'72 Ford Consul 302 Cid

Aloittaja 1320, 12 helmikuu, 2022, 00:47

« edellinen - seuraava »

1320

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 20 syyskuu, 2022, 23:38"... ja hyvin tuntui perä toimivan"

Jaa, miten niin? Kauhee savu nousee siitä vieläkin...  :))

Joo, onkohan toi nyt sitten sitä öljysavua. :))  :))

Lainaus käyttäjältä: puu - 21 syyskuu, 2022, 22:48Facebookin mobilistilehti-ryhmässäkin tämä auto huomioitu.



Joo, muutama kaveri lähettelikin jotain screenshotteja feisbuukin puolelta, joku oli näköjään käynyt samassa lounasmestassa kuin minäkin. :)  Heh, kyseisessä paikassa kassalla kyselevät aina välillä, et milläs autolla tänään tulit. Kuulemma noi erottuu hyvin parkkiksen muusta kalustosta. :))
Tradition Never Goes Out of Style!

FuryIII 71

1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Visa

Kuvasta päätellen. 22" valssit sopisi oikein maukkaasti

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Visa - 09 lokakuu, 2022, 21:26Kuvasta päätellen. 22" valssit sopisi oikein maukkaasti

Ei sopis.  :))
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

1320

Lainaus käyttäjältä: Visa - 09 lokakuu, 2022, 21:26Kuvasta päätellen. 22" valssit sopisi oikein maukkaasti

Joo, 22" valssit sopii hyvin esimerkiksi metallijätelavalle. :))  :))

Onpa hassun näköinen tuollainen lyhennetty versio. :rotfl:
Tradition Never Goes Out of Style!

FuryIII 71

Kaveri välillä muokkailee noista ottamistaan kuvista tuollaisia "mini"-versioita. On kyllä aika lystikkäitä.  ;D
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

1320

Edellisen postauksen jälkeen on tullut jonkun verran ajeltua ja pari takarengaspariakin on tainnut kulua loppuun. Tuossa esimerkiksi Kouvolan burnispippaloista yks pätkä, jossa meni Hakkapeliitta 09 kertaheitolla vaihtokuntoon.



Pari viikkoa sitten kun ajelin perjantain kunniaksi Consulilla duuniin, niin duunipaikan pihalla rysähti kytkinpoljin voimalla lattiaan ja muuttui samantien ihan hervottomaksi. Kurkistus kojelaudan alle ja kytkimen pääsylinterin ja polkimen välinen tanko poikki. No, iltapäivällä duunikaveri työnsi vähän vauhtia että sain ykkösen päälle, ajoin duunipaikan viereisen kaupan pihaan josta yöllä ajettiin Consul sitten ilman kytkintä tallille. Kunhan liikkeelle pääsi niin muuten vaihdoissa ei ollut ongelmaa, neloselle asti kokeilin vaihtaa ja ne vaihdot onnistui ainakin aika helposti välikaasun kanssa.

Tallilla sitten kytkimen pääsylinteri irti.


Kyseessä on siis Volvo 940 pääsylkky, joilla on ilmeisesti tapana katketa tuosta kohtaa jossain vaiheessa elinkaarta. No, hitsauskone lämpenemään ja tanko takaisin kasaan. Tanko ei lyhentynyt yhtään operaatiossa, hitsasin sen vaan takaisin niille sijoilleen.


Sitten pääsylinteri takaisin paikalleen ja ilmaamaan kytkintä...



Ilmaus olikin melkoinen operaatio ihan kuten viimeksikin. Vanhojen ilmaustyylien lisäksi nyt kokeiltiin sitäkin, että tippakannulla pumppaa kytkinnesteet työsylinteristä ylöspäin pääsylinteriin, mutta ei sekään toiminut halutulla tavalla. Parin arkipäivän illat tuli ihmeteltyä ja tuloksena edelleen kytkin jossa oli ilmaa.

Ajattelin koittaa helpottaa ilmausta vähän poistamalla tämän metallihäkkyrän työsylinterin päästä. On ilmeisesti BMW:n vakiokampe, mutta tässä tapauksessa tuollaisella häkkyrälle ei ole tarvetta vaan suora linja letkulta alasylinteriin riittää. Katkaisin tuosta häkkyrästä päät poikki ja käytin nipat uudestaan.




Tämän jälkeen kytkimen ilmaus sujui helpommin kuin koskaan. :)  Ainoa vaan, että kytkin ei siltikään irroittanut kunnolla vaan pyörät pyöri autoa käytettäessä pukkien päällä vaikka kytkintä piti pohjassa.

No, kytkinpolkimessa oli periaatteessa kaksi paikkaa mihin pääsylinteriltä tulevan tangon sai kiinnitettyä. Tanko oli ollut kiinni siinä alemmassa, jolla saa aavistuksen pidemmän vipuvarren, mutta samalla käyttötanko osoittaa aika pahasti alaviistoon ja joutuu kohtuuttoman kovalle rasitukselle. Ylempään kohtaan kiinnitettäessä vipuvarsi ei ilmeisesti ihan riittänyt, joten koitin siirtää tangon kiinni polkimessa siihen alempaan reikään. Tämä aiheutti sen että kytkin muuttui todella nahkean tuntuiseksi ja polkimen liikeradasta tuli jostain syystä tosi lyhyt.

Järkeiltiin sitten kaverin kanssa, et oliskohan pääsylinteristä mennyt jotain rikki sisältä samalla kun tanko on katkennut. Pitää ehkä avata tuo vanha sylinteri ihan mielenkiinnosta ja katsoa mitä se on syönyt.


Tulin siihen tulokseen, että järkevintä lienee kuitenkin ostaa uusi pääsylinteri kytkimeen. Volvon orkkikset on aika hintavia, mutta Lensu Power Shop myy yleismallista sylinteriä joka menee todella pienillä muutoksilla Volvon sylinterin tilalle. Eikä ole kallis. Joten duunin jälkeen Klaukkalaan ja pääsylinterin lisäksi ostin kunnolliset letkut vanhojen tilalle. Tämä uusi sylinteri on vielä siinä mielessä parempi, että tuo käyttötanko on paksumpaa kamaa kuin Volvossa ja kierteen ansiosta sen kiinnityshaarukan sijaintia pystyy säätämään.




Asennus oli helppoa, oikeastaan mitään ei tarvinnut muuttaa. Letkut sopi myös hyvin paikalleen ja kunnollisen yksiosaisen työsylinterille menevän letkun ansiosta ilmaus sujui ennätysajassa. ;)  Laitoin alasylinterin päähän letkua saman vanhan lämpösuojankin varmuuden vuoksi, kun pakoputki hönkii kohtuu lähellä...





Nyt sai tangon säädettyä sopivan mittaiseksi että se menee suorassa linjassa polkimelle, mut että liikerata riittää. Pulttia ei ole tarkoituksella kiristetty äärimmilleen, mut on kyllä lukittu paikalleen niin ettei pääse löystymään.



Koeajolla kaikki toimi taas hyvin, joten perjantaina tuli käytyä Vantaa Cruisingissa vähän savustamassa rengasta. Kiitos kuvaajalle hyvästä otoksesta. ;)



Nippelitietona kerrotaan senverran, et yllä olevasta kuvasta tasan 5 vuotta aikaisemmin, eli lokakuun Vantaa Cruisingissa 2017 näin tämän auton ekaa kertaa burnissuoralla, silloin siis vielä kaverin omistamana. Jäi hyvin mieleen että olipas hieno laite kun Euroopan Fordia oli paranneltu hyvin rähisevällä Ameriikan tekniikalla. ;)

Tuosta vielä videota muistelon kaveriksi. :))  2017, kohdassa 8:32


Ja nyt 2022, kohdassa 3:39



Talven varalle on jotain suunnitelmia, mut ihan vielä en taida viitsiä laittaa seisontaan, jos kelejä on niin vielä voisi muutamat tapahtumat käydä ajelemassa.
Tradition Never Goes Out of Style!

A.Naali

Hyvä konsti vaikeasti ilmattavaan kytkimeen on avata nippa etujarrusta ja työsylinteristä, letku väliin, ja pumppailee jarrua aikansa...

sössö

alipaineilmaimella on myös hankaloita saanu ilmattua.

1320

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 25 lokakuu, 2022, 23:20Hyvä konsti vaikeasti ilmattavaan kytkimeen on avata nippa etujarrusta ja työsylinteristä, letku väliin, ja pumppailee jarrua aikansa...

Tätä kikkaa ei suoranaisesti käytetty, mut vähän samalla periaatteella ilmattiin, eli työsylinteristä nippa auki ja siitä letku auton ulkopuolelta kytkinpääsylinterin kuppiin. Tällä tavalla saatiin ihan hyvin pumpattua ilmakuplia pois, kun kuplat tietty nousee heti pohjalle sieltä pääsylinterin nestekupista.

Lainaus käyttäjältä: sössö - 26 lokakuu, 2022, 00:11alipaineilmaimella on myös hankaloita saanu ilmattua.

Tuollaisen ilmauslaitteen ostinkin silloin keväällä kun ekaa kertaa piti ilmata kytkin, mutta jostain syystä se ei oikein toiminut, pientä ilmakuplaa tuli kyllä runsaasti, mutta vaikka miten pitkään imi nestettä läpi niin ilman tulo ei edes vähentynyt yhtään.
Nesteen pumppaaminen alasylinteristä ylöspäin tuntui paljon toimivammalta tässä vekottimessa. Kai nuo on myös vähän autokohtaisia, et mikä toimii missäkin autossa.
Tradition Never Goes Out of Style!

Camino79

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 26 lokakuu, 2022, 22:25Tätä kikkaa ei suoranaisesti käytetty, mut vähän samalla periaatteella ilmattiin, eli työsylinteristä nippa auki ja siitä letku auton ulkopuolelta kytkinpääsylinterin kuppiin. Tällä tavalla saatiin ihan hyvin pumpattua ilmakuplia pois, kun kuplat tietty nousee heti pohjalle sieltä pääsylinterin nestekupista.

Tuollaisen ilmauslaitteen ostinkin silloin keväällä kun ekaa kertaa piti ilmata kytkin, mutta jostain syystä se ei oikein toiminut, pientä ilmakuplaa tuli kyllä runsaasti, mutta vaikka miten pitkään imi nestettä läpi niin ilman tulo ei edes vähentynyt yhtään.
Nesteen pumppaaminen alasylinteristä ylöspäin tuntui paljon toimivammalta tässä vekottimessa. Kai nuo on myös vähän autokohtaisia, et mikä toimii missäkin autossa.


Ruiskuta sillä imurilla imiessä vaikka sprayvaseliinia tms. Ilmausnipan juureen niin ei tuu niin vahvasti sitä "hullunkiertoa" ja imu kohdistuu sinne minne pitää. Älä kysy mistä tiedän  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 26 lokakuu, 2022, 22:25Tuollaisen ilmauslaitteen ostinkin silloin keväällä kun ekaa kertaa piti ilmata kytkin, mutta jostain syystä se ei oikein toiminut, pientä ilmakuplaa tuli kyllä runsaasti, mutta vaikka miten pitkään imi nestettä läpi niin ilman tulo ei edes vähentynyt yhtään.
Nesteen pumppaaminen alasylinteristä ylöspäin tuntui paljon toimivammalta tässä vekottimessa. Kai nuo on myös vähän autokohtaisia, et mikä toimii missäkin autossa.
ilmakuplaa tulee aina imiessä kun nippa vuotaa jenkasta tai jostain ilmaa letkuun. Sitte pitää imun jälkeen jättää hetkeksi valumaan omalla painollaan niin näkee tuleeko oikeasti ilmaa vai ei...ja voi toki avittaa painamalla kytkintä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 26 lokakuu, 2022, 22:29Ruiskuta sillä imurilla imiessä vaikka sprayvaseliinia tms. Ilmausnipan juureen niin ei tuu niin vahvasti sitä "hullunkiertoa" ja imu kohdistuu sinne minne pitää. Älä kysy mistä tiedän  :))
Mä oon tehny kaikki vähänkin vastustavat ilmaukset paineella säiliön puolelta. Eli tilapäiskansi paineilmaliittimellä ja säätimestä 0,2 bar painetta. Kaikki menny ihan kerrasta. Mutta tietty niinhän ei saa tehdä, koska paineilman kosteus... Mutta vaikee keksii yksin tehdessä yhtä helppoo ja kerrasta toimivaa konstia.
En varmasti oo.

Kaarne

Minä käytän paineilman asemasta typpeä niin ei mene kosteutta jarrunesteeseen.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 27 lokakuu, 2022, 03:35Mä oon tehny kaikki vähänkin vastustavat ilmaukset paineella säiliön puolelta. Eli tilapäiskansi paineilmaliittimellä ja säätimestä 0,2 bar painetta. Kaikki menny ihan kerrasta. Mutta tietty niinhän ei saa tehdä, koska paineilman kosteus... Mutta vaikee keksii yksin tehdessä yhtä helppoo ja kerrasta toimivaa konstia.

Ostin tollasen vastaavan mikä toimi vaikkapa auton renkaan paineella. Paineensäädin ei oikeen toiminut ja komiasti hyppäs säiliö nesteineen irti :D onneksi ei haljennut
Sinä vain