Hitsaukseen liittyvää

Aloittaja Järki, 17 tammikuu, 2020, 21:49

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Järki - 24 tammikuu, 2020, 19:44Esabin Caddyllä taas harjottelin.  En meinannu käsi säädöllä saada MAG-tulppaa onnistuun niin, kuin olisin halunnu. Yritin liian pienillä arvoilla.
Se on totta, että  käsin säädetty arvo jää koneeseen, vaikka se viimeisin arvo voi olla ihan jotain muuta. Ei tarvi, kuin hipasta sitä jännitenuppia, niin tulee tauluun se asetettu arvo.

Kemppiin (163S) laitoin  0,6 langalle syöttöö pikkusen vaille 1 (sesisempi asteikko), ja jännite 3:lle. Lanka palo ihan hyvin, ja MAG-tulpasta tuli het eka kerralla sellanenpikkusen kovera, jota ei tarvi yhtään  hioa. On kuin pistehitsi. No oonhan minä niitä tolla tehny ennenkin -83 vuodesta lähtien....

No sitten otin Qset:in käyttöön Esabissa, ja laitoin nupit oikeelle. Hitsasin pellin pintaan 10sek. Sen verran kuumana kävi, että hitsi lösähti koko ajan 0,7 pellistä lattialle.... ;D. Mutta lankapalo, ja kalibrointi onnistu. 
Sitten väänsin jännitenupin +9:iin.
Pirskatti, onnistu MAG-tulppa 0,7 pelleille, mutta aika kuumana kävi.
Pudotin sitten pellin paksuuden 10mm:n kohdalle, ja alko MAG-tulppia syntyyn, kun piti vapaan langan pitkänä. Toki kouruks niitä kupuja ei tuolla koneella saa Qset:illä. Eikä oikeen käsisäädölläkään, vaikka jännitten pitää samana, ja pikkusen langansyöttöö pois. Tahtoo lanka palaa suuttimeen kiinni, vaikka pitää 25mm vapaalangan pituutena.
Sen sijaan Kempillä menee hienoasti, eikä pala lanka suuttimeen kiinni. Siittä varmaan johtuu, että autopeltejä hitsailevat tykkää Kempistä. Minä myös.
Kai ton Esabin voi varakoneena pitää, jos Kemppi hajoo taas......
Hitto ku kuulostaa vaikeelta.
Mä pistän ton päälle siitä jännitenupista vitoseen ja alan hitsaan. Aina toimii. Joskus langansyöttöä hivelen millin johonkin suuntaan kolmoselta. Voi vetää korvakuulolta, ei tartte nähdä.
En varmasti oo.

palontie

Lainaus käyttäjältä: ImpJay - 02 maaliskuu, 2020, 19:53Onko porukalla suosituksia noviisin MIG/MAG-koneeksi?

Jotain pieniä hitsuuhommia on aina välillä, eli mielellään muutaman satasen laite.

Jos et oo aiemmin hitsannut,niin jätä suosiolla noi ihan halvimmat veke harkinnasta,niillä on kaksin verroin vaikeempi opetella.
Eniten vituttaa kaikki.

Sleepercooler

@palontie on kyllä ihan oikeassa tuon hitsauksen suhteen! Tosiaan jos aloiteelee Hitsaus töitä, niin suosittelen satsaamaan hieman enemmän koneeseen, esim taitaa halvimmat Esabit/ Walliukset ovat reilu 500€ ja on sit ihan eri vehe vedellä saumaa!!!
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Poju

Lainaus käyttäjältä: palontie - 03 maaliskuu, 2020, 05:14Jos et oo aiemmin hitsannut,niin jätä suosiolla noi ihan halvimmat veke harkinnasta,niillä on kaksin verroin vaikeempi opetella.

Harjotuspalikoita  ja kynttelikön hitsasin yläasteella ja jouduin muulle luokalle selittämään, miten homma toimii, mut siihen se jääkin.

Sleepercooler

Ei muuta kuin kättä taskuun ja hitsuutus koneen ostoon, ja siitä se sit lähtee... Juutuupissa on hyviä erilaisista Hitsaus menetelmistä ;)
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

palontie

Mä ostin eilen Esabin caddy 200i migin,kallishan tuo oli,nyt pitäis vielä suojakaasupullo ostaa,en ees kokeile täytelangalla.
Eniten vituttaa kaikki.

cdi

Lainaus käyttäjältä: palontie - 03 maaliskuu, 2020, 18:54Mä ostin eilen Esabin caddy 200i migin,kallishan tuo oli,nyt pitäis vielä suojakaasupullo ostaa,en ees kokeile täytelangalla.

  240 e/20L hiilaripullo kaikkista parasta ruosteisille suben pelleille.

palontie

Kyllä mä 5 tai 6kg pullolla pärjään,ei tää sentään mikä mersu ole.
Eniten vituttaa kaikki.

palontie

Lainaus käyttäjältä: Järki - 22 tammikuu, 2020, 21:38Korjaaja kyllä selitti, mitä oli tehty, mutta puoliakaan en ymmärtäny.
Langansyötön potikka, jotain osia muuntajan tuntumasta, sitten etuseinän alaosasta semmoset puolijohteet,jotka on olleet tyyppivika, piirikortista joitain komponentteja, ja kaasuventtiili.
Rattaista en tiedä. Ne oli, ja on, mulla kunnossa.
Lahden suunnalla on myös noiden vanhojen Kemppien korjaaja, jolla vois olla osia enempi. Mulla on varaosakirja (jos muistan, mihin sen laitoin). Vois löytyä orkkis numerot.

Piirikortti mullakin kärvähti, uutta ei saa ja käytetyllä toimivalla mennään nyt.Langansyöttöpyöriä ei ole saanut ainakaan 10v varaosana ja ne kyl pitäs uusia... tai sitten käyn hakeen uuden kempin tai eeweeämmän.
Noissa uusissa on vaan hitsausominaisuudet niin paljon paremmat kuin tossa 40v vanhassa että alkaa olla uuden hankintakynnys aika alhaalla... Ei vaan viittis alkaa opetteleen uudenkoneen jippoja kun toi vanha on niin iisi.

Oon vähän toistamieltä siittä, että uudet koneet olis parempia ohuen pellin hitsauksessa. Korjaajatkin sano, että on tuolla tosi hyvä hitsata. Ohutpeltihitsarit tykkää 163S:tä. Kuulemma rikkinäisestäkin koneesta maksetaan ihan hyvin.

Mä oon nyt vahdellu Kemppiä, ja Esabbia keskenään (pikaliitttimen takaa ei kaasut purkaudu, joten voi ihan lennosta vaihdella).
Ihan samanlaisen sauman saa aikaseks molemmilla koneilla, kun tietää, mitä tekee.
Kemppi on helppo, kun sen säädöt pysyy vakiona koko ajan, ja vapaalangan pituudella pystyy vähän pelaamaan. Siihen oon tottunu.
Esabbi on sitten mystinen kone. Siinä pystyy vain langansyöttöö säätään ite, oli se sillä Qset:llä, tai käsisäädöllä. En ole vielä saanu selville, miksi se kone muuttaa jännitettä, ja virtaa jatkuvasti. Jotain se yrittää optimoida? 
Taitaa olla niin, että eniten saa säädettyä mieleisekseen tavallisessa hitsauksessa,  kun käyttää Qset:iä, ja säätää jännitettä sitten +/-9. En vielä tiedä, miten paljon tuo 9 on jännitteessä, tai virrassa.
Kertovat, että säätöalue on 30-200A, mutta napista säätyy vain alkuasetus jännite käsisäädöllä (kone muuttaa ite sitten lisää suuntaan, jos toisen). Qset:llä pitää hitsata 6 sek kalibrointihitsiä, jotta jännite, ja virta tulee sopivaks langansyötön suhteessa, optimoituna 0,8 langalle (en tiedä, säilyykö kalibrointi, jos hitsaa välillä käsisäädöllä).
Nyt on arvoalue tiedossa, joilla 0,7mm:n sähkösinkitty puskusaumalla menee läpi 0,6 langalla, eikä sauma oo kovin iso.
Esabiin ei semmonen esim. Puuilossa myytävä 5kg:n kela sovi suoraan. Mahtuu sitten juuri, ja juuri, kun hioo kelan keskiöön noin sentin upotuksen. Kelan lukitus on vähän lapsellinen. Voi aueta ihan itekseen.
MAG-tulppa voi olla parempi tehdä Kempillä, kun siinä voi langan syötön laittaa aika pienelle, ja tehot isoiksi, ja ne pysyy siinä.  Esabilla en oo vielä kokeillu.
Se on hienoo, kun MAG-tuppa on samanlainen, kuin pistehitsi, ilman hiomista, ja se, että pellit on varmasti toisissaan kiinni. CO2:lla ei tuu sellasta kourua, kuin seoskaasulla.  Kokeiltu on.  Molemmilla kaasuilla tulppa onnistuu.
Haluan, että minä hallitsen koneen säätöjä, eikä se kone.

Sain vihdosta viimein langanpäähän Esabilta semmosen henkilön, joka tiesi edes jotain tuosta Caddystä.
No, perus juttu vanhan muuntajakoneen, ja uuden invertterikoneen välilä on se, että muuntajakoneen vapaanlangan pituutta lisäämällä teho pienenee, ja invertterikoneessa on Järkee niin, että teho pysyy vakiona vaikka vapaalankaa pidentää. Siinä se, miks mulla tuli alkuun reikä helposti, enkä saanu sitä heti hallintaan.
Käsisäädöllä kone pitää ne alkuperäset arvot, mutta lopetuksessa se voi nostaa jännitettä, ettei lanka jää kiinni hitsiin? Asetusarvo tulee näyttöön heti, kun jännitenappulaa kääntää vähän.
Se +/-9 ei montaa volttia kuulemma muuta Qsetillä.
Induktiolla voi pikkusen muuttaa kuumempaan, tai kylmempään suuntaan. Kaveri kerto, että kannattaa 10 asetus kokeilla CO2 arvolla, eli nollalla.
Kourun MAG-tulpan saa tehtyä käsisäädöllä.
Pitää taas kokkeilla. ;D
Qset kalibroituu kuulemma myös 0,6-langalla, kunhan hitsaa sen 6 sekunttia jatkuvaa. Yleisemmät hitsaustehtävät  on parasta tehdä sillä, ja säätää tarvittaesa jännitettä se +/- 9 (toki ei oo tietoo, kuinka paljon se 9 säätää jännitettä suuntaan tai toiseen?).
Pienemmän läpihitsauksen hitsipalon saa tuolla Caddyllä pienemmän, kuin muuntajakoneella.
[/quote

Manuaalissahan nuo luki.
Eniten vituttaa kaikki.

Camino79

Alotetaas heti kyssärillä; mistä saa edullisimmin tigin lisäainelangat?  ;D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

palontie

Mulla on Esabin i200 miggi,kuulemma ihan hyvä peli.Mulla se on bilishuoneessa pahvilaatikossa edelleenkin..
Eniten vituttaa kaikki.

Murikka

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 07 toukokuu, 2020, 08:10Alotetaas heti kyssärillä; mistä saa edullisimmin tigin lisäainelangat?  ;D
Väärä kysymys. Oikea kysymys on; Miksi @Mikkis83 ei ole vielä tässä topicissa?

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: palontie - 19 toukokuu, 2020, 18:17Mulla on Esabin i200 miggi,kuulemma ihan hyvä peli.Mulla se on bilishuoneessa pahvilaatikossa edelleenkin..
mulla taas hippasen päälle satasen kempten ydintäytelangalla minkä kanssa pärjännyt ihan hyvin.
Sinä vain

anttiko

Ahlsellita olen ostanut esabin alu ja haponkestävää tig lankaa.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: anttiko - 19 toukokuu, 2020, 20:56Ahlsellita olen ostanut esabin alu ja haponkestävää tig lankaa.

Linkkiä?  ::)
GM only 😉
+Pihatraktori :D