Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Juu, ainakin puoli tuntia...
Paskat kattopeltiset sisä-ja ulkohelma pois, uudet tilalle... Palat lattiaa (ja ainakin reunat) uusiksi ja poikkipalkkien päät.
Lattiat ja poikkipalkit on kiinni SIKA-kitillä. Palkkien ja helman välissä on noin 1 cm tyhjää...

juhapih

Jeeppiin verhoilin tuon kannen ja ne peitelevyt aamutuimaan...



Tuommoista tulossa.



Nyt pitäis löytää semmoiset päältä painettavat pikaliittimet, joita kilpavehkeissä käytetään.
Yhdet löyty inttervepistä, mutta ovat 64 mm kokoiset... paljon sievemmät pitäis löytää.


juhapih

Noin se sopii (no alla pilkottaa oikeat osat)



Concordin korjatut lattiat hioin ja maalasin...

Ja hitsasin tuon korjauspalan sivuikunan kohdan.


juhapih

Ja taas etenee...

Leikkelin tuommoisen pellin 0,7 levystä.



Kohdistelin sitä hieman.



Aika monta reikää se peittää...



Leikkasin siihen vinyyliä ja liimasin sen kiinni. Tuon verran pitää liimata etukäteen noita reunoja.



Käänsin loput reuna maalarinteipillä ihan vaan malliksi.



Tuommoista kait tavoittelin...



... kun paintilla taiteilin.


juhapih

Matadorin renkaat tulivat jo rengasliikkeeseen, mutta vanteet on vielä sökö kunnossa...

Joten oli aika hakea sopiva pyörän napa ja laittaa se tuohon painosorviin. Sen istukka kun on niin pieni, ettei siihen saa vannetta normisti kiinni.



Siihen vaan sitten vanne kiinni. Tuo kärkilukitsin menee just sopivasti laakeriin ja vanne mahtuu just tuosta raosta.



Hieman jo testasin... hyvin pelittää.. Yhteen vanteeseen pitää hitsauttaa alumiinia, kun on ottanut hieman osumaa...

juhapih

Jeepin kojelaudan alarunko oli sitruunahapossa. Ero putsatun ja alkuperäisen välillä aika selkeä.



Vannesavotta jatkui.
Yksi vanne oli ottanut kovaa osumaa. Kaveri täytti niitä alumiinilla.



Tuossa on ne hitsit kello kympissä ja yhdessä...



Aika hyvä tuli. Vielä pitää hieroa noita, että saa viedä kumisuutarille.

juhapih

Vanteita hinkannut monta päivää... mutta laitoin kojelaudan runkoon hieman vahviketta, että olisi edes nestattavissa paikoilleen...



Kun nyt puuttuu tuo hanskalokeron runko, täytyy varmaankin hitsata palkki tuonne lisäksi.

Niin ne vanteet... kiiltää ku papin k....  :o



aika hyvin noin huonoista...   8)

juhapih

Vanteet meni tänään kumisuutarille...

Jeepin kojelautaa testasin paikoilleen. Hyvin sopii.

Ja museoAmericanin mittarit ei alkaneet toimimaan. Siis piirilevy pazkana... Pitää irrottaa mittaristo remppaa varten.  >:D  Pitää jättää kinneri talveksi kotitallille.

Maalasin muorilassa ulkoseinästä uudet laudat punaiseksi, todella punaiseksi, Matadorin maalauksesta 2013 jääneellä Hammer-pazkamaalilla.


juhapih

Hain renkaat Autiotradingilta.



Sovitin yhtä taakse...



...ja eteen.





Sitten hieroin hieman Conccaa...

Putsasin tuon repsikan kyljen ulosvedetyn kohdan viimeistä sipistelyä varten. Merkkasin korkeat kohdat ja matalat paikat. Hitsasin tukkoon noita vetolappujen reikiä.



Aloin hinkkaamaan kutistuslaikalla noita korkeita paikkoja. Nehän madaltuivat helpolla ja samalla tuo etummaisin matala paikka nousi melkein oikeaan korkoon!!


juhapih

Tuota samaa kylkeä hinkkasin kutistuslaikalla kohti oikeaa muotoa... Hieman vasaraa ja vastinta piti käyttää, siellä mihin käsi mahtui taakse... Alkaa olla aika liki oikeaa... ei toki valmis... Viikonloppuna voisi saada vaikka kittiä pintaan...

Irtokylki meni paikoilleen nyt "viimeistä" kertaa, mutta ruuveilla edelleen. Kun mittailin paikkoja, huomasin kaksi pielessä olevaa mittaa. Kuskin puolella se takatolpan reuna, mihin hitsasin sen alaosan, on liian sisällä. Painoin sen Portopowerilla ulos ja jätin pinteeseen pariksi päiväksi. Toinen pielessä oleva on takatolpan etureuna...se on ollut jo tehtaalta asti eri kohdassa kuin repsikan puoli. Otan siitä viisi pisthitsiä irti ja tuuppaan oikeaan paikkaan.  Silloin tolpan etureuna on OK kohdassa...

juhapih

"E61 farkusta purettu musta siisti kangas sisusta, etupenkit, takapenkit, ovipahvit, penkin sähköt ja jotain kiinikkeitä"

Nämä kotiutettu pojan Volvo-projektiin.

Kiitosta vielä kerran Sleepercooler.

juhapih

Taas taputtelin tuota Concordin kylkeä suoraksi... Muutaman tunnin hinkkaaminen laikalla ja vasartaminen ei juuri näy kuvassa. Paremmin näkyy maalin alta paljastunut pakkelointi... maalin alta löytyi hienoa kuplivaa pintaruostetta takavalon vierestä... Ahtaassa tilassa pystyi naputtamaan sisältä ulospäin vanhalla rengasraudalla. Yllättävän pätevä vasara... Tuota kanttia on paha saada ihan suoraksi...



Piti aloittaa tuon toisen kyljen hitsaus. Ennen kuin pistin hitsin päälle, niin vielä kerran zuumailin kaikkea... Istuvuutta ja kylkilinjaa, sitä pokkausta, kun oikein tuijotti... Niin eikös tuossa oven jälkeen siinä näkynyt taitos... jota ei toisella puolella ollut.

Siis mittanauha kouraan ja mittaamaan... ja olihan tuon paikkapalan etureuna 8mm liian korkealla! Tuo Hornetin ovitolppa on eri mallinen kuin Concordin, joten siitä ei ollut kohdistusapua. Mittailin tippalistoista ja muista reunoista... nyt sitten onneksi ennen paikoilleen hitsausta sen oikaisin...

8mm ero....  >:D



Ovi ja kylki muodostavat nyt suoran linjan tuossa pokkauksessa.



Sitten testasin vielä ikkunan peitelevyä... Sain muuten tuota takatolpan mittaheittoa naamioitua pois naputtelemalla sisäpuolelta peltiä ulospäin. En siis irrottanut sitä pistehitsestään... Tuo ikkuna-aukon pelti (ja sen tuleva paklaus) hieman tasoittaa heittoa



Jospa huomenna lanka palais...

juhapih

Ennen kuin alottelin mitään, ajoin Concan ulos ja laitoin ohuen listan kylkipokkaukseen.



Suora on...



Kaikesta huolimatta aloitin hommat pyöränkaaresta...



..ja siinä olleesta vetokohdasta.



Paha pois ja reuna kuntoon.



Uutta rautaa tilalle.



Aloin hiomaan pois tuota pakkelia ja sitä ruostetta...
Jäljelle jääneet maalit kertoo montuista.



Muutama vasaran isku tuonne sisäpuolelle, niin ne olivat poissa. Hiottu loppuun.



Kylki hiottu viimeisen kerran.



Vetäisin koritinan korvikkeen pintaan.



Sitten kahveen jälkeen tuon paikkapalan kimppuun.

Hillitöntä säätämistä ja hiomista ennen hitsiä.

Nyt on hepattu kiinni.





Alaosa edestä vielä irti ja pätkä pyöränkaarta puuttuu.



Tolpan profiilikin onnistui aika hyvin.



Tästä näkee kuinka väljällä sovituksella on tuo tolpan pelti hitsattu...


juhapih

Sain jeepin kojelaudan luukkuun nuo lukitustappijutut paikoilleen.



Concordea työstin myös, hitsailin saumoja...



...pisteitä...



..ja tuolta myös reunasaumaa...



...ja uusia paloja.



Ja sitten hioin tuota korviketta ja lisäsin sitä vielä hieman.




Sleepercooler

Mitä tinan korviketta käytät?
Kaikki on maksettu, niillä mennään....