'60 Chevrolet Impala HT

Aloittaja 1320, 12 maaliskuu, 2020, 12:47

« edellinen - seuraava »

puu

No nyt on tämäkin bongattu Mobilistilehden facebook-ryhmään.

1320

Eipä ole tätäkään tullut päiviteltyä sitten viime kesän. Lokakuun loppuun asti tuli pidettyä Impalaa liikenteessä ja kurvailtua, tarkkaa tietoa ei ole paljonko kilsoja kesän aikana kertyi, mutta epäilys on että jossain 5000-10000 välissä on varmaan kesän kilsat. Kun käyntihäiriöt saatiin Västeråsissa kuriin, niin sittenhän loppukesän auto toimi tuolla pahvilla korjatulla jakajalla oikein hienosti.

Ainoa isompi murhe oli se että Impala alkoi savuttamaan öljysavua jonkin verran etenkin jos auto seisoi tyhjäkäynnillä vähänkin pidempään. Tämä oli ainakin pakko korjata talven aikana.


Talven puuhastelut alkoi kuitenkin ekaksi lämppärinkennon tarkastuksella, kun apparin puolelta tuulilasi meinasi alkaa hieman huurtumaan. Tässä kenno on auton sisällä, sain onneksi purettua sen ilman isompia jäähdytysnestesotkuja pois. Sieltä paljastui alkuperäinen kenno vuoden 1960 leimoilla. Senverran kosteaksi oli kennon alareuna päässyt, että kiikutin sen lentokentän kupeeseen Suomen Jäähdytinpalvelu Oy:lle. Itse kenno vaihdettiin ja käskin maalaamaan koko hoidon mustaksi samalla, kun muuten kenno näkyy turhan paljon kojelaudan alta. Varoittelivat, että maali saattaa hieman kärtsätä ekoilla ajoilla, mutta ei siitä kovin suurta hajuhaittaa tullut.

Vanha pois....



...Ja uus (tai siis korjattu) tilalle. ;)
Harmi ettei korjatusta kennosta muistanut ottaa kuvaa, hienoa jälkeä tekivät, voin suositella kyseistä firmaa muillekin. Myös kennon "kotelo" vai mikä tuo nyt sit onkaan, tuli maalattua uusiksi samalla.



Öljysavun poisto-operaatio alkoi samoihin aikoihin, epäilys oli että ohjurit/ohjurinkumit on huonot joten ei muuta kuin purkamaan.





Ohjurinkumit olikin muuttuneet kivikoviksi. Muutenkin olin laittanut jostain syystä paikalleen vain o-rengasmalliset kumit, kun parempiakin olisi tarjolla. Nyt kannet kävi koneistamolla, jossa tehtiin kokonaan uudet ohjurit ja samalla kansitasot ja venttiilien seetit hiottiin kevyesti. Itse laitoin vielä sateenkaarimallin venavarrenkumit, niiden pitäisi olla kuitenkin noin sata kertaa o-renkaita paremmat.





Yhtään kuvaa kasatusta konehuoneesta en näköjään muistanut ottaa, mut eipä sen ulkonäkö miksikään muuttunut. ;) Uusi parempilaatuinen virranjakaja tuli laitettua pahvilla korjatun tilalle tämän remontin yhteydessä.

Vappuviikolla sain Impalan kasattua ja ajoon, hyvin on toiminut eikä enää savuttele yhtään. Vappuna käytiin Vaasassa katsomassa Matchboxia, eli siinä tuli samalla noin 1000 kilsan koeajo tehtyä. :)




Nyt täytyy muutamia pieniä parannuksia tehdä ennenkun muutaman viikon päästä olisi taas lähtö Västerås Summer Meet / Power Meet / Street Week Sweden reissulle. ;)
Tradition Never Goes Out of Style!

Jussi

Kyllä nuoriso onneks jaksaa tehä.
En varmasti oo.

1320

Pakkohan se on, niin saa pidettyä näitä liikenteessä. ;)


Kohta on lähtö Power Meet/Västerås Summer Meet/Street Week reissulle Ruotsiin, joten sitä ennen piti tehdä muutamia pikku paranteluja.

Pakoputkien toinen takakiinnike oli revennyt irti ja toinenkin oli sen näköinen ettei olisi välttämättä enää kovin kauaa kestänyt. Noi tuli tehtyä vähän turhan ohuesta tavarasta silloin pari vuotta sitten, joten nyt tein uudet kiinnikkeet huomattavasti paksummasta lattaraudasta, eli nyt pitäisi pysyä. Samalla kokeilin huvikseni miltä kuullostaa jos tökkää Glasspackit putkien päihin noiden Raptorin pönttöjen lisäksi. Ääni muuttui matalammaksi ja hiljenikin hieman, eli oikeastaan just sitä mitä halusinkin. Joten hieman piti muokata vanhoja putkia ja tehdä vielä päihin toisetkin roikottimet että sai Glasspackit kunnolla kiinni ja korilinjojen sisäpuolelle.



Takajousitus painuu melko alas jos konttiin laittaa vähänkin tavaraa, joten ostin Hi-Jackers ilmaiskarit ja virittelin ne paikalleen. Ilmaletkut sain vedettyä kätevästi kontin pohjassa olevien läpivientikumien läpi ja täyttöventtiili tuli takaluukun lukkokappaleen yhteyteen helposti saataville, eikä tarvinnut tehdä yhtään reikiä mihinkään. Nyt saa säädettyä perän normaaliin korkeuteen vaikka olis tavaraakin kyydissä.

Peräöljyt vaihdoin samalla kun auton alla olin.



Käsijarruvaijerin jakokappaletta tuli myös auton alla hieman entrattua, kun vaijeri pääsi aina karkaamaan käsijarrun vapautuksen yhteydessä eikä tämän jälkeen käsijarru tehonnut kuin vain toiseen pyörään. Nyt sekin toimii.


Etuparkkien lasit oli melko kulahtaneet, joten vaihdoin uudet tilalle. Kehykset kiillottelin kromitahnalla ja sitten kasaus uusien tiivisteiden kanssa.




Takana apukuskin puoleinen takavalopaneeli jäi viime vuonna maalaamatta, joten tuhersin mustat raidat siihenkin. Pensselillä ja vapaalla kädellä tietty, karmea homma, mutta lopputulos lienee vaivan arvoinen. Takavalojen pohjien ja takavalonlasien tiivisteet tuli samalla vaihdettua, kuten myös itse takavalonlasit kun vanhat oli suunnilleen yhtä hyvässä kunnossa kun noi etuparkkien lasitkin...




Ulkopeili lahosi viime kesänä käsiin, sain sen tilapäiskorjattua teipillä mutta kovin kaunis se ei enää ollut. Joten Classic Industriesilta uusi '60:n peili ja se paikalleen.




Hattuhylly piti myös korjata, vanha alkoi aina lepattamaan jos ajeli yli viittäkymppiä HT lasit alhaalla. Vanha hattuhylly oli pahvinpala joka oli "verhoiltu" mustalla keinonahalla, uuden hattuhyllyn leikkelin kovalevystä ja se on nyt kiinnitetty parilla ruuvilla paikalleen. Saa nähdä miten toimii, keinonahka tarttui hyvin kovalevyn yläpinnalle joka oli kiiltävä, alapuoli oli huokoinen ja sinne en saanut keinonahkaa kovin hyvin tarrautumaan kovasta yrityksestä huolimatta. No, ei se ainakaan huonompi ole kuin ennen...



Laitoin sisälle myös tupakansytkärin toimintaan, että saa puhelinta ladattua ajon aikana. Sinne tuli kaikki uutta, vanha pohja oli kokolailla tuhoutunut ja johtoja ei löytynyt ollenkaan.


Ennen reissuun lähtöä tuli tehtyä perus putsaus, eli pesu, vahaus, pikainen konehuoneen putsaus ja sisustan sekä takakontin imurointi ja lasien sisäpesu.





Kohta täytyy starttailla hakemaan nimimerkki Fileeraus kyytiin ja sit kohti satamaa. ;)
Tradition Never Goes Out of Style!

rb

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 04 heinäkuu, 2023, 14:33Pakoputkien toinen takakiinnike oli revennyt irti ja toinenkin oli sen näköinen ettei olisi välttämättä enää kovin kauaa kestänyt.
Se on ihana tehdä X runkoiseen putkistoa.  :-\
Jos se ei kolise runkoon, niin sitten lattiaan, kun ylimääräistä tilaa siinä keskellä ei ole kumpaankaan suuntaan.