Autolle talveks kattoa päälle

Aloittaja Smirkelimies, 18 heinäkuu, 2022, 12:02

« edellinen - seuraava »

Smirkelimies

Iltis o ny ahtaasti talon ja autotallin välisessä katoksessa. Siinä ei oikein mahu olemaan talvella. Tallin tarvii toiselle autolle.

Ois mahollista tehdä rakennelma haja-asutusalueelle.

Olen vertaillu kaikenlaisia valmiskatospaketteja (kalliita) pressutalleihin ym.

Ny ois vahva ehdokas Kivijärven rakennuspalvelun 4x11 m parilato jonka välitilaan sopis auton. Päissä 4x4 m ladot mihin mahtus hyvin rojua.

 Ladolle riittäis perustukseksi sorapatja+harkot. Hirsirunko maksaa alle 3te, lupakuvat mukana.

 Katos pitkästä tavarasta vaatis suunnittelua ja se ois pienempi, parilato 11x4 m.

Ouluun ei saa tehä autosuojaa ilman lupaa, muun katoksen nykyään saa. Hankalaa piirrättää kuvat ym.

Ootteko keksineet käteviä katossysteemeitä autoille?

 Tutulta maajussiltakin vois kysyä vra-tilaa tietty.

Gary Grand

Tuo parilato näytti kyllä varsin kustannustehokkaalta paketilta. :P
Meilläkin olis vastaavalle paikka/tarve.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Hupeli

Kyllä lisä tilaa aina tarvitsee. Varsinkin jos tykkää touhuta kaikenlaista. Silloin on hyvä säilyttää kaikkea "ylimääräistä"
Tämä ylimääräinen koituu sitten monesti taakaksi.
Paikat täyttyy..

Jos pystyy niin varastointi tila kannattaa tehdä alun alkujaan suureksi ja yhtenäiseksi.
Näin säilytystilojen välinen haku vähenee koska kaikki samassa paikassa :)

Näitä lupakuvia pitäisi voida kopioida jo olemassa olevista.
Silloin kannattaa hakea uudempia koska säännöt muuttuvat hiukan koko ajan.
Ainoastaan jo luvitet kuvat jotka ovat lähde suojattuja, näitä ei voi käyttää. Muuten julkista tietoa. ;)

rb

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 18 heinäkuu, 2022, 12:02Ny ois vahva ehdokas Kivijärven rakennuspalvelun 4x11 m parilato jonka välitilaan sopis auton. Päissä 4x4 m ladot mihin mahtus hyvin rojua.
Tuollahan ois kaikkee kivaa..  :P

https://www.puuliiterit.fi/puuvajat

Kun ei se tänä päivänä ihan ilman synny metritavarastakaan.


Smirkelimies

Sen olen huomannut että jos puuhaan ryhtyy, kerralla niin iso kunnollinen rakennus kuin rahkeet ja paikka antaa myöten. Ja silti se on myöhemmin täynnä rojua.

Yks lato aiemmin kasattiin, Kivijärven lato on kunnon 70 mm mäntyparrua, vissiin jostain pienestä harvennuspuusta sahaavat sitä.

Simppeliä hirsirakennusta onkin helppo kasata, vähä kuin lautaa taapelois, ei tarvi kattoristikoitakaan tehä/hommata.

Muok. Oiskohan autohommiin pulpettikattonen parilato melkeenpä toimivampi, ei ottais räystäs kiinni kattoon.

rb

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 18 heinäkuu, 2022, 13:00Sen olen huomannut että jos puuhaan ryhtyy, kerralla niin iso kunnollinen rakennus kuin rahkeet ja paikka antaa myöten. Ja silti se on myöhemmin täynnä rojua.
Se on just noin!
Siks vanha navetta ois ollu tosi kiva, kun sinne ylisille ois menny vi....sti tavaraa.  :)
Mut kaikkee ei voi saada ja sit pitää vaan keksiä mestoja niille tavaroille, jotka ehdottomasti pitää säästää, mutta ei halua niiden pyörivän tallissa jaloissa.

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: rb - 18 heinäkuu, 2022, 13:22Se on just noin!
Siks vanha navetta ois ollu tosi kiva, kun sinne ylisille ois menny vi....sti tavaraa.  :)
Mut kaikkee ei voi saada ja sit pitää vaan keksiä mestoja niille tavaroille, jotka ehdottomasti pitää säästää, mutta ei halua niiden pyörivän tallissa jaloissa.


Vanhat maatilan rakennukset voi olla ongelmallisia kun niissä voi olla jyrsijöitä ja huono tuuletus. Lapsuuden vietin maatilalla ja ne penteleen rotat pääsi aika ihmeellisiin paikkoihin, mm. puimurin peltikanaviin pesimään. Siks vähä kahden vaiheilla maatilalta tilavuokrauksessa.

Tottu maatilalla siihen et oli konehallia ja käyttörautaa mielinmäärin. Passasi siinä mikroautoa rakentaa. Kaupungissa sitte oikein havahtui kuin kallista tila ja rauta on.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 18 heinäkuu, 2022, 13:44Vanhat maatilan rakennukset voi olla ongelmallisia kun niissä voi olla jyrsijöitä ja huono tuuletus. Lapsuuden vietin maatilalla ja ne penteleen rotat pääsi aika ihmeellisiin paikkoihin, mm. puimurin peltikanaviin pesimään. Siks vähä kahden vaiheilla maatilalta tilavuokrauksessa.

Tottu maatilalla siihen et oli konehallia ja käyttörautaa mielinmäärin. Passasi siinä mikroautoa rakentaa. Kaupungissa sitte oikein havahtui kuin kallista tila ja rauta on.
Jos viljely on lopetettu ja paikat siivottu, ettei siemeniä enää ruuaksi ole, niin rotista kyllä eroon pääsee. Hiiret ja myyrät kyllä riesaa aiheuttavat, mutta niitä on kyllä ihan muuallakin maalla kuin viljelystiloilla.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

kuutio

Lainaus käyttäjältä: LPR - 18 heinäkuu, 2022, 13:57Jos viljely on lopetettu ja paikat siivottu, ettei siemeniä enää ruuaksi ole, niin rotista kyllä eroon pääsee. Hiiret ja myyrät kyllä riesaa aiheuttavat, mutta niitä on kyllä ihan muuallakin maalla kuin viljelystiloilla.

Aktiivinen kissa...
All work and no play makes Jack a dull boy.

rb

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 18 heinäkuu, 2022, 13:44Vanhat maatilan rakennukset voi olla ongelmallisia kun niissä voi olla jyrsijöitä ja huono tuuletus. Lapsuuden vietin maatilalla ja ne penteleen rotat pääsi aika ihmeellisiin paikkoihin, mm. puimurin peltikanaviin pesimään.
Nojoo....... Mulle kaupunkilaispoikana kaikki maalle liittyvä näyttäytyy pelkkänä romantiikkana.
Toki sen tajus, että jos ois onnistunu vanhan kivijalkanavetan ostamaan, niin ei se ihan sormia napsauttamalla olisi talliksi muuttunut, mutta siinä olisi ollut vaan jotain helvetin hienoa...

kuutio

Lainaus käyttäjältä: rb - 18 heinäkuu, 2022, 14:20Nojoo......
Toki sen tajus, että jos ois onnistunu vanhan kivijalkanavetan ostamaan, niin ei se ihan sormia napsauttamalla olisi talliksi muuttunut, mutta siinä olisi ollut vaan jotain helvetin hienoa...

Vieläki ehtii.. 😁👌👌
All work and no play makes Jack a dull boy.

Smirkelimies

Kaverilla oli aikoinaan navetasta muunneltu talli. Tai tarkemmin ottaen veljessarjalla jotka ruuvas vain ooppeleita, outoo porukkaa siis.

Seinät oli muurattu ja tartti lämmitystä niin ei muuta ku seinään reikä ja siittä kamiinan savuputki läpi. Maalla on asiat suoraviivasempia kuin kaupungissa.  O0 Seinät oli kalkittu valkoseks mutta mieto lannan haju oli sitkeessä.

Vois olla ihan tunnelmallista ruuvailla talvi-iltana elävän tulen loisteessa. Ainakin niin pitkään kun jotain leimahtaisi.

Anza

4x11m säilytyslato ainakin mittojen puolesta aika hyvä. Eikä hintakaan päätä huimaa. Muutama ajatus mitä säilyttelyyn on tullu tässä parin vuoden mittaan.

Mikäli tilassa ei oo mitään eristystä, vaan pelkät lautaseinät. Se on kostea --> tavarat ruostuu.
Eristetyn tilan lämpötila muuttuu hitaammin kuin pelkän lautaseinäisen. Eristetyssä tilassa vesi ei kondensoidu pinnoille niin helposti, vaikkei tilaa lämmitettäisi. Tuuletus ei tähän paljoa auta kun olosuhteet on Suomessa suurimman osan vuotta märkää.
Asia varmaan muuttuu vähän, jos tila on suuri.

Ite oon miettiny pressukatosta. Siinä taas maasta nouseva kosteus on vähän ongelma, paitsi jos lattia betonia tai hyvän sepelin päällä pressut tms. estämässä maasta nousevaa kosteutta. Seiniin/kattoon vois laittaa pressut tuplana, tällä vois olla lämpötilan äkilliseen muutokseen jotain helppiä. Ainakin intissä oli kovilla pakkasilla kaks telttaa päällekkäin ja se oli erittäin lämmin. Lämpimämpi kuin yhdellä pressulla syksyllä, eikä pressutalli vaadi useinkaan rakennuslupaa.

Yks väliaikainen pihakoppi oli harkkojen päällä takapihan nurmikolla. Jotain levyjä vähän lattialla sinnepäin. No myyrät nosti vuosien mittaan mullat seinille. Jatkossa teen hyvät perustukset kaikelle. Myyrät ei viihdy kun kevyt murskekerros.

Sit vielä jalaksien päällä oleva rakennuskoppi. Eli joku varastokontti. Sekään ei vaadi rakennuslupaa, mutta siinä ei periaatteessa saa säilyttää autoa. Romuja kylläkin. 




Rusty

Parista 20 jalkasesta merikontista ja 12 metrin kattotuoleista tekis suht helposti varasto/autokatoksen. 
Ah, ahtaita aikoja.

Anza

Merikontitkin maksaa 2-4000€ kipale. Ja nekin kosteita peltikoppeja. Mulle kosteus väärässä paikassa on huono asia.