'72 Ford Consul 302 Cid

Aloittaja 1320, 12 helmikuu, 2022, 00:47

« edellinen - seuraava »

Stige

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 07 huhtikuu, 2024, 22:44Mieluiten kyllä laittaisin itsekin suoran pellin missä ei ole reikää, mutta edes tuollainen littana suodatin droppaavalla pohjalla ei mahdu tällä hetkellä pellin alle. Pitäis poistaa ilokaasulaippa välistä niin sitten pitäisi mahtua, mutta tarkoitus olisi koittaa kaasuja ehkä jo tulevana kesänä, nyt kun Ruotsin swapista löytyi alkuvuodesta yksi ilokaasupullokin...

Se tämän auton "alkuperäinen" konepelti on kyllä olemassa ihan ehjänä...

Ja semmone droppipohja matalalla suodattimella on kyl melkonen tehon tappaja maamoottorissakin, ilma ku ei oikee tykkää jyrkistä kurveista ja nopeista suunnan muutoksista.

1320

Jep, tää on juuri se syy miksi ei viitsi laittaa tuollaista paikalleen, tehoa on muutenkin liian vähän (koska eihän sitä ikinä liikaakaan ole  ;D ), niin ei viitsi ehdoin tahdoin tappaa viimeisiä hevosvoimia... ;)
Tradition Never Goes Out of Style!

samulis

Saako kaasarin päälle samanlaista T mallista alumiinipalikkaa minkä päissä on ilmansuodattimet mitä ruiskuun on tarjolla?

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 07 huhtikuu, 2024, 22:44Mieluiten kyllä laittaisin itsekin suoran pellin missä ei ole reikää, mutta edes tuollainen littana suodatin droppaavalla pohjalla ei mahdu tällä hetkellä pellin alle. Pitäis poistaa ilokaasulaippa välistä niin sitten pitäisi mahtua, mutta tarkoitus olisi koittaa kaasuja ehkä jo tulevana kesänä, nyt kun Ruotsin swapista löytyi alkuvuodesta yksi ilokaasupullokin...

Se tämän auton "alkuperäinen" konepelti on kyllä olemassa ihan ehjänä...

Huh, no siinä tapauksessa voimme katsoa tätä läpi sormien.  ;D

samulis

You cannot view this attachment.
Tollasta tarkoitin.

1320

Lainaus käyttäjältä: samulis - 08 huhtikuu, 2024, 17:42Saako kaasarin päälle samanlaista T mallista alumiinipalikkaa minkä päissä on ilmansuodattimet mitä ruiskuun on tarjolla?

Eiköhän tuollaisen saa ainakin tehtyä jos ei valmiina löydy. En vaan ole oikein tuollaisen suuri ystävä, vaikka onhan vastaavan tyylisiä systeemejä ollut jo '60 luvullakin, niin jotenkin tuo on mun silmään liian '90 luvun billettiaikakauden tuotteen näköinen. :)) 


Viime viikolla laittelin uudet vetarit ja uudet nivelet paikalleen. Oli jonkunlainen operaatio, mutta sai ne yksinään kasattua ja paikalleen. Sitten faija tuli avuksi seuraavana päivänä että sain kiristettyä vetarin nivelien pultit momenttiin. Nyt auto oli periaatteessa kasassa, mutta toki jotain pikkujuttuja olisi vielä tehtävänä. Akku oli vaan niin kuollut ettei saanut käymään kun akku ei ottanut enää virtaakaan vastaan.

Kotoa löytyi toinen akku jossa oli paremmin virtaa, sen kanssa viime perjantaina tallille. Sekään ei jaksanut startata, mutta apuvirralla sentään sai käymään. Muuten kaikki tuntui toimivan hyvin, mutta apukuskin puolelta moottorista kuului naputtava ääni, ei mikään kovin kova, mutta vähän sellainen kuin nostaja jumittaisi. Eihän tuollaisella voinut mihinkään ajamaan lähteä, joten takaisin talliin ja tutkimaan.



Syyksi paljastui ykkössylinterin pakoventtiilin lukko, jonka toinen puolisko oli haljennut kahtia. Kyseisen jousen retaineri oli myös aika huono, tosin se oli jo ennestään kun jostain syystä en vaihtanut sitä moottoriremontin yhteydessä. No, venttiilinlukon palanen löytyi onneksi kannesta eikä mitään isompaa tuhoa tullut, niin uudella retainerilla ja lukoilla tuli kuntoon ja naputus katosi kokonaan.

Epäilys on, että toi on varmaan katkennut viimesyksynä Kiikalassa, kun vetarin katkettua motti pääsi hieman kiekaisemaan.




Sitten auto pihalle, talven pölyjen pesu ja nyt tuo olisi valmis ajoa varten. Tuli tuosta vähän siistimpi kuin mitä se oli viimevuonna.






Tradition Never Goes Out of Style!

Kodez

Fordihan on ratkassu ton imusnorkkerilhomman jo 60-luvulla ;D
Dodge Ram B250 Super S(e)ix+904
ja vajaa 150 entistä laidasta laitaan
https://kodesgarage.kuvat.fi/kuvat/

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kodez - 16 huhtikuu, 2024, 00:29Fordihan on ratkassu ton imusnorkkerilhomman jo 60-luvulla ;D

Ääni tämmöselle snorkkelille. 8)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

palontie

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 15 huhtikuu, 2024, 22:18Eiköhän tuollaisen saa ainakin tehtyä jos ei valmiina löydy. En vaan ole oikein tuollaisen suuri ystävä, vaikka onhan vastaavan tyylisiä systeemejä ollut jo '60 luvullakin, niin jotenkin tuo on mun silmään liian '90 luvun billettiaikakauden tuotteen näköinen. :)) 


Viime viikolla laittelin uudet vetarit ja uudet nivelet paikalleen. Oli jonkunlainen operaatio, mutta sai ne yksinään kasattua ja paikalleen. Sitten faija tuli avuksi seuraavana päivänä että sain kiristettyä vetarin nivelien pultit momenttiin. Nyt auto oli periaatteessa kasassa, mutta toki jotain pikkujuttuja olisi vielä tehtävänä. Akku oli vaan niin kuollut ettei saanut käymään kun akku ei ottanut enää virtaakaan vastaan.

Kotoa löytyi toinen akku jossa oli paremmin virtaa, sen kanssa viime perjantaina tallille. Sekään ei jaksanut startata, mutta apuvirralla sentään sai käymään. Muuten kaikki tuntui toimivan hyvin, mutta apukuskin puolelta moottorista kuului naputtava ääni, ei mikään kovin kova, mutta vähän sellainen kuin nostaja jumittaisi. Eihän tuollaisella voinut mihinkään ajamaan lähteä, joten takaisin talliin ja tutkimaan.



Syyksi paljastui ykkössylinterin pakoventtiilin lukko, jonka toinen puolisko oli haljennut kahtia. Kyseisen jousen retaineri oli myös aika huono, tosin se oli jo ennestään kun jostain syystä en vaihtanut sitä moottoriremontin yhteydessä. No, venttiilinlukon palanen löytyi onneksi kannesta eikä mitään isompaa tuhoa tullut, niin uudella retainerilla ja lukoilla tuli kuntoon ja naputus katosi kokonaan.

Epäilys on, että toi on varmaan katkennut viimesyksynä Kiikalassa, kun vetarin katkettua motti pääsi hieman kiekaisemaan.




Sitten auto pihalle, talven pölyjen pesu ja nyt tuo olisi valmis ajoa varten. Tuli tuosta vähän siistimpi kuin mitä se oli viimevuonna.








On se upee!!
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Cyclonesta lemppasin ram-air imukärsäsyteemin pois kun oli ihan helkkarin ruma ja perinteinen madallettu pömpeli Nascarmalliseksi modattuna tilalle.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

samulis

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 15 huhtikuu, 2024, 22:18Eiköhän tuollaisen saa ainakin tehtyä jos ei valmiina löydy. En vaan ole oikein tuollaisen suuri ystävä, vaikka onhan vastaavan tyylisiä systeemejä ollut jo '60 luvullakin, niin jotenkin tuo on mun silmään liian '90 luvun billettiaikakauden tuotteen näköinen. :)) 

Tekee pellistä ja maalaa mustaks, orkkis ilmanputsari tyyliin, tai käyttää orkkis ilmanputsaria tyhjänä ja tollaset letkut ruokkimaan, istuu tyyliin ja saa piilotettua putsarit pois silmistä.

1320

Mennään nyt tällä putsarisysteemillä ainakin toistaiseksi, tämän ainakin pitäisi hengittää riittävästi. ;)


Viime viikolla tuli ajeltua parina päivänä testiajoa töihin ja takaisin ja hyvinhän se Fordi tuntui toimivan. Duunissa tarkastin että vetarit on pysyneet kiinni ja vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen, huomattavasti mukavampi nosturilla tehä kuin tallinlattialla maaten.

Perjantaina ajelin sit Vantaa Cruisingiin ja testasin uusien vetarien toiminnan samalla, hyvinhän nekin tuntui voimaa välittävän takapyörille. Regummerat merkkiset renkaat tuppasi vaan savuamaan jostain syystä. ???





Samana iltana pääsi myös testaamaan Fordin talviajo-ominaisuudet, mutta hyvinhän tuolla pärjäsi kun piti maltin mukana.


Lauantaina käytiin Järvenpäässä katsomassa Generalsin ja Slippersin keikkaa, näköjään Consul toimii hyvin myös juoppojen kuljetuksessa ja jaksoi sutiakin iloisesti vaikka oli auto täynnä porukkaa.


Itse tuli sit sunnuntaina haettua Loviisasta vähän purkuosia, sieltä löytyikin oikeastaan kaikki sellaiset tavarat mitä olin pidempään metsästänyt tuloksetta, ja muutakin, purettiin myyjän kanssa purkuautosta mm. kattoverhoilu irti, kun mulla ei ole sellaista ollut ollenkaan. Täytyy askarrella paikalleen tässä lähiaikoina. Hyvät kaupat oli, sain nimittäin vaihdossa annettua mulle tarpeettomia osia, joten molemmat pääsi itselle turhasta roinasta eroon ja sai tarpeellista tilalle. ;)

Yksi tuote mitä olin pitkään metsästänyt oli ikkunannostimen mekanismi apparin etuoveen, kun mun aikana tuo ikkuna ei ole koskaan auennut. Neliovisen mekanismia ei löytynyt ehjänä, mutta sain kaksiovisen mekanismin ajatuksella, että jos siitä on jotain iloa. Tutkin tallilla vähän asiaa, mutta totesin 2D mekanismin olevan erilainen, siitä oli kuitenkin senverran hyötyä että sitä käsissä pyörittelemällä sain selville toimintaperiaatteen ja pystyin selvittämään autossa olevasta mekanismista (jota ei paikallaollessaan juuri näe), että miten sen kuuluisi toimia.

Eikä aikaakaan, niin löysin vian. Ikkunanveivin runkokappaleeseen pitäisi tulla lasinnostimen vaijerin kuori kiinni, mutta mulla kuori oli päässyt irtoamaan eikä vaijeri päässyt liikkumaan kuoren sisässä. Ajattelin, että toihan on helppo korjata, purkaa mekanismin autosta irti ja hitsaa vaijerin metallisen kuoren paikalleen, mutta joku entisistä omistajista olikin hieman kötöstellyt ja hitsannut oveen uuden alareunan niin, että samalla oli hitsannut myös lasinnostimen mekanismin oveen kiinni. :shitfan:  Ei auttanut muu kuin leikata "asennusaukko" oven sisärakenteeseen, samalla sai otettua myös havainnollistavan kuvan viasta.



Korjaus oli varsin helppo, vaijerin kuori paikalleen ja pari hitsitäppää.



Sitten hitsasin oven sisärakenteen parilla täpällä takaisin paikalleen.



Ja kas kummaa, lasi liikkuu veivistä ylös ja alas!  :iwantit:

Ovipahvi vielä paikalleen.




Toinen minkä halusin vaihtaa tähän autoon, oli ratti. Autossa oli paikallaan 12.5" Grantin ratti joka oli ensinnäkin liian pieni ja liian paksulla kehällä (ikävä pyöritellä kun ei sovi käteen). Purkuosista löytyi ratti, josta piti ihan ensitöikseen poistaa tuo karmea sukoli kehän ympäriltä...



Rattihan oli väärän värinen, mutta siihen löytyi lääke Car Paint Centeristä, eli muovipohjuste ja vinyylimaalia päälle. Vastaavalla maalilla maalasin jokunen vuosi sitten Farkku-Malibun takaovipahvit ja ne ainakin kesti käyttöä hyvin, saa nähdä miten ratti sitten kestää. No, aika näyttää.

Virheetönhän tämä ratti ei ole, mutta huomattavasti parempi kuin Grantin ralliratti. ;)  Perusteellisen puhdistuksen ja karhunkielellä pyyhkäisyn jälkeen suihkin maalit niskaan.



Ja sitten ratti paikalleen. Kävin kokeilemassa, onpa noin miljoona kertaa mukavampi ajaa.



Tulevaisuudessa täytyy vielä askarrella tähän rattiin kiinnike ilokaasunapille, se oli vanhan ratin puolanreijässä.

Nyt kuitenkin näyttää siltä, että ekaa kertaa tämän auton omistusaikana auto on ehjä siten, että voisi koittaa viikonloppuna ajella Tampereen näyttelyyn katselemaan kalustoa. ;)
Tradition Never Goes Out of Style!

Stige




Mallintaa ja tulostaan käypäsen mikä menee pellin alle, näin joutu mustanginki kaa tekemää ku ei ostettu hattu mahu pellin alle ja mikään matala ahistava putsari ei tule kuuloonkaan ku koneessa ruttua ja luonnetta.

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 26 huhtikuu, 2024, 01:09joku entisistä omistajista olikin hieman kötöstellyt ja hitsannut oveen uuden alareunan niin, että samalla oli hitsannut myös lasinnostimen mekanismin oveen kiinni. :shitfan:

En oo tehny..  :)) Mihinköhän se kattoverhoilu on aikoinaan lähtenyt, kun se taisi olla ainoa mikä oli alkuperäisestä verhoilusta jäljellä?