1965 Bel Air STW "Superfarmi"

Aloittaja 1purehell, 19 syyskuu, 2020, 16:37

« edellinen - seuraava »

MJF

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 16 lokakuu, 2022, 22:41Ylivieskaan oli onneksi tullut kardaanin tasapainotuskone paikalliseen moottorikoneistamoon

Autiolle? Erittäin hyvä juttu tietää  :D
Mopar on parsa

1purehell

Lainaus käyttäjältä: MJF - 17 lokakuu, 2022, 07:48Autiolle? Erittäin hyvä juttu tietää  :D

Joo, sinne. Näytti näkemäni mainosvideon perusteella olevan sama(?) kone kuin Kokkolassa lopettaneella Åkrenilla. Ei olis mahdotonta, että Autio olis ostanu koneen sieltä.  :D
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

Täähän valmistuu käsiin.  :o  c

Keula alkais olla sillä mallilla, että saa aloittaa sähköjen teon. (no oon jo niitä malttamattomana vähän tehnytkin)
Vaihdoin jäähdyttäjän muuten samanlaiseen halppisalumiiniseen, mutta sellaiseen missä on vesiletkut samalla nurkalla. Ei tartte vääntää mitään typerän näköistä ylävesiletkuviritelmää.
Vaihdeloota on vieläkin tunkin varassa, kun en ole innostunut hitsaamaan niitä vaihteistonpalkin kannakkeita runkoon.  ::)  Pitää siivota eka tallissa.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Jussi

En varmasti oo.

1purehell

Bel Air on edistynyt hissukseen. Sähköt alkaa olla valmiit, mittaristo on herätetty henkiin, kardaani on lyhennetty, tasapainotettu ja paikoillaan. Oon nyt tovin lomalla, niin pitää taas tehdä pieni rykäisy eteenpäin ja päivittää uusia kuvia.
Facen Suomi-autot -ryhmässä tuli sattumalta vanhoja otoksia ko. kapineesta vastaan. Henkivät hyvin ajan kuvaa 80-90 -luvuilta.
















Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Lerssinen

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 17 lokakuu, 2022, 10:53Joo, sinne. Näytti näkemäni mainosvideon perusteella olevan sama(?) kone kuin Kokkolassa lopettaneella Åkrenilla. Ei olis mahdotonta, että Autio olis ostanu koneen sieltä.  :D

Käsittääkseni näin.

(kaveri on töissä ko firmassa)

1purehell

Projekti etenee... Ei ole tullu paljon räpsittyä kuvia, kun kaikki tuntuu menevän yrityksen ja erehdyksen kautta. ::)  No, tässä on kuitenkin joku F-bodyn shifteri, mistä olen rälläköinyt hiiteen kaikki ylimääräiset. Lisäsin sitten tuohon tuon hienon Dakota Digitalin ohjeilmoitavan hitek-anturin, mikä kertoo mittaristolle, mikä pykälä on silmässä. En ole vielä kokeillut sitä, mutta pitäs olla toimiva kampe. (vessasilikonitiivistys on valmistajan jäljiltä, eli ehtaa amerikkaa on kyseessä.  :+1: )



Pitää käydä huomenna hakemassa M8:n niittimuttereita, että saan pultata tuon shifterin kardaanitunnelin päälle. Sitte säätää toi keppi ja loota niin, että pykälät osuu kohdalleen. Sen jälkeen ei olis oikeastaan muuta kuin polttoainepuolen teko, niin vois yrittää käyntiin.  :P Startilla pyörii jo.

No tankkia olen jo aloitellut. Ostin muutama vuosi sitten maailman viimeisen uuden 65-67 STW:n tankin ja siihen tehtiin heti kolo ja sovituslaippa tuolle pumpun jalalle. Tuo tankkilaite on muistaakseni Avalanchesta ja jatkoin noita jalkoja noin 50 senttiä pidemmäksi. Letkut on etanolin kestävää kummankin puolen. Nyt odottelen vielä 2,5mm2 polttoaineen kestävää sähköjohtoa, että saan tehdä noi pumpun johdotukset.


Teen sisälokasuojaan matkustamon puolelle (tankkihan on näissä farmareissa näppärästi toisen takalokarin sisällä) ainakin yhden huoltoluukun, että tuonne pumpun liitäntöihin pääsee jotenkin käsiksi.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

No, tää ei meinaa valmistua. Oikeasti tuo tankki alkoi vituttaa sen verran raskaasti, että se piti jättää hetkeksi sivuun. (btw, 65-66 vs 67 GM farmareissa EI ole sama tankki, ei sinnepäinkään) Tuon tankin paikoilleen saaminen ja pois ottaminen oli sellaista repimistä, että seuraavaksi tapahtui tällaista:


Kaveri oli joskus katsonut youtubesta videon alumiinin hitsaamisesta ja teki mulle uuden tankin.

Ja se istuu paikoilleen aika kivasti, ilman repimistä ja riuhtomista:
 

Tuohon vielä täyttöaukko, tyhjenysproppu, anturin ja pumpun paikat + pari vahviketta kiinnityspaikkoihin.

Tilavuutta on 66 litraa alkuperäisen 72 sijaan. Luulis riittävän.

Bel Air ei olis oikeastaan kuin tuota tankkia ja pakoputkia vailla.  ::)
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.