Alumiinin anodisointi

Aloittaja juko7, 29 maaliskuu, 2021, 20:23

« edellinen - seuraava »

juko7

Onko kukaan värjännyt alumiinia anodisoimalla? Esim:

http://www.timohapponen.net/anodisointi/

Yritin ensin ohjeiden mukaan, sitten hieman väkevämmillä liuoksilla mutta väri ei tartu  :smashhead:

Jussi

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 29 maaliskuu, 2021, 20:23Onko kukaan värjännyt alumiinia anodisoimalla?
Ilmeisesti Timo Happonen on, muista en uskalla sanoa.

Tää heppuhan tekee kaikkee muutakin, mistä muut vaan haaveilee.
En varmasti oo.

sämpy

Eli pinta ei ole ollut huokoinen. Ilmeisesti itse oksidikerros on kuitenkin saatu aikaiseksi, sellainen harmaanhimmeä?

En ole itse tehnyt, sen verran monimutkainen prosessi. Mietin sitäkin, miten eri alumiinilaadut reagoi, niissäkin voi olla eroja.

Olisiko pinta päässyt jostain syystä sulkeutumaan ennen värjäystä, tai sitten kappale ei ole ollut puhdas/peitattu, jolloin oksidikerros ei ole edes syntynyt kunnolla. Tai jokin muu virhe kylvetyksessä.

Jos pinta olisi huokoinen, väri varmaan tarttuu kuin purkka tukkaan.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

juko7

Ilmeisesti en saa oksidikerrosta syntymään. Katodi kyllä kuplii iloisesti. Kolmas yritys takana ja välikiillotuksissa osa pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä.. Olisko huono johtavuus anodisoitavan osan ja sen kannakkeen välillä... tämä on vähän kuin opettelisi soittamaan jotain instrumenttia, ilman että on koskaan nähnyt tai kuullut sitä  ::)

Jussi

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 30 maaliskuu, 2021, 20:54Ilmeisesti en saa oksidikerrosta syntymään. Katodi kyllä kuplii iloisesti. Kolmas yritys takana ja välikiillotuksissa osa pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä.. Olisko huono johtavuus anodisoitavan osan ja sen kannakkeen välillä... tämä on vähän kuin opettelisi soittamaan jotain instrumenttia, ilman että on koskaan nähnyt tai kuullut sitä  ::)
Sehän vaan tekee hommasta kiinnostavaa.
En varmasti oo.

Anza

Asiaton kommentti ehkä, mutta onhan piuhat oikein päin? Ja onko virtalähteessä tenhua tarpeeksi suhteessa kappaleen kokoon?

Timo Happosen hommat on kovalla tasolla. Toiseen askarteluun liittyen itselläni meni ohjeissa tulkinta jossain kohtaa metsään. Eli jos löydät samasta aiheesta jonkin toisen videon, vaikka youtubesta. Se voi avata prosessin taikoja.

cdi

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 30 maaliskuu, 2021, 20:54Ilmeisesti en saa oksidikerrosta syntymään. Katodi kyllä kuplii iloisesti. Kolmas yritys takana ja välikiillotuksissa osa pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä.. Olisko huono johtavuus anodisoitavan osan ja sen kannakkeen välillä... tämä on vähän kuin opettelisi soittamaan jotain instrumenttia, ilman että on koskaan nähnyt tai kuullut sitä  ::)

    Taikka sulla on kiillotuksen jälkeen pitkä väli seuraavaan työvaiheeseen se pinta ehtii oksidoitua.  Hinkkaa luovuttavan kappaleen oksidoitunut pinta rikki ja laita ne niin lähelle kun saat pinnoitettavaa kappaletta tai sitte laturissa on liian vähän potkua.

Kalu

Tai mitäs jos pistäs viestiä itse maestrolle? Happosen olen vasepookissa nähny, käsittääkseni on se heppu jostain vähän pohjoisemmasta ja sillä on Ardunkansinen Ford Special? Saatan olla väärässäkin... Ja onko kysyjälläkään moista turhaketta kuin lärvikirja...

juko7

^sähköpostia olen laittanut, kun en itse ole lärvissä. Täytyy jatkaa kokeiluja, koetan seuraavaksi parantaa virran tasaista johtumista anodisoitavan kappaleen pinnalta

juko7

Sain Happoselta vastauksen, kuulemma kangasvärit eivät ole toimineet moneen vuoteen enää tässä tarkoituksessa. Varmaan joku ympäristö- tai turvallisuushysteerikko ollut asialla >:( 

Täytyy hommata jostain varsinaisia anodisointivärejä, jos se riittäisi korjaamaan asian