'72 Ford Consul 302 Cid

Aloittaja 1320, 12 helmikuu, 2022, 00:47

« edellinen - seuraava »

1320

Joo, noi jotkut hihnapyörät osaa olla kyllä melkoisia järkäleitä. Ehkä jossain käytössä sellainen vois vielä mennä, mut tällaisessa missä konehuoneessa ei ole liikaa tilaa pituussuunnassa muutenkaan, niin tuollainen ei ehkä oo paras vaihtoehto. :))

Tuollainen siitä hihnapyörästä nyt tuli kun sen putsasi ja maalasi:


Sitten ajattelin nostaa koneen keulille, mutta homma kaatui heti alkuunsa kun yritin laittaa sähköiseen vesipumppuun alavesiletkun ja lämppärinletkun lähtöjä paikalleen. Kumpikaan ei sopinut, vaan ottivat dampperiin kiinni. Tarvis saada vesiletkulle samanlainen, mutta 45 asteen kulmalla oleva lähtö jostain. Lämppärinletkun lähtö ei oo ihan niin kriittinen, siihen varmasti saa sovitettua jonkun sopivan. Mutta koska tähän hätään ei nyt löytynyt sopivia mistään (täytyy alkaa metsästämään), niin otin sähköisen pumpun pois ja pakko se on nyt aloittaa tuolla vanhalla vesipumpulla. Eli seuraavaksi operaationa oli sen putsaus ja maalaus.




Sitten motti alkoikin olla siinä vaiheessa, että sen voisi nostaa keulille. Sovitin vielä venakopat, kaasarin ja putsarin paikalleen niin näkee miltä motti kokonaisuudessaan näyttää:




Sitten konetta laittamaan nokalle. Motti pukista irti ja sitten vauhtipyörä ja kytkin paikalleen. Fileeraus tuli apuun, ja kone nostettiin P100:n lavalle, jotta se saatiin ajettua tallin pihapiirissä toiseen halliin jossa Consul majailee.



Koneen asennus meni yllättävänkin helposti, ja samoilla vauhdeilla laitettiin laatikkokin paikalleen.



Sitten pulttailtiin vielä kaikkia irto-osia koneeseen kiinni. Venakopat putsailin kromitahnalla ja samalla sai muutamat ruostetäplät hinkattua niistä pois. Huohottimien kumit vaihdoin uusiin myös. Tähän vaiheeseen päästiin eilen:





Jospa sitä kohta lähtis taas tallille jatkamaan...
Tradition Never Goes Out of Style!

juhapih

Mulla on tuossa AMC 360 Blower rakennussarjassa Fordin pikkulohkon Mezier sähkövesipumppu, mikä on kovin erinäköinen. Siinä on pumppuosa ylempänä ja alapuolella on ison letkun lähtö oikealle tai vasemmalle puolelle... Siivaan on tilaa kyllä...



AMC kone vaatii tuommoisen sovitulevyn.


1320

Tuo on tosiaan vähän erinäköinen kuin toi mun Proformin pumppu. Samantyyppinen välilevy mullakin tulee pumpun ja jakopäänkopan väliin, mut pumppu on tosiaan hieman erilainen. No, eiköhän siihen jotenkin saa viriteltyä toimivat letkulähdöt. :)


Pakosarjat hioin kevyesti ja maalasin kuumankestohopealla. Saa nähdä miten kestää, mut maalaillaan sit tarvittaessa uudestaan tai jos oikein hyvän haluaa niin voishan ne viedä pinnotettavaksikin. No, näillä päästään alkuun.



Kaikenlaista tuli tänään pultattua kans konehuoneeseen. Öljynpaineet pyöritin katkenneesta öljypumpun käyttöakselista tekemälläni työkalulla, mutta hetken aikaa sai ihmetellä että mikä ihme on vikana kun painetta ei tule. Sittenhän se selvisi, että Fordissa jakaja pyörii väärään suuntaan (vastapäivään). Kun pumppua pyöritti vastapäivään, niin paineetkin nousi heti normaalisti.

Jakaja ei ollut kanssa ihan helpoin asennettava, öljypumpun akseli on nyt liimattu jakajaan kiinni ettei se vahingossakaan pääse tippumaan motin sisään. Pieni viiste piti tehdä käyttöakselin alapäähän, että se ohjasi itsensä öljypumppuun, ilman viistettä käyttöakseli ei loksahtanut paikalleen millään.

Jakaja kun oli paikallaan ja öljynpaineet pyöritelty, niin pistin samalla sit pakosarjat, tulpat, bensalinjat, vesiletkut ja muita pikkujuttuja paikalleen. Ihan hirveästi ei puuttuisi, että vois kokeilla käyntiin.


Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Seuraava ongelma konehuoneessa oli laturin kiinnikeraudat. Takana oleva alakiinnikerauta oli hieman liian lyhyt, jonka takia laturin hihnalinja oli aivan pielessä. Kiinnikerautaa piti pidentää hieman, jotta laturin sai asennettua suoraan konehuoneeseen.



Tässä konehuone alkaa olla jo melkein "valmis", tai ainakin hyvin lähellä käynnistyskuntoa.




Ennen starttausta piti ilmata vielä kytkin. Se ei ollutkaan ihan yksinkertainen operaatio, perinteisellä jarrujen ilmauksesta tutulla pedaali pohjaan -> ilmausnippa auki tyylillä ei saatu mitään aikaan. Viisaammat kertoi netissä, että ilmaus vaatisi ilmauslaitteen, joten kävin ostamassa sellaisen Motonetistä. Eipä silläkään oikein saatu tulosta, ensin se ei saanut imettyä nestettä pääsylinteristä, mutta tämä selvisi kun ilmausnippa oli mennyt tukkoon jostain roskasta. Sen jälkeen nestettä alkoi tulla, mut vaikka sitä kuinka paljon imi järjestelmän läpi, ilmakuplia tuli todella runsaasti.
Lopulta Fileeraus löysi Youtubesta videon jossa kehotettiin ottaa työsylinteri laatikon kyljestä irti ja ilmaamaan se käsipelillä niin että pitää sylinterin pystyasennossa, että ilmausnippa osoittaa ylöspäin. Tämä keino toimi ja nyt vaihteet sai menemään päälle.

Kone lähtee helposti tulille ja tuntuu käyvän ihan hyvin. Melko kova meteli vaan tuolla peltihallissa kun pelkillä peltisarjoilla rysäyttää käymään. :))  Pakoputket on nyt sillä mallilla, että toinen olis tehtynä, toinen tarttis vielä väsätä ja sitten vois koittaa hieman koeajaa.


Konepelti laitettiin myös Fileerauksen kanssa paikalleen. Nyt se mahtuu aukeamaankin ilman, että osuu putsariin.




Noiden aikaisemmin maalaamieni talvi/burnisvanteiden kanssa oli se ongelma, ettei niihin ollut pillerikapselien kiinnitysklipsejä ollenkaan, eikä toisaalta mulla ollut täyttä sarjaa kapseleitakaan. Tampereen näyttelyn jälkeiseen Cruisingiin kaveri toi kuitenkin samanlaiset vanteet, josta sain puuttuvat osat otettua itselle.



Kapselit tulikin entisöityä eilen, ensin kiillotus Mothersilla ja sitten tuhersin sinistä Fordin ovaaliin kapselien keskelle.




Samalla siirsin kiinnitysklipsit noihin mun maalaamiin vanteisiin ja sovitin miltä kapselit näyttää paikallaan.



Tradition Never Goes Out of Style!

JiiTee

Mua jotenkin riivas noi vanteet, että ei saamari oo kuulunut Granadaan tuollaiset.  :))  On tottunu ihan erinäköisiin, mutta ovat näköjään engelsmannit käyttäneen tuota vannetta Granadassa.

1320

Heh, netistä kun kattelee kuvia niin tuntuu että näissä on ollut vaikka minkälaisia vanteita alla tehtaalta tullessaan.  ;D  No, onneksi sillä ei tässä oo niin merkitystä kun museoautosta ei oo kuitenkaan kyse. :))

Pakoputket oli seuraavana tehtävälistalla. Niiden teko vastustikin alkuunsa, kun sopivia putken lähtöjä ei meinannut löytyä mistään. Lopulta US Partsista löytyi sopivat, tosin niiden mukana tulleet laipat ei sopinut pakosarjojen laippoihin. Siihen löytyi ratkaisu MopoSportista, josta löytyi just sopivat. Lisäksi vanha hitsikone hajosi ja kun uusi saatiin hankittua niin heti alkuunsa loppui kaasu.

Nämä ongelmat kun sai ratkottua niin sittenhän putkien tekemisessä ei mitään ihmeitä ollutkaan, melko yksinkertaisethan noi on. Vaimentajiksi laitoin Jegsin Glasspackit, mutta ne tarttee vaihtaa heti alkuunsa, on liian kova ääni... Ei oo kiva ajella, ja rötköttää senverran kovin ettei leimakonttorillakaan taideta katsoa kovin hyvällä. Taidan laittaa noi Impalan vanhat vaimentajat tähän, kun siihen tuli astetta hiljaisemmat nyt talvella.



Sitten ajoin auton tallista ulos ja käyttelin sen lämpimäksi. Sytkän säädin kohdalleen ja ajelin pikku testilenkin ympäri tallin pihaa sen verran, että sai ajeltua vaihteet läpi. Hyvin se tuntuu muuten toimivan, mutta laturin hihna luistaa, laturia ei saa kiristettyä tarpeeksi koska yläkiinnike on surkea. Alakiinnike on hyvä kun sen muokkasin, mut näköjään yläkiinnike vaatii kanssa vähän parantelua.

Tuossa kuitenkin pari kuvaa kun auto pääsi oikein tallista pihalle.




Laturin kiinnityksen parantelun ja vaimentajien vaihdon jälkeen vois ajatella jo suuntaavansa leimatehtaalle.

Tradition Never Goes Out of Style!

jariha

videon perusteella ei jatkoon... kauheee mekkala?
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

Lassi

Minusta ne glasspackit on ollut hyvät kun lisänä on ollut läpivirtaavat vaimentimet. Ne kuitenkin tekee hyvän sävelen sitten kun ajaa kaasupohjassa.

Aasi

Tämän lukeminen ei kyllä helpota Granada kuumetta ollenkaan  ;D
"you know it's bad when the homeless guy wishes you good luck after he takes one look at your automobile"
-Mike Finnegan, Roadkill

1320

Eipä oo tätä tullut päiviteltyä, tosin edistyskin on ollut melko takkuista jokaisen asian vastustaessa vuorotellen. Tosin se nyt on näiden kanssa jo ihan tuttu juttu.

Edellisen viestin jälkeen vaihdoin vaimentajiksi Impalan vanhat pöntöt, niillä tuli aika hyvä äänimaailma. 8)  Laturin kiinnitystä paranneltiin myös hieman, mut lyhyeksi jääneen koeajon perusteella se vaatii vieläkin hieman parantelua...

Niin siitä koeajosta, muutaman sata metriä sain tallia ympäri ajeltua kunnes kerran kytkintä painettaessa veto loppui siihen paikkaan ja kytkimestä alkoi kuulumaan rohinaa. Consul hinattiin talliin ja siellä se seisoikin kuukauden verran koskemattomana, sillä välin tuli rakenneltua Impalaa kuntoon ja Rambleriinkin tehtyä muutamia päivityksiä.

Oliskohan siitä ehkä pariviikkoa kun käytiin faijan kanssa tiputtamassa laatikko alas että näkee mitä oli mennyt rikki. No ei siellä mitään rikki ollut, mutta taas todiste siitä ettei väsyneenä pitäis mitään remonttihommaa tehdä, kytkinlevy oli mennyt vahingossa väärinpäin paikalleen ja karannut laatikon booreilta ulos. :shitfan:



Samalla päätin uusia painelaakerin varmuuden vuoksi ja sitten rojut takaisin kasaan. Eli kytkin, laatikko, startti, kardaani jne paikalleen. Ajattelin että kokeilenpa miten vaihteet toimii, ja ekalla kytkimen polkaisulla ennenkun ehdin edes autoa käynnistää, niin työsylinteri räjähti kappaleiksi kytkinkopan sisään. :shitfan: 

Eihän siinä auttanut kuin vaihtelun vuoksi ottaa laatikko pois. ;)  Samalla joutui tekemään laatikon poikkipalkille vähän uusia kierteitä vanhojen sorvaantuneiden tilalle, mut se ei onneksi kovinkaan hankala homma ollut. Kytkinkopasta sain ongittua työsylinterin kappaleet pois ja kuivattua sinne valuneet kytkinnesteet. Onneksi näyttäisi siltä ettei kytkinnestettä ollut mennyt levylle ollenkaan, niin se pitäisi olla vielä käyttökelpoinen.

Tänään käytiin laittamassa taas vaihteisto paikalleen ja nyt auto olis kytkimen työsylinteriä vaille ajokuntoinen. Täytyy käydä hakemassa uusi lähipäivinä niin pääsee testaamaan jospa se jo tällä kertaa pysyisi ehjänä.


Tradition Never Goes Out of Style!

Gary Grand

Voin jotenkin kuvitella motivaation määrän tuossa kytkinsylinterin irtisanoutumisen kohdalla.. :rotfl:  :coolsmoke:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 15 kesäkuu, 2022, 07:12Voin jotenkin kuvitella motivaation määrän tuossa kytkinsylinterin irtisanoutumisen kohdalla.. :rotfl:  :coolsmoke:
Lähes yhtä innostavaa, kun löytää juuri onnistuneen vaikean loota-asennuksen jälkeen painelaakerin siitä auton vierestä lattialta. Voi sitä ihanaa tunnetta.
En varmasti oo.

Jarona

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 kesäkuu, 2022, 04:27Lähes yhtä innostavaa, kun löytää juuri onnistuneen vaikean loota-asennuksen jälkeen painelaakerin siitä auton vierestä lattialta. Voi sitä ihanaa tunnetta.
Tai öljypumpun o-renkaan. :-[
Chevrolet C10 Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

1320

Joo kyllä se kieltämättä hieman meinasi tuossa kohtaa harmittaa. :))  Mutta koska luovuttaminen ei ole vaihtoehto niin eihän siinä auttanut kun remontoida vähän lisää. ;)

Uusi työsylinteri tuli siis haettua. Ilmaus oli tälläkertaa huomattavasti helpompaa kuin viimeksi kun tietää mitä pitää tehdä, sitten vaan sylinteri paikalleen autoon ja kokeilemaan. Koeajo tallin ympäri ja sehän tuntuisi toimivan.

Laturin hihna vaihtui leveämpään ja se pitääkin huomattavasti vanhaa paremmin, joten uskaltauduin hakemaan siirtolaput perjantaille, että pääsee vähän koeajamaan, eipä tuossa tallin pihassa oikein pääse kokeilemaan, että kaikki toimii ja että autolla uskaltaa lähteä leimakonttorille asti.

Hyvinhän se toimi ajossa eikä oikeastaan mitään akuuttia korjaustarvetta ilmennyt, paitsi hieman puoltavat jarrut. Taitaa toinen satula ehkä jumittaa, täytyy vielä aukaista ennen leimalla käyntiä. Saa nähdä kerkeekö tällä viikolla tekemään kun Impalaa pitäisi valmistella Power Meetin reissua varten, eli saattaa leimaus mennä Powerin jälkeen.

Tuli myös pestyä auto, ulkonäkö siistiytyi kummasti kun kaiken lian alta paljastui kohtuu hyvä vihreä maali.





Rekola Cruisingissa tuli samalla pyörähdettyä ja kun auto tuntui muuten toimivan hyvin niin pystyi kokeilemaan miten Consul jaksaa sutia, no aika kevyestihän se jaksoi ruopia.


Eli nyt jos ei ihmeitä tapahdu niin jarruhomman jälkeen sais mennä leimalle.
Tradition Never Goes Out of Style!

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 26 kesäkuu, 2022, 22:48Joo kyllä se kieltämättä hieman meinasi tuossa kohtaa harmittaa. :))  Mutta koska luovuttaminen ei ole vaihtoehto niin eihän siinä auttanut kun remontoida vähän lisää. ;)

Uusi työsylinteri tuli siis haettua. Ilmaus oli tälläkertaa huomattavasti helpompaa kuin viimeksi kun tietää mitä pitää tehdä, sitten vaan sylinteri paikalleen autoon ja kokeilemaan. Koeajo tallin ympäri ja sehän tuntuisi toimivan.

Laturin hihna vaihtui leveämpään ja se pitääkin huomattavasti vanhaa paremmin, joten uskaltauduin hakemaan siirtolaput perjantaille, että pääsee vähän koeajamaan, eipä tuossa tallin pihassa oikein pääse kokeilemaan, että kaikki toimii ja että autolla uskaltaa lähteä leimakonttorille asti.

Hyvinhän se toimi ajossa eikä oikeastaan mitään akuuttia korjaustarvetta ilmennyt, paitsi hieman puoltavat jarrut. Taitaa toinen satula ehkä jumittaa, täytyy vielä aukaista ennen leimalla käyntiä. Saa nähdä kerkeekö tällä viikolla tekemään kun Impalaa pitäisi valmistella Power Meetin reissua varten, eli saattaa leimaus mennä Powerin jälkeen.

Tuli myös pestyä auto, ulkonäkö siistiytyi kummasti kun kaiken lian alta paljastui kohtuu hyvä vihreä maali.





Rekola Cruisingissa tuli samalla pyörähdettyä ja kun auto tuntui muuten toimivan hyvin niin pystyi kokeilemaan miten Consul jaksaa sutia, no aika kevyestihän se jaksoi ruopia.


Eli nyt jos ei ihmeitä tapahdu niin jarruhomman jälkeen sais mennä leimalle.

..ihan vielä kahteen suuntaan :)

Sulla on jalomielisiä naapureita..