Boss Hoss diesel ”Flirtin’ with disaster”

Aloittaja Harri S, 04 lokakuu, 2020, 18:08

« edellinen - seuraava »

Stige

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 22 huhtikuu, 2024, 20:22Eiköhän ne oo puristettu ja sen jälkeen tinattu, ainakin uskoisin niin  :thinking:

Mut se tinaus o sit aivan turha siel jos o hyvin puristettu kenkä.

Sillä mäki oon nakannu tinat, kutistejatkot yms lähes kokonaan mäkeen ku löysin hyvin puristettavia jatkoja + sukka vaan päälle ni kestää taatusti paremmin kun ykskään tinattu liitos.

LPR

Tuollaisella halpispuristimella prässillä puristaen olen menestyksekkäästi puristanut kymmeniä kaapelikenkiä 50 m2 johtoihin. Ohjeen mukaan vasaralla lyömällä en ole edes kokeillut.

https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/muut-kasityokalut/liitinpuristin-2000019420

Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Stige - 23 huhtikuu, 2024, 00:18Mut se tinaus o sit aivan turha siel jos o hyvin puristettu kenkä.

Sillä mäki oon nakannu tinat, kutistejatkot yms lähes kokonaan mäkeen ku löysin hyvin puristettavia jatkoja + sukka vaan päälle ni kestää taatusti paremmin kun ykskään tinattu liitos.
Enpä ole samaa mieltä. Vaikka ei se tinaus silti joka paikkaan sovi, tekemisen mahdottomuus on yksi syy. Mutta se syy, miksi sitä "ei saisi tehdä" oli tossa jo Harrin tekstissä. Jos sen piuhan tinaa "liian pitkälle", niin sen joustavuus hävii ja tosiaan on arka vääntelylle. Mutta jos liitoksen lähellä ei tule liikettä, niin kyllä tinaus on voittamaton edes jonkunlaisen mekaanisen sidoksen kaverina. Venesähköjä kun tekee, niin siinä aika äkkiä huomaa sen.
Tietty, jos tinailu on sitä tasoa, mitä kovin usein näkee, niin eipä niistä tosiaan hyötyä ole... Kylmä tinapallo jossain liittimen osassa vähän kiinni sillai et kynnellä rapsii sen irti. Sillon siinä on saatu kyllä haitat täysillä ilman hyötyä.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Stige - 23 huhtikuu, 2024, 00:18Mut se tinaus o sit aivan turha siel jos o hyvin puristettu kenkä.

Sillä mäki oon nakannu tinat, kutistejatkot yms lähes kokonaan mäkeen ku löysin hyvin puristettavia jatkoja + sukka vaan päälle ni kestää taatusti paremmin kun ykskään tinattu liitos.
Tina aiheuttaa kosteassa sähkökemiallisen parin ja saattaa hapettaa liitoksen. Ohuissa monisäikeisissä johdoissa tina usein imeytyy johtimeen liittimen ulkopuolelle ja johto murtuu kovan tinan juuresta. Ajoneuvoihin mielummin laadukkaat ja oikein tehdyt puristusliitokset kuin tinatut.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 23 huhtikuu, 2024, 00:52Venesähköjä kun tekee, niin siinä aika äkkiä huomaa sen.
No tässä asiassa olen tinan käytöstä vahvasti eri mieltä. Etenkin suolavedessä on noita syöpymiä ollut. Toki puristusliitoksistakin iso osa tehdään väärin ja jätetään suojaamatta ja tukematta liimakutisteella.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 23 huhtikuu, 2024, 00:57No tässä asiassa olen tinan käytöstä vahvasti eri mieltä. Etenkin suolavedessä on noita syöpymiä ollut. Toki puristusliitoksistakin iso osa tehdään väärin ja jätetään suojaamatta ja tukematta liimakutisteella.
Saat olla eri mieltä. Mulla on vasta n. 45 vuoden kokemus, en ala haastaan turhaan.
En varmasti oo.

slant sickness

Täysin taivasalle jääville puhelimien avojohtolinjoille tehtiin tinattuja liitoksia, eikä ne olleet ongelma. Puristusliitokset tulivat perästä päin, koska nopeuttivat työtä ja metsäpalojen alut jäivät vähemmälle, kunnei tarvinnut tehdä tulitöitä pylvään nokassa.

Tinattuja teräskuparilangan liitoksia ei päällystelty mitenkään.

OIKEILLA työkaluilla tehdyt puristusliitokset on kyllä ihan riittäviä KUNNOLLISTEN liitinpinnien kanssa yhdessä käytettyinä. Itsekin käyttämieni Aliexpressin komponenttien kanssa "olen puoleni valinnut" ja jos ne joskus oikuttelevat, "niin mitäs mä tilasinkaan".

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Stige

Lainaus käyttäjältä: LPR - 23 huhtikuu, 2024, 00:50Tuollaisella halpispuristimella prässillä puristaen olen menestyksekkäästi puristanut kymmeniä kaapelikenkiä 50 m2 johtoihin. Ohjeen mukaan vasaralla lyömällä en ole edes kokeillut.

https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/muut-kasityokalut/liitinpuristin-2000019420



https://www.amazon.com/WBHome-Hydraulic-Crimper-Terminal-Crimping/dp/B0811VYCQ6

Tää on ollu paras ostos aikoihi noide sähköhommien kaa, pari vuotta ny toi ollu käytös itellä

LPR

Lainaus käyttäjältä: Stige - 23 huhtikuu, 2024, 09:08https://www.amazon.com/WBHome-Hydraulic-Crimper-Terminal-Crimping/dp/B0811VYCQ6

Tää on ollu paras ostos aikoihi noide sähköhommien kaa, pari vuotta ny toi ollu käytös itellä
Nyt on ollut niin vähän tarvetta, niin en ole hankkinut. Ennen töissä kun noita päivittäin puristeli, niin oli monenlaisia hydraulipuristimia käytössä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Harri S

Rakentelin maattokaapelin tässä vaiheessa ilman sitä pääkytkintä, kun se on ostamati, jotta pääsen testailemaan kytkentöjä.
Kytkinkopan pultin alle tein kunnon maadoituspisteen ja laitoin loput liittimet johtosarjaan ja kytkin ne sulakerasiaan. Hyvin starttaa. Nyt on käsikontrollin napeissa toimiva syötön solenoidi, startti ja ajovalot.





Hehkun johtosarjan tein 3 neliön kaapelista ja liittimistä, suojaksi hieman kutistesukkaa. Hehkureleelle tein telineen maadoituspisteen viereen ja hehkutus on hehkunappia vaille valmis.





Vielä on päättämättä laitanko sen ostamalleni erilliselle painonapille vaiko vedän pääjohtosarjaan vielä yhden karvan lisää ja muutan esimerkiksi vasemman vilkkunapin hehkutusnapiksi.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kevään ensimmäinen koekäyttö.
Kun laitteessa on nyt toimiva takajarru, voi kytkintä testata jarrua vasten ajamalla kun tuon jarrun sijoitus on muutenkin toimia kytkinjarruna toisiovetoremmiä iskuilta säästäen. Prätkän vasen tankkihan on jäähdytynestesäiliö ja siksi testatessa on samalla hyvä tarkkailla virtaako neste jottei kone pääse keittämään. Sispä korkki auki.

Halusin testa miten kytkin irroittaa koska MP pääsylinteristä jotuen painelaakerin liikerata on varsin pieni.
Ei irroittanut, joten päätin selvittää paineasetelmaa shimmaamalla kohdan missä kytkin irroittaa mutta kuitenkin pitää eikä luista. Kuparikytkin ottaa aika hanakasti joten kauhean isoa liikerataa ei tarvita.

Kytkinkopassa on onneksi alhaalla luukku josta pääsee paineasetelmaan käsiksi, piti vaan käyttää kännykkää endoskooppina jotta näki työkohteen ja sai asennettua sopivat shimmilevyt paineasetelman ja vauhtipyörän väliin.
Laitoin väliin ensiksi 1,4mm prikat mutta se oli liikaa ja kytkin ei pitänyt ollenkaan.
Otin nuo prikat pois ja tein shimmit 0,75mm pellistä ja nyt kytkin toimii ja myös pitää. Kun seuraavan kerran puran vaihteiston pitää järjestelmään patentoida joku välys painelaakerin ja asetelman väliin nythän se makaa kiinni koko ajan millä tosin ei ole prätkän vähäisessä käytössä oikeastaan mitään merkitystä.
Hehkun rele otti ekassa testissä hieman lämpöjä ja se piti purkaa, viilata ja kasata takas toimivaksi.
En jaksanu kuvata lattialla touhutessa kun homma oli muutenkin aika hankala, otin vain yhden koekäyttövideon.

Akun kupeeseen voisi seuraavaksi asentaa lataussäätimen niin sais myös latauksen toimimaan.

Päätoiminen harrastaja

palontie

Paljos muuten 5,7 padassa on vääntöä?
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Joku 300Nm. Sama kuin bensakasissa. Jarrulla sai tyhjäkäynniltä stumpattua.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

Springer

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 24 huhtikuu, 2024, 18:38Joku 300Nm. Sama kuin bensakasissa. Jarrulla sai tyhjäkäynniltä stumpattua.
Ford ahdettuna 2,3l lupaavat vääntöä yli 400Nm !