Mihin sauma?

Aloittaja 1purehell, 25 tammikuu, 2020, 10:57

« edellinen - seuraava »

1purehell

Pitää tuohon mun Chevyyn (ei kuvassa) vaihtaa tuo takakylki, kun tuon ikäisten STW B-bodyjen suunnittelun kukkanen on jo kerran korjattu, palasilla ja paksulla kerroksella pakkelia. Löysin virheettömän takakyljen 4d sedanista, joka on sama tuosta nuolilla merkitystä kantista alaspäin.

Nyt kysymyksenä on, että mistä kohti mä vaihdan tuon? Ongelma on se, että tuonne pellin taakse ei pääse, eli muodonmuutoksien riski on kova, eikä niitä pääse sieltä oikein enää oikomaankaan. Vanha sauma kulkee suunnilleen 40mm tuon kantin alapuolella. Pitäisikö sauma laittaa mahdollisimman lähelle tuota kanttia, koska pellin olettaisi olevan siinä kohti jäykintä. Vai enempi sen alapuolelta, vai jopa reippaasti sen yläpuolelta?  ::)

Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Sleepercooler

Itse tekisin sauman juuri siihen mihin ajattelit, eli mahd lähelle sitä kanttia, mutta, esim @Järki ja muut alan peltimiehet osaa varmasti sanoa miten kannattaa tehdä!
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

1purehell

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 25 tammikuu, 2020, 12:10Itse tekisin sauman juuri siihen mihin ajattelit, eli mahd lähelle sitä kanttia, mutta, esim @Järki ja muut alan peltimiehet osaa varmasti sanoa miten kannattaa tehdä!

Mulla on pelkona se, että jos se vääntää tuota kanttia, niin sitä ei sitten saa enää millään suoristumaan. Suoralla pinnalla voi olla vielä mahdollisuuksia oikomiseen jollain nyppijällä tms.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Sleepercooler

Tottahan tuo on, että voipi rupee vetelee,mutta jos ottaa vaik 10-15mm alas saumasta ja  hissukseen pisteillä kiinni ja sitten jäähdytys perään, näin itse tein vastaavan homma, ja pellit raon pidin linjassa vahvoilla magneeteilla..
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Camino79

Mistään mitään tiedä ja kaikki on kantapään kautta opittua, mutta jos lähtisin hyvää tekemään niin joku 30mm kantin alta poikki, sit joku 10-15mm "sisäpokkaus" minkä päälle uusi pelti pistehitsaamalla ja tinalla kiinni. Pitäs jäädä vetelyt minimiin?

Itellekin vielä hankkimatta se lävistin/kanttausmasiina mutta tommosen projektin kohdalla varmasti ehdoton peli ;)  :+1:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

pantera

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 tammikuu, 2020, 13:20Mistään mitään tiedä ja kaikki on kantapään kautta opittua, mutta jos lähtisin hyvää tekemään niin joku 30mm kantin alta poikki, sit joku 10-15mm "sisäpokkaus" minkä päälle uusi pelti pistehitsaamalla ja tinalla kiinni. Pitäs jäädä vetelyt minimiin?

Itellekin vielä hankkimatta se lävistin/kanttausmasiina mutta tommosen projektin kohdalla varmasti ehdoton peli ;)  :+1:
Samoilla linjoilla. Lisäyksenä että tiuhasti clecoilla uus paneli paikoilleen niin saa sen pysyyn sopivassa pinteessä samalla kun hitsailee tulpat clecoreikiin.Sauma silleen että tinaus onnistuu ylhäältä alas.
Pirun hieno toi kuvan pitkäkatto

Vuokralainen

Pitäs vaan vissin sitten saaha se tinan pohjustusaine pois sieltä peltien välistä? Jos ei satasen saumalla vejä kiinni sitä.
Ite harkihtisin semmosta että jos päätyy tekee sen kanttauksen tohon, ni sitte leikkais sen tehdyn kantin pois niin että sitä jäis ihan vaan pari milliä jäykkäriksi siihen. Ei jäis päällekkäisiä peltejä juuri yhtään.
?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Vuokralainen - 25 tammikuu, 2020, 14:16Pitäs vaan vissin sitten saaha se tinan pohjustusaine pois sieltä peltien välistä? Jos ei satasen saumalla vejä kiinni sitä.
Ite harkihtisin semmosta että jos päätyy tekee sen kanttauksen tohon, ni sitte leikkais sen tehdyn kantin pois niin että sitä jäis ihan vaan pari milliä jäykkäriksi siihen. Ei jäis päällekkäisiä peltejä juuri yhtään.

Se tina imee itsensä kapillaarina sinne väliin niin ei siitä pohjustusaineesta ongelmaa muodostu. Tollainhan niitä on tehtaankin saumoja aikanaan tehty, nykyään toki käytetään enempi hitsattavia koriliimoja mutta uskoisin että tinaamalla saa jäykemmän lopputuloksen plus ei tarvitse pakkeloida niin paljoa jos tinaus onnistuu hyvin.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

pantera

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 tammikuu, 2020, 14:21
Lainaus käyttäjältä: Vuokralainen - 25 tammikuu, 2020, 14:16Pitäs vaan vissin sitten saaha se tinan pohjustusaine pois sieltä peltien välistä? Jos ei satasen saumalla vejä kiinni sitä.
Ite harkihtisin semmosta että jos päätyy tekee sen kanttauksen tohon, ni sitte leikkais sen tehdyn kantin pois niin että sitä jäis ihan vaan pari milliä jäykkäriksi siihen. Ei jäis päällekkäisiä peltejä juuri yhtään.

Se tina imee itsensä kapillaarina sinne väliin niin ei siitä pohjustusaineesta ongelmaa muodostu. Tollainhan niitä on tehtaankin saumoja aikanaan tehty, nykyään toki käytetään enempi hitsattavia koriliimoja mutta uskoisin että tinaamalla saa jäykemmän lopputuloksen plus ei tarvitse pakkeloida niin paljoa jos tinaus onnistuu hyvin.
eikä tule kosteus läpi hitsihuokosista

Vuokralainen

Lainaus käyttäjältä: pantera - 25 tammikuu, 2020, 16:17
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 tammikuu, 2020, 14:21
Lainaus käyttäjältä: Vuokralainen - 25 tammikuu, 2020, 14:16Pitäs vaan vissin sitten saaha se tinan pohjustusaine pois sieltä peltien välistä? Jos ei satasen saumalla vejä kiinni sitä.
Ite harkihtisin semmosta että jos päätyy tekee sen kanttauksen tohon, ni sitte leikkais sen tehdyn kantin pois niin että sitä jäis ihan vaan pari milliä jäykkäriksi siihen. Ei jäis päällekkäisiä peltejä juuri yhtään.

Se tina imee itsensä kapillaarina sinne väliin niin ei siitä pohjustusaineesta ongelmaa muodostu.  ei tarvitse pakkeloida niin paljoa jos tinaus onnistuu hyvin.
eikä tule kosteus läpi hitsihuokosista

Kyllä kyllä.  ::)
Minua kiinnostikin se, että miten se putsaamaton pohjustusaine siellä peltien välissä käyttäytyy. Kun käsittääkseni se yhtälailla sen kapillaarin vaikutuksesta sinne lurahtaa. Tarttuuko se sinne peltien väliin mahdollisesti menevä tina siihen kiiltäväksi pyyhkimättömään pohjariin? Kun olen ollu siinä käsityksessä että se putsaamaton pohjustin olis jonkinasteisesti syövyttävää? Riittääkö jos saapi sauman takaa suhuteltua maalilla/kotelosuojalla ilmatiiviiksi?
?

pantera

Lainaus käyttäjältä: Vuokralainen - 25 tammikuu, 2020, 21:55
Lainaus käyttäjältä: pantera - 25 tammikuu, 2020, 16:17
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 tammikuu, 2020, 14:21
Lainaus käyttäjältä: Vuokralainen - 25 tammikuu, 2020, 14:16Pitäs vaan vissin sitten saaha se tinan pohjustusaine pois sieltä peltien välistä? Jos ei satasen saumalla vejä kiinni sitä.
Ite harkihtisin semmosta että jos päätyy tekee sen kanttauksen tohon, ni sitte leikkais sen tehdyn kantin pois niin että sitä jäis ihan vaan pari milliä jäykkäriksi siihen. Ei jäis päällekkäisiä peltejä juuri yhtään.

Se tina imee itsensä kapillaarina sinne väliin niin ei siitä pohjustusaineesta ongelmaa muodostu.  ei tarvitse pakkeloida niin paljoa jos tinaus onnistuu hyvin.
eikä tule kosteus läpi hitsihuokosista

Kyllä kyllä.  ::)
Minua kiinnostikin se, että miten se putsaamaton pohjustusaine siellä peltien välissä käyttäytyy. Kun käsittääkseni se yhtälailla sen kapillaarin vaikutuksesta sinne lurahtaa. Tarttuuko se sinne peltien väliin mahdollisesti menevä tina siihen kiiltäväksi pyyhkimättömään pohjariin? Kun olen ollu siinä käsityksessä että se putsaamaton pohjustin olis jonkinasteisesti syövyttävää? Riittääkö jos saapi sauman takaa suhuteltua maalilla/kotelosuojalla ilmatiiviiksi?
Mä luulen jotta sitä ei pohjustetta ei sinne väliin juurikaan  mene jos pellit on limi... itte oon sutassu korikitin sauman takapuolelle
Mikäänhän ei vituta enempää kuin huokosen aiheuttama kupla  uudessa maalissa

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Vuokralainen - 25 tammikuu, 2020, 21:55Minua kiinnostikin se, että miten se putsaamaton pohjustusaine siellä peltien välissä käyttäytyy. Kun käsittääkseni se yhtälailla sen kapillaarin vaikutuksesta sinne lurahtaa. Tarttuuko se sinne peltien väliin mahdollisesti menevä tina siihen kiiltäväksi pyyhkimättömään pohjariin? Kun olen ollu siinä käsityksessä että se putsaamaton pohjustin olis jonkinasteisesti syövyttävää? Riittääkö jos saapi sauman takaa suhuteltua maalilla/kotelosuojalla ilmatiiviiksi?
Kyllä ne pohjusteen aineet sinne väliinkin höyrystyy ja käyttäytyy jatkossa vähän ikävästi. Ja kun monessa paikassa pesu on aika vaikeaa reilulla vedellä, niin vaatis ainakin jotain neutralointia. Emäksisellä edes pyyhkiminen ja tanakka koteloöljyys päälle, niin ollaan jo aika turvallisella alueella. Jos vaan jätät, niin kyllä alkaa happokukkaa kasvamaan ihan ilmankosteuden vaikutuksesta sinne taaksekin.
En varmasti oo.

pantera

Mä luulen jotta tää sauma hifistely menee vähä varmuuden maksimoinnin puolelle, mulla ainakin noi harrastehuusit seisoo pääasiassa talleissa kuivassa ja ihan sama vaikka sinne takapuolelle tulee vaikka nyhtökauraa kunhan kymppitonnin pintamaaliin ei tule kuplia.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: pantera - 26 tammikuu, 2020, 00:38Mä luulen jotta tää sauma hifistely menee vähä varmuuden maksimoinnin puolelle, mulla ainakin noi harrastehuusit seisoo pääasiassa talleissa kuivassa ja ihan sama vaikka sinne takapuolelle tulee vaikka nyhtökauraa kunhan kymppitonnin pintamaaliin ei tule kuplia.
Nii, kellä nyt on talli edes sille yhdelle, saati pystys pitään sitä koko ajan kuivassa. Kun vielä kesälläkin perkele on välillä märkää ulkona.
En varmasti oo.

Vuokralainen

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 26 tammikuu, 2020, 00:17
Lainaus käyttäjältä: Vuokralainen - 25 tammikuu, 2020, 21:55Minua kiinnostikin se, että miten se putsaamaton pohjustusaine siellä peltien välissä käyttäytyy. Kun käsittääkseni se yhtälailla sen kapillaarin vaikutuksesta sinne lurahtaa. Tarttuuko se sinne peltien väliin mahdollisesti menevä tina siihen kiiltäväksi pyyhkimättömään pohjariin? Kun olen ollu siinä käsityksessä että se putsaamaton pohjustin olis jonkinasteisesti syövyttävää? Riittääkö jos saapi sauman takaa suhuteltua maalilla/kotelosuojalla ilmatiiviiksi?
Kyllä ne pohjusteen aineet sinne väliinkin höyrystyy ja käyttäytyy jatkossa vähän ikävästi. Ja kun monessa paikassa pesu on aika vaikeaa reilulla vedellä, niin vaatis ainakin jotain neutralointia. Emäksisellä edes pyyhkiminen ja tanakka koteloöljyys päälle, niin ollaan jo aika turvallisella alueella. Jos vaan jätät, niin kyllä alkaa happokukkaa kasvamaan ihan ilmankosteuden vaikutuksesta sinne taaksekin.

Silläpä just en menis kovin herkästi tinailee limisaumoja jos on vaan tulpilla/vaan osittain hitsattu.
?