajuakaan onko lähimainkaan sopivia toosia olemassa.

Onko ideoita mistä lähtisi kaivelemaan?
Ja unohdetaan ne järkisyyt, sen nyt tajusin itsekin heti, ettei moisessa toiminnassa ole järjen häivääkään :))

Kyrpov

Fordtransit.org aika laaja sivu vaan äkkiseltään ei sieltäkään löytynyt vinkkejä.

Vituttaako manuaali autossa kun autossa vai onko transetissa huonotoiminen/käytöksinen loota kytkinrempasta huolimatta?
Sinä vain

leemu

Manuaali itsessäänkin korpeaa jonkin verran, mutta tuossa on välityksetkin suhteessa voimavaroihin jotenkin vammaiset niin, että tuska vaan lisääntyy :))

Ykkönen on ihan älyttömän lyhyt, mutta sillä on pakko koittaa kiihdyttää koska alavääntö on niin onneton, että kakkonen on pienessä vauhdissa liian pitkä.
Tekee varsinkin kaupunkiajosta ärsyttävän nykivää.

Vaihteistolle itselleen nyt ei kovasti olisi vaatimuksia, neljä vaihdetta ja turbiinilukko olisi ihan riittävä kunhan nelonen olisi ylivaihde.
Ransun oma loota on käsittääkseni Getragin tekemä mt82 jossa kutosen välitys on 0.79 joten jossain niillä nurkilla soisi isoimman vaihteen välityksen olevan.

Mudracer

Muutaman muinaisen transventtiilin 4-v loikkaritomaatin  olen rempannu ja ne oli A4LD vanhemmissa ja uudemmissa sen sähköinen versio 4R55E.
X

sössö

Kaverilla oli muistaakseni c3 oleva transiitti

leemu

Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 maaliskuu, 2022, 21:10Kaverilla oli muistaakseni c3 oleva transiitti

Se taitaa olla tuo A4LD pohjimmiltaan C3 johon on ympätty ylivaihde, näin ainakin ymmärsin.
Täytyy koittaa metsästää mittoja moottorin lohkon persiistä, josko saisi pähkäiltyä mikä toosa siihen voisi sopia.
Lisämaustetta tietysti antaa ajoneuvon koko jota löytyy suurinpiirtein kaava-alueelle tyypillisen pihavaraston verran ja 3550kg kokonaispaino.
Ihan löysimmäksi tiedettyä toosaa ei liene järkevää sovittaa rikottavaksi ::)

leemu

Kaivelin aihetta vähän lisää.
L-R Defenderiä on tehty samalla moottorilla ja engelsmannit on tehneet muutossarjan jolla laitetaan ZF 4HP22EH loota tdcin perään. Eli homma on tehtävissä.
Turbiinikoppa on omaa valmistetta ja ovat tehneet jonkinlaisen "stand alone" ohjainlaitteen.

Teetettynä homma on maksanut käsittääkseni jotain 8000 sikäläistä rahaa, eli ihan v*tusti auton hintaan nähden :))
Täytyypä kysellä myyvätkö turbiinikoppaa, ohjainlaitetta yms. tarpeellista ulos.
Koko satsia ei lie järkeä ostaa vaikka saisikin, lootan ja paljon muuta saa varmasti lähempääkin..


leemu

Laitoin joutessani sumujen saarelle sähköpostia josko myyvät setistä osia myös yksittäin.
Vanhempaa mekaanista zf22hp:ta käyttämällä ei tarvitsisi jumpata sähköjen kanssa,ja jos kehitysmaasta saisi valmiiksi sopivan turbiinikotelon ja vetolevyn, niin hommahan alkaa vaikuttaa jo melkein helpolta :o

sössö

Lainaus käyttäjältä: leemu - 26 maaliskuu, 2022, 08:47Se taitaa olla tuo A4LD pohjimmiltaan C3 johon on ympätty ylivaihde, näin ainakin ymmärsin.
Täytyy koittaa metsästää mittoja moottorin lohkon persiistä, josko saisi pähkäiltyä mikä toosa siihen voisi sopia.
Lisämaustetta tietysti antaa ajoneuvon koko jota löytyy suurinpiirtein kaava-alueelle tyypillisen pihavaraston verran ja 3550kg kokonaispaino.
Ihan löysimmäksi tiedettyä toosaa ei liene järkevää sovittaa rikottavaksi ::)
eipä joo, mun ensikokemus A4LD toosasta oli sellanen kun kaveri osti rangerin ja sano että siinä on tommonen toosa mikä ei toimi ollenkaan.

Googlasin A4LD ja ensimmäinen hakutulos oli A4LD: WORST TRANSMISSION EVER!

leemu

Lainaus käyttäjältä: sössö - 26 maaliskuu, 2022, 15:43eipä joo, mun ensikokemus A4LD toosasta oli sellanen kun kaveri osti rangerin ja sano että siinä on tommonen toosa mikä ei toimi ollenkaan.

Googlasin A4LD ja ensimmäinen hakutulos oli A4LD: WORST TRANSMISSION EVER!

Mää huomasin saman heti googlatessa :))

A.Naali

Mitenkähän mk7 transitti suhtautuu siihen, että ei enää saa askilta tietoa? Ainakin mulla herjannut joskus jotain voimansiirtohäikkää ym. Vaikka manuaaliaski. Kytkinpoljinkin kun sieltä häipyy, niin siitä saa herjat tauluun varmasti ym.

Periaatteessa leiman saantikin hankalaa, jos sinne laittaa askin millä sitä ei ole valmistettu alunperin.

leemu

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 26 maaliskuu, 2022, 16:31Mitenkähän mk7 transitti suhtautuu siihen, että ei enää saa askilta tietoa? Ainakin mulla herjannut joskus jotain voimansiirtohäikkää ym. Vaikka manuaaliaski. Kytkinpoljinkin kun sieltä häipyy, niin siitä saa herjat tauluun varmasti ym.

Periaatteessa leiman saantikin hankalaa, jos sinne laittaa askin millä sitä ei ole valmistettu alunperin.
En tiiä vielä, en ole ihan niin pitkälle päässyt mietinnöissä ;D
Ihan varma en ole, mutta askiin ei todellisuudessa taida mennä muuta sähköä kuin nopeusmittarin ja pakkivalojen vaatimat johdot.
Se "voimansiirron" vikavalo taitaa useimmiten liittyä polttoainesuodattimeen yms. asioihin.
Suikkapäästä en ole lainkaan huolissani, on tässä ennenkin menestyksellä leimattu autoja sellaisilla teknisillä ratkaisuilla jotka ei tehtaanukon jäljiltä ole ;D

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 26 maaliskuu, 2022, 16:31Mitenkähän mk7 transitti suhtautuu siihen, että ei enää saa askilta tietoa? Ainakin mulla herjannut joskus jotain voimansiirtohäikkää ym. Vaikka manuaaliaski. Kytkinpoljinkin kun sieltä häipyy, niin siitä saa herjat tauluun varmasti ym.

Periaatteessa leiman saantikin hankalaa, jos sinne laittaa askin millä sitä ei ole valmistettu alunperin.
ohjelmointi ja eri välitykset vois jo auttaa manuaalin kanssa halvemmalla
Sinä vain

leemu

 
Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 26 maaliskuu, 2022, 18:16ohjelmointi ja eri välitykset vois jo auttaa manuaalin kanssa halvemmalla

Tämä on tosi kyllä, autossa on ilmeisesti 4,27 perävälitys ja varustelistalta on uutena ollut valittavissa myös 3,73 ruuvi.
Ohjelmoinnilla lupaillaan luokkaa 30hp ja 40nm lisää.
Voisi muuttua noillakin jo aikalailla.
Mutta kyllä se manuaali aina perseestä on :))

Kyrpov

Riippuu niin autosta. Hyvää manuaalia ei edes "huomaa" jos konekin pysyy kartalla. Tossa vanhassa ransetissa se menee ihan mutinoitta, ykkönen kans lyhyt vaan kakkosella voi hyvin lähteä liikkeekke.
Sinä vain