Vw Iltis

Aloittaja Smirkelimies, 06 kesäkuu, 2022, 13:52

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 17 syyskuu, 2022, 11:55Vaikeinta varmaan laakerin pois repiminen ja uuden painaminen paikalleen, tarttis kai prässillä painaa akselin päästä. Pullotun kista ja raudoista vois väsätä jonkun rässin. Oppispahan uutta ku alkas vaan purkaa sitä toista lootaa eikä foorumeilla roikkuis.


Tuommoisen prässin tuo @LowCrow teki mäntien vaihtoa varten, toimiihan se muussakin hommassa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 17 syyskuu, 2022, 13:07
Tuommoisen prässin tuo @LowCrow teki mäntien vaihtoa varten, toimiihan se muussakin hommassa.

No eipä o monimutkanen kampe. Tuommoselle löytys käyttöä rattorihommissakin varmaan.

Kumma juttu muutens että on vaikeempi käyttää rahaa laitteen käyttövarmuuden parantamiseen kuin esim viritykseen.

Ny vois laitaa 2 tonnilla kytkimen ja vaihteiston uuden veroseksi. Jos virittäis tai maalauttais, se 2 tonnia ei riittäis ku alkuun. Kaveri käytti tonnin Escortin puskurin kromaukseen.

Investointi näkyis heti auton arvossakin. Pihistelenköhän ny väärässä paikassa?

Smirkelimies



Kokeilin purkaa sitä varalootaa.

Kuskin puolelta saa helposti toisen sivuakselin pois, mutta laakerista ei vielä oikein saanu tolkkua. Toisella puolella tulee sivuakseli kopan läpi, koppa raottuu 5 milliä, sitte joku kanittaa vastaan

Hännästä koppa raottuu nyös 5 mm, sitte joku hannaa vastaan.

Pitäs tietää purkujärjestys.

 Hännästä ei lootaa saa kovin helpolla purettua loota paikallaa, ainakin se selvis. Eipä paljo muuta.

Smirkelimies



Ny näkyy poskilaakeri. Pitäsköhän tulla helposti pois, on hieman syvemmällä. Pitäs olla sama rakenne kuin Audissa.

Smirkelimies

https://www.puuilo.fi/tomber-liukuvasarasarja-9-os

Lähtisköhän nousemaan tuolla, vai hommaisko laakerin sisäpuolisen ulosvetäjän?

Smirkelimies

Kokeilin vaihtaa kuskin puolellekin vetoakselin eteen. Samalla kokeilin lootan sivuakselin välystä, ihan saman tuntunen kuin toisessa lootassa. Eipä muuta muutosta kuin että melkein sain nivelen suojakumin puhki kun piti vaihtaa yks kuusiokoloruuvi akselin laippaan.

 Ainut hankala juttu akselin vaihdossa on tiukkaan vedettävät kuusiokoloruuvit lapoissa, ne kun nylppääntyy ja pyörähtää tyhjää, voi olla hankala saada pois.

Ny on mittarin vaijeri ja etuvetoakselit tsekattu, ei piipitä niistä.

Kardaanissa on vähä väljää kun käsin pyörittää, ei sivusuunnassa vaan klappi kun pyörittää ees taas. Kuulemma ei pitäs paljo haitata.

Auto toimii muuten hyvin mut vinkuminen vähä häiritsee. Laitoin yhelle pajalle kyselyä, pääsiskö nosturille kuulostelemaan.

Smirkelimies



Siinä se ny talvehtii. Nostelin vähät lattiamatot pois. Myyrille myrkyt.

Audi-foorumin kautta selvis että Oulussa on toinenkin Iltis. Se oli jonkinlaisena kesätaksina mut oli tullu pientä teknistä ropleemia vissiin kaasariin. Ehkä pääsen näkemään auton ens vuonna. Siinäkin on voimansiirtoääntä, syynä kuulemma tiheät välitykset. Loota siinä on rempattu.

Talven aikana aattelin purkaa nopeusmittarin taas ja herkistelen sen.

Onkohan enempi hyötyä vai haittaa käyttää moottoria talven aikana ja liikutella autoa vähä? Jarruja ehkä vois poleksia?

Kyl tuolla talviajokin onnistuis mutta ei raaski suolata alustaa.

Aika paljo tapahtui kesän/ syksyn aikana kun hommasin sitte vuosien jahkailun jälkeen harrasteauton ja sitte sille säilytyspaikan.

Aattelin aiemmin että käyttö olis vain jotain iltaruisingin tyyppistä, mut yllättävän hyvin tuolla ajaa ihan hyötyajoakin.

Hankintaa jarrutti aiemmin pelko ruostepommista ja omat korjaustaidot. Siksi piti ettiä tuommonen mahdollisimman yksinkertanen laite.

Ovet paikallaan arkiautomainen mut ovet pois ja katto auki niin fiilis onkin ihan eri.

Ens kesänä jos ehtis maastoonkin vähä. Ekan kesän jälkeen tunnelmat on oikeinkin hyvät.

Anza

Mulla on varaosa-auton pihalla säilyttelystä sellasta kokemusta että kylmässä katoksessakin meinaa sisusta homehtua. Pesu onkin ensisijaisen tärkeä. Homeen synnylle riittää ihan tavallinen pöly, jätskistä tai rasvaisista sormenjäljistä puhumattakaan. Sekä kosteutta.

Pyyhkisin sisältä pesuaineen ja rätin kanssa siistiksi  turvavöitä myöden ja puuilosta tai motonetista sellanen kosteudenpoista pussukka, joka valuttaa purkkiin vedet. Tällä on pysyny sisusta siistinä.

Onko itiksen ikkunat niin tiiviit ettei jää raolleen ja kostudenpoistaja imee ulkoilmasta suoraan kosteutta?

Smirkelimies

Ovet on pressua joita tukee kevyt metallikehys. Ovet ei mene tiiviisti kiinni. Edellinen omistaja piti autoa kylmässä konehallissa eikä hometta pahemmin ole tullu.

Homehtuvaa on vain etupenkit, takapenkit on verhoiltu keinonahalla, etupenkit kangasta.

Pitää seurailla tilannetta. Voi olla että on niin paljo rakoja että ilma vaihtuu tarpeeks. Lattian vedenpoistoreiätkin on auki.

LPR

Hyvinkin pieni lämpö auttaa tuohon homeongemaan. Ongelmahan on siis kun sään lauhtuessa kosteus tiivistyy pinnoille. Kun lauhtuu -15 pakkasesta +2 suvikeliin, niin kaikki pinnat on vesihelmien peitossa. Itse olen veneessä pitänyt 150 W lämmitintä kellokytkimellä silkein, että yösähköllä lämmittää muutaman tunnin, nikn ei ole ollut mitään homeongelmaa. Kaikki patjastot ja verhot, ym. on olleet talvet veneessä. Tuollaiseen autoon riittäis vaikka 60 W hehkulampulla oleva roikkavalo kellokytkimen kautta palamaan muutaman tunnin vuorokaudessa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Smirkelimies



Saksasta tuli lootikko. Funtsailin että osavarastot ovat rajalliset ja eipä raha ole tuossa hukassa. Jos ei itelle tule tarvetta, joku muu voi tuota vielä kaivata. Kytkinkamppeetkin on hyllyssä.

Smirkelimies



En malttanut olla aukomatta pakettia. Ihan asiallisen näköinen vaihteisto, Audi/Vw tarrat päällä, maalattu ja puunattu. Reiät tulpattu.
Laatikon ympärillä on ollut jonkinlainen kosteussuoja-folio mutta se oli leikattu auki. Ehkä tullia varten tai paree ollu varastoida noin. Lootassa oli päällä lappu jossa on jotain korroosionsuojaöljystä lootan sisällä.

Smirkelimies



Yhteen makkariin on alkanu muodostua aika erikoinen kasa tavaraa. Siellä oli ennestään ammusten latausvehkeitten laatikko, jouskarivehkeitä ym. Aattelin ettei emäntä enää hermostu lisää yhdestä vaihdelootasta. Ny voin nukkua sen vieressä. On se hieno, heh. Iltapusi.

Markok

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 02 helmikuu, 2023, 10:47

Yhteen makkariin on alkanu muodostua aika erikoinen kasa tavaraa. Siellä oli ennestään ammusten latausvehkeitten laatikko, jouskarivehkeitä ym. Aattelin ettei emäntä enää hermostu lisää yhdestä vaihdelootasta. Ny voin nukkua sen vieressä. On se hieno, heh. Iltapusi.

Useasti on ollut tuvassa ja sängynalla valmiita sekä uusia osia, sehän kuuluu elämäntyyliin 8)

Toisilla se on ostoskeskuksissa kiertely tai sähköautoilu minkä pystyy toteamaan harrasteauto foorumia nimeltä "ylivaihde" lukemalla

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Markok - 02 helmikuu, 2023, 16:46Useasti on ollut tuvassa ja sängynalla valmiita sekä uusia osia, sehän kuuluu elämäntyyliin 8)

Toisilla se on ostoskeskuksissa kiertely tai sähköautoilu minkä pystyy toteamaan harrasteauto foorumia nimeltä "ylivaihde" lukemalla
Jouduin poistaan autonosat keittiön kaapeista ku nyksä muutti mukaan. Eikä olkkarissakaan saanu enää tehä lootaremppaa, edes manuaaliin. Onneks tein tallin itelle.
En varmasti oo.