Lukkoperäöljyjen erot

Aloittaja LPR, 12 huhtikuu, 2024, 01:53

« edellinen - seuraava »

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 13 huhtikuu, 2024, 05:26Mulla on ollu nyt ls-öölit tossa käkikelloperässä, mitä ei siihen kuulu, eikä sais käyttää. Ihan hyvin toimii.
Periaatteessa lukkoperäöljystä ei pitäisi olla haittaa ainakaan avoimessa perässä, pienempi kitka siinä on. En tosin tunne käkikellon rakennetta niin tarkoin, että onko liukkaammasta öljystä haittaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

SauliK

Likvi moly, TB, Valtra, kaikissa gl5 merkintä eikä ole ollut gm kitkalukkojen kanssa ongelmia

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 13 huhtikuu, 2024, 19:03Periaatteessa lukkoperäöljystä ei pitäisi olla haittaa ainakaan avoimessa perässä, pienempi kitka siinä on. En tosin tunne käkikellon rakennetta niin tarkoin, että onko liukkaammasta öljystä haittaa.
Siinä se kytkentämekanismi vaatis kai vähän sitä kitkan olemassaoloa. Muutenhan se lukko on luistamaton päällä ollessaan.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 13 huhtikuu, 2024, 23:53Siinä se kytkentämekanismi vaatis kai vähän sitä kitkan olemassaoloa. Muutenhan se lukko on luistamaton päällä ollessaan.

Juu, en käkikelloa tarkemmin tunne. Eikös se keskipakovouma tai kitka vedä kiinni ja sitten on 100 %. Joku palalukko tai rataslukkosysteemi mikä kytkeytyy automaattisesti.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 14 huhtikuu, 2024, 01:22Juu, en käkikelloa tarkemmin tunne. Eikös se keskipakovouma tai kitka vedä kiinni ja sitten on 100 %. Joku palalukko tai rataslukkosysteemi mikä kytkeytyy automaattisesti.
Siinä on lisäakseli, joka kiihtyy kun pyörintänopeuseroa alkaa oleen ja siinä olevat keskipakopuntit alkaa kirraamaan sitä lukkomekanismin kytkijää. Ja sit siinä kitkan pitäs tehdä se äkkikytkentä. Jotenkin tollai sen joskus olin tutkivinani.
Pamauksella se kiinni tarttuu kyllä ihan kerrasta.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 14 huhtikuu, 2024, 01:39Siinä on lisäakseli, joka kiihtyy kun pyörintänopeuseroa alkaa oleen ja siinä olevat keskipakopuntit alkaa kirraamaan sitä lukkomekanismin kytkijää. Ja sit siinä kitkan pitäs tehdä se äkkikytkentä. Jotenkin tollai sen joskus olin tutkivinani.
Pamauksella se kiinni tarttuu kyllä ihan kerrasta.

Tuohon olis hyvä saada solenoidi, millä sais tarvittaessa pakotettua liikkellelähtöön jo päälle.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 14 huhtikuu, 2024, 02:38Tuohon olis hyvä saada solenoidi, millä sais tarvittaessa pakotettua liikkellelähtöön jo päälle.
Ei se tartte ku sekunnin jos toinen sutasee, sit pamahtaa kiinni.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 14 huhtikuu, 2024, 03:17Ei se tartte ku sekunnin jos toinen sutasee, sit pamahtaa kiinni.

Se on vaan oikein liukkaalla jäällä p...ka, jos toinen pyörä sutaisee nastoille uran jäähän niin sitten se toinen sutaisee sen perään, ja istuu siihen. Eli silloin on vain yksi pyörä, missä on nastoissa pitoa. Sama on parkettimaastureiden kytkeytyvissä nelikoissa, etenkin vanhemmissa. Vaikkapa isäukon vanhempi CR-V, antoi sutia etusilla puoli kierrosta, ennen kuin takapää tuli mukaan, niin istui mökin rinteeseen useammankin kerran kiinni, kun oli kevään vesijääkeli.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 14 huhtikuu, 2024, 03:40Se on vaan oikein liukkaalla jäällä p...ka, jos toinen pyörä sutaisee nastoille uran jäähän niin sitten se toinen sutaisee sen perään, ja istuu siihen. Eli silloin on vain yksi pyörä, missä on nastoissa pitoa. Sama on parkettimaastureiden kytkeytyvissä nelikoissa, etenkin vanhemmissa. Vaikkapa isäukon vanhempi CR-V, antoi sutia etusilla puoli kierrosta, ennen kuin takapää tuli mukaan, niin istui mökin rinteeseen useammankin kerran kiinni, kun oli kevään vesijääkeli.
No, tossa Chevyssä menee sillai, et jos sutasee lukosta huolimatta, niin höllätään ja laitetaan nelikko päälle. Sit poistutaan tilanteesta ilmeettömästi, kun vetoa on koneen allakin.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 14 huhtikuu, 2024, 03:43No, tossa Chevyssä menee sillai, et jos sutasee lukosta huolimatta, niin höllätään ja laitetaan nelikko päälle. Sit poistutaan tilanteesta ilmeettömästi, kun vetoa on koneen allakin.

Juu, noita käkikelloja on takatuuppareissakin. Jossain vanissa vois olla hyväkin, että sais pakolla päälle. Voishan pakko kytkeentyä pois vaikka 20 km nopeudessa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 14 huhtikuu, 2024, 03:53Juu, noita käkikelloja on takatuuppareissakin. Jossain vanissa vois olla hyväkin, että sais pakolla päälle. Voishan pakko kytkeentyä pois vaikka 20 km nopeudessa.
Sillai se orkkiksena tekeekin, eli lähtee väkisin pois kun alkaa vauhtia olemaan. Kai siihen sen pakkokytkennänkin sais tehtyä, jos vähän perehtys. Tosin se mekanismi on pyörivissä osissa, siitä tulee pieni hankaluus.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 14 huhtikuu, 2024, 04:21Sillai se orkkiksena tekeekin, eli lähtee väkisin pois kun alkaa vauhtia olemaan. Kai siihen sen pakkokytkennänkin sais tehtyä, jos vähän perehtys. Tosin se mekanismi on pyörivissä osissa, siitä tulee pieni hankaluus.

Jollain magneetilla sais ehkä teennäisen kitkan?
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 14 huhtikuu, 2024, 04:59Jollain magneetilla sais ehkä teennäisen kitkan?
Ei jaksa kiinnostaa. Toi pelaa niin hyvin, ettei oo tarvetta muutoksiin.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 14 huhtikuu, 2024, 05:03Ei jaksa kiinnostaa. Toi pelaa niin hyvin, ettei oo tarvetta muutoksiin.

Ei varmasti sun kohdalla ole tarvetta. Jossain takatuupparissa ehkä olisi, mutta helpommalla pääsisi vaihtamalla avoimen perän jollain Arbin kytkettävällä lukolla tai timmin kitkalukon.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Camino79

Rakotulkin liuskasta painatin siihen lukon kytkevän keskipakopuntin päälle ni on "pakotettuna"  ::)

Näin tein tohon volvon murkulaan joka on rekordin alla  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D