mökkiauto

Aloittaja leemu, 27 toukokuu, 2022, 17:12

« edellinen - seuraava »

leemu

Ei, älkää peljästykö. Kyseessä ei ole kuselta haiseva styroksilaatikko, vaan rehellisestä ruostuvasta raudasta ja hapettuvasta kevytmetalliseoksesta valmistettu ruotsalais-suomalaisen yhteistyön taidonnäyte joka suomalaisten metsäläisseppien käsissä on aktiiviuransa jälkeen jalostunut kanssakulkijoita ilahduttavaksi matkakulkineeksi.

Alkuperäinen sylttytehdas löytyy siis Ruotsista Katrineholmasta, josta Scania bussar ab:n ahkerat työntekijät tuuppasivat vuonna -78 ulos alustan joka kantaa mallimerkintää bf86s. Alusta on kelkottu Suomeen Lahden kupeeseen Lahden autokorille jossa siihen on rakennettu päälle Lahti10 mallimerkintää kantava alumiinikori.
Ilmeisesti kyseessä on ns. valmispaketti, eli kukaan ei varsinaisesti ollut autoa tilannut, vaan näitä tehtiin ikäänkuin varastoon, josta voitiin sitten kyselijälle tarjota suoraan valmista autoa, jos ei oltu vaille mitään erikoisia toiveita.

Koritehtaalta matka on jatkunut Oriveteläiselle liikennöitsijälle nimeltä Pentti Tokee. Siellä auton työura jatkui -90 luvun alkuvuosiin asti jolloin se myytiin veljekset Niinimäelle, josta edelleen yksityishenkilölle Tornioon jossa sen uusi elämä niin sanotusti alkoi ja -98 on suoritettu muutoskatsastus matkailuautoksi.

Meidän yhteinen taival alkaa joulukuusta -18, alku oli hiukan takkuinen, mutta jatko on ollut sujuvampaa.

Tässä muutama kuva siinä kunnossa kun auto meille saapui.















leemu

Mitään täydellisyyteen pyrkivää haitekkia ei kannata tästä odottaa ;D
Homma sisältää rystyset verillä suoritettu ylläpitohuoltoa ja lisävarustelua sekä muutostöitä huonoin työkaluin surkean tekijän toimesta yleensä lähes ilmaiseksi haalituista ylijäämätarvikkeista :))

Miina on ikuisuuden vanha, mutta kohtuullisen hyvässä kunnossa noin teknisesti ja hankintahinta oli edullinen nähden varustelutasoon.
Ostohetkellä löytyi mm.
Suihku ja wc, nestekiertoinen lattialämmitys, vajaa 10kw vesiwebasto, Primus kaasulämmitin, painevesi n.200 litraisella rst-raikasvesisäiliöllä yms.
Renkaista neljä oli uudenveroisia ja kaksi hyvin ajokelpoisia. Myyjä laittoi uudet akut, koska vanhat olivat täysin kuolleet kun autoa mentiin hakemaan.


palontie

Eniten vituttaa kaikki.

Pande

Tällälailla taitaa näkyä eli osoitteen perään vielä ?medium.jpg vai onnistuisiko? No nyt kuvat näkyvätkin jo avausviestissä, hyvä homma!

Siinäpä isomman kokoluokan projektia kerrassaan. Tämmöiset linja-autoista tehdyt matkailuautot olivat menneinä vuosikymmeninä muistini mukaan melko yleisiä, mutta aika vähän niitä ainakaan minun reiteilleni nykyään osuu.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

leemu

Lainaus käyttäjältä: palontie - 27 toukokuu, 2022, 17:57Ei näy kuvia.
Perse.
Koitan ladata toiselle palvelimelle ja linkittää sieltä.
Tuolla on vissiin jotain haluja estää muualle jakaminen..

Lainaus käyttäjältä: Pande - 27 toukokuu, 2022, 18:29Tällälailla taitaa näkyä eli osoitteen perään vielä ?medium.jpg vai onnistuisiko?





Siinäpä isomman kokoluokan projektia kerrassaan. Tämmöiset linja-autoista tehdyt matkailuautot olivat menneinä vuosikymmeninä muistini mukaan melko yleisiä, mutta aika vähän niitä ainakaan minun reiteilleni nykyään osuu.

Itsellä näkyy normisti alunalkaenkin..
Kyllä näitä jonkin verran on edelleenkin, mutta ei tolkuttoman usein kyllä vastaan satu..

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

leemu

Hakureissulla kommelluksia aiheutti lähinnä myyjän tietämättömyys ja huoltomiehen osaamattomuus :D
Laite oli siis syksyllä myynnissä edellisellä omistajalla, mutta ei mennyt kaupaksi joten oli onnistunut muiluttamaan värkin vaihdossa liikkeeseen :o
Kävin aiemmin pikapäin vilkaisemassa ja lupasin palata asiaan emännän kanssa.
Soitin edellisenä päivänä, että tullaan ja myyjä lupasi laittaa lämpöjä päälle ja akut lataukseen.
Aamupäivästä kun oltiin mestoilla, niin paljastui, että kukaan ei ollut tajunnut katsoa tuleeko sinne autoon asti sähköä vaikka roikka on seinässä..
Lämpöä koittivat epätoivoisesti tarjota auton sisätilalämppärillä ;D

Akut olivat siis aivan kuivat, eikä buusterikaan tuonut helpotusta.
Paitsi, että huoltoukko sai sähköt pimenemään kun otti buusteriin virran autosta..
Tämä korjaantui onneksi myöhemmin ihan automaattisulaketta rämpyttämällä.
Seuraavaksi neropatti ehdotti pilottia..
Minä ehdotin, että auto jää varmasti tänne jos pullo ilmestyy lähellekään >:(
No kipaistiin itse motonetin kautta uudet patterit ja värkit tulille.
Aikaa tuhraantui sen verran, että koeajamaan ehti ihan hallin ympäri etupihalle :))
Kannusta vähän naftaa melko kuivaan tankkiin, paperit selviksi ja kotimatkalle.
Vajaat sata kilometriä meni muuten mukavasti, mutta kiireessä ei ehditty tutustumaan lämmityslaitteisiin lainkaan sillä seurauksella, että sitä lämmintä ei sitten tullut.
Ristus mutta oli kylmä ajella muutaman asteen pakkasella, tuollainen laite kun ei ole mikään tiiviyden perikuva ;D

A.Naali

Siitä harvinainen matkailuauto, että on aivan helvetin hienon näköinen. :+1:

Mitä tuommoinen vie ainetta satasella?

leemu

Ekan talven aikana sahailin kerrossängyt huitsin kuikkaan ja tilalle laitettiin kaksi häkkiä koirille.



Samaten lyhensin kuskin puoleista sohvaa ja etupyörän yläpuolelle tuli ambulanssista peräisin oleva penkki kolmipistevyöllä likan turvaistuinta silmällä pitäen.

Kevään tehdessä tuloaan aloin remontteeraamaan makuuhuonetta.
Avoin lasipinta on huono juttu tällaisessa laitteessa. Aurinko lämmittää ikkunan läpi lähes käsittämättömällä teholla.
Liimailin ulommaiseksi 50mm uretaanilevyn, sen päälle 9mm havuvaneria ja viimeisenä silauksena rautian halvinta lattialaminaattia ;D







Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 27 toukokuu, 2022, 21:21Siitä harvinainen matkailuauto, että on aivan helvetin hienon näköinen. :+1:

Mitä tuommoinen vie ainetta satasella?

Aiemmin en itse oikein pitänyt tällaisen lahtelaisen ulkonäöstä, mutta asia korjaantui kun sellainen on omassa pihassa ;D
Kulutus on vaihdellut välillä 21-27 litraa sataselle. Tiestön laatu vaikuttaa todella paljon ts. jos on paljon risteyksiä yms. että tulee liikkeellelähtöjä ja nopeudenmuutoksia pljon, niin huomaa kyllä kulutuksessa heti.

leemu

Matkailuvarustuksen suhteen suurin puute oli ns. hupiakkujen puuttuminen.
Kaikki autossa olevat 24v laitteet olivat starttiakkujen perässä, 12v vaativat järjestelmät mm. vesipumppu oli toteutettu vielä mahdollisimman typerästi varastamalla sähkö toisesta akusta suoraan.

Verkkovirtaa vaativat laitteet taas toimivat pelkästään maasähkön varassa, eli käytännössä leirintäalueella tai huudattamalla aggregaattia.

Parannusta aloin tekemään jo talvella hankkimalla mpp-solar merkkisen yhdistelmälaitteen, joka sisältää 2,4kw invertterin, akkulaturin ja 60a aurinkopaneelisäätimen.
Tälle kaveriksi 2*220ah agm-akkuja, eli kapasiteettia tuo 220ah, koska 24v systeemi. Todellisuudessa tietysti puolet tuostakin, kun eihän tällaista "perinteistä" akkua voi tyhjäksi purkaa.
12v järjestelmät muutin ruokittavaksi jännitteenalentimen läpi, jotta ei suotta aiheuteta eripuraa akkujen välille.
Startti ja hupiakkujen välille vielä kaapeli ja väliin erotusrele joka osaa tunnistaa molempien akustojen jännitteet.
Rele siis toimii siten, että jännitteen noustessa se vetää, jolloin molemmat akustot latautuvat. Kun taas jännite putoaa, rele irroittaa, ettei tyhjennetä molempia akustoja.


Smirkelimies

Oispa hienoo ajella tuommonen vaikka Lofooteille mukavaan vuonon pohjaan. Telttasauna, puhallettava kanootti, pari maastopyörää mukana. Tai vaikka mopo.

Norjaan on vissiin alkon vienti rajotuksia, penteleet takavarikoineet pilkkimiesten kaljoja. Ja aika kapeet tiet paikoin ja jyrkät mäet.

leemu

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 28 toukokuu, 2022, 11:19Oispa hienoo ajella tuommonen vaikka Lofooteille mukavaan vuonon pohjaan. Telttasauna, puhallettava kanootti, pari maastopyörää mukana. Tai vaikka mopo.

Norjaan on vissiin alkon vienti rajotuksia, penteleet takavarikoineet pilkkimiesten kaljoja. Ja aika kapeet tiet paikoin ja jyrkät mäet.

Monellahan on näissä sauna ihan autossa sisällä, ettei tarvitse telttaa :))
Norjalaiset on huhujen mukaan kyllä melko niuhoja, juttuja on kuulunut jopa tuhansien sakoista kun on ollut janonsammuttajaa mukana :o

leemu

Emäntä tempaisi kevään kunniaksi pienen päälipesun ;D



Ei oikein parin vuosikymmenen ikäiset teipit tykänneet :))

Jarrupoljinventtiili meinasi tuottaa vähän harmaita hiuksia.
Huomasin jo hakureissulla, että toisen piirin paine seilaa erikoisesti.
Toinen pysyy ylhäällä kuin nakutettu, mutta toinen soutaa jatkuvasti.
Vuoto löytyi polkimen luota, mutta johan oli talkoot. Venttiilin irroitus kävisi helposti jos irroittaisi pari osaa, nimittäin moottorin ja ohjausvaihteen ;D
Puoli päivää meni ekalla kerralla.
Toisen venttiilin metsästys oli oma juttunsa.
Valmistus on lopetettu, eikä missään ome enää varastossa.
Kolmen kuukauden haeskelu tuotti lopulta tulosta ja löysin ehjän käytetyn.

Näillä eväillä alettiin suuntailemaan katsastukseen ja sen jäljestä ensimmäiselle reissulle.
Leima heltisi ekalla yrityksellä ja sitten suunnattiin Piikkiön Tuorlaan viikonlopuksi tanskandoggien erikois- ja värinäyttelyyn.





Vehkeet pelasi mainiosti ja keli oli suorastaan helteinen, tämä sai miettimään vaihtoehtoja viilennykselle.

leemu

Keskikesälle oli suunnitteilla vähän pidempi keikka, joten lämpötilan hallintaan täytyi keskittyä tosissaan.
Tästä se lähtee.



Sitten akkukotelolle rosvosahaa ja vähän rakentelua asennuskiskosta ja kierretangosta



Akut muuttivat hiukan ylös ja eteen sohvan alle jäävään lokeroon.




Näillä eväillä starttailtiin puolentoistaviikon pohjois-pohjanmaan turneelle.
Hiukan nafti 1700km, 11 päivää.
Ensimmäinen oikein kunnon reissu eikä mitään ongelmia. Jarrupoljin meinasi vähän kanittaa ja jättää takajarrua laahaamaan, mutta muuten vailla huolia.


Rusty

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 28 toukokuu, 2022, 11:19Oispa hienoo ajella tuommonen vaikka Lofooteille mukavaan vuonon pohjaan. Telttasauna, puhallettava kanootti, pari maastopyörää mukana. Tai vaikka mopo.

Norjaan on vissiin alkon vienti rajotuksia, penteleet takavarikoineet pilkkimiesten kaljoja. Ja aika kapeet tiet paikoin ja jyrkät mäet.

Ja on siellä vuonon pohjalla vähän märkääkin.
Ah, ahtaita aikoja.