Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Tänään ~250 kilsan lenkki Caminolla, kärry perässä.
Siitäpä sitä pitäis sit alkaa työstämään.



Aika suuri osa tuosta menee uusiksi, mut se ei haittaa. Siinä on sopivat notkahdukset sekä edessä että takana.
Pitää jatkaa tuosta keskeltä, keventää etuaisat ja kaventaa, hiekkapuhaltaa ja ruostekorjata.

Lähtökohtana on vanha "Brittiläisen Bluebird Meteorin" (Studebaker USA) runko vuodelta 1925. Valmistettu vain muutama kpl.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Rapsin rungosta kaikki ylimääräiset lahot korvakkeet pois. Kävin Tartarisuolla kyselemässä koko rungon hiekkapuhalluksen hintaa, mutta se kipus yli sen mitä värkit uuteen maksaa.



Rungon suorat keskiosat on alaosastaan ihan pitsiä, joita ei runkoa siihen hintaan kannata puhaltaa, joten suunnitelmat muuttui samointein.
Kävin kysymässä paikallisesta levyliikkeestä josko ne sais kantattua mulle 4mm levystä kotelon puolikkaat korjauspalaksi tuohon runkoon, mutta niin vaikeeksi se meni, että jätin suosiolla silleensä.

Koska samalla kulmalla on Terästarvike Oy, mistä ostin ne sorvinruoatkin silloin keväällä, menin sinne kyselemään 100x100mm profiiliputkea 4mm seinämällä, joka on kooltaan sama mitä toi runko on taka-akselin lehtijousien etukiinnityspisteiden takapuolelta ja kestäisi paremmin raskaamman konepaketin painoa ja vääntöä. Siispä sieltä mukaan 2kpl 3 metrin pätkiä, joista tulee uudet runkoaisat. Ovat sitten tuplasti paksumpaa seinämältään mitä orkkisrunko on, joten pitäis kestää.



Nappasin rungon poikki ehjien lehtijousikiinnikkeiden etupuolelta, jotta jää työstövaraa ja jousikiinnikkeet tulee putsattua samalla kuin takarunkokin. Toi mätä keskiosa jää tähteeksi ja samoin tuo etupalkki.



Tämä takaosa lähtee huomenna tutulle puhallettavaksi ja siihen sovitetaan "rappuliitoksella" nuo uudet stydimmät runkopalkit. Lehtijousien etukiinnikkeet laitan sitten niihin uusiin palkkeihin, runkojatkoksen etupuolelle, kohtaan mikä selviää lopulta vasta jahka lehtijousipakat ja akselistot on saatu raahattua tontille.



Tuossa rungonpätkässä ei ole korjattavaa kuin tuossa toisessa takakulmassa ja se on muodoltaan juuri se mitä olin tähän hakemassa.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Eilen kävin puhallututtamassa rungon takaosan teräsrakeella. Näin siitä on helppo korjata ruosteet pois ja hitsata siihen jatkoksi uutta runkoaisaa.



Aamulla olikin vuorossa noiden uusien aisojen "nitkauttaminen" samaan kulmaan mitä tuossa poistetussa keskirungossakin alunperin oli. Suojakasuna mulla oli tavan hiilaria, jota saa marketeista 24/7. Paineenalentimessa on sovite mikä käy noihin sodastream pottuihin. Tänään hiilaria meni reilu pullo.





Sitten olikin vuorossa aisojen sovittaminen takarunkoon. Tein niihin 100mm rappuliitokset, jotta pelkältä poikkisaumalta vältytään. Viivottimena mulla oli suora 5m parru, jolla aisat sai linjaan takaosan kanssa, jahka ne oli ensiksi vatupassilla laitettu vaateriin.





Takarunkoa piti ruostekorjata toisesta kyljestä 300mm matkalta, joka oli pitsiä ja toinen takakulma piti oikoa ja se meni myös aika pitkälti uusiksi vanhan rikkiruostuneen kolarivaurion takia.





Runko on tällä hetkellä 1100mm leveä ja kavennan sen ~800mm:iin, joka on moottorin leveys venakoppien kohdalta. Lopullinen mitta määräytyy myös visuaalisen muodon kautta, jotta stancesta saadaan siro, virtaviivainen mutta myös jämäkkä ja katu-uskottava.
Huomenna pensselöin päälle reilusti 2K Inertaa niin ei ruostu enää ikinä.
Loput liitossaumat hion myöhemmin.
Päätoiminen harrastaja

Teippi-Mikko

Huh huh mä jo säikähin että tämä projekti on poistettu, kun viime kerrasta oli otsikko vaihtunut. Mutta sanon edelleen että mahtavaa tekemistä :mosh:

Harri S

Vaimo sanoi että sulla on joku valkoinen reki tuossa pihassa...

Ennen maalausta poltin kosteudet pois kosanilla, kun ukkosyön jälkeen oli melko nihkeänkostea ilma.



Huomenna toi reki on musta.
Päätoiminen harrastaja

Vuokralainen

?

Gary Grand

Oletko Harri tän jutun bongannut:
27-Litre Crown Vic

Olis voinut laittaa nätimpiin kuoriin, mutta onhan tuossa asennetta.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Juu, bongattu on.
Noista peltikopista on vaan hankala saada fiksun näköisiä, ilman konepellinpahkoja ja kojelaudan muokkauksia, kun moottori on sen verran kookas.

Muutaman päivän tuumaustauko ja siinä ohessa mm eturunkoaisojen valmistus 50tn prässissä jolla sain niihin aisan syrjästä painamalla haluamaani kaarevuutta. Materiaalina 100x50x4mm Rhs palkki.



Tänään kävin leikkelemässä ja asentamassa muutamat jäähdytysketkut moottoriin ja mittailemassa muutamia konepaketin "strategisia" mittoja.







Startin laitoin hollille koneen etuosaan jotta paketin kokonaismitta tuli selville. Se on startin etureunasta mitattuna vaihdelaatikon ulostuloakselin päähän ~235 senttiä.
Koska haluan jäähdyttimen etuakselin kohdalle, tulee auton akselivälistä reilu 3 metriä. Se tarkentuu toki kun saan mallailtua osat paikalleen ja etuaisat liitetyksi runkopalkkeihin.



Iltapäivän lopuksi otin runtelin kouraan ja sipaisin rungon välipalkeista 230mm siivut pois jotta saan rungon kavennettua oikeaan leveyteen. Sen taas määräytyy kaavasta: Autonomistajapariskunnan hanurien leveys lisättynä hartiamitalla + lisättynä istuinkaukalon sivupehmikkeillä, moottorin leveys 780mm sekä etuakselin jousipakkojen leveys, mikä tässä ehkä kuitenkin lopulta määräävimpänä on jousipakan keskeltä keskelle ~810mm.



Sitten vaan hitsaten puoliskot takas yhteen.



Mallailin etuaisoja rungon etuosaan. Ne liitetään noihin keskipalkkeihin viistosti upottamalla, siten että liitospinnasta tulee n. puoli metriä pitkä ja niin että palkkien sivupinnat on tasaiset aina rungon etuosasta sen takaosaan asti. Tuossa kuvassa ne on vielä aisojen välissä ja noi keskipalkkien valkoiset osuudet leikataan siis lähes kokonaan pois.



Näin auton rungosta (korista) tulee 860mm leveä ja kyytiin mahtuu kaksi rinnakkain istumaan. Vaimo on nimittäin sanonut että auton pitää olla kaksi paikkainen, jotta hän pääsee kyytiin ja ajelulle sitten aikanaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Näyttäis siltä että saan akselit ja jouset tontille loppuviikosta. Hyvä juttu ja silloin jää reilu viikko lomasta akseliasennuksille ja toivottavasti runko on siten rullaava jo parin viikon päästä.

Koska aisoja ei arvaa sovitella runkoon ennen kaikkien akseli- ja jousimittojen saamista, on tässä hyvää aikaa puuhastella muita juttuja "pois alta".

Tänään epistolana etuaisojen päät.
Leikkasin reilut viillot molempiin ja vedin pään nippuun pienen vinkan avulla. Aisan pääthän jäävät todennäköisesti esille, joten tavoitteena oli siisti toteutus.



Sitten vaan reilulla virralla saumat kiinni.



Ennen päiden sulkemista porasin 22 millin reiät molempiin aisoihin, josta sitten pyöröviilalla suurensin reiät muutamalla millillä jousishakkeleiden holkkeja varten.
Sorvilla sai paksuseinämäisestä putkesta oivat holkit, jotka istuivat napakasti noihin reikiin ja tulevat pari milliä yli aisan pinnasta.



Aisojen hionta ja sitten holkit aisaputken sisäpuolelta hitsaamalla kiinni, päiden kiinni sulkeminen sekä loppuhionta, jolloin ulkopuolesta tulee huolitellun näköinen, eikä holkkien juureen tullut näkyvää hitsisaumaa ollenkaan.



Holkkeihin tulee siis etujousien shakkelit ja niiden taakse rungon poikkituki pyöreästä 50mm Rhs putkesta tai vastaavasta, johon saattaapi tulla myös pieni taivutus alaspäin, joka tukee visuaalisesti korin pyöreitä, ja jäykän etuakselin kaarevia muotoja.
Prässissä noihin aisoihin tulleet pienet jäljet tietty kitataan myös pois, jotta eturungon rakenteesta tulee siisti ja sileä.

Laitoin aisat lopuksi jälleen "hollille" ja ruuttasin lisäksi kotelonsuoja-aineet rungon takaosan kotelo-osan sisälle, jonka kaveri puhalsi myös sisäpuolelta puhtaaksi sillä teräsrakeella ja jottei paljas pinta ota ruostetta itseensä.



Maalaan vielä huomenna noi hiotut päät inertalla, jotteivat myöskään ruostu.
Sillä alkuviikolle on povattu sateita.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

No joo. Sadepäivistä huolimatta on taas saatu aikaan jotakin.
Tänään nostin koneen puupalikoiden päälle jotta sain koneen kiinnityskorvakkeet vapaaksi kaavan ottamista varten.

Mulla oli varattuna homma varten muutama pitkä pätkä 2" lautaa jotka sovittelin kiinni koneenkorvakkeisiin ja samalla tuli merkattua muut strategiset mitat ja startin kiinnityslevyn (samalla siis myös rungon poikkipalkin) paikka. Kaava pysyy muodossaan rimarakenteen ja muutaman revapalikan ja vinotuen avulla.
Tietty lukuisat puuruvit pitävät myös osat jiirissä.





Tein kaavan takapäästä avattavan jotta sen sai valmistuttua vedettyä pois koneen ja vaihteiston ympäriltä ilman että muoto muuttuu. Merkkasin siihen vaihteiston akselinpään ja koneen etupään kohdat jotta moottori/vaihteiston tarkka paikka on helpommin haettavissa, kun sitä rungolle asettelee. Kaavan pituus on vajaa 2,5 metriä ja leveys sellainen, että se mahtuu runkoaisojen väliin syystä, josta lisää myöhemmin.



Pihassa kasailin rungon osaset ja kaavan siihen päälle jotta sain mitattua pituudet moottorin etu- ja takakannattimille. Itse kannattimet syntyi 100x50mm Rhs umpeen tulpattuina. Etuosaan 120mm ja takaosaan 150mm pitkinä ja ne hitsataan rungon vaakaputkien sisäsyrjiin kiinni, kun etuaisat on hakeneet paikkansa.





Jahka saan ne akselit rungon alle ja mittasuhteet sitä kautta hollille, hitsaan kannattimet kii runkoon ja päälle tiputan tuon puisen kaavan, jossa on ne pultinreiät, joiden avulla saan moottorin kiinnityspulttien paikat porattua tarkasti oikeaan kohtaan noihin moottorikannakeisiin.



On ihan helvetin pitkä nyytti toi moottori ja vaihteisto ja tarkan paikan määritys tärkeää, jotta etuakseli on pituussuunnassa jäähdyttimen tasalla ja kuitenkin niin, että kuski mahtuu myös pituuden puolesta ohjaamoon.
Mutta josko ne akselit olis vaikka jo huomenna tontilla, niin sais noi etuaisat kiinni ja moottorikannakkeiden tarkat korkeus- ja pitkittäispaikan määritettyä.
Tässä nimittäin nipistetään jokainen turha sentti pois sekä akselivälistä, että maavarasta ja mittasuhteet on siinä samalla saatava kohdalleen, just eikä melkein. Painopiste tulee myös olemaan aika tasan 50/50.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Akselit saapui viiden aikaan iltapäivästä. Hyvä juttu ja lopultakin pääsin jatkamaan rungon rakentelua.
Ensiksi pistin oikean etukulman jousituksen nippuun parlla vinkalla, lattaraudasta ja pulteista tehdyillä shakkeleilla ja jotta korkeudesta tuli tolkunlainen vedin jousta nippuun liinalla 15-20 senttiä. Samalla sain osimoilleen selville jousen takakiinniikkeen kohdan, jolla on merkitys joka selviää tuolla alempana. Myös etuakselin caster-kallistus sekä lehtijousen etu jousishakkeli tulee näin tolkkuun asentoon, sitten kun moottori on paikallaan painoa tuomassa.  Letukan shakkelit puslineen saapuvat Fedexillä ensi viikon tiistaina.





Taka-akselin oikea jousi myös paikallaan samalla tyylillä ja tavoitteella.
Sitten alkoikin koneen paikan etsiminen jotta saan sen haluamaani kohtaan. Mitta-apuna toimi tuo tekemäni puinen kaava, emännänjakkara ja rakentajan alaraajat. Vaihteistolevy tulee tuohon kohtaan mihin noi toiset rimat päättyy. Huomioitavaa on noi hitsasussaappaat ja housut. Konetta piti tuoda 10 senttiä lisää  eteenpäin, jotta tilaa jää kabiiniin riittävästi ja ajoasennosta tulee riittävän matala.





Nostin akseleita ja runkoa siten että korkeus vastaa n. 80cm halkaisijan pyöriä, mitkä tähän tulee, joten noi 15" pakun takarenkaat jäi siksi kymmenisen senttiä ilmaan. Rungon nostin 55 senttiin koska se vajoaa tuosta vielä kymmenisen senttiä alas, kun tekniikka ja kori on asennettu. Tällöin moottorin öljysumpusta on n. 20cm asfalttiin, eikä se siten jää mahasta kii tuohon pihan sisäänajoluiskaan.
Sitten loveamalla oikea runkopalkki poikki ja etuaisa siihen haluamaani asentoon. Muoto on haluamani ja syyläri tulee etuakselin kohdalle.
Akseliväliksi tuli 3,3 metriä.



Rungon liitossaumasta tuli yli puoli metriä pitkä ja se päättyy etujousen takakiinnikkeen kohdalle n. 10 cm moottorin etukorvakkeiden etupuolelle. Heftasin aisan kiinni.



Sitten toinen aisa samalla tyylillä paikalleen heftaten ja runko on lopullisessa muodossaan, suora ja siinä on se kaarevuus mitä haluan.







Vasempia jousia ei kuvassa ole vielä vedetty kasaan ollenkaan ja taka-akselin jousilaput pitää siirtää keskemmälle, vastaamaan kavennettua runkoa, ja siksi taka-akseli on hieman sivussa.











Tästä on hyvä jatkaa. Auton rungon kokonaispituus on 470 senttiä.
Päätoiminen harrastaja

HendriXXX

On se perhana seppä!  :o  :+1:

Harri S

Kylmänraudan seppä ei pääse taivaaseen.

Sadepäivä, joten runkohommelit jäi tauolle.
No kyllähän tässä puuhaa piisaa joten laittelin loput letkut kii koneeseen.
Imusarjan keskimmäisistä veisyhteistä puuttui toinen ja se on tuollainen kulmaan tuleva 90 asteen alumiinimutka.



Uutta en nyt alkanut valamaan koska sen pitää olla "toisen kätinen" mutta romulaatikoita tonkiessa sieltä löytyi kiinanmankin imukaula, jossa on laippa, pulttijako ja sisäreikä samanlainen, sen kun vaan sahasi ja hioi siitä kaasuttimen puoleisen laipan pois. Job done ja hyvin istuu kokonaisuuteen.



Otin kaavanteossa vaihdelaatikon pois ja purin koko kykinpaketin vielä kertaalleen tarkistuksia ja loppukasauksia varten, koska mulla on kasvava epäilys VP pultteihin liittyen.
Niiden kannat nimittäin kantoi inan kytkinlevyn jousiin, mikä osoittautui todeksi tietyissä kytkinlevyn asennoissa. Kytkin olis käytettäessä pitänyt ikävää rapinaa mikä olis pahentunut entisestään levyn kuluessa ohuemmaksi.





Otin sorvissa pulttien kannoista 2mm pois mikä ei käytännössä vaikuta kovissa pulteissa kiristettävyyteen ja antaa levylle vielä reilun kulumavaran niittejä myöten. Vedin pultit 120 Nm kireyteen ja laitoin kierteisiin tilkan tiivisteliimaa, ettei moottoriöljy pääse sitä kautta kykintä pilaamaan.



VP ohjuritappi on tolleen muutamalla napauksella varmistettu, ettei ala kahlaamaan ulos reiästään ja ota kiinni kytkinlevyyn. Varmistus on aina paikallaan, vaikka sovite on tiukka kampuran puolella.

Sitten vaan kaavelit ja muut roippeet kii koneen perään jotta osat pysyy tallessa. Silmälaakerin läpireikään pistin reilusti vaseliinia joka estää moottoriöljyn vuodon sitä kautta.
Päätoiminen harrastaja

Rusty

Ohhoh.. Harrilla pitänyt kiirettä.  :o
Ah, ahtaita aikoja.

Harri S

Kun ei malta lopettaa.

Tänään alkoi satamaan vasta klo 17 aikoihin, joten pääsin jousikorvakkeita asentamaan.
En viitsi kiusata naapureita vkl aikana rälläkän vingutuksella, joka on yksi vittumaisimmista äänistä, vaan päivän hommat suunnittelin siten että melutaso pysyy alhaalla.
Toinen lehtipakka oli rivahtanut keskipultin petettyä ja aloitin homman nuijimalla lehdet linjaan ja keskipultiksi uusi kuusiokolopultti.

Jousen etukorvakkeiksi tulee noi takarungossa olleet korvakkeet jotka tuli raepuhallettua puhtaiksi takarungon kanssa samalla kertaa. Liinalla taas jousta nippuun, jotta sain takashakkelit oikeaan asentoon kun paino on päällä ja etukiinnikkeelle oikean kohdan.



Kiinnike tulee neljällä 8mm pultilla kiinni runkoon, koska niittaaminen ei vaan ole mahdollista kun runko on unpinainen. Porasin sisäsivulle 20mm reiän jota kautta ujutin magneetin ja rautalangan avulla pultit reikiinsä ja ulkopuolelta mutterilla kiinni sen mitä ilkesi vääntää.



Noi kiinnikkeet oli joka tapauksessa pitkiltä sivuilta hitsattu edellisessäkin kohdassa, joten vedin ne vielä puikkohitsillä kii jotta varmasti pysyy.



Sitten toiselle puolelle sama käsittely ja lopuksi putsaus ja päälle kerros 2k epoksimaalia. Samalla maalasin ne etuaisojen päät kun kelit meni kosteiksi.
Takarunko tuli näiltäosin valmiiksi.



Etuaisojen takakiinnikkeiksi tuli valuteräksiset Chevyn kiinnikkeet joihin tulee alkuperäiset jousipultit ja puslat ensi viikolla niiden shakkeleiden mukana.
Putsasin niistä kaikki maalit ja rasvat pois ja ne maalataan päällisin puolin mustiksi rungon kanssa samalla kertaa, kun pelkkiin pulttiliitoksien väleihin ei arvaa jättää ylimääräistä maalia liukasteeksi.

Sama homma kuin takanakin eli tein aisan sisäsyrjälle 20mm reiän, joka jää lopuksi piiloon, kun rungon loput hitsaukset tulee valmiiksi.
Reiän kautta neljä 10mm pulttia reikiinsä rautalangalla ujuttaen ja mutterit lujasti kiinni.







Sitten toiselle puolelle sama homma ja näin on kiinnikket valmiit kaikille jousille. Ja kaikki etäisyydet jousien etu- ja takakiinnikkeiden ja myös etu- sekä takajousien välillä ovat rungon molemmin puolin millilleen yhtä suuret



Jahka kelit taas kuivuu alan asettelemaan rungon tarkasti vaateriin ja ristimitat kohdalleen ja sitten  pääsenkin hitsaamaan noi aisojen liitoskohdat loppuun ja sulkemaan noi avoimet keskirunkoaisojen päät.
Päätoiminen harrastaja