Moottoriöljyistä juttua

Aloittaja LPR, 14 huhtikuu, 2024, 04:01

« edellinen - seuraava »

LPR

Meneekös moottoriöljy pilalle kannussa ajan myötä?

Aikanaan sain 2 mk/litra Shellin 10w-40 puolisynteettistä Helixiä. Tuli ahneuksissaan ostettua pari tynnyriä. Kait tuota on vielä 50 litraa. Hirviääkö sitä mihinkään enää käyttää? Siis ysärin puolivälissä ostettua. Ruohonleikkurissa ja sahan teräketjuöljynä olen tuota viimeaikoina käyttänyt. Ajattelin, että vaikka Jeepin malmikasa ei liikaa öljyltä vaadi tai tuo Leylandin traktori. Dieselin speksitkin tio täyttää. Vai käytänkö teräketjuöljynä kaiken?
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Stige

Menee.

https://www.youtube.com/watch?v=QeNLVUdoBU0 tuolla tuloksia asiasta, otsikko ehkä vähän hämäävä.

Mudracer

Senverran pitää sohaistä tätä kekoa ja kysyä että mikä siinä öljyssä vanhenee? Jos korkki on ollut kiinni niin mitään ei ole voinut haihtua pois.
X

Stige

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 14 huhtikuu, 2024, 14:42Senverran pitää sohaistä tätä kekoa ja kysyä että mikä siinä öljyssä vanhenee? Jos korkki on ollut kiinni niin mitään ei ole voinut haihtua pois.

Siellähän se on videolla testattu ja selitetty kaikki.

Mudracer

En tue enkä usko ihan kaikkia nettihörhöjä.
X

Stige

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 14 huhtikuu, 2024, 15:11En tue enkä usko ihan kaikkia nettihörhöjä.

Sit o paljon opittavaa vielä

Anza

Hyppelehin katella pätkiä videolta. Noin 10% tilavuudesta on lisäainetta. Ne erottuu parissakymmenessä vuodessa. Oisko happamuus? Lisääntyy. Öljy vaahtoontuu helpommin kuin tuore jne.

Ei tietenkä suositella käyttää vanhoja öljyjä. 

LPR

Näin olen ajatellut itsekin, että pilaantuu. Täytynee jatkaa samalla ruohonleikkuri moottorisaha linjalla. Leukkuun kyllä saa kelvata huuhteluöljyiksi. Nyt siihen ei ole vaihdettu öljyjä ainakaan 15 vuoteen ja kone on puolijumissa. Varmaan laitan tuota vuosikertaöljyä ja käytän puoli tuntia-tunnin ja vaihdan uudestaan uudet öljyt.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Stige

Lainaus käyttäjältä: Anza - 14 huhtikuu, 2024, 21:02Hyppelehin katella pätkiä videolta. Noin 10% tilavuudesta on lisäainetta. Ne erottuu parissakymmenessä vuodessa. Oisko happamuus? Lisääntyy. Öljy vaahtoontuu helpommin kuin tuore jne.

Ei tietenkä suositella käyttää vanhoja öljyjä. 

+ muovipurkki oli kondesoinu kosteutta sisälleen kans, yhes testis oli iha selkeesti vettä siel öljyn seas kans.

Anza

Se vesi kyl höyrystyy lämpimästä moottorista. Varmaan pätkäajolla tai talvella lämpötilojen muuttuessa syntyy jonkin verran moottoriin vettä

LPR

Lainaus käyttäjältä: Stige - 14 huhtikuu, 2024, 22:23+ muovipurkki oli kondesoinu kosteutta sisälleen kans, yhes testis oli iha selkeesti vettä siel öljyn seas kans.
Moottoriöljyyn kondensoituu vettä hyvinkin paljon, etenkin talvet seisovissa laitteissa, mutta öljy lämpenee niin paljon, että vesi haihtuu nopeasti käytössä. Voimansiirtoöljyistä se ei haihdu, kun ei lämpene niin paljon. Vanhemmissa traktoreissa voimansiirtoöljyt on usein ihan kermaa ja saattavat jäätyä pakkasessa. Avokoneissa saattaa päästä sadevettäkin vaihdekepin juuresta, mutta usein kermaa löytyy hytillisistäkin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Vaniukko

vanin perässä oli kanssa öljy semmosta vesi seko kermaa ku huohotin oli irronnu kokonaan niin vissiin siitä reiästä menny vettä  sisälle.pitää nyt koittaa polttoöljyllä huuhdella puhtaaks se.
Valurauta basso ja pystymoottori??

LPR

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 20 huhtikuu, 2024, 09:46vanin perässä oli kanssa öljy semmosta vesi seko kermaa ku huohotin oli irronnu kokonaan niin vissiin siitä reiästä menny vettä  sisälle.pitää nyt koittaa polttoöljyllä huuhdella puhtaaks se.
Löpöä vaan reilusti, että menee akseliputkiinkin ja pari lenkkiä ajaa pihalla varovasti tai pyörittää koneella perä ylhäällä. Sitten valuttaa tyhjäksi ja tarvittaessa uusintakäsittely. Lopuksi kallistaa tunkilla autoa, että akseliputketkin valuu varmasti tyhjäksi ja valuttaa huolella löpöt pois. Luulisi onnistuvan. Löpöllä ainakin noista traktoreista huuhtelevat, ei ole särkynyt, kun ei kuormita. Jos pelkää huuhteluajossa voitelun heikkoutta, niin ostaa halvinta traktorin yleisöljyä, mikä täyttää moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn vaatimukset ja huuhtelee sillä. Voitelun pitäisi kyllä riittää, jos kerta traktorin perässä kestää normikäyttöä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Vaniukko

Lainaus käyttäjältä: LPR - 24 huhtikuu, 2024, 17:09Löpöä vaan reilusti, että menee akseliputkiinkin ja pari lenkkiä ajaa pihalla varovasti tai pyörittää koneella perä ylhäällä. Sitten valuttaa tyhjäksi ja tarvittaessa uusintakäsittely. Lopuksi kallistaa tunkilla autoa, että akseliputketkin valuu varmasti tyhjäksi ja valuttaa huolella löpöt pois. Luulisi onnistuvan. Löpöllä ainakin noista traktoreista huuhtelevat, ei ole särkynyt, kun ei kuormita. Jos pelkää huuhteluajossa voitelun heikkoutta, niin ostaa halvinta traktorin yleisöljyä, mikä täyttää moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn vaatimukset ja huuhtelee sillä. Voitelun pitäisi kyllä riittää, jos kerta traktorin perässä kestää normikäyttöä.
joo löpöä laitoin ja nosturilla keventimen varassa pyörittelin ja hyvin puhistu.akseliputket putsasin erikoistyökalulla eli puolikuun muotoinen pelti kierretangon päähän hepattuna😁
Valurauta basso ja pystymoottori??