'72 Ford Consul 302 Cid

Aloittaja 1320, 12 helmikuu, 2022, 00:47

« edellinen - seuraava »

Musta78

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 29 lokakuu, 2023, 13:55Ei kelpaa nykysäännöillä, kun pitää olla markkina-alueen malli vertailuun. Eurooppa ja australia tai etelä-Afrikka on eri markkina-alueita.
Mutta kyllä ne euro-mallien V6:t pitäisi riittää ihan hyvin.
Kelpaa.
V!tu ku uima.

puliukk0


Musta78

V!tu ku uima.

1320

Kuskinpuolen etulokaria on tullut kötösteltyä viime viikot, tosin parin viikon kesälomareissu Californiaan hidasti vähän tekemistä.

Vilkku-umpion takaa lokarissa näkyi pientä kuplaa maalin läpi, joten somalilaikka käteen ja yllättäen alta paljastui jonkin verran pitsiä. :))




Ei siinä auttanut kun alkaa hitsaushommiin. Paikkasin ensin tuosta umpion takaa...



...Mutta myös umpion päällä oli pintapelti senverran huonossa hapessa, että leikkasin vanhan pois ja leikkelin pellistä paikkapalan siihenkin.





Myös umpion alta mistä lokari kiinnittyy etureunastaan koriin, niin sieltäkin pelti oli päässyt aika huonoksi, joten sekin piti korjata...



Aika hankala oli saada kiinnitysreijät osumaan kohdalleen, mutta lopulta sekin onnistui. Se mitä ei kuvissa näe, niin lokasuojan sisärakennetta lokarin takapuolelta sai paikata myös aika pitkältä matkalta että löysi jotain mihin nämä kuvissa näkyvät palaset saa hitsattua.




Lokarin takapäässä alanurkassa oli myös parista kohtaa pintapelti ruostunut puhki, joten hitsailin nekin.




Ja lokarin takanurkassa lokasuojan päälläkin oli ruostereikä jonka joku oli joskus vetäissyt kitillä umpeen.



Leikkasin pintapellistä mädäntyneen kohdan pois, mutta samalla huomasin että sisärakenne on senverran mätä, että koko lokarin takakantti täytyy leikata pois, jotta sisärakenteeseen pääsee kunnolla käsiksi.




Hitsasin lokasuojan takareunan kantin takaisin paikalleen...



...Sitten sisärakenteen paikkaus...



...Ja sitten pääsi pintapellin kimppuun.



Viimeisenä kohteena oli vielä lokasuojan sisärakenteen korjaus taka-alanurkasta.




Nyt vihdoin lokasuojan pitäisi olla peltitöiden osalta valmis. Kaareenkin piti hitsata pari pientä paikkaa. Tarkoitus olisi tänään iltavuoron jälkeen ajella tallille ja tinata koritinalla kaikki hitsisaumat, niin ei rupea ainakaan kosteus puskemaan sauman mahdollisista huokosista läpi.





Niin, vetaritkin tuli viime viikolla, eli kunhan saan keulan pellit valmiiksi ja auton kasattua, niin sitten pääsee ajelemaan. Näiden pitäisi olla vähän vahvemmat kuin edelliset vetarit, mutta mitkään ydinsodan kestävät nämäkään ei ole. Pitää koittaa siis ajella varovasti. ;D

Tradition Never Goes Out of Style!

Hupeli

Katooo...kyöveliä :)  Varmaan lisää tulollaan samanlaista?

1320

Edellisten kuvien jälkeen sovitellessani lokaria paikalleen, muistin vielä yhden korjattavan kohdan. Lokasuojan alaosa etupyörän takaa ei ole koskaan kaartunut tarpeeksi sisäänpäin korin muotojen mukaan, joten samallahan se täytyi korjata. Hetken aikaa pähkäilin mikä olisi helpoin ja paras tapa korjata, ja lopulta päädyin leikkaamaan lokarin alaosan poikki, muotoilin sitä hieman uudestaan ja hitsasin takaisin kasaan oikeaan asentoon. Kuvia en näköjään muistanut pahemmin ottaa, mutta tässä korjauksen jälkeinen sovitus autoon, sopii huomattavasti aikaisempaa paremmin paikalleen.



Sitten laitoin koritinaa kaikkiin hitsisaumoihin, ettei mistään saumaan jääneestä huokoisesta pääse kosteus maalin alle.




Näiden seuraavien kuvien välissä onkin sitten tuhottoman paljon kittaamista ja hiomista, eli tinauksen jälkeen alkoi kittailusavotta. Muodothan oli sikäli ihan hyvin kohdallaan, että kovin paksua kerrosta kittiä ei tarvinnut mihinkään laittaa, mutta melko kova homma tässä oli silti...




Tänään oli sitten sopiva keli ja lokari alkoi muutenkin näyttää kohtalaiselta, niin sekoittelin epoksit ruiskuun ja suihkin ne lokarin pintaan. Ainakin märkänä näytti ihan asialliselta, eli uskoisin että tämän lokarin kanssa ollaan melko lähellä maalausvalmista.




Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Apukuskin lokari näytti päällisin puolin paljon paremmalta kuin kuskinpuoleinen. Etupyörän takana oli pari kuprua ja ajovalo/vilkku-umpion syvennyksen vieressä yksi pieni jotka piti hioa pellille että näkee tarviiko hitsailla. Etunurkka oli kunnossa, mutta etupyörän takana oli vähän pitsiä. Onneksi sisärakenteet sentään oli kunnossa.




Etupyörän takaa leikkelin mädät pois ja hitsailin uutta peltiä tilalle. Sitten vaan tinaa saumoihin.




Sitten tuli kittailtua ja hiottua taas kyllästymiseen asti. Kuviakaan ei näköjään tullut otettua ensimmäistäkään, mutta vihdoin lokari rupesi näyttämään sellaiselta että tänään ennenkun ajelin duuniin iltavuoroon niin suihkin lokariin epoksit pintaan. Samalla maalasin myös etuhiekkapellin. Se on hitsattu autoon kiinni, niin joutui hieman teippailemaan ettei koko auto ole maalin peitossa. Hiekkapelti ei kummempia pohjatöitä vaatinut, hioin vaan vanhan maalin mataksi.



Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Eilen oli senverran lämmin keli että tuli suihkittua lokarit, hiekkapelti ja konepelti väriin ja lakka päälle. Nyt täytyy antaa noiden kuivaa muutama päivä rauhassa ja sitten pääsee kasailemaan tämänkin kotteron ajoon.





Tradition Never Goes Out of Style!

JiiTee

Löytykö tuohon minkä auton väreistä passeli väri? ;D

Toyopet

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

1320

Lainaus käyttäjältä: JiiTee - 02 huhtikuu, 2024, 19:52Löytykö tuohon minkä auton väreistä passeli väri? ;D

Ei tainnut valmiina pahemmin löytyä vastaavaa sävyä, roudasin takaluukunkannen värimalliksi eikä väriskannerikaan tunnistanut lähelläolevaa sävyä. Mutta siitä huolimatta lopputuloksena sain käsiin erittäin lähelle olevan vihreän sävyn, joten jälleen kerran hatunnostot Car Paint Centerin Ripalle. :+1:



Ennen lokarien asennusta maalailin ne takapuolelta mustalla Miranolilla, niin ei ihan heti pitäis alkaa kukkimaan uudestaan.

Tradition Never Goes Out of Style!

0rs0n

Tää on kyllä komia.

Pitäs koittaa ens loppu kesäksi saada kans 302 consuli farmari leimalle.  Mikäli kerkiää
Buick wildcat -68.  Chevrolet chevelle -65. Ford mainlane -54

1320

Ehdottomasti, nämä on hauskoja leikkikaluja. ;)

Edellisten kuvien jälkeen jotain pientä on tapahtunut, sain pultattua myös apukuskinpuoleisen lokarin paikalleen ja faijan kanssa nostettiin konepeltikin paikalleen.




Entisöin toisenkin ajovaloumpion, se olikin vähän huonommassa kunnossa kuin se ensimmäinen minkä tein viimesyksynä, mutta samalla tyylillä tein tämän toisenkin. Ei se ainakaan huonompi ole kuin ennen, toivottavasti kestää käytössä.



Ajovalojen kehyksiä piti hieman sovitella, kun ne ei ole mun omistusaikana koskaan sopineet kunnolla paikalleen. Paria kiinnitysreikää piti aavistuksen porata isommaksi että kehys meni kunnolla paikalleen. Näiden sovittamisen jälkeen piti maalata noi mustat osiot uusiksi, kun vanha maali alkoi olla jo aika epäsiisti...




Auton mukana tuli jonkun verran Consulin / Granadan irto-osaa, ja siellä joukossa oli puskuri jossa oli Bumper Guardsit. Halusin laittaa sen paikalleen, mutta puskurin pinta oli melko mattaantunut.



Mutta alkoihan se puskuri kiiltämään kun sitä hinkkasi jonkun aikaa Autosolilla.




Sitten laitoin ajovaloumpiot, puskurin, maskin ja lampunkehykset paikalleen. Alkaa näyttää jo autolta, ja ainakin tuo keulan ilme on vähän siistimpi kuin aikaisemmin. ;)




Vetarit tarttee laittaa vielä ensviikolla paikalleen ja noista keulan osista täytyisi myllyttää parit roskat pois, mutta maali ei ole ihan vielä kovettunut niin hyvin että uskaltaisin sitä lähteä myllyttelemään.
Tradition Never Goes Out of Style!

JiiTee

Vittoko sattuu sieluun toi reikä pellissä... :))

1320

Mieluiten kyllä laittaisin itsekin suoran pellin missä ei ole reikää, mutta edes tuollainen littana suodatin droppaavalla pohjalla ei mahdu tällä hetkellä pellin alle. Pitäis poistaa ilokaasulaippa välistä niin sitten pitäisi mahtua, mutta tarkoitus olisi koittaa kaasuja ehkä jo tulevana kesänä, nyt kun Ruotsin swapista löytyi alkuvuodesta yksi ilokaasupullokin...

Se tämän auton "alkuperäinen" konepelti on kyllä olemassa ihan ehjänä...
Tradition Never Goes Out of Style!