Kevari teinille

Aloittaja LPR, 27 maaliskuu, 2024, 00:29

« edellinen - seuraava »

LPR

Tuli tällainen homma eteen. Kummipoika täyttää heinäkuussa 16 v. ja kuulemma pitäisi kevari hommata. Pojan isä sälytti ideointia ja konsultointia minulle, kun isän kokemukset kaksipyöräisistä moottoriajoneuvoista loppuu Raisuun kasarilla. Kevarikortin haluun taustalla kummittelee ilmeisesti ainakin osittain ukin lupaus lahjoittaa oma Viragonsa, kunhan poika täyttää 18.

Pojalla on nyt uusi mopedi, olikohan Derbi muistaakseni. Uuden mopon sai rippilahjaksi viime vuonna. Nyt haaveilee kevarista, ihan järkevää, jos ison pyörän selkään myöhemmin aikoo. Budjetti on jotakuinkin sitä luokkaa, mitä tuosta vuoden ikäisestä mopedista saa käytettynä myydessä ja ehkä vähän omia säästöjä päälle. Uusi tuollainen mopo taitaa olla n. 3500 e luokkaa, saisiko käytettynä vuoden vanhasta 2500? Syksy oli pitkällä kun sai mopon ja pääkaupunkiseudun tutkintoruuhkien takia kortin sai vasta myöhään, nyt on mopolla ajettu vasta n. 500 km. Tuskin monta tuhatta kesällä ajaa, eli melko uudenveroinen varmaan on loppukesästä.

Mutta itse ongelmaan. En minäkään ole kevareiden kanssa touhunnut kuin viimeksi ysärin alussa, kun itselläni oli täysyehoinen Honda NS 125 R2 Rothmans edition. Minkähänlainen pyörä olisi järkevä tuohon hintaluokkaan? Käyttö olisi luonnollisesti kaupunkipyöritystä pääkaupunkiseudulla, mutta ehdottomasti olisi oltava järkevästi ajettava n. 250 km siirtymiä Etelä-Savoon, ainakin osin valtateitä, eli enska on varmaan pois suljettu. Rajoitetuin tehoin matka-ajo on vähän väkinäistä kaiketi pyörästä riippumatta. Onko nykyään kevareina ihan kyykkypyöriä? Kaiketi "matkapyöriä" ei ole? Vai joku supermoto? Tai jotain siltä väliltä, joku bomber? Kyykkypyörän luulisi vähällä tehollaan kulkevan paremmin tien päällä pienemmän ilmanvastuksen takia. Eikä ole mukava hankuuttaa pitkiä matkoja supermotolla pystyssä. Itse en näitä "uusia merkkejä" tunne lainkaan, tekeekö niillä mitään? Oma valinta olisi joku kolmesta suuresta japsimerkistä, mallista ei mitään hajua. Saako tuohon hintaluokkaan ylipäätään huoletonta vähävikaista käytettyä? Korjaamossa remontit joutuisivat teettämään tai sitten pitäisi tuoda minulle korjattavaksi n. 250 km päähän. Perheen moraali ja vanhempien ymmärrys on sitä luokkaa, että mihinkään laittomiin virittämisiin tai rajoittimien poistoon ei voi ryhtyä, hyvä niin...

Asiasta on vasta puhuttu isän kanssa, haluaisin vähän pohjustaa asiaa itselleni, epäilen, että pääsiäsipyhinä saattaa tulla keskustelua.

Nyt saa heittää ihan vapaata asiallista keskustelua aiheesta, pojalla ei ole minkään värisiä silmälaseja asiassa. Minulla on lievä sumekolainen vihersuodatin ja tosiaan "uusista merkeistä" ei ole mitään mielipidettä, en edes tiedä mitä kaikkia niitä on.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Pitääkö se olla joku kyykky- tai tiepyörä? Jollain kevytendurolla vois olla monipuolisempaa alotella. Taitaa niissäkin olla jo nykyään jotain puolienduroita "supermoto"tyyliin.
En varmasti oo.

Kyrpov

Nelarilla matkanteko paskea jos ei ole kevyt kuski tai joku cb125.

Joku hyosung comet tyylinen katupyörä/vähän pystympi on myös nelari ja jaksaminen riippuu taas kuskista.

Mulla oli 92 suzuki rgf ajalta kun suuret valmistajat kisaili hyvistä ominaisuuksista. Peittos uudemmatkin jarrujen ja usd keulan ym ansiosta.

En tiedä miten nykyään noita saa, toki joku aprilia rs tai cagiva mito uudempia mitä vois olla.

Toki taitaa endurot/supermotot olla muotia vieläkin jos ei sitten traktorimönkijä. Voi vaatia suostuttelua joku kyykky?

Mun valinta olis kyykky jokatapauksessa. Pitkä matkakin sujuu hyvin. Noissa tehottomissa pystymalleissa tuulikin painaa. Ja nuo on vielä aika näppäriä pyöritellä kaupungillakin kevari kokoluokan kyykyt


Polttoaineenkulutus toki iso miinus noissa 2tahtisissa.
Sinä vain

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 27 maaliskuu, 2024, 08:55Polttoaineenkulutus toki iso miinus noissa 2tahtisissa.
Ymmärsin, että haussa on melko tuore laite. Vieläkö 2t kevareita tehdään?

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 maaliskuu, 2024, 11:08Ymmärsin, että haussa on melko tuore laite. Vieläkö 2t kevareita tehdään?


no ei varmaan
Sinä vain

rb

Kyl mäkin kakstahtarilla lähtisin.
Joku Jammun YZF näyttää kyllä helvetin hienolta, mutta kun motin alakerta lahoo jo kaupunkipyörityksessä, niin saati sitten 250 km siirtymällä.
Et etsi vaikka se kyykky Aprilia, mikä on vielä Rotax 123 mosalla.
Siihen mikroautopojilta pakoaukonsäätimellä varustettu pytty ja joku järkevä paisari, niin hammasta isommalla eturattaalla se jaksaa pitää satasen matkavauhtia, vaikka ois isompikin ukko päällä.


Toyopet

Lainaus käyttäjältä: rb - 27 maaliskuu, 2024, 11:38Kyl mäkin kakstahtarilla lähtisin.
Joku Jammun YZF näyttää kyllä helvetin hienolta, mutta kun motin alakerta lahoo jo kaupunkipyörityksessä, niin saati sitten 250 km siirtymällä.
Et etsi vaikka se kyykky Aprilia, mikä on vielä Rotax 123 mosalla.
Siihen mikroautopojilta pakoaukonsäätimellä varustettu pytty ja joku järkevä paisari, niin hammasta isommalla eturattaalla se jaksaa pitää satasen matkavauhtia, vaikka ois isompikin ukko päällä.


Taisi olla kanssa, että pitää olla virittämätön ja täyttää lain kirjain eli 11kW (~15hv), A1 kortti.
 ::)
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

rb

Lainaus käyttäjältä: LPR - 27 maaliskuu, 2024, 00:29Perheen moraali ja vanhempien ymmärrys on sitä luokkaa, että mihinkään laittomiin virittämisiin tai rajoittimien poistoon ei voi ryhtyä
Sorry.  :-[  Luimpa huolimattomasti.
Mut edelleen mihinkään piikki nelariin en koskis edes pitkällä tikulla.
Joo... Kakstahtarista voi mennä mäntä, mut se on helvetin paljon helpompi vaihtaa, kun nelarin kiertokanki
kun se on oksentanut laakerirullat kampikammioon.

EDIT:   Sen verran vielä, että siitä on nyt kymmenenvuotta kun meillä oli 16 vuotiasta jälkikasvua ja mun tiedot on siltä ajalta, että jos jollain on tuoreempaa kokemusta, niin tuokaa se ihmeessä esiin.



Turre11

Niitä uudenmallin mankeja on saanut alle 3 kiloeuron. Oon kokeillut ja ihan hauska ajella, vaikka ei mun 85 kilon alla hirmuisesti kulkenutkaan. Bensaa vie satasella vähemmän, ku ameriikanjenkki tyhjäkäynnillä tunnissa, sopii nuoren budjetille.

Kyykky vois olla maantielle sopivampi, kaverilla oli aikanaan hondan cb, jolla se kihnutti pitempiäkin matkoja. Laatupeli oli, ei mitään vikoja.

En supermotollekaan irvistelis ollenkaan.

Tuon hintaluokan japsissa parin vuoden ajeluilla korjailut rajoittuu todennäköisesti perus huoltoihin

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 27 maaliskuu, 2024, 04:34Pitääkö se olla joku kyykky- tai tiepyörä? Jollain kevytendurolla vois olla monipuolisempaa alotella. Taitaa niissäkin olla jo nykyään jotain puolienduroita "supermoto"tyyliin.
Ei ole vielä enemmin pojan kanssa ehditty juttelemaan, mutta ymmärsin, että sellainen millä viihtyy myös tien päällä. Omasta kokemuksesta en kyllä pitkiä matkoja ihan puhtaalla enskalla välttämättä ajais. Pysty ajoasento kädet leveällä on melkoinen ilmanvastus. Voi olla pitemmän päälle rasittava ja rajoitetun piikin vähätkin tehot hukkuu ilmanvastukseen.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

LPR

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 maaliskuu, 2024, 11:08Ymmärsin, että haussa on melko tuore laite. Vieläkö 2t kevareita tehdään?


Joo, ei mitään kovin vanhaa. Sellainen saisi olla, mitä ei paljoa tarviis ruuvata. Munhan se pitäis 250 km päässä tehdä tai sitten joutuvat käyttämään korjaamolla. Jotain pikkujommia osaisivat itsekin tehdä, mutta ei ole muuta paikkaa kuin taloyhtiön piha. Täällä meillä muukin heidän kalusto huolletaan lomilla tms.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton


LPR

Lainaus käyttäjältä: Springer - 28 maaliskuu, 2024, 07:43https://www.nettimoto.com/honda/cbr/2969605
Joku tuon tyylinen voisi olla. Pitää nyt pojan kanssa keskustella minkätyyppistä pyörää haluaa ja sitten alkaa etsimään. Ei kuitenkaan hengen hätä ole vielä, menee heinäkuulle, että saa kortin. Lähinnä tämän keskusteluketjua avasin, kun olen itse niin pihalla nykypiikeistä, kun  ensi viikolla tulee 35 vuotta siitä kun harkkakolmion piikin perään sain.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton