Boss Hoss diesel ”Flirtin’ with disaster”

Aloittaja Harri S, 04 lokakuu, 2020, 18:08

« edellinen - seuraava »

1320

Tämä on kyllä hieno projekti, on ollut ilo seurailla alusta asti! Vaikka en mikään dieselmoottoreiden kannattaja sikäli olekaan, niin nämä erikoiset projektit kiinnostaa aina, etenkin kun työnjälki on huippua.

Tämän kun näkee valmiina jossain tapahtumassa, niin pitää kyllä hetkeksi pysähtyä ja kuunnella ihmisten ihmettelyjä, että mikä ihmeen vekotin tuo on. :))
Tradition Never Goes Out of Style!

Harri S

Kiitos.
Muutama rokulipäivä niin tänään jaksoi taas vääntäytyä rakentelemaan.

Alipainepumppu on tässä laitteessa tarpeeton ja päätin poistaa sen. Öljypumppu saa käyttövoimansa samalta rattaalta joten kokonaan sitä ei voi poistaa.
Otin yhden vanhan alipainepumpun jalan ja sahasin sen keskeltä poikki, tein akselille lukitusprikan ja liimasin päälle muovihatun. Onttoon akseliin laitoin kumitulpan jotta se ei enää nosta öljyä ylöspäin. Tökkäsin rattaan sitten paikalleen ja alipainepumppu on nyt disabloitu.







Fiksunkokoista ilmanputsaria en löytänyt vaan otin yhden brittiauton suodattimen ja tein filtterin siitä. Hyvin hengittävänä se kyllä riittää ja kerää suurimmat kivet ja hiekat pois imuilmasta.
90 asteen kulma ei tuonne mahdu joten naputtelin sopivan itse putkesta, klemmarista ja pellinpaloista jotka heppailin hitsauspuikolla kasaan.





22 mm teräsputkelle tein imukaulaan reiän ja puikkohitsasin siihen kiinni kaksihaaraiseksi veistämäni putken johon tulee kumiletkut molemmilta venttiilikoppien huohottimilta. Miggi olis tietty pellinhitsuuseen sopivampi mutta ohut puikko ajaa saman asian, ja toissavikolla muutamalla kympillä ostamani Walliuksen pikkuinen puikkoinvertteri on helpompi ja nopeampi viritellä tulille ja sillä on ilo hitsata ikivanhan, alitehoisen halppismuuntajan jälkeen, tuota reilu millistä peltiä ja huonekaluputkeakin.







Pakkasta oli sen verran paljon etten alkanut tuota vielä maalaamaan.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 16 marraskuu, 2023, 17:15Onttoon akseliin laitoin kumitulpan jotta se ei enää nosta öljyä ylöspäin.
Ainakin kuuskakkosen vastaavassa sitä onttoo akselia ei kärsis tukkia, se kun voitelee ne neulalaakerit alas valuvalla öljyllä, joka on ensin noussut sinne ylös sitä akselia pitkin. Muistaakseni.
Itse kun yhden kierrosanturin modasin yläpään öljyttömäksi stefalla, niin katsoin silloin tarpeelliseksi porata purkuaukot siihen akseliin ennen tukekohtaa.
En varmasti oo.

Harri S

Tuossa on eri rakenne ja akselin ulkopinnassa öljyurakierre joka nostaa hieman öljyä sinne alipainepumpun nokalle ja liiat valuu siitä keskireiästä alas. Nyt yläosassa ei sitä voideltavaa nokkaa enää ole. Aika pitkälti sama rakenne kun virranjakajien akseleissa.
Päätoiminen harrastaja

slant sickness

Sen luin aiemmin, ettei jäähdytysjärjestelmä tule olemaan suljettu. Keittää siis rauhallisesti. Mistä höyry ja pärskeet tulevat, jos keitto kuitenkin alkaa? Että ei tulisi syliin vaan sylkisi "alhaalta takaviistoon" sitten jos näin pääsee käymään.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Harri S

Tossa tokavikassa kuvassa näkyy vasemman tankin ylivuotoletku joka menee moottorin eteen kampuralinjalle asti.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Alkaa olemaan kyllä jo hieman liian kylmät kelit harrastamiseen kun tavarat meinaa jäätyä kii näppeihin.
Sen verran sai tehtyä lämmintä huvipajaan auton sisätilanlämmittimellä että sain hiottua ja maalailtua ilmanputsarinjalan.
Suodatin tiivistyy suodatinjalkaan napakasti vaahtomuovisuikaleella.



Laitoin huohottimiin pätkät peltiputkea ja niistä letkut ilmanputsarin jalan haaroitukseen. Letkujen sisään laitoin vielä pätkät kovaa muoviletkua tueksi jottei ne mene littuun kun huohotusletkujen mutkat on aika jyrkkiä.





Nuo kaikki tankkien välissä olevat systeemit ja huohotinletkut jää tankin keskipaneelin alle piiloon ja samaiseen paneeliin tulee tietty myös virtalukko, katkaisimet sekä tarvittavat merkkivalot ja nopeusmittari.
Ostin tähän myös sopivan takalokasuojan aihion ja ohjaustangon.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sain eilen hyppysiini takalokasuojan aihion ja 1" ohjaustangon.
Kelit lauhtu sopivasti plussalle niin pääsin iltapäivällä sovittelemaan ankanpyrstöä takarenkaan ympärille.
Se oli leveydeltään juuri oikea ja hinnaltaan halpa joten vaikka urakkka kusiskin, ei pilalle mennyt aihio veisi yöunia mennessään.
Tuo on ilman muokkaamista aivan liian raskaan näköinen joten ohensin sen koko mitalta tasapaksuksi ja hieman paremmin takavanteen kehään sopivaksi kun ei tästä mitään Top Fuel reinkarnaatiota ole tulossa. En myöskään halua tästä nykytyylin "palloperää", vaan olkapäälliseen renkaaseen sopii parhaiten ulkapään omaava lokasuoja jossa takavalon saa sijoitettua ankanpyrstön lipan alle.







Vedin hieman tussilla muotoa ja leikkasin molemmin puolin reunasta soirot pois.
Sitten vääntelin reunaan uuden kanttauksen ja naputtelin sen vasaralla oikeaan muotoon. Nyt se sopii kokonaisuuteen huomattavasti paremmin.









Lokasuoja tuli ihan kiinni sekä jäähdytinlinjaan että toisioremmiin joten kasasin palikoista hieman vastinta ja ruuvasin ne kii työpöytään. Kuulapäävasaralla ja pikkuvasaralla kopsuttelin lokasuojan reunoihin syvennykset jäähdytinlinjalle ja toisioremmille tussilla merkkaamiini kohtiin.
En halunnut tehdä sitä perinteistä, eli leikellä lokasuojan reunasta kokonaan pois toisioremmin kohtaa, kuten tarvilokasuojissa yleensä on tehty. Kun ei tuossa syvennysten naputtelussa montaa kymmentä minuuttia saa aikaa kulumaan ja lopputuloskin on kliinimpi kun reuna kaartaa koko lokasuojan matkalta sekä lokasuoja on myös edelleen molemmilta puolilta samanlainen.









Nyt lokasuoja alkaa olemaan jo mallillaan.
Se tulee sopivasti korkeammalle kuin kuskin istuin ja teen sille molemmin puolin strutsit jotka hieman mukailee lokasuojan kaarevuutta ja tulee päistänsä kiinni takarungon yläputkiin, tuon tekemäni jäähdytinlinjan syvennyksen kohdalle tuleviin kiinnikkeisiin.





Muutaman tuuman pullback raiserit tarvii myös hommata tuolle 1" ohjaustangolle. Halvoista, 4-6" korkeista otan mielelläni vinkkejä vastaan niin raskaata pyörää olis hieman helpompi liikutella ja talutella. (Edit. Raiserit ostettu.)
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sötöstelin yhdistettyä akkuteline- lokasuojankannatinta.
Käytin siihen random skootteriakuista jääneistä polttomaalattuja pellinpaloja kun ovat jtn. karkaistua ja paksunpaa tavaraa ja niissä on valumareikiä valmiina. Niistä samoista soiroista olin jo katkonu ne tuulettajanlavat.
Hieman leikkelyä, muotoilua, pätkä neliöputkea ja 40mm lattaa jotka heppailin puikolla kasaan. Teen tuolle vielä sivukiinnikkeet vaihteiston poskipulttien alle.
Akku pysyy huullosten välissä, sovitus on suunniteltu aika ahtaaksi mutta se mahtuu kyllä pyörähtämään pois kolostaan takakautta, myös lokasuojan paikallaanollessa, vaikka se napoineen onkin tuota ylärunkoa leveämpi.











Akku tulee kiinni pannalla ja takalokasuojan keskiosaa jatkan tuosta nykyisestä vaihteiston alareunan tasalle.
Laitan akun varmaan toisinpäin tuonne paikalleen niin saan paksuista kaapelista mahdollisimman lyhyet.
Päätoiminen harrastaja

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 21 marraskuu, 2023, 19:41Laitan akun varmaan toisinpäin tuonne paikalleen niin saan paksuista kaapelista mahdollisimman lyhyet.
Joo..... Kun toi on muuten tommonen pieni ja siro, niin pitkistä kaapeleista tulisi aivan turhaa painoa.. :rolleyes: 

Harri S

Loppuviikolla kelit lauhtui sen verran että pyöräytin prätkän toisinpäin huvipajaan ja kyllähän se oli taas melkoista taistelua jäisellä pihalla, yli 400 kiloista pyörää käänellessä. Ei tarvi olla kummoinenkaan kokkare leveän takarenkaan syrjän alla kun se koettaa vääntää koko värkin kyljelleen. Ostin tähän 6" riserit 2" puubackilla ja 1" ohjaustangon joka on ilmeisesti jostakin homosohvasta. Ohjaustanko helpotti siirtelyä huomattavasti.





Kääntöhommat siksi että pääsen purkamaan keulan ja rakentelemaan etujarruja.
Bongasin sopivan setin Softailin leveän keulan etujarruosia eli: levy, jarrusatula, putkisto ja pääsylinteri. Sain ne perjantaina hyppysiin ja tänään aloin mallata niitä paikalleen kellaritilan lämpimässä elektroniikkanurkkauksessa. Plusasteet on silkkaa luxoria tuolla hangessa rypemisen jälkeen.

Tuo oma keulahan on tosi leveä ja siksi jarrulevy ja nopeusmittariratas vaativat levytyspalat jotta jarrulevyn ja mittarirattaan sai oikeaan kohtaan. Eli levy hollille ja työtömittaa kehiin. Laskin että levityspalan paksuudeksi riittää 20mm.



Koska pakkasta oli tänään vain muutama aste, oli sopiva aika sorvailuille, kun muutenkin huomisesta lähtien kelit alkaa taas kylmenemään.
Mulla oli vielä pätkä 100mm umpitankoa josta sorvasin levytyspalan. Sopivat olakkeet keskittää sen vanteennavan ja jarrulevyn väliin. Sitten porasin siihen pulttijaon jarruvyä sabluunana käyttäen.
Sorvasin samanpaksuisen ohuen holkin akselia ja mittariratasta varten ja se mahtuu levityspalan sisään ja halkaisjaltaan 19mm paksuisena pitää laakerirasvat pyöränlaakerin huulitiivisteen sisäpuolella, aivan kuten vastaava holkki vanteen toisellakin puolella.









Sitten vaan levy paikalleen pidemmillä pulteilla ja levityspalan kera, holkit sun muut käikäleet akselin umpärille ja akselimutterit kiinni. Jarrusatula ylettyy nyt jarrulevyn taa ja liukutapeissa on reilusti pelivaraa myös jarrupalojen kulumiselle.



Seuraavaksi puran satulan ja pääsylinterin osiksi, putsaan ja kasaan jarrurasvalla ja uusilla jarrunesteillä. Ilmaruuvi ainakin näyttäis ryytyneen aika lujasti kiinni ja se vaatii toimenpiteitä.
Päätoiminen harrastaja

samiralfey

Ihan vaan välikysymyksenä ja ei ollenkaan aiheeseen liittyen mutta onko Harri S sama joka oli Capri-foorumilla aikanaan?
Or Pontiac if you know what I'm sayin', po' old nigg thinks it's a Caddy

Harri S

Noup. Kyseessä on se youtube Böö sähköautokaima.
Päätoiminen harrastaja

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 02 joulukuu, 2023, 17:04kokkare leveän takarenkaan syrjän alla kun se koettaa vääntää koko värkin kyljelleen.

Hah..haa.. nyt mäkin voin Harria opastaa..sähän tarviit apupyörät ;D

Harri S

Saattaa muuten hyvinkin olla että teen sellaiset irroitettavat ensimmäiselle koeajolle. Siinä menee koko kesä pilalle jos heti alkuunsa katkoo jalat tai ruhjoo pään.

Nysväysvaroitus. Eli tänään otin jarruosat syyniin ja aloin hieromaan niitä takas kuntoon. Syy halvalle hinnalle oli niiden heikko kunto koska aika paljon moskaa ja vettä jarrunesteen seassa ja se tietää aina lisätöitä kun on kyse alumiinisista osista.





Jarrusatulan ilmausruuvi oli todella tiukassa ja se vaati lähes tunnin nitkuttelun ja öljyämisen ennen kuin sen uskalsi kiertää kokonaan pois.
Varsinkin prätkän ilmausruuveissa on itsetuhomekanismi. Eli jos ruuvin nipasta jättää sen kumitulpan pois ja kun on nippa yleensä pystyasennossa, niin sinne ilmaruuvin sisään jää vesi seisomaan ja vaikkei edes ajais sateessa, kun näitä tulee myös pestyä vähintään kerran ajokaudessa. Siellä se vesi sitten alakauta tuhoaa ruuvista alimmat kierteet ja ruosteinen rautanippa ja alumiininen satula on hankala yhdistelmä. Siksi nippaa saa misään nimessä kiertää suorita irti asti, jos se sitä aukikiertämistä kovasti vastustaa, kun se ruosteinen kierteen alaosa höylää ulostullessaan alumiinista kaikki kierteet pois, ja sitten korjataan satulasta kierteitä tai laitetaan satula metallinkeräykseen. Puhumattakaan että ilmaruuvi leikkautuu kiinni ja lopulta katkeaa sinne reikään.
Sain nipan nitkuteltua pois tiukasta vastuksesta huolimatta ja koska mulla oli loppukesästä tutulta saatu sekalainen setti lähes mitä vaan erikoiskierretappeja ja pakkoja, löytyi kierrekamman avulla sopiva tappi ja pakka jolla sain putsattua kunnolla kierteet sekä satulasta että ilmaruuvista.









Satulasta rapsin irtonaiset maalit pois ja hioin sen niiltä osin puhtaaksi.
Mäntä jumitti eikä jarrut myyjänkään mukaan enää toimineet napakasti, joten tiedossa oli hapettumaa ja sen poistamista. Männän olis saanut poistettua rasvaprässillä tai toimivalla pääjarrusylinterillä painamalla, mutten alkanut sellaisia systeemejä ulkona pakkasessa rakentelrmaan.
Sain nitkuteltua männän ehjänä ulos ja satulassa oli aika paljon hapettumaan varsinkin tiivisteurassa sen alimmassa kohdassa jossa jarrunesteeseen kertynyt vesi yleensä tekee tuhojaan. Piikkiä, pientä teräsharjaa ja vesihiomapaperia niin hapettumat sai pois eikä jarrumännässäkään ollut onneksi kraatereita.
Lopuksi putsatut osat takas nippuun ja reilusti jarrurasvaa kriittisiin kohtiin uudelleenhapettumista ehkäisemään.
Lopuksi paikkamaalasin jarrusatulan pienosimallimaalilla pintakuivan maalin sormella töpöttäen.















Sitten purin jarrukahvan ja se olikin jo vuotanut jonkin verran jarrunestettä ulos joten ei sielläkää kaikki kunnossa olut. Harrikan jarrupääsylinteri purkaantuu kun painaa männän vaikka meisselillä pohjaan ja kiepauttaa pölysuojankumin pois. Mäntä on lukittu poraukseensa tuolla kumisella pölysuojalla ja takaisinasennus menee sitten päivastaisella tavalla.
Jarrusylinterin ilmareikä oli hapettunut tukkoon ja myös jarrusylinterin pinnassa oli jo selkeitä värimuutoksia, eikä onneksi syöpymiä. Mäntä ja tiivisteet oli myös myös kunnossa.
Putsasin kaikki osat hapettumista, avasin ilmareiän ohuella neulalla ja hoonasin sylinterin puhtaaksi 1000 karkeuden vesihiomapaperilla jolla sain sisäpinnan jälleen kaikilta osin kiiltäväksi. Jänestesäiliön kansi oli kiristetty kahteen suuntaan kieroksi ja se myös oli vuotanut nestettä ulos, joten painoin sen varovasti takaisin suoraksi ruustukissa, muutamasta hitsaupuikosta taivutetulla vasteilla. Jarruletkun alaliitin oli ruostunut ja putsasin sekä maalasin sen samalla maalilla kuin satulan.











Sitten olikin aika kasata kaikki osat keulaan omille paikoilleen ja seuraavaksi tarvii käydä hakemassa jarrunestettä BBM tallilta jotta pääsen ilmaamaan jarrut.

Päätoiminen harrastaja