Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

palontie

Jep,aivan mielettömästi sitä massaa oli paikoitellen.
Eniten vituttaa kaikki.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: palontie - 30 tammikuu, 2023, 03:43Jep,aivan mielettömästi sitä massaa oli paikoitellen.
Pitäähän noiden jollain pysyä koossa vanhemmitenkin.. :-\
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

juhapih

Aikoinaan päästeltiin yhdestä Pösöstä konehuoneen massoja pois, niin tulipellin ja lattiapellin välissä oli 10mm rako. Ei hitsiä repsikan puolella ollenkaan. Vain massalla kiinni.

Tähän kuitenkin tulee peltiä joka paikkaan, eikä kallista massaa.

Penkin alle tulee tuommoinen systeemi... saa turvavyöt kunnolla kiinni.



Tuonne tulee uusi pelti kokonaan. Pahvinen malli syntymässä.



juhapih

Tuo Concca on vaihtanut ilmoituksen jälkeen omistajaa jo parikin kertaa...


juhapih

Kardaani alkoi syntymään tallin vintiltä löytyneestä Rambler kardaanista.

Mitta oli sopiva, joten uusi yoke ja ristikot.

Vanha yoke pois...



..ja takaristikko.



Uusi T5 yoke tuli hommattua vuosia sitten rompetorilta. Ristikot hiljan Tampereelta harrastajalta...



Tuommoiset... 429



Ja valmiina.



Nikkaroin urakalla kolme starttia kuntoon.

Hommasin Nippelitepolta tuommoisia Fordin startin korjaussarjoja. Niistä aattelin hyödyntää tarvittavia osia...
Eka startti oli kotoisin tuosta Matador coupesta.
Alkuperäinen startti ei siis ole koneen kyljessä, vaan siellä on SCReplica Americanin koneesta napattu.

Tämä lakkasi kesällä toimimasta, joten toimia tarvitaan.



Sorvata piti...



Tämä lähti toimimaan irrotusöljyä käyttäen. Hampaan reunoja piti hieman hioa...



Osia putsattuina ja maalattuina.



Loput kuvat katos... mutta hiilet uusiksi, tosin Fordin plussa puolen hiilet ei käy vanhempaan malliin, koska ottavat runkoon kiinni. Avuksi löytyi AMCn omat...

Samaan syssyyn laitoin kuntoon hieman uudemman startin, joka oli kotoisin Sport Eaglesta. Tälläkään ei enää kone pyörinyt.





Hiilet oli ilmeisesti joskus vaihdettu, mutta olivat jumittaneet ja kuluneet vinoiksi. Sitten varmaan joku jäänyt kokonaan jumiin.



Tämäkin oli sorvissa. Kuparit aika pahassa kunnossa.



Osat pestyinä, mutta hiekkapuhaltamatta.



Taas pari kuvaa hukkunut...

 Sitten löysin hyllystä 1984 Eaglen starttimoottorin, joka on koneesta ollut irti jo vuosia. Aikoinaan toimi ihan hyvin, nyt ei pyörinyt käsin...



Hiilet ihan loppu ja moskaa kannen alla.



Toisesta päästä löytyi samaa... ja tuo ratas oli jumissa.



Mahtavasti ruosteessa.



Täälläkin oli jumi iskenyt... ehdin jo pesemään lakkabensalla.



Korvaavat osat Fordin osasta.



Uudet hiilet paikoilleen pesun jälkeen. Hieman tuon osat vaativat hiekkapuhallusta ennen kuin pinnat oli maalaus- ja kasauskunnossa. Hiilien kupariliuskat piti sorvata puhtaaksi, hieman oli myös kulumaa.



Valmiina




juhapih

Laittelin eilen harmoonijakkaran kanteen paikkapala, kun oli saranan kohdalta lohjennut pala pois.
Tänään hioin sen ja petsasin sekä lakkasin sen.

Alapuolella näkyy paikka.



Koetin jäljitellä tuota kirjavaa pintaa.



tommonen..



Illemmalla poikkesin muorilan tallilla hieman hinkkaamassa ruosteita pois.

Leikkelin takapyörän takaa ne pellit pois.



Kuskin puolella tankin täyttöputken kotelo teetti aikalailla hommaa ennen kun sain sen irti ja pääsi poistamaan huonot tuoltakin.




juhapih

Sain taas hieman eteenpäin Jeeppi projektia.

Taittelin tuommoiset palat ja hitsasin toisen paikoilleen. Sen takapäädyn kohdalta irrottelin pois ruosteisen reuna ja ajattelin hitsata uuden pala kiinni suoraan korin nurkkaan lampun alle.



Sinne olisi jäänyt ruosteisia peltejä kätkevä pistehitsisauma. Tässä kuskin puolella oleva...



Päätin rälläköidä sauman pois, mutta jäikin noin iso väli. Hankala hitsata umpeen ja tuo korin kulma oli molemmin puolin oiottu ja korjattu... ei huva...



Joten rälläköin kaikki pois tuota uutta takapalkkia myöden.



Tein uuden päädyn yhdestä palasta ja hitsasin uuden palkin kiinni siihen. Samalla poistui koripellin pistehitsisauma tuosta kulmasta.



Sisäpuolelle tulee poistetun ruosteisen alanurkan tilalle tuommoinen pala...


juhapih


Tänään taas hieman lisää, ennen kuin toin hitsivehkeet pois muorilasta omalle tallille.

Kuskin puolen takakulma sai saman käsittelyn kuin repsikan puoli: takaosa pois ja väliseinä paikoilleen ja uusi pääty kiinni.



Bensaputken suoja hieman mutkistaa hommia.



Ja lisähommaa tulee tuosta huonosta nurkasta ja suojan huonosta reunasta (porasin ne pistehitsit). Korvaan ne yhdellä palalla.



Ja sitten päälle tuo suoja, joka pitää kyllä tehdä uusiksi, kun sen jouduin aikoinaan leikkaamaan poikki.



Mutta sain tuon istuimen alaisen palan jo kiinni pisteillä.



Ja noi kiinnikeosatkin sopii. Tuonne tulee vielä se 30x30 palkki ja kiinnityspaikat takimmaisille pulteille.


Rusty

Hyvä että täälläkin välillä jotain tapahtuu.
Ah, ahtaita aikoja.

palontie

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 05 helmikuu, 2023, 18:41Tänään taas hieman lisää, ennen kuin toin hitsivehkeet pois muorilasta omalle tallille.

Kuskin puolen takakulma sai saman käsittelyn kuin repsikan puoli: takaosa pois ja väliseinä paikoilleen ja uusi pääty kiinni.



Bensaputken suoja hieman mutkistaa hommia.



Ja lisähommaa tulee tuosta huonosta nurkasta ja suojan huonosta reunasta (porasin ne pistehitsit). Korvaan ne yhdellä palalla.



Ja sitten päälle tuo suoja, joka pitää kyllä tehdä uusiksi, kun sen jouduin aikoinaan leikkaamaan poikki.



Mutta sain tuon istuimen alaisen palan jo kiinni pisteillä.



Ja noi kiinnikeosatkin sopii. Tuonne tulee vielä se 30x30 palkki ja kiinnityspaikat takimmaisille pulteille.



Kohta sulla on varmaan kaava-arkkeja myydä ;D
Eniten vituttaa kaikki.

juhapih

Tuo Sundancerin paikkapala alkoi jalostumaan hieman. Purkuvaiheessa poisleikattu (ruosteinen) alaosa korvaantuu uudella.



Tolpan puoleiseen reunaan muutama korjauspala. Alareunaa pitää asennusvaiheessa sovittaa. Sen keskikohta on päitä korkeammalla.



Kardaani, jonka tei tuohon SCReplicaan,  lumpsahti paikoilleen ilman suurempaa ponnistelua, niin kuin olisi aina ollut siellä.

Sitten sen takakulmaa aloin korjailemaan.

Putsasin repeämän reunat.



Aika lailla lytyssä tuo valopaneeli.



Korin oikaisusarjalla kun painoi ulospäin, niin pikkuhiljaa alkoi palat loksahdella kohdalleen.



Pistehitsisaumaan ei pääse enää kunnolla sisäpuolelta käsiksi, niinpä hitsasin tuosta saumasta päältä.



Naputtelua ja hitsiä ja naputtelua... Pintapakkelia putosi tuossa touhussa etummaisen lommon kohdalta. Puskurin pää oli tuohon jo osunut aikoinaan.


juhapih

Kun tuo pensaputken kotelo on aika revitty, niin päätin tehdä uuden.



Takapuoli...



Ja sopii paikoilleenkin.



Koetin hinkata pois sisälokariin jääneitä lattian palasia... kauhea homma.  :P

juhapih

Eipä jääty tänään laakereille lepäämään, vaikka toisella tallilla lopetinkin.

Ilta jatkui Replican kulman kittaamisella ja hiomisella.

Pohjalle karvakittiä.





Ja eka pintakittikerros.





Ah ihanaa... pääsee hioon pakkelia taas...

EDIT: keskiviikkonakin kitattiin ja hiottiin.

juhapih

Sain vihdoin hinkattua pois nuo viimeisetkin lattian jämät sisälokareiden reunoista.... Raspiroopen nauhoja meni. kun ahtaat paikat ja terävät reunat..

Sitten oli aika laitella uudet kantit lattian kiinnitystä varten.

Tämmöinen käppyrä tarvitaan.



Kuskin puoli menikin jo paikoilleen.



Toinen puoli vielä irrallaan.