'65 Nostalgia-Valiant & '79 Olds Delta 88

Aloittaja FuryIII 71, 22 elokuu, 2021, 18:20

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Onkos tuo ykkönen tässä lootassa synkronoimaton? :o
Haiskahtais öljyongelmalta, jos on.
Synkronit ei toimi väärällä öljyllä ja sitten sorvaillaan..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: jariha - 04 lokakuu, 2021, 06:536v getraggia tilalle 8)  ois enemmän vast n vuurious


Niitä getraggeja pitäis olla joku 4kpl päästäkseen vast n vuurioukseen.  :))
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 04 lokakuu, 2021, 07:23Onkos tuo ykkönen tässä lootassa synkronoimaton? :o
Haiskahtais öljyongelmalta, jos on.
Synkronit ei toimi väärällä öljyllä ja sitten sorvaillaan..

On.

Ja tällä hetkellä tuntuu olevan kaikki muutkin vaihteet.  ;D
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

jariha

no öljyt laitoin sillonkun sen pötkylän jouvuin irrottamaan.... vai laitoinko :o  vahva ehkä?
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: jariha - 04 lokakuu, 2021, 09:22no öljyt laitoin sillonkun sen pötkylän jouvuin irrottamaan.... vai laitoinko :o  vahva ehkä?
:o
Kai siellä öljyt on? :oushit:

Joskus kaverin Opelin lootasta puuttui synkronointi ja viaksi osoittautui sen vaihtamat GL5-öljyt.. ::)
Kahdella GL4 öljynvaihdolla synkat alkoi taas pelata. :))
Eli yks huuhtelukäyttö ja uudet, niin pelas.

Mikäs suositus tohon lootaan on? Ettei vaan 140, normaalin 90 sijaan?
Vaikuttaa sellaselle suunnitellussa lootassa melkosesti tuo jäykempi liukkari..
Muistelen jotain Moparin lootan suositusta Valiantin kanssa katelleeni, jossa oli tuo jäykemmän öölin suositus. :thinking:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

jariha

¨kyllä minä sinne muistelen ölyyt laittaneeni mutta sitä en muista mitä se oli??? lootaöljyä kyllä... tuskin helpottaa öljyillä? redlinet laittasinite jos kehtais kokeilla...  sillon oli paljon kiirettä ennen leikkausta ja ehkä kevyttä kepuakin ;D  jossain koneenvaihon  vaiheilla... oli kyllä yksin mukava toteuttaa silloin vaikka mr fairi sen kielsikin  8)
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

jariha

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 04 lokakuu, 2021, 09:54:o
Kai siellä öljyt on? :oushit:

Joskus kaverin Opelin lootasta puuttui synkronointi ja viaksi osoittautui sen vaihtamat GL5-öljyt.. ::)
Kahdella GL4 öljynvaihdolla synkat alkoi taas pelata. :))
Eli yks huuhtelukäyttö ja uudet, niin pelas.

Mikäs suositus tohon lootaan on? Ettei vaan 140, normaalin 90 sijaan?
Vaikuttaa sellaselle suunnitellussa lootassa melkosesti tuo jäykempi liukkari..
Muistelen jotain Moparin lootan suositusta Valiantin kanssa katelleeni, jossa oli tuo jäykemmän öölin suositus. :thinking:

siellä on kyllä meleko heleppo tarkastusluukku...
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

FuryIII 71

No noi öljyt oli se minkä meinasin tänään kattoa. Mulla on kontissa pari purtiloa spirax 80W-90, mutta tuoko on nyt sitte liian lirua...?
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 04 lokakuu, 2021, 10:52No noi öljyt oli se minkä meinasin tänään kattoa. Mulla on kontissa pari purtiloa spirax 80W-90, mutta tuoko on nyt sitte liian lirua...?
Riippuu suosituksesta.
Mikä se loota on?
A-903 vai A-745?



Muoks.
A-903 menee ilmeisesti ATF..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

puu

Service manual kertoo kummallekin noista laatikoista selkeästi

"(10) Fill the transmission with 7 1/2 pints of Multipurpose
Gear Oil SAE 140.
If shift effort becomes extremely high during cold weather Multi-purpose
Gear Oil SAE 80 or 90 should be used.
Automatic Transmission Fluid Type "A" Suffix "A"" may also
be used in extremely cold climates"


AMA specification ihan yhtä selkeä, valitsee sitten noista



FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 04 lokakuu, 2021, 11:12Riippuu suosituksesta.
Mikä se loota on?
A-903 vai A-745?



Muoks.
A-903 menee ilmeisesti ATF..

Epäilen tuon laatikon olevan "numbers match", eli kolmilovinen rattimanu, joka muutettu lattialle, eli vissiin toi 903?

Tää on muuten helvetin hauskaa, mulla on toi service manuaali itelläni himassa, mutta arvatkaa muistanko sen olemassaoloa ikinä siinä vaiheessa ku sitä tarttis?  :))

Tuli tuosta @puu n postauksesta vaan mieleen...

Mutta ilmeisesti toi 80W-90 kelvannee sinne...?
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 04 lokakuu, 2021, 12:34Epäilen tuon laatikon olevan "numbers match", eli kolmilovinen rattimanu, joka muutettu lattialle, eli vissiin toi 903?

Tää on muuten helvetin hauskaa, mulla on toi service manuaali itelläni himassa, mutta arvatkaa muistanko sen olemassaoloa ikinä siinä vaiheessa ku sitä tarttis?  :))

Tuli tuosta @puu n postauksesta vaan mieleen...

Mutta ilmeisesti toi 80W-90 kelvannee sinne...?
:))
Joo..
Eli tuollasesta taulukosta sen 140-öljyn olen bongannut!
Mulla kun on Valianteissa ollu A-230 ja A-833 lootaa, niin niissähän oli suosituksena lämpösiin oloihin 140, mutta Suomessa pelaa yleensä nuo ohuemmat öljyt talvella paremmin.
Kesällä?
Riippunee synkroneista. :thinking:

Joka tapauksessa tuon 170cid kutvosen perässä olevan vakiolootaan(A-903) tuo suosittelee ATF:ää!! Eikä varmasti pelaa kunnolla synkronointi jos 80w-90:t sinne tuuppaa.
A-745 on se HD vaihtoehto, joka 225cid kutvosten ja kasien perään laitettiin. Siihen pyytää lootaöljyä 140/80w-90 ja niihinkin voi käyttää ATF:ää pakkasilla.

Muoks.
Jos se on HD-loota ja öljypurkissa lukee tuo 80w-90 GL4, niin laita sisään vaan. Jos taas GL5, niin ei missään tapauksessa!

Ja jos se on tuo A-903, niin laita suosiolla sitä ATF:ää, niin pitäis synkronoinnin pelata 2:lla ja 3:lla. :))
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

FuryIII 71

No niin. Könysin juuri auton alta tarkistamalla lootaöljyt.

Hyvät uutiset on, että kyllä siellä sitä oli. Huonompi homma ilmeisesti, että ne ei ollu atf:ää.

Pläräilin tuota omaa service manuskaa vuodelta 1965, ja siellä sanottiin että sinne kuuluu laittaa atf:ää, ja todella kuumissa olosuhteissa käy myös 80W-90. Ja tämä siis nimenomaan A-903.

Eli taitaa nyt alkuun mennä ölpänvaihtohommiksi, jahka jaksaa.

Enpä ois kyllä uskonut olevan näissä manuaaleissa noin tarkkaa.  :o Hieman kärjistäen, oon aina luullut, että riittää kunhan se on märkää ja liukasta mitä sinne laittaa.  ;D
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

slant sickness

Ainoaan manuaalidarttiini joskus 82/83 ulvovan laatikon toiseksi vaihtaneena kaks kertaa samana iltana kaverin hiekkapihalla ekalla kerralla unohtui laittaa moottorin takapään aukkoon liukastetta. KYLLÄ SEN KUULEE kun silmälaakeri on kuiviltaan. Pakko oli ottaa laatikko pois ja suorittaa rasvaus. Muinoiset Q&H kytkinlevyt ei oikein kestäneet 225:llä renkaanpolttoa. Tuloksena oli mitä eriskummallisemmin rikkoituneita kytkinosia. Joskus ne pikkuvieteritkin levystä ampaisivat jonnekin. Paskottu kytkinlevy sai just tommosta hampaiden krrrrrskuntaa aikaiseksi.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

FuryIII 71

No mä en oo tuolla suditellu, vaikka lähdöt onkin ollu kenties vähän urheilullisen puoleisia.

Eikä tuo pidä mitään muita ylimääräisiä ääniä ajaessa, ainoastaan tuo saatanan rutina mikä lähtee vaihdetta tupaan laittaessa. Pahin on yleensä ykkösen/pakin laittaminen paikaltaan, tuntuu melkein ku yrittäis raakana laittaa pykälän päälle...

2/3-vaihteiden kanssa saattaa fifti/sixti päästä parhaimmillaan jopa äänettömästi, toki se vaatii samanlaisia otteita ku jonku vanhan kenworthin ajaminen, tuplapoljentoineen ja välikaasuineen.

Eli on tällä hetkellä hieman työläs ajettava nurkissa pyöriessä, jos ja kun yrittää edes vähän sääliä lootaa.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.