Autolle talveks kattoa päälle

Aloittaja Smirkelimies, 18 heinäkuu, 2022, 12:02

« edellinen - seuraava »

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 01 marraskuu, 2022, 00:45onko toi onduline levy jotain varttikate tyyppistä?
Muotoon prässättyä kattohuopaa. Sellaista aaltopellin muotoista. Luulin, että ei ole enää 70-luvun jälkeen tehty, mutta näköjään sitäkin vielä valmistetaan
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 01 marraskuu, 2022, 01:09Muotoon prässättyä kattohuopaa. Sellaista aaltopellin muotoista. Luulin, että ei ole enää 70-luvun jälkeen tehty, mutta näköjään sitäkin vielä valmistetaan
Joku mielikuva on, et silläkin oli joskus historiassa asbestiongelma, mut ehkä ne sai sen korvattua jollain.
Eli jos merkit pitää kutinsa, niin joku ikivanha Onduline on hyvää ja uudemmat sit jotain muuta...
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 01 marraskuu, 2022, 03:12Joku mielikuva on, et silläkin oli joskus historiassa asbestiongelma, mut ehkä ne sai sen korvattua jollain.
Eli jos merkit pitää kutinsa, niin joku ikivanha Onduline on hyvää ja uudemmat sit jotain muuta...

Kyllä meillä ainakin mökillä märkäni. No saman 20-30 v. kestivät mitä muutkin huopakatot. Peltikattoja on tässä kotipaikalla ihan hyviä 60-luvun alussa laitettuja.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 01 marraskuu, 2022, 03:12Joku mielikuva on, et silläkin oli joskus historiassa asbestiongelma, mut ehkä ne sai sen korvattua jollain.
Eli jos merkit pitää kutinsa, niin joku ikivanha Onduline on hyvää ja uudemmat sit jotain muuta...

Ei liene olemassa tuon ajan eriste- tai katemateriaalia, missä ei ole asbestia, paitsi peltikate ja päre.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 01 marraskuu, 2022, 03:16Kyllä meillä ainakin mökillä märkäni. No saman 20-30 v. kestivät mitä muutkin huopakatot. Peltikattoja on tässä kotipaikalla ihan hyviä 60-luvun alussa laitettuja.
Saareen rantasaunalle tuli tehtyä palahuopakate ilman aluskermejä 21 vuotta sitten. Sitä pitää varmaan kohta alkaa katteleen sillä silmällä. Tosin hyvin alta tuulettuva se kyllä on.
En varmasti oo.

Smirkelimies



Taas tulin tekemään vähä viimeistelyhommia. Ruuvailin lisää kulmarautoja kattoparruihin ja kasailin puuta liiteriin.

Aika kostean nihkeä keli, mut Iltiksen konepellillä ei ollu vesipisaroita. Liiterit suojaa sivut hyvin, aluskate yläpuolella, kuivaa soraa alla niin kosteus vaikuttais pysyvän ainakin ny hallinnassa.

Voisi olettaa että polttopuut liitereissä auttaisi ainakin hieman kosteuden tasauksessa, tai ei ne varmaan ainakaan haittaa.

Jyrsijämyrkyt pitää vielä laittaa liiterin alle. Oravatkin osaa olla uteliaita, äkkiä syö katon puhki ja asettuu asumaan.

pantera

Oon vähä kattellu et jos tollasen pariladon hommais ens kesäks.
Onko toi sun katostila minkä kokonen?
Aika moni on 4m syvä ja se tuntuu aika lyhyeltä autokatokseksi?

LPR

Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 marraskuu, 2022, 12:13Oon vähä kattellu et jos tollasen pariladon hommais ens kesäks.
Onko toi sun katostila minkä kokonen?
Aika moni on 4m syvä ja se tuntuu aika lyhyeltä autokatokseksi?
Sillein toisin päin 4-metrinen, että olis tuo lato joku 4x4 m ja sen lisäks päästä sisään ajettava 4 m leveä ja vaikka 6-7 m pitkä autokatos. Siihen sitten toki loppukatselmuksen jälkeen pikkuhiljaa ovet ja lämpöeristys ja lattiavalu ja puulämmitys ja...
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 marraskuu, 2022, 12:13Oon vähä kattellu et jos tollasen pariladon hommais ens kesäks.
Onko toi sun katostila minkä kokonen?
Aika moni on 4m syvä ja se tuntuu aika lyhyeltä autokatokseksi?

Pitäis mitata tarkemmin, pitkässä autossa jää perä tai keula ulos. Räystään reunasta reunaan reilut viisi metriä. Ladon hirsi 4 m mutta salvos nipistää sisämittaa joka on 3.8x3.8

pantera

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 25 marraskuu, 2022, 08:55Pitäis mitata tarkemmin, pitkässä autossa jää perä tai keula ulos. Räystään reunasta reunaan reilut viisi metriä. Ladon hirsi 4 m mutta salvos nipistää sisämittaa joka on 3.8x3.8
Eikä tarvi olla isokaan jenkki kun jää osa taivasalle. Mustangikin on yli 5m pitkä... no asiassa on puolensa ja puolensa... voi Frau P'lle vakuuttavasti perustella miks ostin tommosen Jeep Rubiconin , se kun  sopii möksän autokatokseen

LPR

Lainaus käyttäjältä: pantera - 25 marraskuu, 2022, 08:58Eikä tarvi olla isokaan jenkki kun jää osa taivasalle. Mustangikin on yli 5m pitkä... no asiassa on puolensa ja puolensa... voi Frau P'lle vakuuttavasti perustella miks ostin tommosen Jeep Rubiconin , se kun  sopii möksän autokatokseen
Jos mitään meinaa puuhastella, niin keulassa ja perässä oltava ähintään 1 m tilaaja ovien pitää mahtua aukeamaan täysin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Smirkelimies

Tuohon pulpettikattomalliin vois sopia aika hyvin välikön jatkeeksi harjakattoinen lisäosa, "porstua". Ehkä.

Tai joku muu lisälippa etupuolelle.

Hirsien päihin on helppo liittää jatkohirttä kulmaraudoilla ja  kehikon tekijä tekee muutoksia toiveiden mukaan. Tuo on ison lapsen legopaketti.

Turre11

Lainaus käyttäjältä: LPR - 01 marraskuu, 2022, 03:18Ei liene olemassa tuon ajan eriste- tai katemateriaalia, missä ei ole asbestia, paitsi peltikate ja päre.
Ja joissain pelleissä on asbestipinnoite....

Smirkelimies



Pistin oviaukkoja umpeen valkosella aluskatteella. En älynnytkään aiemmin että siitä tulee valo hyvin läpi. Melkein ku ois ikkuna. Jätin alas reilun rakosen. Matalalle puolelle lisäks aukon sivutkin auki niin luulis ilman liikkuvan.

Smirkelimies



Jees, kevät tulee! Etelässä jo ajelevat, täällä on korpi-talli vielä lumen saartama. Eilen pistin Iltikseen mittarin paikalleen ja kokeilin käynnistää, hetihän se hörähti, hyvä juttu. Kaipa se nelivedolla tuolta kömpis, vähä jo polttelis ajella.

Yllättävän paljon kestää jättää oviaukkoa auki alhaalta ja sivustakin. Aurinko pääsee paistamaan tuohon niin kosteudet ei näyttäisi olevan ongelma, toisaalta eipä tuossa o paljon muuta kuin peltinen ruuhi palkkien päällä.

Taakse on tullu melkonen lumikasa, kaadoin talvella yhden puun sieltä että lumet pääs vähä kauemmas.

Yhtään tuulivauriota ei ole tullu vaikka syksyllä oli joku rajumpikin myrsky.

Ihan ok rakennus hintaansa nähden minusta. Joku eteis-siipi tuohon keskelle ois hyvä lisä. Aluskate on hyvä olla ni ei tippase. Voi olla että ei tehdä ovea keskelle ekana kesänä kun voi olla et se ois turha ja tiellä vaan.