Japsi pienrattorit

Aloittaja Smirkelimies, 31 heinäkuu, 2021, 19:27

« edellinen - seuraava »

Harri S

Meillä oli töissä muutamia tuollaisia 2 sylinterisiä ja turvahytillisiä Mitsun MT traktoreita, kaksilla renkailla, Velsan hydraulikippikärryllä, etulumilingolla ja -levyllä varustettuina.

Niitä oli alunperin sijoitettuna Rauman edustalta Haminaan yksi per Rannikkoalue, ja ensisijaisesti saaristossa tapahtuvaa kunnossapitotoimintaa varten.
Sanottiin niitä nukkumateiksi kun muistuttivat sitä pikkukakkosen nukkumatin traktoria suhteettoman isoine hytteineen.
Melkoisia päkättimiä, käyttö vaati kuulosuojaimet mutta voimanulosotot edessä ja takana sekä hydrauliikalle myös molemmissa päissä.
Noin 10v sitten meni viimeiset Kalkkuun huutokaupattavaksi ja ne oli melko vähän ajettuja mutta lähes kaikilla varusteilla mitä noihin on saatavissa.
Päätoiminen harrastaja

sössö

Lainaus käyttäjältä: rb - 03 elokuu, 2023, 12:07No toi ois siihen pihaan just oikeessa mittakaavassa..  :+1:
Mut mulla on nyt kaupanteko kesken vanhasta Bensa Ferkusta, et katsotaan miten siinä käy.
sellasessa monessa bensan kulutus on aika kohtuutonta ja työteho aika olematon. Muistaakseni lukkookaan ei ole. bensakone myös yleisesti ei suhtaudu seisotukseen yhtä mukavasti mitä diesel.

rb

Lainaus käyttäjältä: sössö - 03 elokuu, 2023, 14:56sellasessa monessa bensan kulutus on aika kohtuutonta ja työteho aika olematon. Muistaakseni lukkookaan ei ole.
Sulle se ei mikään kelpaa.  ???
Joskus mainostit mulle vanhaa Dextraa, et siinäpä vasta mukava pikkutraktori, mut mielummin otan bensakoneisen, koska mulla ei ole mitään kokemusta Dieseleistä.
Ajan kanssa näkee sit sen oikean tarpeen, mikä ainakaan toistaiseksi ei ole siitä Avantista muuttunut..

sössö

Lainaus käyttäjältä: rb - 03 elokuu, 2023, 15:11Sulle se ei mikään kelpaa.  ???
Joskus mainostit mulle vanhaa Dextraa, et siinäpä vasta mukava pikkutraktori, mut mielummin otan bensakoneisen, koska mulla ei ole mitään kokemusta Dieseleistä.
Ajan kanssa näkee sit sen oikean tarpeen, mikä ainakaan toistaiseksi ei ole siitä Avantista muuttunut..

dexta on jotain 20 vuotta kehittyneempi vehje mitä pensafergu, siinä on jo perusjutut niinku vaikka se tasauspyörästön lukko.

Pensafergut on (ainaki ollu) halpoja ostaa, mutta kalliita käyttää. Aika äkkiä omasta lähipiiristä on noi vaihtunu pois niiltä ketkä sellasen on hankkinu. Jos jollain traktorilla kuuluu pöllö-öljyä 2-5 litraa tunnissa niin pensaferkulla se on 10-15l tunnissa.

Ja jos se traktori seisoo vaikka pari vuotta kun ei ole tekemistä, dieselin voi laittaa käyntiin siinä missä pensakoneessa voi joutua ihmettelemään jotain jumivia uimureita ja töhnääntyneitä kaasareita.


Lerssinen

Ei se standard-diesel ole sen laadukkaampi.. Perkins parempi valinta.


"kyllä standard kunnossaan ollessa lähtee" on eka vastaus, niin varmaan lähteekin mutta kun päästään tänne ehtoopuolen romuihin ei ne oo koskaan niin kunnossa  :P  Noin muutoin 35 kokoluokan fergu pystyy vaikka ja mihin hommiin.. 8)

sössö

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 03 elokuu, 2023, 17:23Ei se standard-diesel ole sen laadukkaampi.. Perkins parempi valinta.


"kyllä standard kunnossaan ollessa lähtee" on eka vastaus, niin varmaan lähteekin mutta kun päästään tänne ehtoopuolen romuihin ei ne oo koskaan niin kunnossa  :P  Noin muutoin 35 kokoluokan fergu pystyy vaikka ja mihin hommiin.. 8)
vähän samaa on siinä kun porukka lukee jotain ikivanhaa MTT Vakolan testiä missä se pensafergu vei jotain alta 10l/h täydessä rasituksessa ja 1l/h tyhjäkäynnillä, että ei ne nyt niin paljoa vie mitä sen maine on.Kuitenki 70-80 vuotta eteenpäin tosta testistä niin kaikki on muuttunu polttoaineista koneen kulumaan ja iso ihmetys on kun tankki on koko ajan tyhjä vaikkei mitään ole saatu vielä edes tehtyä...

Fiiatillakin oli muuten tollasia pikkutraktoreita mitkä vois sopia RBlle, yks kaveri vaihto pensaferkunsa sellaseen just siitä syystä kun se pensafergu vei ainetta.

Nikuzai

Mitähän tollanen bensafergu sanois konerempasta ja ruiskusta

Saisko sillä kulutusta tiputettua kohtuullisempiin lukemiin


Toisaalta jos on käyttöä diesel on parempi ja jos on tosi vähän käyttöä diesel on parempi

Kaivurikin lähti 7kk seisottuaan 10sec liekkihehkulla ja normaalilla startilla

Camino79

Mikähän siitä bensavehkeestä tekee semmosen ettei kestä muka seisomista?
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 03 elokuu, 2023, 22:35Mikähän siitä bensavehkeestä tekee semmosen ettei kestä muka seisomista?
uimurit jumissa kun pensa haihtunu kaasarista pois tai virranjakajassa kosteutta nyt vaikka tolleen äkkiseltään aateltuna.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 03 elokuu, 2023, 22:35Mikähän siitä bensavehkeestä tekee semmosen ettei kestä muka seisomista?


Epäilisin et jos vaikka kaivurissa ois fordin bensakone ja ajelen sen siihen missä se nyt seisoo

Jätän sen siihen kuten viimeksi 14kk seisomaan
Ainoo mitä tein oli vilkasin tankkiin ettei kukaan ole nyysiny polttoöljyjä, katoin et on öljyä ja pakkasnesteet ja hehkuttamatta käyntiin

Väitän et bensakone jossa vaikka neljännestankki jätetään ajosta seisomaan 14kk ajaksi, sille ei varmasti riitä pari kertaa kaasun polkasu ja ekalla 15sec startilla käyntiin.


Nykynen etanolibensa sotku tahtoo mennä huonoksi jo talven yli seisoessaan. Ainakaan moottorisahaa on turha yrittää käyntiin viimevuotisilla kanisterin pohjilla


Joku 50 lukunen kaasari vähän väsyneenä ja pari kertaa remppasteltuna mahtaa olla melkosen heikossa hapessa seistyään vuoden etanolibensat sisällä
Naftapumppu herää kun se saa kammiolliset painettua suuttimista läpi koneeseen

Camino79

Ei oo kyllä ollu mitään ongelmia minkään vermeen kanssa vaikka ois talven yli seissy bensat.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

rb

Lainaus käyttäjältä: sössö - 03 elokuu, 2023, 15:48Pensafergut on (ainaki ollu) halpoja ostaa, mutta kalliita käyttää. Aika äkkiä omasta lähipiiristä on noi vaihtunu pois niiltä ketkä sellasen on hankkinu. Jos jollain traktorilla kuuluu pöllö-öljyä 2-5 litraa tunnissa niin pensaferkulla se on 10-15l tunnissa.
No tota.....
Veikkaan että vuoden aikana käyttötunnit jää lähemmäs kymmentä kun sataa, joten siinä mielessä kulutus ei näyttele isoa roolia.
Sit jos tilanne muuttuu ja alan päristelemään sillä päivittäin, niin siinä kohtaa täytyy miettiä sitten asiaa uudestaan..

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 04 elokuu, 2023, 00:32Epäilisin et jos vaikka kaivurissa ois fordin bensakone ja ajelen sen siihen missä se nyt seisoo

Jätän sen siihen kuten viimeksi 14kk seisomaan
Ainoo mitä tein oli vilkasin tankkiin ettei kukaan ole nyysiny polttoöljyjä, katoin et on öljyä ja pakkasnesteet ja hehkuttamatta käyntiin

Väitän et bensakone jossa vaikka neljännestankki jätetään ajosta seisomaan 14kk ajaksi, sille ei varmasti riitä pari kertaa kaasun polkasu ja ekalla 15sec startilla käyntiin.


Nykynen etanolibensa sotku tahtoo mennä huonoksi jo talven yli seisoessaan. Ainakaan moottorisahaa on turha yrittää käyntiin viimevuotisilla kanisterin pohjilla


Joku 50 lukunen kaasari vähän väsyneenä ja pari kertaa remppasteltuna mahtaa olla melkosen heikossa hapessa seistyään vuoden etanolibensat sisällä
Naftapumppu herää kun se saa kammiolliset painettua suuttimista läpi koneeseen
jos ei minulla ole ollut ongelmia minkään raivaussahan kanssa niin tuskin sen isomman kaasuttajan kanavat on sen nopeammin tukossa.

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 03 elokuu, 2023, 22:09Mitähän tollanen bensafergu sanois konerempasta ja ruiskusta

Saisko sillä kulutusta tiputettua kohtuullisempiin lukemiin


Toisaalta jos on käyttöä diesel on parempi ja jos on tosi vähän käyttöä diesel on parempi

Kaivurikin lähti 7kk seisottuaan 10sec liekkihehkulla ja normaalilla startilla
10v seissyt Roverin 8 lähti käyntiin kun laittoi akut paikalleen.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 04 elokuu, 2023, 00:32Nykynen etanolibensa sotku tahtoo mennä huonoksi jo talven yli seisoessaan. Ainakaan moottorisahaa on turha yrittää käyntiin viimevuotisilla kanisterin pohjilla



Jos ostat bensaa sahaa tai mitä muuta varten vaan kesällä ja sitten talvella yrität sillä saada sitä sahaa käyntiin, niin ei onnistu. Bensoissa on kesä- ja talvilaatu ja erilainen leimahduspiste ja se kesäbensa ei kyllä talvella kylmässä koneessa ihan helpolla syty. Varmaan autossa menisi mutta näissä kiskottavissa ei jaksa kiskoa niin, että starttaisi.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39