De Lorean / Lokari-auto

Aloittaja d-lowrider, 21 marraskuu, 2022, 11:16

« edellinen - seuraava »

d-lowrider

Nyt tuli muttereiksi purettu Lokari-auto kasaukseen. Malli on De Lorean. Ihan varmaa ei ole onko kaikki osat. Ainakin osia on viritelty itse. Rungon murtuma on korjattu lattaraudalla ja konepukissa on kaikenlaisia hitsausjälkiä.

Olen tähän asti luullut että Lokari-autot ovat variaattorilla, mutta tässä on vain keskipakokytkin. Voiko se olla alkuperäinen vai onko tästä hukattu variaattori?  Lokareiden malleissa näyttää kuitenkin olevan teknisesti eroja, kun Jeepeissä on joku vaihteistokin.


Toyopet

Lainaus käyttäjältä: d-lowrider - 21 marraskuu, 2022, 11:16Nyt tuli muttereiksi purettu Lokari-auto kasaukseen. Malli on De Lorean. Ihan varmaa ei ole onko kaikki osat. Ainakin osia on viritelty itse. Rungon murtuma on korjattu lattaraudalla ja konepukissa on kaikenlaisia hitsausjälkiä.

Olen tähän asti luullut että Lokari-autot ovat variaattorilla, mutta tässä on vain keskipakokytkin. Voiko se olla alkuperäinen vai onko tästä hukattu variaattori?  Lokareiden malleissa näyttää kuitenkin olevan teknisesti eroja, kun Jeepeissä on joku vaihteistokin.


Minulla oli pikkupoikana lokari-jeeppi. Tosin ei aito. kori oli lokaria ja vaihteisto-kytkinpaketti, muuten jonkun omavalmiste.
KUn oikein ajatuksella miettii, niin ei siinäkään ollut kuin vapaakytkin ei variaattoria. Ja vaihteistossa eteen ja taakse.



Se oli alkuun ilman tekniikkaa, työnnettiin käsipelissä tuonne taustalla olevaan mäkeen ja sitten laskettiin sillä mäkeä. Joku kesäreissu sitten käytiin Raumalla Leo Laineella, mistä se voimansiirto haettiin siihen.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

manha

Oma muistikuva on,että formula-mallissa aininkin olisi ollut variaattori,josta sitten taka-akselille veto ketjuilla.
Ajettavaksihan ne on tehty !!

Peto

Pojalla oli tuollaistanen Deloreal ja siinä oli keskipakokytkimellä Brigge. Kaverin pojilla oli jeeppi Hondalla ja variaattorilla. Jos oikein oon käsittänyt niin vanhemmissa oli Brigge ja keskipakokytkin ja uudemmissa toi Honda tekniikka.

MJF



Tuon näköinen vetopaketti on meidän Jeepissä. Varmaan vanhemmasta päästä, ei ole pakkia. Briggsillä.
Mopar on parsa

1purehell

Me asennettiin pojan Lokari-Jeeppiin mopoauton vaihteisto/suunnanvaihtaja -paketti. Oli yllättävänkin helppo sovittaa. Siihen tuli samalla pakki ja kunnon tasauspyörästö. Ihan mahdoton menijä tuli kyllä.  :P
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

d-lowrider

Näköjään näitä on sitten ollut kahdenlaisia; kiitoksia vastauksista. Täytyy tutkia runkoa, jos siitä löytyisi jotain tuollaisen variaattorin kiinnikkeitä. Koneessa on keskipakokytkin, mutta mikään ei takaa onko sekään tästä vehkeestä. Ainakin osat heiluvat sen verran, että pientä säätöä on siinäkin luvassa.

d-lowrider

Runkohan tässä vehkeessä oli ratkennut ja sitä oli latalla elvytetty. Laikkasin patentit pois ja vaihdoin runkopalkkia. Jännää sinänsä, että tämä on tehty huonekaluputkesta. Olisin kuvitellut että olisi jotain tukevampaa, vaikka eihän se kyllä tarvitse jos lapsen painoilla ajellaan.

d-lowrider

Toistaiseksi tästä vehkeestä ei ole löytynyt yhtään ehjää osaa. Kaikkea on pitänyt jotenkin jonkun modata.

Ihmettelin miksi taka-akselin pukit on väännetty vinoon ja akselin laippa hitsattu. Akseli piti purkaa sorvaamalla hitsit irti. Laitoin laakeripukkien kiinnikkeet suoraan ja kasasin akselin. Silloin selvisi miksi kiilakiinnitteinen laippa oli hitsattu. Se on tietenkin pyörähtänyt kun kiila on lentänyt jonnekin ja kiilaura on löysä. Tein siihen korjauksen.

Jarrut oli rakennettu tunkemalla jonkun muun vehkeen jarruhihnat prikkavirityksillä ja jollain kevyillä yleismallin vetojousilla. Laitoin tilalle jarrukenkien jouset niin kuin kuuluu ja sorvasin holkit, millä kengät asettuvat oikein. Ihmettelin miksi jarrukilpi oli soikea, mutta se oli soikea kun kaikki on ollut miten sattuu ja se on hinkannut rumpuun toisesta laidasta. Nyt akseli pyörii uusilla laakereilla eikä jarruhihnat hinkkaa mitenkään muuta kuin jarruttaessa.

Keskipakokytkin on tietenkin rikki. Siinä on parin millin välys. Laakerina näyttää olevan väljä messinkiholkki. Välys on niin suuri että epäilen siinä alunperin olleen jonkun neulalaakerin.

Moottorin kiinnitysrauta on katkottu monesta kohtaa ja hitsailtu. Moottori näyttää melko uudelta, joten se on varmaan vaihdettu ja muuteltu  kiinnikkeitä.

d-lowrider

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen... Katselin noita rattaita ja laskin huvikseen välityksen. Jotain tuosta kombinaatiosta puuttuu. Kun kytkin ottaa kiinni, noilla välityksillä teoreettinen nopeus on 20 km/h ja huippunopeus nousee yli 60 km/h. Väliakseli tai variaattori siihen on laitettava. Millähän välityksellä tuo jaksaisi lähteä liikkeelle? B&S on 5,5 hp malli.

Matti

Mistäköhän löytyis tommonen takavariaattori oma on rusinana.