Kuormavaunut

Aloittaja kuutio, 04 maaliskuu, 2020, 16:15

« edellinen - seuraava »

kuutio

Sopisiko näillekin avata oma vitja? Siis ei Ns hupikuorkeille= subbe ja muut..

Kylhä näitäkin harrastetaan, muitakin kun esim Kenwortteja yms.
Ja aina myös toi hyötynäkökohta. Jos omistaa pienenkin kuormurin niin tuntuu tulevan kavereita..

Niinkun tohon kaluston noutoketjuun jo mainitsin nii ite sain monivuotisen haaveen toteutumaan. Monta vuotta ilman pikku kuormavaunua.. ihan eka oli VW LT 40 aika ankea laitos.. toka oli KontioSisu - 78 vaihtolavalla jossa kiinni pikkunosturi. Ex-TVH, tätä paljon morjesteltiin tienpäällä.. Ja Leylandin turbokiisselillä. Jäi sitte muutaman pikkuvian takia leimaamatta niin alkupään omistajat kävivät ostamassa sen itselleen takasin.
Sitte tuli lunastettua Scania P82, on vähän ajettu ex-kouluauto mutta tietty kiinteellä lavalla ei niin käytännöllinen. Pitkään seissyt, aina välillä ettiny vaihtolavavehkeitä tohon mutta sitte tuli eteen toi 3-sarjalainen pikkuscania ja tosiaan mun toivevarusteilla:vaijerivehkeet ja hytin takana pikkupilkki.

Mites muilla nää tämmöset, löytyykö muiltakin kuormavaunujen pentuja?
All work and no play makes Jack a dull boy.

Therealsamppa

Jaa niin puhe on lastbiileistä.

Kyllähän kuorma-autot kiinnostaa, pahin kipinä tais iskeä vuonna 2016, naapurilla on 124 vesipää-Scania, siinä oli kiinteä lava pitkällä peräylityksellä. Kaivinkonetta kun oli hänen tarkoitus sillä kuskata, tahtoi minua tekemään siihen hydraulinen ajorampin että saa koneen ajettua kyytiin. Se tuli rakennettua ja samalla fiilisteltyä sitäkin autoa, ja totesin että tämmöinen on saatava.

Siitä sitten nettikonetta selaamaan, halvin kippiauto mitä löytyi, Sisu M-168. Ikää kun oli silloin 20 niin en saanut vielä ajaa tiellä. Leiamakuntoon sen laittelin ja myin eteenpäin.

2017 syksyllä kun C-kortin ajoin, sitten taas halvinta autoa katsomaan  ;D  Pudasjärveltä löytyi 143 Scania, 6x2 housukipillä ilman lavaa. Leimaakin siinä oli vähän ja katsastukseen piti jousen hela vaihtaa taakse, ja olikohan vuotava jarrukello minkä vaihdoin, leima tuli.

Lavan siihen purkaamolta ostin ja sovitin päälle. Turkis eläimen sontaa sillä tuli paljon kärrättyä, ja maansiirtohommaa satunnaisesti.

Sitten kävin liikennelupa kurssin, kuukauden kurssi ja päälle koe, aivan saakelin vaikea oli, läpi meni kumminkin ekalla yrittämällä  ;D

Enää puuttuikin yhdistelmäkortti, siitä eräs autokoulu teki naurettavan halvan tarjouksen niin kävin sen ajamassa. Puoliperävaunun kans niin ekalla kertaa tuli sekin läpäistyä  8)

Mitäs sitten, Scaniasta puuttui vetokytkin, renkaat aivan lopussa oli vetäviltä ja teliltä. Nettikonetta selaamaan ja Turussa oli Sisu E14 ilman leimaa, 4 akselinen, kippilavalla, vetovarustuksella. Huvikseen kysyin netissä vaihtuuko päittäin, vaikka puolet kalliimpi oli pyynti siitä mitä ite siitä Scaniasta maksoin. Soitti sitten että tervetuloa kaupoille.

Leimaremppa tonnilla siihen, telin kynkät oli aivan lopussa, vaihdoin siihen teliakseliston kokonaan, taka-akselin stefa piti vaihtaa, samoin jarrukengät kun oli öljy pilannut.

Sillä on tullut tyytyväisenä ajeltua vuoden päivät, kaikkea mitä kippiautolla pystyy tehdä. Kuitenkin mieli tekis jotain monikäyttöisempää autoa, nyt on CE korttikin niin kärryä pystyis kiskoa.

Saa nähdä minkälainen auto seuraavaks tulee laitettua, Sisu SM, PT-ruiskukoneella kiinnostelis eniten, vetopöytä tai vaihtolava-auto. Kunhan hyvä yksilö löytyisi

Vanhalla velattomalla autolla on mukava ajella, ei tarvi stressiä ottaa  ;D
Pulling out is always the hardest one, isn't it?

Lerssinen

Joku armeijan käynyt neliveto SK tai vastaava niin olis loppuelämän peli  8)

HendriXXX

Ziliä mä oon haaveillu armeijasta lähtien. Ois mukava sillä käydä ruokakaupassa välillä..  ;D

Siitä paloautosta tykkäsin mikä meillä oli, vähä kyllä polttelis samantyyppinen saada vielä joskus.  ::)

Nooh, ehkä vielä joskus.  8)

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 09 maaliskuu, 2020, 21:36Ziliä mä oon haaveillu armeijasta lähtien. Ois mukava sillä käydä ruokakaupassa välillä..  ;D

Siitä paloautosta tykkäsin mikä meillä oli, vähä kyllä polttelis samantyyppinen saada vielä joskus.  ::)

Nooh, ehkä vielä joskus.  8)

Mullon muuten zil-131;n työkalut ja justeeri, justeeri on tallessa ja työkalut turhan hyvässä tallessa

Alkuperäinen lapio oli joskus inttiaikoina kadonnut ja korvattu rautakangella ja rengasraudat oli kadonnut mailmanturuille


En tiiä onnistuisko vieläkin zil-131 ostaa osanumerolla
Koko varaosaluettelon alussa on koko autolle osanumero ja tyttö kostamuksessa oli sitämieltä et jos numero löytyy niin he kykenee toimittamaan sen
Pikkasen selvittelyä. Ois kuulemma tullut puulaatikoihin pakattuna  :+1: 

HendriXXX

^^ ai prkl, ois uutena makia Zil.  :))
Varsinainen ekoteko.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 12 maaliskuu, 2020, 06:26^^ ai prkl, ois uutena makia Zil.  :))
Varsinainen ekoteko.

Käytin kaasarin kourassa ja ihmettelin sitä aikani

Noh säätelin sit ilma-seos neulat samaan et just tuntu sormenpäissä kurkuissa kärjet.
Lakkasi savuttamasta ja vapisemasta

Ehjällä vaimentimella ja oikeammin säädetyllä kaasarilla et muuten kuule ku edestä ku 131zil on käynnissä ja sillonkin vaan viskon huminasta

Jotain värkkäilin kaasarin kopeloinnin jälkeen ja jäi virrat päälle, noh päätin sit kokeilla kammesta pyöritellä konetta ja ihmettelin et miks se ny käsille sylki tän kammen, kunnes tajusin et ei jumansuikka sehän käy tyhjäkäyntiä niin kauniisti ja eleettömästi  :o   :))


Oikein säädetyllä kaasarilla ja orkkismaasto renkailla parin tonnin kuormalla kapelli päällä 60-80 maantievauhtina zili taivaltaa 100km hörpäten 27L 95 bentsiiniä
Ähäskutti oli muuten tää auto jolla se 27L sadalle kulutus on mitattu
https://fin.auto24.ee/used/1787348
En tiiä miten nykyään, mut 10 vuotta sitten oli hyvin pidetty auto ja tuolla sisällä muuten on/oli lauteet ja takalaitaan sai silloin kiukaan roikkumaan, kun reissasi.
Zilin omistajan naapurilta mun piti ostaa Dnepr kolmiripasilla kansilla ja 750 koneella, oli lihakoukku kahvat ja kaikki. Noh pyöränomistajan rouva sit menehtyi ja homma tyrehtyi siihen, sittemmin joku idiootti oli kertonu minkä hintasia pyörät on muualla ja hinta pomppasi nollalla lisää  :'(

Joo onhan se 27L hirvee kulutus, jatkuva teliveto, traktorirenkaat ja omapainoa vaan 6tonnia+kuorma

Voi notta ku jostain saiskin zilin crate koneen, nostais sen jenkkiin keulalle kovan laatikon kaveriksi ja päästelisi maantietä 6litrasen kasin vaudittamana alle 10 kulutuksella, saattaisi se jopa hiipparoida kyllääkin ympäri alle kympillä

Neuvostoliitossa autokomppaniassa olleiden kahden venäläisen mukaan zilit on suunniteltu kulkemaan kuormattuna 1000km matka täysillä tankeilla eli kuormattuna kulutus on sorateillä 34L sadalle. Tosin se kuorma silloin on lavallinen sotilaita kamoineen

HendriXXX

Ai sulla on oikein ollutkin Zil. Cool!

Mä tykkäsin armeijassa niillä ajella, toiset kuskit ei aina niinkään. Toiset kun lähti leirille Maseilla ni mä menin aina kinuamaan Ziliä itselle.  ;D

Saatanan kova peli menee maastossa ja umpihangessa. Eihän sitä saanu kiinni millään kun järjen piti mukana mihin sen ajo.

Oulun Hiukkavaaran Zileissä oli isoja eroja miten ne pelasi. Ja kulutuksissa myös. Osalla meni litra kilometrille ja osa pääsi 40-50L satkulle.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 13 maaliskuu, 2020, 07:16Ai sulla on oikein ollutkin Zil. Cool!

Mä tykkäsin armeijassa niillä ajella, toiset kuskit ei aina niinkään. Toiset kun lähti leirille Maseilla ni mä menin aina kinuamaan Ziliä itselle.  ;D

Saatanan kova peli menee maastossa ja umpihangessa. Eihän sitä saanu kiinni millään kun järjen piti mukana mihin sen ajo.

Oulun Hiukkavaaran Zileissä oli isoja eroja miten ne pelasi. Ja kulutuksissa myös. Osalla meni litra kilometrille ja osa pääsi 40-50L satkulle.

Ne säätöruuvit on kait kaikissa erimittaset, ehkä jopa sillä periaatteella et miten sergei on sattunut ne sorvaamaan  :P
Sit kun säädetään ne ulkopuolelta mittaan, niin hyväähän se kulutukselle tekee  ::)

HendriXXX

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 13 maaliskuu, 2020, 08:29Ne säätöruuvit on kait kaikissa erimittaset, ehkä jopa sillä periaatteella et miten sergei on sattunut ne sorvaamaan
Heh, olihan ne kieltämättä aika karkeesti tehtyjä mitä nyt muutamilla eri zilillä sillon ajelin. Aika äkkiä niistä valikoitui "se oikea" itelle, jolla tuli sitten ajeltua loppu palvelusaika..  ;D

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 13 maaliskuu, 2020, 08:39Heh, olihan ne kieltämättä aika karkeesti tehtyjä mitä nyt muutamilla eri zilillä sillon ajelin. Aika äkkiä niistä valikoitui "se oikea" itelle, jolla tuli sitten ajeltua loppu palvelusaika..  ;D

Pitääköhän se paikkaansa et eivät ees ajatteneet itäkalustoa jumeihin, kunne sit oli sen verran jumissa ettei ilman koneita lähtenytkään


Kuulemma jossain harjoittelualueella oli hiekkarinne ollut. proto alko nousemaan, mersu ei tainnu päästä ees rinteelle, 69gaz oli noussu melkopitkälle, mut reippaasti pidemmpälle ku proto joka alko loikkimaan, zili nousi rinteeseen puoleen matkaan ja ural tai kraz oli noussu rinteen päälle asti.
Alik. joka siitä puhu ei tienny sanoa kumpi se sitten oli

Mut mitä kuullut zil-131;n meno kyvystä, niin se on samaa luokkaa ku nivalla

Lerssinen

Vuosangassahan se rinne oli, siellä minäkin maastoajokursseilla päästelin.
Lopen kuittina oli Gaz66, olenkin niin ihme apina että kykenen ajamaan millä vain.

HendriXXX

Oliko se tuo gaz66 missä oli se vaihekeppi likellä takaseinää? Eka kerta sen ratissa oli pieni hämmästys että mitä viddua tuo keppi tuolla tekee..  :rotfl:

Lerssinen

Juuri se, takaseinässä oli kolo että sai vetäistyä pakin päälle. Varustukseen kuului hyttiin ripustettava riippumatto, erittäin mukava nakkipiilo  ;D

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 13 maaliskuu, 2020, 13:45Juuri se, takaseinässä oli kolo että sai vetäistyä pakin päälle. Varustukseen kuului hyttiin ripustettava riippumatto, erittäin mukava nakkipiilo  ;D

Päiväkoppisella 3 sarjasella seikkaillessa mietin, et pitäis tehdä riippumatto jonka vois asentaa ovien karmien väliin

Siinä mukavasti heräiskin, jos joku olis tunkemassa hyttiin luvatta kun rynkkyisi pitkin hyttiä