Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Runko tuli valmiiksi.

Sateeton päivä joten kympilta kilkkeet käteen ja aisoja hitsaamaan.
Pari päivää oli aikaa tuumitella miten noi aisojen yhtymäkohdat kannattais tehdä nätiksi ja otin sitten vaan 50x5 mm lattaraudan käteen ja aloin mallaamaan.
Sitten pyöräytinkin siihen 180 asteen mutkan, katkaisin mutkan jälkeen ja niin sain helpolla puolimetriset tilkkeet aisojen viimeistelyyn.
Eli latta lähtee sieltä etuaisan alkupisteestä, tekeen jousikorvakkeen kohdalla mutkan ja liittyy keskiaisan yläpintaan. Silmän hitsasin tuon jousikiinnikkeen kohdalta sisäkautta.







Aukot jätän tuollaiseksi, koska niiden kautta saan tuotua auton takaosasta sähköt sekä jarru- ja pulttoainelinjat siististi runkopalkin sisällä. Sieltä pääsee tarvittaessa käsiksi niihin jousikorvakkeen pultteihin sen pyöreän reiän kautta ja nuo on muutenkin mielestäni visuaalisesti ja toiminnalisesti pätevät noin.

Sitten vaan kaikki aisat ja palkit linjaan ja vaateriin, ja hitsailin kaikki avoimet yläpuoliset saumat kiinni.

Koneenkorvakkethan tein valmiiksi viime viikolla ja nyt pääsin passaamaan ne paikoilleen kaavan avulla.



Sitten olikin enää etupalkki joka siis toimii samalla starttimoottorin kiinnityspisteenä (siihen pultataan kiinnityslevy, johon startti lopuksi shimmataan). Mitat yms. siihen kaavaan kirjoittamieni mittojen mukaiseksi.
Laitoin kaavan koneenkorvakkeiden päälle ja otin siitä laudalla linjan etupalkille ja suorakulman avulla mittaamalla palkki samaan linjaan moottorinkorvakkeiden kanssa ja samalla sopivalle korkeudelle.
Tuosta näkee hyvin kuinka alas kampiakselilinja lopulta tulee, koska kone on melko korkea paketti. Palkki jää kuitenkin etuakselin yläpuolelle.



Sitten runko nurinniskoin ja alapuoliset saumat kiinni ja näin hitsaukset tuli valmiiksi.



Hioin saumat tarvittavilta osin ja maalasin alapuolen epoksilla.



Loppuhommana yläpuolen maalaus ja siinäpä se nyt sitten on.
Muodot olis voinu tehdä yksinkertaisemmiksikin, mutta noin tuosta tuli toivomusteni mukainen, eikä sitä tarvi haudata ja piilottaa kokonaan koripeltien sisään.







Tuohon aisojen etuosaan tulee vielä taivutettu poikkiputki, mutta vasta sitten kun kone on kiinni ja jäähdytin on hakenut paikkansa.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Harrilla on vielä noi työtehot tallella.
En varmasti oo.

P. Aholainen

Kova seppä. Ite kun ei osaa/viiti niin oon tähän asti piiloutunut "ku eioo tallia missä tehä". Joutaa se selitys kyllä romukoppaan.
Paalissa.

Harri S

Kiitos. Pihahommissa on se etu ettei oo niin ahdasta kuin pienessä tallissa, jollainen tuohon mun pihaan mahtuu. Totuuden nimissä, kyllä se talli tarvii kohtapuoliin tuohon pihaan hommata, ei nuo ulko-olosuhteet vanhemmiten tuosta enää helpommiksi muutu ja ole järin mielekkäitä.

Tänää sateiden jälkeen hioin rungon koneella jotta sain epoksista sileän. Sitten maalasin sen kertaalleen satiininmustalla maalilla. Jäi se paikoin vielä kuultamaan, mutta jätän sen viimeisen maalikerroksen myöhempään, kun tässä joutuu jonkin verran vielä kolistelemaan tuota, mikä pakosti ahtaissa tiloissa aiheuttaa siihen lyöttymiä.



Heti tuon jälkeen Fedex toi shakkelit ja jousipultit. Koska kyseessä on 50- lukuisen letukan etushakkelit, oli ne taakse liian lyhyet mutta tein niihin uudet latat. Sitten painoin prässissä pultit irti ja löin ne kiinni noihin uusiin lattoihin.
Nyt on siis kaikki shakkelitkin jo maalia vaille valmiit.





Takajousien etupultit pitää sorvata kangesta ja ostin eilen hieman nailontankoa, josta sorvaan jousitukseen muutamat puslat.
Päätoiminen harrastaja

-JS-

Hattua päästä, tälläistä projektia ei vielä ole foorumeilla vastaan tullut suomessa. Tulikos tässä jo ilmi miten meinasit korin tehdä suorasta pellistä vai joku aihio. Siirtotarroilla meinasit ajaa?

Harri S

Kiitos!
Suorasta pellistä ja uskoisin että 90-luvun lopun autojen koripelleistä löytyy loput tarvitsemani, ajatellen koriin tulevia kaarevia kohtia.
Joku vanhan kanttiauton rintapelti helpottais kyllä rakentelua.
On varsin pitkä aika siihen kun tämä omin voimin liikkuu.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 07 heinäkuu, 2020, 23:22On varsin pitkä aika siihen kun tämä omin voimin liikkuu.
Sen verran näkyy sytyttäneen, ettei taida mennä kauaa. Kun eihän siihen koria tarvii...

Jos ei ny tuu isompaa takapakkia, mikä heittää saavillisen vettä ahjoon.
En varmasti oo.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 07 heinäkuu, 2020, 23:22Kiitos!
Suorasta pellistä ja uskoisin että 90-luvun lopun autojen koripelleistä löytyy loput tarvitsemani, ajatellen koriin tulevia kaarevia kohtia.
Joku vanhan kanttiauton rintapelti helpottais kyllä rakentelua.
On varsin pitkä aika siihen kun tämä omin voimin liikkuu.
Pitääpäs poiketa kaverin metsäpalstalla.. Siellä oli aikanaan jonkun kanttikopan tulipelti kuusen alla. Luulen että antaisi näin hyvään tarkoitukseen sen mielellään maatumasta.. :o

Sulla on selkeästi pienempi piha kuin mulla.. :))
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

ilel

Lainaus käyttäjältä: -JS- - 07 heinäkuu, 2020, 22:37Tulikos tässä jo ilmi miten meinasit korin tehdä suorasta pellistä vai joku aihio. Siirtotarroilla meinasit ajaa?

Ottaa semmoisen rintapellinkin missä on meistetty runkonumero valmiiksi niin sillä katsastaa vaan sitten  :))  :-X

Vuppe


JAMANT

Lainaus käyttäjältä: ilel - 08 heinäkuu, 2020, 08:59Ottaa semmoisen rintapellinkin missä on meistetty runkonumero valmiiksi niin sillä katsastaa vaan sitten  :))  :-X
Ei noin vanhoissa oo runkonumeroo, eikä edes vaadita...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

DX

aika kaunis runko, varsinkin toi etupään liitos hivelee silmiä.
pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore

stana

Tämä on suosikki projekteja kyllä. Sinunputkesta olen seuraillut tuommoista- https://www.youtube.com/playlist?list=PLAOSTFKtoB9maO-cBAZQCy5vT10cain0i

Harri S

Kiitos kiitos.
Mukava myös kuulla että miellyttää muidenkin silmää.
Rungon kanssa paloi aikaa yllättävän kauan, vaikkei se tuon monimutkaisempi olekaan ja takaosa oli "valmiina".
Mulla ei ole ollut mitään piirustuksia tai luonnoksia rungon suhteen, vain vahva visio muodoista ja mallista pääkopassa ja sen mukaan edennyt kun akselistojen ja tekniikan mitat on pikku hiljaa selvinneet.
Eilen tuumittelin, pitäiskö tuonne vaihdelaatikon hännän kohdalle tehdä tässä vielä yksi poikkipalkki, mutta jätin sen vielä toistaiseksi tekemättä kun moottorin lopullinen korkeus on vielä arvoitus.
Lisäilen sen myöhemmin kun vaihdelaatikon kumityynyn paikka on tarkasti selvillä ja saan sen kiinnityksen yhdistettyä samalla palkille.

Tänään tynkäpäivä kun muistin aamulla että Camino pitää katsastaa tällä viikolla ja siihen piti hakea uudet H4 ajovaloumpiot (toinen sealed beam oli hajalla), mutta onneksi ne löytyi Suomenojan Motonetistä hyllytavarana.
Takajarrusylkät ja kengät uusin juhannuksen tienoilla ja muutenkin sipistelin pakoputkistoa jne. vaihdelaatikkorempan yhteydessä. 5.7d otatti alkukesällä vain kerran venakopat auki (tarkistin keinupukit kun alkoi yhtäkkiä säksättämään, mutta vika olikin löystyny alipainepumppu), muutenhan se on mitä mukavin kulkine ja työjuhta. Päästöjähän tuossa ei ole ollenkaan, vähän vaan sinistä savua, eikä niitä siksi edes mitata (vm -79).
Nyt sillä saa ajella huoletta seuraavat pari vuotta ja jo loppuviikolla peräkärryssä BB Meteorin runko rakennusluolaan.

Kävin Vallilan takomolla tilaamassa U-pultit etu ja taka-akseleihin. Etuiskarin runkokiinnikkeitä en vielä asenna kun keulan korkeus ja siten tarkka paikka ei ole vielä selvillä.

Shakkelit etujousille puolestaan otin työnalle.
Sorvasin runkoon nylonpuslat, muokkasin shakkelit pidemmille pulteille ja asensin etujouset väliaikaisesti paikalleen.









Noi jousipakat, kuten myös akselit, jarrut jne. puretaan sovitusten jälkeen ja putsataan, maalataan ja muutenkin kunnostetaan ennen "lopullista" asennusta.
Tarkoistus olis saada tää ekaksi seisomaan omilla pyörillään ennen purkamista ja siirtoa ja vielä moottori sekä vaihteisto koeistutettua runkoon ennen ensi viikkoa, kun kesäloma päättyy ja paluu arkeen koittaa.
Päätoiminen harrastaja

Kalu

Mielestäni missään kuvassa ei oo näkyny iskareita, mut ei kai tähä putki iskareita tuu? Ehdottomasti sammakkoiskarit, joko öljy, tai vielä hienommat ois kitkatoimiset sammakot.